Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men det å stille i den ordinære kvoten er jo ikke nødvendig. Du påpeker jo at det finnes mennesker med opptil 8 alderspoeng + andre poeng. Når jeg søker i kvoten for førstegangsvitnemål, får jeg da bare bruke karakterer jeg har fra vgs, eller kan jeg også bruke realfagspoeng? Slik jeg forstår det så får jeg bare bruke fag jeg tar om igjen, alderspoeng, førstegangstjenestepoeng og annet i den ordinære kvoten, oppfatter jeg riktig?

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

Les.

 

Angående nødvendig vs. ikke nødvendig, så er det en del studier der forskjellen mellom kvotene er veldig liten - for eksempel de fleste sivilingeniørstudiene ved NTNU - og der kan fire tilleggspoeng være akkurat det man trenger for å snike seg inn. Forskjellen er større for psykologistudiene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, beklager en haug med unødvendige spørsmål. Men dvs. at hvis jeg vil komme inn på universitetet rett etter skolen trenger jeg enten et snitt på 5.52 (direkte på profesjonsstudium) eller et snitt på 3.94 (5 + 1)? Ettersom det er tilnærmet umulig å komme inn via den ordinære kvoten rett etter vgs.

 

Btw: https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=psykologi&laerestedkode=&utdomrkode=SAMFUNN&stikkordnr=83

Lenke til kommentar

Om du med 5,52 tenker på profesjon NTNU og med 3,94 tenker på årsstudium ved UiT, så ja - om vi ser bort fra tilleggspoeng. Husk at du kan ha opp til 4 poeng for realfag/fremmedspråk. Det er også verdt å merke seg at selv om poenggrensene fra tidligere år gir en pekepinn på hvordan det blir de neste årene, så kan ingen vite sikkert hva grensen blir når du skal søke. Den kan bli lavere, høyere eller forbli helt lik.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vurderer også å ta siviløkonom utdanning via NHH, som ligger i Bergen. Da tenker jeg at det kunne vært artig å gått på ett-årig studium med psykologi først, for så å finne ut hva det er, og hvis det da viser seg at jeg ikke har godt nok snitt til videre utdanning som psykolog, eller jeg evt. skulle ombestemme meg, så går jeg da videre med siviløkonom studier ved NHH. Hvordan høres det ut?

 

Noen som vet noe om hvordan studiene er det 1. året som psykolog ved UiB? Og om det er en bra kombinasjon med 1 år med psykologi + master i økonomi og administrasjon?

Lenke til kommentar

Jeg er snart halvveis i profesjonsstudiet i psykologi.

 

Kan først nevne at det for meg var givende å gjennomføre årsenheten i seg selv, den er en flott pekepinn på hva du vil synes om resten av psykologistudiet. Jeg kan kun snakke for meg selv, men tror årsenheten har relevans for mange andre studieretninger også, dersom du skulle finne ut at resten av studiet ikke er noe for deg.

 

Dersom du etter vgs. har gode nok karakterer til å komme inn på det 6-årige løpet, er det flott, og muligens å foretrekke.

 

Ved "1+5- modellen" (årsenhet+5 års profesjonsstudium) trenger du ikke å gjennomføre årsenheten og resten av studieløpet ved samme universitet. Hvis du ønsker denne varianten av studieløpet, er det lurt å ha i bakhodet at det normalt kreves minimum A+A+B, helst A+A+A på psykologieksamenene du avlegger på årsenheten for å komme videre, inn på profesjonsstudiets siste fem år. (Hvis du velger dette alternativet, anbefaler jeg deg å sjekke antall fag og eksamensformer hos de ulike universitetene, for årsenhetene er ikke helt like.)

 

Poenggrenser ved 6-årig løp:

(Ordinær kvote i parantes, førstegangsvitnemål uten parantes.)

UiO: høst: 55.6 (64.3) vår: 53.8 (62.6)

NTNU: 55.7 (62.8)

 

Poenggrenser for å komme inn på årsenheten:

(Ordinær kvote i parantes, førstegangsvitnemål uten parantes.)

