Gå til innhold

Å prute i (kjede)butikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man selger til 5x innkjøpsprisen har man 500% fortjeneste. Om fortjenesten på TV'er er på 500% skal jeg overlate til frankhaugen å forsvare -selv tror jeg ikke det, akkurat..

Det var forsåvidt et idiotisk spørsmål. Tenkte ikke helt rett akkurat der, men poenget mitt var forøvrig uansett at det absolutt aldri er 500% fortjeneste på TVer. Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Jeg mener pruting er en uting. Hvorfor?

 

Pruting er en kultur som både "gamle" og nye nordmenn har tatt med seg fra utlandet. I østen, spesielt mindre butikker og på markeder, er det nærmest krevet at man som kunde skal prute, men der er også prisene såkalte "prutepriser" med ekstra fortjeneste lagt inn nettopp for å gi rom for pruting.

 

I de mer vestlige land, som for eskempel Norge, er det ikke samme kultur, og prisene er allerede ferdigprutet. Hvis en butikk velger å legge på "pruterom" på prisene, vil alle gå til nærmeste konkurrent som på papiret har lavere pris.

 

På grunn av høy konkurranse med andre butikker, og spesielt nettbutikker, må hovedproduktet selges med minimal fortjeneste, ja faktisk noen ganger med tap. Det er tilbehøret butikkene tjener penger på. Det er ikke alltid like lett å få avslag på tilbehøret heller, ettersom butikken jo vil tjene penger på noe når de ikke tjener penger på hovedproduktet.

 

Så du kan gjerne prute, eller spørre om en god pris. Men jeg vet at de fleste selgere begynner å koke litt innvendig når en kunde nærmest krever å få prutet ned prisen, og da spesielt om det ikke er noe fortjeneste på produktet i utgangspunktet (noe kunden gir inntrykk av at de "vet" at det er).

 

Det latterlige er jo at enkelte pruter, kun for å prute, ikke for å spare penger. For får man redusert prisen med et par prosent, så føler de at de har "vunnet" over selgeren på et vis og føler seg mer verdt (selv om de i realiteten sank kraftig i både selgeren og andre kunders øyne).

 

Det er imidlertid realt å spørre om en pakkepris om man kjøper mange ting samtidig. Men ikke forvent all verdens med rabatt.

 

For de som fortsatt jobber i butikk, kan det være greit å motprute med en kunde som prøver seg (høyere pris). Da gir de seg stort sett veldig kjapt :)

 

TVer på ELkjøp og lignende er et annet sted der pruting hører hjemme for på det gjevne er det 500% fortjeneste på TVer som ikke er på tilbud.

Ikke for å være ufin, men du har virkelig ikke peiling :)

 

Det er ikke så lenge siden jeg jobbet i en større elektrokjede. 500% på TV'er (eller 50% for den saks skyld) er totalt bort i natta feil.

 

TV'er er en varegruppe det er stor konkurranse på, og for i det hele tatt å få solgt en populær TV, må prisen presses til det ytterste. Ofte er det kun tilbehøret man tjener penger på, mens TV'en kun selges for å "trigge" salg av tilbehør. Andre ikke fullt så populære TV'er kan det være litt fortjeneste på, men langt unna 50%.

 

Grunnen til tidvis gode tilbud på TV'er og andre elektroprodukter, er at modeller byttes ut veldig ofte. For å gi rom for å ta inn ny modell, må den gamle modellen ut, og det kan innebære at de selges med tap. Bedre det, enn å bli sittende med mange gamle TV'er på lager som blir mindre og mindre verdt.

 

Andre ting stort sett uten mer fortjeneste enn småkroner, er mobil, spillkonsoller, data, foto og andre "statusdingser" som alle vil ha. Derimot kan det være litt fortjeneste på hvitevarer.

 

 

ein slik selgar kan derfor velge å gi deg ein betre pris ved å sjølv ta ein mindre salgsgodtgjersle for salget enn det som selgaren vanligvis får.

Det er ikke så lett å ta mindre salgsgodtgjørelse av 0% salgsgodtgjørelse :) Så all rabatt går direkte fra eventuell fortjeneste av produktet, som på de fleste elektroprodukter er veldig lite.

Endret av Bergendahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener pruting er en uting. Hvorfor?

