Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 17 år som til høsten skal begynne på sitt 2. år på allmennfaglig linje. Jeg har begynt så smått å titte litt på utdanningsmuligheter, å da er vel psykolog det yrket som appellerer mest til meg. Jeg har forstått det slik at inntakskravene og skolearbeidet er hardt når man velger psykolog som utdanning, men jeg regner med å kunne klare presset.

 

Per i dag så ligger snittet mitt på 4.8 på de avsluttende fagene, men hvis jeg teller med de ti fagene jeg har jobbet med i år så havner snittet mitt på 5.0. Videre kan jeg nevne at jeg har fortjent en 6er i norsk muntlig og hovedmål, men norsklæreren min vil ikke gi toppkarakterer før faget er avsluttende, noe som da vil føre til at snittet mitt stiger ytterligere. Jeg har gjort en rask kalkulasjon av hva snittet mitt vil havne på ved utgangen av 3. året, med tanke på interesse for program- og fellesfag, da vil snittet mitt ligge på mellom 5.3 og 5.4.

 

Jeg vil også få 1.5 tilleggspoeng for fagene S1, S2 og IT. Da vil studiepoengene mine ligge på mellom 54.7 og 55.7.

 

Ifølge samordna opptak så er ikke det snittet høyt nok til å komme inn på profesjonsstudiet for psykologi (6 årig), dermed tenker jeg å ta et år i militæret for å få ytterligere 2 studiepoeng.

 

Hvis det skulle vise seg at jeg ikke vil oppnå de karakterene jeg forventer å få vurderer jeg å ta opp igjen T-matte, hvor jeg fikk en 3er. Jeg antar at hvis jeg bestemmer meg for å jobbe med matten (noe jeg ikke gjorde dette året), vil jeg kunne klare 5. Hvis jeg tar opp igjen et fag iløpet av VGS så går dette fremdeles under førstegangsvitnemålet, stemmer dette?

 

De jeg primært ønsker informasjon om er hvordan mulighetene mine for psykologistudiene ser ut, skoler, organisasjoner og personer jeg kan komme i kontakt med for mer informasjon, og hvordan militæret kommer til å bli.

 

Jeg kan forsåvidt nevne at jeg er i topp stand i forhold til kravene som står på forsvarets hjemmesider, jeg regner med å klare 6 på alle kravene (9:50 på 3k, 20 hangups, 45 pushups og 70 situps), men det jeg bekymrer meg litt for er hvordan det blir med synet. Foreløpig har jeg ikke tatt noen synstest, og jeg bruker dermed ikke briller, men jeg har merket at iløpet av det siste året har synet mitt blitt dårligere (dette kan selvsagt være innbilning), men poenget mitt er; er det en risiko for meg å ikke komme inn på førstegangstjeneste pga. dårlig syn/ikke perfekt?

 

På forhånd takk!

 

Kan forresten nevne at programfagene jeg har valgt for 2. året er S1, sosiologi, internasjonal engelsk og markedsføring og ledelse. Regner med at fagene jeg velger for 3. året blir S2, samfunnsfaglig engelsk, sosialkunnskap. Høres dette ut som riktige valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan faktisk være et problem å ha svakt syn når man skal inn i forsvaret.

 

Jeg kjenner noen personer som ikke har kommet inn på grunn av at de var for nærsynte osv, men jeg regner med at hvis du skårer høyt på de andre testene / øvelsene og viser at du har motivasjon, så kommer du nok inn.

 

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du er klar over det, men Universitetet i Bergen tilbyr også et profesjonsstudium i psykologi. Denne har derimot ikke direkte opptak fra videregående, men fungerer heller slik at en først søker seg inn på årsstudium i psykologi (som er lett å komme inn på), og så går over til profesjonsstudiet (5 år + 1 år fra årsstudium) hvis du har gode nok resultater. I tillegg får du 2 tilleggspoeng for å ha fullført 60 studiepoeng på universitetet, slik at du får samme uttelling som du ville fått i militæret dersom du ikke får gode nok resultater til å begynne på profesjonsstudiet.

 

Uansett så teller ikke ekstrapoengene fra høgskole, universitet eller militæret i førstegangsvitnemålet. Det gjelder kun i ordinær kvote.

