Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskaps eksamen 06.06.2012 SAM3016 forberedelse delen.


Anbefalte innlegg

Noen som har noen smarte artikler de vil dele med meg, i forhold til punkt - Hvordan ulike former for lek kan påvirke barns utvikling? og - sosialisering av barn i ulike tidsperioder i Norge?

Det siste punktet har jeg kontroll over, men sliter med de to øverste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det forsvarlig å gjengi statistikk fra læreboka som ble utgitt i 2007? I såfall, er det nok å oppgi læreboka som kilde, eller må jeg finne fram til primærkilden og oppgi den? Det står nemlig ikke konkret hvor diverse statistikk er hentet fra, hverken som fotnote eller i noen kildeliste bak i boken.

Lenke til kommentar

Noen som har noen smarte artikler de vil dele med meg, i forhold til punkt - Hvordan ulike former for lek kan påvirke barns utvikling? og - sosialisering av barn i ulike tidsperioder i Norge?

Det siste punktet har jeg kontroll over, men sliter med de to øverste.

 

Jeg synes denne linken var ganske bra (om lek): http://www.famlab.no/lekens_betydning_for_barn_og_noen_eksempler_paa_tiltak_som_kan_fremme_lek_og_kreativitet.asp

Lenke til kommentar

Denne linken fra NAV handler egentlig mest om hjelpemidler for barn med spesielle behov, men jeg synes at innholdet likevel er relevant.

http://www.nav.no/Helse/Hjelpemidler/Hjelpemiddelområder/Å+leke+-+trene,+stimulere+og+aktivisere.1073748467.cms

 

Når det kommer til sosialiseringsutviklingen har jeg ikke lett noe særlig etter det på nettet. For andre som eventuelt har dem liggende, kan jeg anbefale Barndom-serien fra Vega Forlag (én bok per tiår fra 40-90-tallet + "Barndommens TV-spill").

Lenke til kommentar

Noen som har noen kilder til vedlegget vi fikk i forberedelsesdelen? for og mot-argumenter til at småbarn bruker ipad? eller positive/negative virkninger. Har ihvertfall ikke peiling på de negative virkningene.

hadde vært fint hvis noen hadde noen tips eller linker:)

Lenke til kommentar

Et lite tips til de som skal skrive på eksamen bare. Læreren min fortalte meg det at det ikke er lurt å kladde hele oppgaven, men heller skrive i stikkordsform. Om det er slik at du MÅ kladde hele oppgaven så kladd på innføringsarket. Sensor må da ta hensyn til kladden noe han ikke trenger å gjøre om du kladder på kladdeark! :)

Lenke til kommentar

Noen som har noen kilder til vedlegget vi fikk i forberedelsesdelen? for og mot-argumenter til at småbarn bruker ipad? eller positive/negative virkninger. Har ihvertfall ikke peiling på de negative virkningene.

hadde vært fint hvis noen hadde noen tips eller linker:)

 

Vet ikke om dette var kjemperelevant, men fant denne; http://ikristiansand.blogspot.no/

 

Eller denne: http://ndla.no/nb/node/74630

Lenke til kommentar

Noen som har noen kilder til vedlegget vi fikk i forberedelsesdelen? for og mot-argumenter til at småbarn bruker ipad? eller positive/negative virkninger. Har ihvertfall ikke peiling på de negative virkningene.

hadde vært fint hvis noen hadde noen tips eller linker:)

 

er ikke så mye man finner på nettet om nettopp dette, siden det er gjort lite forskning på området. er det samme som går igjen på alle nettsidene slik jeg opplever det. har funnet noen positive og negative sider ved bruken av ipad, pc, ds osv. folk kan gjerne komme med mer :)

 

positivt:

- barna utvikler digital kompetanse i tidlig alder, noe de vil få bruk for siden

- en morsom og motiverende måte å lære på

- behersker engelsk språk bedre

- forbereder konsentrasjonen og man lærer seg å mestre og løse ulike typer oppgaver

- kan virke positiv på språklæringen

 

 

negativt:

- barn er i større grad innesluttet enn tidligere, noe som fører til overvekt

- barn er ukritiske til internett

- foreldre kan bruke teknologiske duppeditter som barnevakt i stedet for selv å bruke tid på barna

 

ellers har jeg mye om medienes påvirkning på barn :)

Lenke til kommentar

Noen som har noen kilder til vedlegget vi fikk i forberedelsesdelen? for og mot-argumenter til at småbarn bruker ipad? eller positive/negative virkninger. Har ihvertfall ikke peiling på de negative virkningene.

hadde vært fint hvis noen hadde noen tips eller linker:)

 

er ikke så mye man finner på nettet om nettopp dette, siden det er gjort lite forskning på området. er det samme som går igjen på alle nettsidene slik jeg opplever det. har funnet noen positive og negative sider ved bruken av ipad, pc, ds osv. folk kan gjerne komme med mer :)

 

positivt:

