Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 29. mai 2012


Anbefalte innlegg

Sjekka på nytt nå.. Ble litt overrasket over hvor mye det ble, 1935 ord. Skrev nok litt for mye.. Håper det ikke trekkes av karakteren (noe det sikkert gjør).

 

Som tidligere nevnt, så lenge det ikke står spesifisert et kriterium for lengde i oppgaven, er det ingen begrensninger for hvor mye du kan skrive.

 

Når det gjelder novellens form, er den vekslende kronologien åpenbart noe en bør kommentere. Men vel så viktig mener jeg fortellerposisjonen er. Når leseren har kunnskap om tankene til flere av karakterene i novellen, gir det leseren kunnskap karakterene ikke har. Leseren vet, i dette tilfellet, at jenta begjærer gutten på samme måte som han begjærer henne. Det gjør at leseren kan frustrere seg over at gutten er såppas passiv, og gjøre leseropplevelsen mer levende.

 

Jeg nevnte at leseren hadde innblikk i begge personene sine tanker, men jeg tenkte ikke på det at en dermed hadde kunnskap karakterene ikke har, og at leseren kan frustrere seg over guttens handlinger. Veldig godt tenkt. Skulle ønske jeg hadde det med.

Jeg valgte oppgave 4, novelleanalysen. 1 280 ord. Vanligvis velger jeg artikkeloppgaver, men "språket mitt" var intet interessant tema. Dessuten var jeg redd for å trampe rett i fallgruver som "når jeg chatter skriver jeg sånn og sånn", og "med bestemor snakker jeg sånn og sånn". Nuvel.

 

Når det gjelder novellens form, er den vekslende kronologien åpenbart noe en bør kommentere. Men vel så viktig mener jeg fortellerposisjonen er. Når leseren har kunnskap om tankene til flere av karakterene i novellen, gir det leseren kunnskap karakterene ikke har. Leseren vet, i dette tilfellet, at jenta begjærer gutten på samme måte som han begjærer henne. Det gjør at leseren kan frustrere seg over at gutten er såppas passiv, og gjøre leseropplevelsen mer levende.

 

Rent historiemessig satte jeg en del fokus på at den kjekke fotballgutten egentlig var forsiktig og kunnskapsrik, mens den unge jenta var en selvstendig og modig frøken. Hun hadde både mot til å spørre gutten om en dans, og å svare avkreftende da han sa "Bra band!".

 

F*** i h****! Glemte å skrive ned oppgavenummeret! Åååh! Leste gjennom hele greia for å se om jeg hadde glemt noe, men jeg fant jo ingen ting. Det skal jo gå fint å se på artikkelen min at det faktisk er en artikkel, men hvor mye vil dette trekke ned? :cry:

Jeg tipper at så lenge artikkel var den eneste sjangeren du kunne velge på den oppgaven, går det bra. Det er som regel verre å glemme å presisere hvilken sjanger man har valgt, da det kan som regel gir sensor større grunn til tvil. Som andre har påpekt: sensor skal være ganske vrang for å trekke veldig for dette.

 

Jeg nevnte forresten at novellen var bygd opp i en A-B-A-B-A rekkefølge med tilbakeblikk og nåtid.

A-B-modellen var imponerende godt tenkt! Det er jo ikke rakettforskning, men noe som gjør at du skiller deg ut! Tror du skårer poeng på den der. :)

 

Var ikke jenta 15 år? Likegreit fyren fortsatt er jomfru da, og ikke bryter loven..

 

Kunne jo kanskje vært et drøftepoeng?

Huff, jeg gikk i motsatt retning. Jeg har alltid foretrukket begjær framfor dyd (jeg ser på loven som en tullelov, så lenge pøkingen skjer frivillig), og uttrykte symapti med gutten. Jaja, godt det er rom for personlig tolkning.

 

 

Jeg nevnte at leseren hadde innblikk i begge personene sine tanker, men jeg tenkte ikke på det at en dermed hadde kunnskap karakterene ikke har, og at leseren kan frustrere seg over guttens handlinger. Veldig godt tenkt. Skulle ønske jeg hadde det med.

Takk! Det momentet handler om virkemiddelets "funksjon", ofte den vanskeligste delen av oppgaven. Det er sikkert mange funksjoner jeg har oversett, som du og andre har sett.

Noen som kommenterte at gutten ble beskrevet som et... øh... lakrissnøre? Det gjorde meg usikker på om hans mulige utenlandske opprinnelse kunne være et drøftingsmoment? Jeg lot det ligge.