 

For øvrig kommer du ikke til å ha mer enn 0 studiepoeng ved fullføring av videregående. Det du får er skolepoeng, mens studiepoeng er noe helt annet og tillhører den høyere utdannings verden (et fag på universitetet kan f.eks være på 10 studiepoeng, som indikerer omfanget på faget. Et år med fulltidsstudier korresponderer til 60 studiepoeng).

Endret av Elgstuing
Lenke til kommentar

Studiepoeng er noe du får når du tar høyere utdannelse. Du søker med skolepoeng (førstegangsvitnemål) og konkurransepoeng (førstegangsvitnemål og andre).

 

Poenggrensen for psykologi var 55,2 ved NTNU i fjor etter suppleringsopptaket. Godt mulig at det var høyere ved UiO.

 

Det er ikke noe problem å ta opp igjen fag som privatist mens du går på videregående.

 

Tilleggspoengene du får ved å gå på folkehøgskole, utføre førstegangstjeneste eller ta minimum 60 studiepoeng inngår kun i konkurransepoengene dine og gjelder dermed kun ordinær kvote. For psykologi har denne kvoten vanligvis vesentlig høyere grense.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du er klar over det, men Universitetet i Bergen tilbyr også et profesjonsstudium i psykologi. Denne har derimot ikke direkte opptak fra videregående, men fungerer heller slik at en først søker seg inn på årsstudium i psykologi (som er lett å komme inn på), og så går over til profesjonsstudiet (5 år + 1 år fra årsstudium) hvis du har gode nok resultater. I tillegg får du 2 tilleggspoeng for å ha fullført 60 studiepoeng på universitetet, slik at du får samme uttelling som du ville fått i militæret dersom du ikke får gode nok resultater til å begynne på profesjonsstudiet.

 

Uansett så teller ikke ekstrapoengene fra høgskole, universitet eller militæret i førstegangsvitnemålet. Det gjelder kun i ordinær kvote.

 

For øvrig kommer du ikke til å ha mer enn 0 studiepoeng ved fullføring av videregående. Det du får er skolepoeng, mens studiepoeng er noe helt annet og tillhører den høyere utdannings verden (et fag på universitetet kan f.eks være på 10 studiepoeng, som indikerer omfanget på faget. Et år med fulltidsstudier korresponderer til 60 studiepoeng).

 

Hvis det er slik at jeg ikke får skolepoeng/studiepoeng/konkurransepoeng (forstår ikke helt forskjellen), etter å fullføre vgs og etter å ha fullført førstegangstjeneste så ser det ut som om jeg ikke er i nærheten av å komme meg direkte inn på profesjonsstudiet. Dermed er jeg nødt til å gjøre det slik som du foreslår ved UiB, å bruke karakterene mine fra årsstudiumet. Jeg har ikke studert forskjellene på de forskjellige skolene, men er det mulig å velge en annen skole etter å ha fullført årsstudiumet, og fått gode nok karakterer til komme inn videre? På skoleturen min i 10. var vi på besøk på NTNU, da fikk jeg veldig lyst til å gå der på universitet, men ser ut som om de bare kjører 6-årig profesjonsstudium.

 

Må bare forsikre meg: Er det slik at man er nødt til å ha et snitt på 5,52 for å komme inn på NTNU, eller kan man ha 5,32 og fullført førstegangstjeneste?

Lenke til kommentar

Studiepoeng får man på universitetet. Antall studiepoeng indikerer fagets omfang. Istedenfor at fag er omtalt i henhold til uketimer (f.eks 5-timersfag på videregående) kan de f.eks være på 10 studiepoeng. Det har ingenting å gjøre med noe av det du snakker om.

 

Skolepoeng er det man får fra karakterene sine på skolen. Det er disse poengene man bruker for å søke seg inn på høyere utdanning.

 

Poenggrensene du finner på Samordna Opptak er med alle mulige ekstrapoeng medregnet. Allikevel burde du lese det ja sa, for ekstrapoengene fra militæret vil IKKE hjelpe deg med å komme inn på psykologi med førstegangsvitnemålet ditt. De ENESTE ekstrapoengene en kan plusse på karaktersnittet er realfagspoeng, språkpoeng, kjønnspoeng og poeng fra opptaksprøver. Se her for mer detaljer: http://www.samordnao...poengberegning/

 

Skolepoeng er det du bruker når du søker med førstegangsvitnemålet. Konkurransepoeng er det du søker med i ordinær kvote. Tjenestetid i militæret vil ikke hjelpe deg med de planene du skisserer i åpningsposten din. 53,4 + 2 poeng = 55,4 men IKKE i den kvoten du ser på. Kun i ordinær kvote. Per https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=&laerestedkode=NTNU&utdomrkode=&stikkordnr= må du ha 61.6 konkurransepoeng for å komme inn i ordinær kvote.