 

Pruting er en kultur som både "gamle" og nye nordmenn har tatt med seg fra utlandet. I østen, spesielt mindre butikker og på markeder, er det nærmest krevet at man som kunde skal prute, men der er også prisene såkalte "prutepriser" med ekstra fortjeneste lagt inn nettopp for å gi rom for pruting.

 

I de mer vestlige land, som for eskempel Norge, er det ikke samme kultur, og prisene er allerede ferdigprutet. Hvis en butikk velger å legge på "pruterom" på prisene, vil alle gå til nærmeste konkurrent som på papiret har lavere pris.

 

På grunn av høy konkurranse med andre butikker, og spesielt nettbutikker, må hovedproduktet selges med minimal fortjeneste, ja faktisk noen ganger med tap. Det er tilbehøret butikkene tjener penger på. Det er ikke alltid like lett å få avslag på tilbehøret heller, ettersom butikken jo vil tjene penger på noe når de ikke tjener penger på hovedproduktet.

 

Så du kan gjerne prute, eller spørre om en god pris. Men jeg vet at de fleste selgere begynner å koke litt innvendig når en kunde nærmest krever å få prutet ned prisen, og da spesielt om det ikke er noe fortjeneste på produktet i utgangspunktet (noe kunden gir inntrykk av at de "vet" at det er).

 

Det latterlige er jo at enkelte pruter, kun for å prute, ikke for å spare penger. For får man redusert prisen med et par prosent, så føler de at de har "vunnet" over selgeren på et vis og føler seg mer verdt (selv om de i realiteten sank kraftig i både selgeren og andre kunders øyne).

 

Det er imidlertid realt å spørre om en pakkepris om man kjøper mange ting samtidig. Men ikke forvent all verdens med rabatt.

 

For de som fortsatt jobber i butikk, kan det være greit å motprute med en kunde som prøver seg (høyere pris). Da gir de seg stort sett veldig kjapt :)

 

TVer på ELkjøp og lignende er et annet sted der pruting hører hjemme for på det gjevne er det 500% fortjeneste på TVer som ikke er på tilbud.

Ikke for å være ufin, men du har virkelig ikke peiling :)

 

Det er ikke så lenge siden jeg jobbet i en større elektrokjede. 500% på TV'er (eller 50% for den saks skyld) er totalt bort i natta feil.

 

TV'er er en varegruppe det er stor konkurranse på, og for i det hele tatt å få solgt en populær TV, må prisen presses til det ytterste. Ofte er det kun tilbehøret man tjener penger på, mens TV'en kun selges for å "trigge" salg av tilbehør. Andre ikke fullt så populære TV'er kan det være litt fortjeneste på, men langt unna 50%.

 

Grunnen til tidvis gode tilbud på TV'er og andre elektroprodukter, er at modeller byttes ut veldig ofte. For å gi rom for å ta inn ny modell, må den gamle modellen ut, og det kan innebære at de selges med tap. Bedre det, enn å bli sittende med mange gamle TV'er på lager som blir mindre og mindre verdt.

 

Andre ting stort sett uten mer fortjeneste enn småkroner, er mobil, spillkonsoller, data, foto og andre "statusdingser" som alle vil ha. Derimot kan det være litt fortjeneste på hvitevarer.

 

 

ein slik selgar kan derfor velge å gi deg ein betre pris ved å sjølv ta ein mindre salgsgodtgjersle for salget enn det som selgaren vanligvis får.

Det er ikke så lett å ta mindre salgsgodtgjørelse av 0% salgsgodtgjørelse :) Så all rabatt går direkte fra eventuell fortjeneste av produktet, som på de fleste elektroprodukter er veldig lite.

Må bare fortelle om min mor som skulle kjøpe vinterkåpe, den kostet nesten 5000 i butikken på høsten og hun testet å prute. Hun fikk beskjed om at denne var populær, så ingen pruting.

På julesalget gikk hun til butikken og kjøpte kåpen for 200kr. Da hun nevnte førprisen til damen i kassen, kunne hun fortelle at de fortsatt tjente på å selge den.

Jeg mener at selv om pruting kan være en uting for noen, så er det faktisk normalt å prute på det meste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det latterlige er jo at enkelte pruter, kun for å prute, ikke for å spare penger. For får man redusert prisen med et par prosent, så føler de at de har "vunnet" over selgeren på et vis og føler seg mer verdt (selv om de i realiteten sank kraftig i både selgeren og andre kunders øyne).

 

Selvsagt ber man om en god pris, er da helt normalt det i svært mange bransjer.

