Gå til innhold

Bør helsetjenester være gratis?


Anbefalte innlegg

Jaja, det rimer ikke med min oppfatning, men jeg får gå ut fra at Hagen har gjort en god jobb.

 

Nå svarer jo ikke Hagen på spørsmålet ditt. For selv om man har en høy terskel for å gå til legen så kan man jo være fornøyd med fastlegen sin.

 

Det er sikkert vært flere som besøkte fastlegen om det var gratis i stedet for egenandel, men selv har jeg i hvertfall aldri tenkt at jeg skulle kanskje gått til legen, men ikke om jeg må betale egenandelen.

 

Hagen svarer utmerket på problemstillingen i tråden, hvilket var det jeg forsøkte å gjøre før noen avbrøt meg ;) Den boken representerer for øvrig ikke en manns undersøkelser og tanker, ment et helt fagområde som er utviklet gjennom flere år med innspill og forskning fra tusenvis av mennesker.

 

Personlig erfaring er jo som kjent dårlig grunnlag for generalisering, men jeg kan absolutt tro at det finnes flere som deg, dvs. at egenandelen ikke er den avgjørende faktoren. Hagen skriver nemlig også at køsystemene i helsesektoren er designet for å avskrekke sløsing av offentlige ressurser. Så ved å gå til fastlegen i dag påløper det en ren monetær kostnad (egenandel), en psykisk kostnad (kommunikasjon, kø, osv.) og alternativkostnad (hva du kunne gjort i stedet).

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...