 

Videre gjelder ordningen på UiB med årsstudium til profesjons KUN på UiB. Dette var en veldig vanlig ordning før i tiden ved flere andre universitet, men nå er det bare UiB som har denne ordningen.

Endret av Elgstuing
Lenke til kommentar

Må bare forsikre meg: Er det slik at man er nødt til å ha et snitt på 5,52 for å komme inn på NTNU, eller kan man ha 5,32 og fullført førstegangstjeneste?

Poenggrensene er ikke statiske. De endrer seg fra år til år, basert på antall søkere og hvor mange poeng disse har. Grensen = poengene til den dårligste søkeren som kom inn.

55,2 tilsvarer ikke nødvendigvis 5,52 i snitt, fordi opp til 4 tilleggspoeng for realfag/fremmedspråk regnes med. Med et snitt på 5,12 og 4 tilleggspoeng, vil man stille med (5,12*10) + 4 = 55,2.

Lenke til kommentar

Iallefall, poenget mitt: Hvis det er slik at jeg må ha ca. 50% 6ere og 50% 5ere (+ evt. skolepoeng), kommer jeg meg aldri inn på profesjonsstudium hvor jeg bruker karakterer fra vgs. Dermed må jeg velge årsenhet i UiB eller UiT, for så å fortsette å studere på det universitetet. Jeg vet at jeg stiller en smule dumt spørsmål nå, men; hvorfor skal man velge et universitet fremfor det andre? Har dette bare med hva by man liker best?

Lenke til kommentar

Du regner ut konkurransepoengene (eller karakterpoengene, som jeg feilaktig har kalt det) dine ved å legge sammen alle karakterene dine og dele på antall karakterer, deretter gange med 10 og eventuelt legge til ekstrapoeng, ja.

 

Om du skal studere psykologi profesjonsstudium via årsenhet bør du velge deg til det universitetet med lavest grad av konkurranse (UiT).

Lenke til kommentar

Du regner ut konkurransepoengene (eller karakterpoengene, som jeg feilaktig har kalt det) dine ved å legge sammen alle karakterene dine og dele på antall karakterer, deretter gange med 10 og eventuelt legge til ekstrapoeng, ja.

 

Men skal jeg bruke alle karakterene mine? For eksempel gym, som er en veldig urelevant karakter når det kommer til høyere utdanning.

 

 

Om du skal studere psykologi profesjonsstudium via årsenhet bør du velge deg til det universitetet med lavest grad av konkurranse (UiT).

 

Dette da for at det skal være større sannsynlighet for å komme inn på de 5 neste på følgende årene?

 

Men er det slik at hvis jeg har førstegangstjeneste, gir ikke dette meg noe annen fordel enn opplevelsen i seg selv? Jeg får altså ikke de 2 ekstra tilleggspoengene mine lagt på konkurransepoengene?

Lenke til kommentar

Men skal jeg bruke alle karakterene mine? For eksempel gym, som er en veldig urelevant karakter når det kommer til høyere utdanning.

Karakteren i alle avsluttende fag. Dette inkluderer kroppsøving, men f.eks. norsk vil bare telle siste året siden det ikke er avsluttende før nettopp siste året.

 

Men er det slik at hvis jeg har førstegangstjeneste, gir ikke dette meg noe annen fordel enn opplevelsen i seg selv? Jeg får altså ikke de 2 ekstra tilleggspoengene mine lagt på konkurransepoengene?

Du får to poeng for utført førstegangstjeneste og 2 alderspoeng, og disse blir lagt på konkurransepoengene. Men de blir ikke lagt på skolepoengene.

Lenke til kommentar

Men er det slik at hvis jeg har førstegangstjeneste, gir ikke dette meg noe annen fordel enn opplevelsen i seg selv? Jeg får altså ikke de 2 ekstra tilleggspoengene mine lagt på konkurransepoengene?