Kan ikke selgeren gi noe så er det greit, har selv opplevd og få 10 15% avslag selv hos elkjøp på PC- og andre varer.

Hos endel fagkjeder innen jern og maskindeler er oppgitt pris rein fantasi, med ref til rett storkundeavtale drar de gjerne av 50 60% eller mer, sier du at man ikke burde prute der også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror klær står i en særstilling. Klesprodusenter har såvidt jeg vet ekstremt høy avanse på produktene sine.

 

Kan forøvrig bekrefte det Bergendahl skriver i sitt innlegg over.

 

De har ekstremt høy avanse, fordi innkjøpsprisen er lav og utsalgspris høy. Innkjøpsprisen er lav fordi mennesker (deriblant barn) fra fattige land blir utnyttet til å jobbe for luselønn under forferdelige kår. Klesprodusenter jobber ikke, de bare får slaver (ja, slaver) til å gjøre arbeidet for seg. Kort sagt, klesprodusentene blir rike av å "stjele" den lønna som arbeiderne egentlig skulle hatt.

 

Ellers, beklager for avsporingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Klart man kan prute, men hvordan man pruter spiller rollen om man får suksess eller ikke. Kan ikke fordra de som krever rabatt, da får de ikke noe. De som er hyggelig og man har en hyggelig samtale med, og på slutten ber om en hyggelig pris eller om jeg kan slå av noen kroner, de får rabatt. Enkelt og greit.

Namedropping er det teiteste av alle. Den dummeste der var en som kom med at han var en god venn av eieren av butikken og pleide alltid få gode priser av han. Han var jammen meg en så god venn at han tydelig ikke visste at eieren han snakket om solgte butikken for 5 år siden samt bor i utlandet ;)

 

Når der allerede er salg på varer kan det være enklere å få 50% istedet for 30% feks, men igjen, om man er hyggelig.

Å for all del, ikke dra den at man vet kalkylen i butikken, for det er stooor forskjell på forskjellige butikker sine kalkyler..

Lenke til kommentar

Kan ihvertfall nevne at om man oppgir internettprisen til Elkjøp i en Elkjøp-butikk, så får man varen til den prisen. Har ikke betalt butikkpris hos Elkjøp på mange år. Tidligere hadde de som policy at man fikk internettpris om man visste prisen, det har de ikke lenger, men de har jo noe som kalles "Collect@store" eller noe slikt. Men det er altså unødvendig i de fleste tilfeller. Bare gå til selger/kasse og si "Jeg skal ha denne, men så at den kostet xxx kr på nettet".

 

Har gjort det samme med en mobiltelefon på en Expert-butikk, de godtok det noe motvillig.

Lenke til kommentar

Jeg skal nå snart kjøpe ny telefon. Hvordan kan jeg prute litt? Tenkte jeg kan være litt i tvil og usikker på om jeg vil betale prisen eller om det blir for dyrt. Telefonen skal være uten abonnement :)

Det er stort sett lite eller ingenting å gå på. Kjøp på nett om du vil ha telefonen billigst mulig og ikke bryr deg om å snakke med en selger. Dersom du ønsker personlig service i butikk, så bør du også betale for det siden det er dyrere å drive vanlig butikk enn en nettbutikk. Personlig så ville jeg heller anbefalt en billigere telefon om du hadde sagt til meg at du synes det blir for dyrt. Det er ikke gitt at butikken tjener så mye mer på en dyr telefon enn en litt rimeligere, så ønsker kunden den dyre så er det bare å punge ut.

Lenke til kommentar

Elektrobransjen er nok en av bransjene som har minst slingringsmonn. Ikke minst pga knallhard konkurranse fra sine egne nettbutikker, og rene nettbutikker.

 

Klær selges ofte med 2-3x innkjøpspris. Smykker/gullsmeder går for å ha den høyeste markupen av alle bransjer. Byggevarer har også 2-3x.

 

Norge er heldige som har i stor grad reell pris på prislappen. Noe annet er etter min mening svært urettferdig. Kom akkurat hjem fra statene og der var det ikke mange butikker som IKKE hadde salg. Gikk man inn i en butikk "How are you? Everything in the store, half price. Just today". Det blir bare sprøyt at folk ikke skal kunne forholde seg til priser på produktene i butikken.

 

Gå til Maxbo og kjøp varer til en terasse: 10 000kr. Har du proffkort er det halv pris. Jeg syns det er helt snålt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...