Gå til innhold

McBook Air inne for 2. gang, krav på låne-pc?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har min macbook air (nyeste versjon, 13", i5, 4gb, 256gb) inne på reperasjon for 2. gang pga et ladeproblem. Den tar strøm, men lader ikke batteriet i enkelte situasjoner.

 

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne låne en 15" toshiba slepbar, som jeg takket blankt nei til.

 

Jeg vet at ved telefonreperasjon har man krav på en tilsvarende telefon (samme funksjonalitet), og det burde vel strengt talt gjelde på bærbare PC-er også?

 

En funksjon hos macbook air er jo at den er lett å ta med seg, noe en 15" slepbar overhodet ikke er.

 

Har jeg rett til å låne en ultraportabel 13" mens min mac er inne til reperasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

Jeg har min macbook air (nyeste versjon, 13", i5, 4gb, 256gb) inne på reperasjon for 2. gang pga et ladeproblem. Den tar strøm, men lader ikke batteriet i enkelte situasjoner.

 

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne låne en 15" toshiba slepbar, som jeg takket blankt nei til.

 

Jeg vet at ved telefonreperasjon har man krav på en tilsvarende telefon (samme funksjonalitet), og det burde vel strengt talt gjelde på bærbare PC-er også?

 

En funksjon hos macbook air er jo at den er lett å ta med seg, noe en 15" slepbar overhodet ikke er.

 

Har jeg rett til å låne en ultraportabel 13" mens min mac er inne til reperasjon?

 

Kommer vel an på hvilken form for Garanti du har hos produsenten/selger?

Tror ikke du har krav på utlånsPC, men det er en gode du evt får av selger.

Lenke til kommentar
Kommer vel an på hvilken form for Garanti du har hos produsenten/selger?

Tror ikke du har krav på utlånsPC, men det er en gode du evt får av selger.

 

Låneprodukt er stiftet i forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig. Dersom avhjelp tar mer enn en uke har kunder krav på dette såfremt det er et forbrukerkjøp og det ikke volder selger uforholdsmessige kostnader.

Lenke til kommentar

Nettopp. Dersom du klarer å legitimere ditt behov for å låne nettopp en 13" Macbook Air, og at dette behovet er så stort at det veier tyngre enn selgers kostnad ved å tilby et slikt produkt når de allerede har en Toshiba-maskin å tilby deg, så har du i prinsippet krav på å få låne en slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du i vesentlig grad kan gjøre det du trenger å gjøre på den Toshiba'en, så har ikke vekt og størrelse noe å si. Begge er spesifisert som "bærbare" og spesifikasjonen er derfor "tilsvarende".

 

Det jeg stusser over er at du blir tilbudt en Toshiba (Windows?) når du har en Macbook (Mac OS?). Du kan argumentere med at programmer du har ikke lar seg installeres på Windows, med mindre tilsvarende programmer som kan lese dine Mac-filer allerede ligger installert på Toshiba'en.

Lenke til kommentar

Høyesterett har i de få forbruker-sakene som har vært der lagt en del vekt på bransjepraksis, reklame og lignende, og det er ikke tvil om at "ultraportabel" er blitt en egen undertype av bærbar PC på linje med "smarttelefon".

Man har krav på en "erstatningsgjenstand", men dette gjelder bare dersom kravet framstår som rimelig når man ser forbrukers behov opp mot selgers kostnader. En "slepbar" maskin er ikke en erstatning for en ultraportabel maskin. En annen "ultraportabel" vil være en erstatning. Dersom du f. eks. bruker laptopen mye på skolen eller lignende, så veier dine behov utvilsomt svært tungt. Da skal det svært mye til for at selger skal kunne komme seg unna fordi det er høye kostnader. Det foreligger tross alt et kontraktsbrudd som selger har risikoen for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler nok mer om hva kunden trenger igjen, i forhold til hva han har krav på.

 

Uansett så kan butikken argumentere at det blir en kostnad å skulle ha og vedlikeholde låneprodukter med alle operativsystemer. Noen programmer fungerer jo bare på XP, og kunden kan ha kjøpt maskinen med det? Vista?

 

Android, iOS, Bada, Windows mobile 5-6-7 osv gjelder for telefoner

Lenke til kommentar

All den tid butikken har påtatt seg ansvaret med reklamasjon av den type varer(noe de gjør når de selger de) så har de også et ansvar for å dekke behovet med en lånegjenstand når en av kundene må ha varen sin til reparasjon.

 

Å selge MB, uten å ha noen laptoper med Mac OS til utlån, vil eg påstå er no-go.

 

Det er naturligvis fullt mulig at en Windows Phone eier er godt fornøyd med å få låne en Android telefon, eller en Android eier er fornøyd med å låne en iPhone. Men den dagen en butikk som selger både WinPhone, iPhone og Android får en kunde som har et spesifikt behov som kun dekkes av akkurat Android, og det viser seg at butikken ikke har Android utlånstelefoner i det hele tatt, så får de værsegod åpne en salgspakke og deretter inkludere nevnte telefon i utlånsartilleriet sitt.

Lenke til kommentar

Og det er jo nettopp en løsning som sikkert fungerer fint i de aller, aller fleste tilfeller.

 

Hos oss har vi ingen dedikerte utlåns-mac, selv om vi selger mac. Det er heller ikke så fryktelig mange mac som kommer inn på service egentlig. Om jeg var mac-kunde ville jeg vært fornøyd med windowsmaskin på utlån gitt at den dekker behovet mitt, noe også alle mine kunder (mac-spesifikt) til dags dato virker å ha vært, da jeg er fullt klar over at bedriftens driftsutgifter til syvende og sist må dekkes inn via salg. Kanskje et litt oppbrukt argument, men det er fremdeles relevant.