Du får to poeng for utført førstegangstjeneste og 2 alderspoeng, og disse blir lagt på konkurransepoengene. Men de blir ikke lagt på skolepoengene.

 

Søker jeg meg inn med skolepoeng eller konkurransepoengene? Hva skal jeg med den typen jeg ikke søker meg inn med?

Lenke til kommentar

Bare legge til at det også er en mulighet å ta utdannelsen i Sverige og Danmark også.

 

Da jeg søkte var det slik at man for å komme inn i Sverige måtte ha relevant arbeidserfaring også. Vil tro dette gjelder fortsatt.

 

I Danmark er det ikke noe slikt krav. Studiet er 5-årig, og kravene er høye, men ikke like høye som i Norge.

 

Aberet med å ta utdannelsen i Danmark og Sverige er at man må jobbe i to år (i Norge) på midlertidig lisens før man får sin endelige autorisasjon, en slags turnustjeneste hvor det stilles krav til at man mottar veiledning. Man har samme lønn, arbeidsoppgaver og ansvar som en autorisert psykolog, men man kan ikke starte på spesialistutdannelsen før man er autorisert.

Lenke til kommentar

Søker jeg meg inn med skolepoeng eller konkurransepoengene? Hva skal jeg med den typen jeg ikke søker meg inn med?

Begge. Med førstegangsvitnemål søker du i to kvoter til og med det året du fyller 21. Men forskjellene i disse to kvotene er tradisjonelt sett så store for psykologi, at du vil være sjanseløs i ordinær kvote. Fire poeng vil ikke være nok i konkurranse med de mange som sitter med opp til 8 alderspoeng og har forbedret karakterene over flere år.

Lenke til kommentar

Begge. Med førstegangsvitnemål søker du i to kvoter til og med det året du fyller 21. Men forskjellene i disse to kvotene er tradisjonelt sett så store for psykologi, at du vil være sjanseløs i ordinær kvote. Fire poeng vil ikke være nok i konkurranse med de mange som sitter med opp til 8 alderspoeng og har forbedret karakterene over flere år.

Jeg tenker egentlig å begynne rett på studiene mine, evt. førstegangstjeneste for å få et friår med erfaringer og poeng, og for å ta om igjen eventuelle karakterer. Det vil da si at jeg ikke får alderspoeng...

 

Hvorfor søker jeg meg inn med både skole- og konkurransepoengene? Konkurransepoengene mine vil jo automatisk være høyere pga. tilleggspoengene?

Lenke til kommentar

Hvorfor søker jeg meg inn med både skole- og konkurransepoengene? Konkurransepoengene mine vil jo automatisk være høyere pga. tilleggspoengene?

Det er to ulike kvoter, med (vanligvis) ulike poenggrenser. Grensen i ordinærkvoten er normalt høyere nettopp fordi folk får tilleggspoeng og forbedrer karakterer, og det gjør det vanskeligere å hevde seg. Å stille i begge kvotene er et gode for unge søkere som nylig har fullført videregående, og du skal være takknemlig for det siden eldre søkere ellers ville kjørt over deg.

Lenke til kommentar

Hvorfor søker jeg meg inn med både skole- og konkurransepoengene? Konkurransepoengene mine vil jo automatisk være høyere pga. tilleggspoengene?

Det er to ulike kvoter, med (vanligvis) ulike poenggrenser. Grensen i ordinærkvoten er normalt høyere nettopp fordi folk får tilleggspoeng og forbedrer karakterer, og det gjør det vanskeligere å hevde seg. Å stille i begge kvotene er et gode for unge søkere som nylig har fullført videregående, og du skal være takknemlig for det siden eldre søkere ellers ville kjørt over deg.

 

Men det å stille i den ordinære kvoten er jo ikke nødvendig. Du påpeker jo at det finnes mennesker med opptil 8 alderspoeng + andre poeng. Når jeg søker i kvoten for førstegangsvitnemål, får jeg da bare bruke karakterer jeg har fra vgs, eller kan jeg også bruke realfagspoeng? Slik jeg forstår det så får jeg bare bruke fag jeg tar om igjen, alderspoeng, førstegangstjenestepoeng og annet i den ordinære kvoten, oppfatter jeg riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...