 

Tok novelleanalysen som mange andre. hva skrev dere om budskap? Jeg gikk for at de kunne være en slags kritikk til "dagens ungdom" eller 90-tallets ungdom (ettersom samlingen kom ut i 1990), som har blitt kritisert for å forlate foreldregenerasjonens verdier om uskyld og dydighet? hva kom dere fram til?

Jeg slet noe veldig med budskapet. At det var kritikk av løssluppenhet er jeg absolutt ikke enig i: det mest sensuelle gutten og jenta gjør, er å danse (og selv da tenker gutten på Hemingway og geografi). Synes ikke det vitner om en avskjed med dyden.

Som sagt klarte jeg ikke tydelig å definere noe budskap. I stedet seg jeg på novellen som en skildring av unge menneskers seksuelle modning. I tillegg føler de på visse forventninger fra andre, da deres "uskyld" (dyd, moral) trumfer deres felles begjær.

Jeg tolker at han måtte tenke på alle andre ting enn dansen med jenta, som et humoristisk innslag fra forfatteren sin side for at gutten ikke skulle få boner av å være så nær jenta. (formulerte det ikke sånn da)

 

Jeg tolket det ikke som at leseren hadde kunnskap som ikke karakterene hadde. Når det gjelder overskriften "Dansar du?", så er denne overskriften et svært viktig virkemiddel. I dag blir dans brukt som en unnskyldning for fysisk nærhet, og når jenta da spurte gutten om han dansa - så fikk gutten en slags bekreftelse på jentas følelser ovenfor ham. Når handlingen da hopper tilbake til øyeblikket hvor de er på vei hjem, uttrykker gutten anger for at han ikke turte å ta initiativet - man kan jo tenke seg at det var hans tur. Og jeg tror også at setningen: "Der dansa Tommy med syster hans..", var et viktig virkemiddel. Denne setningen ligger litt skjult plassert inne i det kaotiske tankespekteret til gutten mens de danser. Tidlig i novellen har man fått tildelt en opplysning om at jenta bare er 15 år gammel, og at hun av den grunn har fått hjelp av broren sin til å komme inn på ballet. Setningen kan da tolkes som et virkemiddel på at gutten er redd for ytre meninger om at han danser med lillesøsteren til en jevnaldrende gutt på skolen - og man kan da også anta at guttens navn er Tommy. Når det gjelder alle de kaotiske tankene som løper løpsk i hodet på gutten mens de danser, tolket jeg også dette som et humoristisk innslag fra forfatteren, og skrev at det muligens var et virkemiddel for å beskrive at gutten forsøkte å distrahere seg selv fordi han var svært fysisk tiltrukket av henne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valgte oppgave 1 og ombestemte meg og valgte oppgave 5 etter to timer. Ble ikke mer enn 700 ord ...

 

Litt synd, var veldig stressa og trenger absolutt stillhet når jeg skriver. I dag var det mange som hadde problemer med innlogging, så noen fra administrasjonen måtte gå rundt å snakke med nesten hver enkelt elev som skulle levere. Bryter lett konsentrasjonen og flyten.

Samt en eksamensvakt som smattet på fire epler ...

 

Endte også på 700! Trokke det er noe stress, så lenge innholdet funker!

Lenke til kommentar

Jeg har i ettertid tenkt litt på eksamensbesvarelsen min. Var det noen som valgte oppgave 2? Er det stor sannsynlighet for å stryke dersom jeg ikke direkte skrev hvordan jeg snakker i forskjellige situasjoner, men hvordan man kan benytte språklig variasjon i forskjellige sammenhenger? Saken er at oppgaven sa at man skulle skrive en artikkel, men også om subjektive meninger. For meg ble det enten-eller.

 

Oppgave 2

 

Skriv en artikkel der du gjør greie for særtrekk ved det muntlige og skriftlige språket ditt i

ulike situasjoner. Bruk eksempler og fagkunnskaper du har om språklig variasjon og

forholdet mellom muntlig og skriftlig språk.

 

Kommentar:

I svaret ditt kan du velge ulike innfallsvinkler, men det er viktig at du gjør greie for

hvordan språklig variasjon kommer til uttrykk både i det muntlige og i det skriftlige

språket ditt. For å vise god kompetanse i faget bør du gi artikkelen en klar

struktur, du
bør bruke fagspråk, og du bør bruke eventuelle kilder relevant og

selvstendig.

