Gå til innhold

Depositumskonto


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal nå leie en bolig. Tidligere har jeg opplevd at depositumskonto ikke eksisterer i praksis så det kom ikke som et sjokk for meg da den nye huseieren fortalte at vi bare skulle betale inn to husleier. Samboeren min slo seg ikke til or med dette derimot.

 

Jeg lurer litt på hva dere tenker rundt situasjonen og hva som er "normalt"?

 

Det er slik at huseier driver med dette, utleie av hus og tomter. Han forteller at han har en konto hvor all husleie, depositummer osv går innom. Og det er her depositummet vårt skal stå.

 

Det huseier har sagt er at han kan ikke sette opp en depositumskonto for alle boligene han leier ut og vil derfor heller ikke gjøre det. Vi tenker nå å foreslå (litt mot min vilje) å ta på oss ansvaret og utgiftene for depositumskontoen slik at han slipper bryet og vi slipper bekymringen. Høres det greit ut? Om han nekter har vi vel lite valg uansett.

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette finnes det en god del tråder om her på bruket, så jeg tar meg friheten til å ikke komme med mengder av kilder.

 

Hvis det skal avtales at det stilles depositum, noe det ikke trengs å gjøre, skal dette gjøres slik husleieloven oppstiller : Link

 

Utleier skal betale omkostninger da det er h*n som ønsker det, ikke dere.

 

Hvis dere betaler omkostningene, kan dette trekkes ifra leien, hvis dere betaler ulovelig depositum til utleiers konto, kan dette trekkes ifra leien.

 

Hvis det er slik at han driver med dette i utstrakt grad, er det ikke formildene , heller tvertimot.

 

Alle involverte i et leieforhold har interesse av at alt går korrekt for seg, hvis en aktør fastholder på å drive slik du oppstiller, ville jeg vurdert om dette er en person jeg ønsker å ha en avtale med.

Lenke til kommentar

Det er helt normalt å betale 1-3 månedsleier som depositum. Noen krever opp til 6. Husleieloven sier følgende:

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen.

 

Den er ufravikelig. Det betyr at jo, huseier skal sette opp en enkelt depositumkonto for hver leietaker han har. Dere kan si at dere ordner det. Når første husleie skal betales, trekker dere utgifter med opprettelse av depositumkonto fra første månedsleie (dette nevner dere ikke før første leie er kommet, selvfølgelig).

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingenting. En løsning er da at du inngår avtalen på hans vilkår. Så oppretter du depositumkonto ihht loven, setter inn husleien der inntil avtalt depositumbeløp er på konto og utgifter er betalt, og sier han bare kan anse depositumet du ga han i første omgang som forskuttert husleie.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Huseier kan, dersom han vil, bare finne en ny leietaker dersom du ikke godtar hans vilkår.

 

Men VIL du virkelig leie av en som ikke følger reglene? Det ville ikke jeg gjort.

Her kan jeg nesten love deg problemer hver gang utleier må gjøre noe for deg.

Lenke til kommentar

Det behøver ikke være noe muffens, utleier kan være redelig og ærlig men ønsker altså her å spare kostnader ved opprettelse av kontoen. Det er vel snakk om noen hundrelapper.

Vil sterkt fraråde forslaget til herr Brun (17.16), da får du garantert et konfliktfylt leieforhold.

Lenke til kommentar

Vi bryter vel alle lover og regler og jeg vil ikke akkurat definere dette scenarioet som et "alvorlig" lovbrudd. Poenget mitt er at man ikke automatiske skal stemple en utleier som en useriøs sleip hushai på grunn av at vedkommende ønsker å spare inn kostnadene til depositumkonto. Utleier stiller jo med åpne kort her og leietaker får gjøre en helhetlig vurdering av risiko og hvor mye dette skal vektlegges.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at det da er huseier som må være den aktive part.

 

Tja, hvorfor det? Begge parter må samtykke, og pengene itilhører jo i utgangspunktet leietaker. Så her har leietaker like mye interesse av å kjempe..

 

Nei.

 

Hvis du hadde lest §3-5. Depositum i Husleieloven som er sitert tidligere i tråden så ville du ha sett at hovedreglen er at leier ensidig kan kreve å få utbetalt beløpet fra en (ordentlig) depositumskonto etter at leieforholdet er opphørt. Hvis utleier ønsker å stoppe en slik utbetaling fra banken må han som hovedregel gå til sak innen fem uker, og så vinne den saken. Videre er hovedregelen at utleier kun kan få penger fra kontoen med leiers godkjennelse eller etter dom. (I noen tilfeller er det enklere for utleier å få utbetalt dokumentert manglende leie.)

 

Hvis depositumet derimot (ulovlig) alt er tilgjengelig for utleier på hans konto, og utleier ikke frivilig tilbakebetaler depositum, så er det leier som må ta rettslige skritt for å kreve depositum inkludert renter tilbake.

 

Se http://www.lovdata.n...26-017.html&3-5 for hele §3-5 i husleieloven, hovedregelen er:

 

"§3-5. Depositum [...] Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren. [...]"

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...