(edit: Vel så relevant er det selvsagt også at kunden har den økonomiske risikoen for utlånsproduktet mens det er på utlån)

 

Jeg skal heller ikke være veldig vrang om en kunde klarer å argumentere godt for at han eller hun trenger nettopp en mac i avhjelpsperioden. "Vil ha" er ikke et godt argument i min bok.

Kommer selvsagt også an på hva vi til enhver tid har på lager, og hvorvidt det vi evt. har inne er reservert til andre kunder.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
En "slepbar" maskin er ikke en erstatning for en ultraportabel maskin.

Nå er jo "slepbar" et ord som ikke beskriver en 15" på riktig måte. En 15" er fortsatt meget portabel, og noe man med glede bar rundt på til de ultraportable kom. Om man så må bære på 1-1,5 kilo ekstra i et par uker, så mener jeg ikke det er regnet som en vesentlig ulempe i en så stor grad at man bør kunne forvente at selger åpner en ny salgspakke med en ultraportabel da dette er en vesentlig kostnad for selger.

 

Derimot mener jeg han burde kunne forvente en maskin med Mac OS som utlånsgjenstand når han leverer inn en Mac til reparasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har en liten veske som jeg tar med meg til biblioteket for å lese til eksamen, og bruker min Air til å gjennomgå eksamensspørsmål som kun er tilgjengelig via internett.

 

Portabilitet, liten størrelse og lang batteritid (en typisk bibliotek-dag på 5-7 timer) er mitt bruksområde.

 

Kan ikke se for meg å måtte dra på en 2.5kg, 15" slepbar med lader som veldig praktisk, og er langt, langt unna funksjonaliteten til min Air.

 

Skal en tur til elkjøp i morgen. Kan jeg kreve at de åpner en salgspakke av type Air 13" dersom de har det inne?

 

Leste også at de skal dekke transportutgifter relatert til reklamasjonssaken, være seg kjøring/henting/kollektivt ('billigste' og mest praktiske fremkomstmetoden tilgjengelig for kunde).

 

En av de nye rettighetene i den nye forbrukerkjøpsloven, er at kundene ikke skal ha utlegg ved levering og henting av produkter som skal til service, såfremt det er en garanti- eller reklamasjonssak.

Enten skal butikken hente og levere kostnadsfritt, eller så skal reparatøren komme hjem til deg. Om ikke, så skal kundene få dekket reelle utgifter ved levering og henting til verkstedet eller butikken.

- En forutsetning er at du bor i butikkens naturlige nedslagsfelt, og at du reiser på billigste mulige måte. Det vil si med offentlig transportmidler, eller at du krever refundert bensinutgiftene dine, sier jurist Arnt Olaf Stillerud.

 

Hele saken her.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis vil de ansatte forsøke å finne en løsning som balanserer mellom det å tilfredsstille behovet ditt og det å spare dem unødvendige utlegg (som det er å snitte svært dyre ting for utlån). Om det viser seg å være en annen maskin enn Mac i 13-14" klassen, synes jeg du bør gå med på det så lenge det ikke byr på store komplikasjoner i forhold til bruken din (programvarekompatibilitet/batteritid etc). Kanskje har de nettopp fått inn en pent brukt returvare fra en annen kunde? Disse kan ofte lånes ut igjen uten at varen taper seg for mye da den sannsynligvis allerede er åpnet likevel.

 

Hva du har rett på og hva du faktisk får kan ofte være forskjellige ting dessverre, og særlig dette med å vurdere en annen persons behov opp mot egne kostnader er vanskelig for butikken. Noen ganger må man gjennom en domstol for å få en "skikkelig" avgjørelse, men problemet er åpenbart at slikt kan ta månedsvis og du trenger maskinen nå.

 

Det beste utfallet er jo derfor, som alltid, å løse saken i minnelighet på stedet. Saken din stiller sterkere med gode argumenter forr ditt behov. Størrelse, vekt og batteritid, som du allerede har nevnt, er gode argumenter. Forsøk gjerne å komme opp med flere argumenter i en prioritert liste før du snakker med butikken.

 

Hva angår transportkostnader så har du helt rett i det du sier. Forvent imidlertid ikke at den jevne butikkansatte faktisk er klar over dette.

Forbrukerkjøpslovens §§ 30 første ledd sier at "Avhjelp skal skje [...] uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på at å be om en femtilapp i busspenger er det absolutt viktigste å fokusere på her, uansett om du har rett på den eller ei :)

 

Vet ikke når du sist tok kollektiv i Norge, men uansett hvor kort en skal må en ut med en drøy femtilapp (enkeltbillett).

 

Fokuset burde være at Elkjøp skulle gjort meg oppmerksom på dette, at de dekker alle mine utgifter ved reparasjon som fortsatt er under garantifrist, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Noe som heter en gylden middelvei, da. Herre gud...

Da har man problemet med å vurdere hva man skal informere om da. Hvorfor skal man informere om A, men ikke B. Og hvorfor er C viktigere enn D?

 

Da ender man opp med å måtte informere om alt, fordi kunder som deg krever at man skal informere om akkurat det du vil informeres om. Hvordan kan de vite akkurat hva du trenger å informeres om? Og da blir man i praksis stående og lese opp hele Forbrukerkjøpsloven.

 

Butikkene er ikke pliktige å informere om alle dine rettigheter, med mindre du spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...