 

Edit: Ser at dette har blitt besvart allerede

Endret av Deleted
Lenke til kommentar

Jeg har i ettertid tenkt litt på eksamensbesvarelsen min. Var det noen som valgte oppgave 2? Er det stor sannsynlighet for å stryke dersom jeg ikke direkte skrev hvordan jeg snakker i forskjellige situasjoner, men hvordan man kan benytte språklig variasjon i forskjellige sammenhenger? Saken er at oppgaven sa at man skulle skrive en artikkel, men også om subjektive meninger. For meg ble det enten-eller.

 

Oppgave 2

 

Skriv en artikkel der du gjør greie for særtrekk ved det muntlige og skriftlige språket ditt i

ulike situasjoner. Bruk eksempler og fagkunnskaper du har om språklig variasjon og

forholdet mellom muntlig og skriftlig språk.

 

Kommentar:

I svaret ditt kan du velge ulike innfallsvinkler, men det er viktig at du gjør greie for

hvordan språklig variasjon kommer til uttrykk både i det muntlige og i det skriftlige

språket ditt. For å vise god kompetanse i faget bør du gi artikkelen en klar

struktur, du
bør bruke fagspråk, og du bør bruke eventuelle kilder relevant og

selvstendig.

 

Edit: Ser at dette har blitt besvart allerede

 

Gjorde AKKURAT samme feilen. Skrev liksom "man bruker muntlig språk da man chatter", istedenfor "jeg bruker muntlig språk da jeg chatter". Jeg er ikke sikker på om man direkte stryker hvis man bommer sånn på oppgaven, men da jeg gikk ut av eksamenslokalet satset jeg på 4-5. Nå er jeg ganske sikker på at jeg ikke kan få mer enn 3.

 

Man kan jo forsvare det vi har gjort med at man sier at "språket ditt" betyr liksom ditt morsmål, altså norsk.. At hvordan man bruker norsken muntlig og skriftlig :p. Men tror ikke sensor er med på den.

 

Læreren min sa at sensorene mener det var en ganske åpen oppgave, og de aksepterer mye. Men det vi har gjort er jo at vi egentlig ikke har svart skikkelig på oppgaven, og vet ikke om de kan akseptere det.

Lenke til kommentar

Gjorde AKKURAT samme feilen. Skrev liksom "man bruker muntlig språk da man chatter", istedenfor "jeg bruker muntlig språk da jeg chatter". Jeg er ikke sikker på om man direkte stryker hvis man bommer sånn på oppgaven, men da jeg gikk ut av eksamenslokalet satset jeg på 4-5. Nå er jeg ganske sikker på at jeg ikke kan få mer enn 3.

 

Man kan jo forsvare det vi har gjort med at man sier at "språket ditt" betyr liksom ditt morsmål, altså norsk.. At hvordan man bruker norsken muntlig og skriftlig :p. Men tror ikke sensor er med på den.

 

Læreren min sa at sensorene mener det var en ganske åpen oppgave, og de aksepterer mye. Men det vi har gjort er jo at vi egentlig ikke har svart skikkelig på oppgaven, og vet ikke om de kan akseptere det.

 

Bra det ikke bare er meg som er alene i denne balja. Har hørt fra lærere på skolen som har vært sensorer i hovedmål, at de fleste har fått dårlige karakterer på oppgave 2 dessverre. Skjønner tankegangen din med at ditt språk kan oppfattes som norsk. Tenkte sånn selv. Kommer nok til å bli en skriftlig klage til udir, uansett om det blir forgjeves.

Endret av Deleted
Lenke til kommentar

..

Hei, har blitt trukket til norsk muntlig eksamen. Temaet jeg har fått utdelt er:

 

"kjærlighet og seksualitet"

 

Dette temaet skal knyttes til diverse forfattere og tekster, blant annet:

 

"Albertine

 

tatt av kvinnenen

 

hildegard av bingen

 

 

Formen på presentasjonen skal være uforskende samtale.

 

Er det noen som har noen i deer rundt temaet eller tekstene, hva kan jeg si / gjøre? noen tips til selve presentasjonen

 

Formen på presentasjonen skal være uforskende samtale.

 

Er det noen som har noen i deer rundt temaet eller tekstene, hva kan jeg si / gjøre? noen tips til selve presentasjonen. setter stor pris på om dere kunne hjelpe meg jeg sliter litt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...