- barna utvikler digital kompetanse i tidlig alder, noe de vil få bruk for siden

- en morsom og motiverende måte å lære på

- behersker engelsk språk bedre

- forbereder konsentrasjonen og man lærer seg å mestre og løse ulike typer oppgaver

- kan virke positiv på språklæringen

 

 

negativt:

- barn er i større grad innesluttet enn tidligere, noe som fører til overvekt

- barn er ukritiske til internett

- foreldre kan bruke teknologiske duppeditter som barnevakt i stedet for selv å bruke tid på barna

 

ellers har jeg mye om medienes påvirkning på barn :)

TAKK! :D fikk en mye bedre oversikt nu:))
Lenke til kommentar

Noen som har noen kilder til vedlegget vi fikk i forberedelsesdelen? for og mot-argumenter til at småbarn bruker ipad? eller positive/negative virkninger. Har ihvertfall ikke peiling på de negative virkningene.

hadde vært fint hvis noen hadde noen tips eller linker:)

 

er ikke så mye man finner på nettet om nettopp dette, siden det er gjort lite forskning på området. er det samme som går igjen på alle nettsidene slik jeg opplever det. har funnet noen positive og negative sider ved bruken av ipad, pc, ds osv. folk kan gjerne komme med mer :)

 

positivt:

- barna utvikler digital kompetanse i tidlig alder, noe de vil få bruk for siden

- en morsom og motiverende måte å lære på

- behersker engelsk språk bedre

- forbereder konsentrasjonen og man lærer seg å mestre og løse ulike typer oppgaver

- kan virke positiv på språklæringen

 

 

negativt:

- barn er i større grad innesluttet enn tidligere, noe som fører til overvekt

- barn er ukritiske til internett

- foreldre kan bruke teknologiske duppeditter som barnevakt i stedet for selv å bruke tid på barna

 

ellers har jeg mye om medienes påvirkning på barn :)

TAKK! :D fikk en mye bedre oversikt nu:))

Hadde også vært supert hvis du la ut noe om medienes påvirkning på barn også :))
Lenke til kommentar

Hei! Kommer med noen notater her!

 

- Sosialisering av barn i ulike tidsperioder i Norge: "Neinei gutt, dette må bli slutt!"

- Media overtar bare mer og mer

Gikk igjennom vedlegget litt grundigere.. Her er noen stikkord som kaaaanskje kan være aktuelle;

- Samfunnsvitenskaplig samfunnsmetoder

(etikken i samfunnsprosessen)

- Forskningsmetodikk

-Kvantitativ

- Positive; utjevne sosiale forskjeller

- lite læring, masse lek og spill

- Fint med IKT, men faren er at barneansatte(typ) blir for behagelige med det.

Passifisering..eks; Bestefar mener det er helt ok at de holder på med tv og pc-spill, for da kan han slappe av.

"Vi ser at når barn får lage sine egne lottospill på data med bilder de har tatt selv......"- gjør vi det hver dag?! NEI. Kanskje en gang i mnd.

- Mangel på førskolelærere. Pensum holder kanskje ikke mål.

- Fare for passifisering fordi barnepassere ikke er kvalifiserte nok

- Unger i dag blir feitere, lite fysisk aktivitet med digitale verktøy( som og igjen kan skape mobbing)

 

Hvordan blir balansen mellom det digitale og det fysiske? For passivt og for snilt og søker heller til "friluftsbarnehager"- for å unngå overvekstproblemer.

 

Hva med barn som ikke er i barnehage? (kontantstøtte) Skal de få en smart-telefon siden det er digitale verktøy i barnehagen? Har vi råd?

 

Over til gårsdagens(eller var det i dag?) vg; FACEBOOK får lavere aldersgrense(...) Skal vi diskutere litt om det? Kanskje..

 

ABB; World of Worldcraft opplegget, som de har sagt mye i media om nå. Dette kan føre til kriminell adferd..

 

Nå har jeg ikke tid til å skrive så mye mere!

Håper det var litt til hjelp såfall :)

Lenke til kommentar

Prøver meg igjen på å forhøre meg om noen har en slags mal på hvordan man bygger opp en samfunnsafaglig artikkel ? Er det for eksempel lov med egne meninger? Skal man konkludere?

 

Vår lærer sa at de som retter eksamensoppgaver ikke er interessert i å lese mye om ens egne meninger på den måter at den påvirker en eventuell drøftningsoppgave. egne meninger er selvfølgelig lov, men ikke dra med erfaringer innenfor temaet og hva en selv har opplevd. og skal egne meninger innflettes i besvarelsen, skulle det visst holdes til et minimum.

Lenke til kommentar

noen som vet hva man kan ha med seg av notater/lærebok osv?

alt er tillatt å ha med av notater og lærebøker:) utenom kommunikasjonsmidler. og på noen skoler er dt kun lov å låne minnepenn på skolen, å ikke ha med egen.

 

kjempe braa:)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...