UiO:: 50.0 (55.3)

ATH: 40.6 (42.5)

UiT: 42.5 (44.2)

UiB: 46.2 (49.0)

HiL: 42.5 (44.6)

NTNU: 48.0 (50.4)

 

Poenggrenser for å komme inn på profesjonsstudiet, 1+5:

(Dette er altså ikke konkurransepoeng, studiepoeng eller skolepoeng; denne poenggrensen er utelukkende basert på hvilke karakterer du klarer å få i fagene på årsenheten. 5=A-snitt, 4=B-snitt...)

UiT: 4.8

UiB: 4.75

(Obs. UiT har en 75% kvote for søkere fra nordnorge, så det er ikke nødvendigvis enklest å komme inn der såfremt du ikke faller innunder den kvoten.)

 

Wow, dette ble langt...

 

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er snart halvveis i profesjonsstudiet i psykologi.

 

Kan først nevne at det for meg var givende å gjennomføre årsenheten i seg selv, den er en flott pekepinn på hva du vil synes om resten av psykologistudiet. Jeg kan kun snakke for meg selv, men tror årsenheten har relevans for mange andre studieretninger også, dersom du skulle finne ut at resten av studiet ikke er noe for deg.

 

Dersom du etter vgs. har gode nok karakterer til å komme inn på det 6-årige løpet, er det flott, og muligens å foretrekke.

 

Ved "1+5- modellen" (årsenhet+5 års profesjonsstudium) trenger du ikke å gjennomføre årsenheten og resten av studieløpet ved samme universitet. Hvis du ønsker denne varianten av studieløpet, er det lurt å ha i bakhodet at det normalt kreves minimum A+A+B, helst A+A+A på psykologieksamenene du avlegger på årsenheten for å komme videre, inn på profesjonsstudiets siste fem år. (Hvis du velger dette alternativet, anbefaler jeg deg å sjekke antall fag og eksamensformer hos de ulike universitetene, for årsenhetene er ikke helt like.)

 

Poenggrenser ved 6-årig løp:

(Ordinær kvote i parantes, førstegangsvitnemål uten parantes.)

UiO: høst: 55.6 (64.3) vår: 53.8 (62.6)

NTNU: 55.7 (62.8)

 

Poenggrenser for å komme inn på årsenheten:

(Ordinær kvote i parantes, førstegangsvitnemål uten parantes.)

UiO:: 50.0 (55.3)

ATH: 40.6 (42.5)

UiT: 42.5 (44.2)

UiB: 46.2 (49.0)

HiL: 42.5 (44.6)

NTNU: 48.0 (50.4)

 

Poenggrenser for å komme inn på profesjonsstudiet, 1+5:

(Dette er altså ikke konkurransepoeng, studiepoeng eller skolepoeng; denne poenggrensen er utelukkende basert på hvilke karakterer du klarer å få i fagene på årsenheten. 5=A-snitt, 4=B-snitt...)

UiT: 4.8

UiB: 4.75

(Obs. UiT har en 75% kvote for søkere fra nordnorge, så det er ikke nødvendigvis enklest å komme inn der såfremt du ikke faller innunder den kvoten.)

 

Wow, dette ble langt...

 

Lykke til!

 

Takk for godt og langt svar.

 

Hvor har du valgt å ta studiene og hvorfor?

Hva synes du om fagene?

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at disse poenggrensene ikke er endelige. Det foretas alltid etterfylling noen dager etter studiestart (noen møter ikke opp, eller slutter etter kort tid), da faller grensen, men de reelle tallene blir aldri publisert. Både UiO og NTNU endte 1-2 poeng lavere enn de oppgitte tallene i fjor.

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at disse poenggrensene ikke er endelige. Det foretas alltid etterfylling noen dager etter studiestart (noen møter ikke opp, eller slutter etter kort tid), da faller grensen, men de reelle tallene blir aldri publisert. Både UiO og NTNU endte 1-2 poeng lavere enn de oppgitte tallene i fjor.

 

Og de burde SamOpp publisere i slutten av august hvert år. De reelle poenggrensene er nemlig ALDRI de som står på hoved- og suppleringsopptak. Se forøvrig diskusjonen om dette på de siste fem sidene av medstud-tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...