Gå til innhold

McBook Air inne for 2. gang, krav på låne-pc?


Anbefalte innlegg

Da har man problemet med å vurdere hva man skal informere om da. Hvorfor skal man informere om A, men ikke B. Og hvorfor er C viktigere enn D?

Da ender man opp med å måtte informere om alt, fordi kunder som deg krever at man skal informere om akkurat det du vil informeres om. Hvordan kan de vite akkurat hva du trenger å informeres om? Og da blir man i praksis stående og lese opp hele Forbrukerkjøpsloven.

Butikkene er ikke pliktige å informere om alle dine rettigheter, med mindre du spør.

 

Når jeg er inne å leverer noe til reparasjon koster det ikke mer enn tre kalorier å nevne at jeg får dekket utgifter ved transport til og fra butikken/verkstedet.

 

Jeg forventer ikke forbrukerkjøpsloven opplest når jeg er inne å kjøper en hårklipper til 300kr, men jeg forventer at ansatte i elkjøp gjør meg oppmerksom på tilbud om låne-PC ved lengre reparasjoner, samt dekket transportutgifter når jeg levere inn en PC til godt og vel 12 000kr.

 

Fattig er jeg ikke, men bryet, ubeleiligheten og uvissheten ved reparasjon er irriterende for en 5 måneder gammel PC. Da tar jeg glatt de 200kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste du ikke hva jeg skrev? Vi prøver igjen:

 

Hvordan skal den ansatte vite at akkurat du vil vite om akkurat den rettigheten angående å få dekket utgifter? Han/hun vet ikke hva som er aktuelt for deg, og må derfor ta hele regla for at du ikke skal klage på en bitteliten ting du ikke ble opplyst om.

 

Skjønner at det er greit å få vite om alle rettigheter, men skal man få opplest alle rettigheter og vilkår som kan være aktuelle for kunden, så tar det fryktelig lang tid... tro meg. Både loven og diverse tolkninger og sammendrag er lett tilgjengelig på internett. Er man usikker, kan man spørre i butikken, men ikke forvent å få lest opp hele Forbrukerkjøpsloven. Det har du ikke noe som helst krav på.

Lenke til kommentar

Elkjøp har laget en fin servicebrosjyre, og har også ofte tilgjengelig forbrukerrådets veiledning til forbrukerkjøpsloven. Begge disse kan man få plukket med seg ved innlevering av produkt til service.

 

Forbrukerkjøpsloven §30 er ikke nevnt i denne service-folderen. Når jeg kranglet med selgeren i reparasjonsbua om dette tok han den frem, men fant ingenting om refusjon av transportutgifter som måtte påløpe kunde ved avhjelp (hhv. ved garanti/reklamasjon)

 

 

Skulle elkjøp gjort folk oppmerksomme på ALLE rettigheter kunder har, så hadde dem ikke gjort annet enn å bare bable rettigheter. Makan til å skulle sy puter under armene på folk!

 

Jeg tror Elkjøp bevist prøver å unngå §30 så langt det er mulig. Hårreisende spør du meg, at en av Norges største el-kjede snor seg unna på den måten.

 

 

Da har man problemet med å vurdere hva man skal informere om da. Hvorfor skal man informere om A, men ikke B. Og hvorfor er C viktigere enn D?

 

Det er vel kun to-tre ting som er av større viktighet. Det være seg låneprodukt under avhjelp, refusjon av utgifter i forhold til avhjelp (garanti/reklamasjon) og antall ganger et produkt kan være inne før kunde kan heve kjøpet eller bytte til ny vare av samme sort.

 

Joda, den folderen Elkjøp har i service-avdelingen er fin den, foruten et par meget relevante paragrafer. Uansett ble jeg ikke tilbudt noe folder de to gangene jeg var inne med mitt produkt. Den sto ikke lett tilgjengelig heller (snudd inn mot service-skranken, bak en vegg). Dårlig.

 

 

[...]

 

Er man usikker, kan man spørre i butikken, men ikke forvent å få lest opp hele Forbrukerkjøpsloven. Det har du ikke noe som helst krav på.

 

Jeg forventer derimot at selger kan forbrukerkjøpsloven, slik at jeg slipper å krangle meg til det jeg har krav på. Noe jeg måtte i dette tilfellet.

 

Selger mente nemlig at refusjon av transportutgifter kun gjaldt kjøp på nett....

Han var temmelig påståelig, helt til jeg dro frem lovdata.no.

 

 

Er ikke sikker på at å be om en femtilapp i busspenger er det absolutt viktigste å fokusere på her, uansett om du har rett på den eller ei :)

 

Fikk 1000kr av Elkjøp som plaster på såret etter dårlig behandling av selger, og det faktum at min Mac var inne på reparasjon to ganger for samme problem.

 

Et lite lysglimt i en ellers kjedelig sak :)

 

Ellers påpekte sjefen for den aktuelle butikken at det ikke var aktuelt for dem å låne ut ultrabooks til kunder som har sine egne ultrabooks inne til reparasjon.

 

Dette skal jeg ta videre til Forbrukerombudet, da jeg mener det er feil at de får selge et produkt som viker så pass fra normale bærbare, og tro at de kan komme unna med å låne bort normale slepbare som er veldig, veldig langt fra ultrabooks' bruksområde.

 

Om jeg ikke husker helt feil var det jo nettopp portabilitet Apple reklamerte så mye for når de lanserte Air. Dèt, og batterikapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...