Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 29. mai 2012


Anbefalte innlegg

Noen som har mulighet til å legge ut oppgave 1 eller fortelle hvor jeg kan finne oppgaven?

 

På forhånd takk

 

Oppgave 1

Vedlegg:

«Seterpiken og jegeren» av Bernhard Herre, 1849, og Bestemors brudekrone av Adolph

Tidemand, 1869

Sammenlikn form og innhold i teksten «Seterpiken og jegeren» og maleriet Bestemors

brudekrone. Hvilke forestillinger om «det norske» finner vi i teksten og i maleriet, og

hvordan kommer de til uttrykk?

Kommentar:

Du skal skrive om både form og innhold i de to vedleggene, men du kan velge

hvordan du vil strukturere svaret ditt. For å vise god kompetanse bør du

sammenlikne teksten og maleriet på en presis og oversiktlig måte og bruke

eventuelle kilder relevant og selvstendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har klaget jeg også. Fungerer ved at du drar til skolen hvor de ber deg fylle ut et skjema. Dette skjemaet leverer du til den personen som er ansvarlig for eksamensklager (rektor i mitt tilfelle).

 

Greit å vite at fristen er kl 14.00 i dag for hurtigklage.

Lenke til kommentar

Meh, presterte å få 1 på oppgave 2.. Jeg VET at jeg ikke er så dårlig i norsk, så da må jeg eventuelt ha mistolka oppgaven. Blir like vel å sende inn en klage og håpe på det beste :)

 

Hvordan svarte du på den oppgava? Skrev du generelt på det norske språket, eller skrev du om ditt personlige språk?

Lenke til kommentar

Skrev litt forskjellig egentlig. Jeg skrev blandt annet om sosiolekter og etnolekter, hvordan språket forandrer seg i ulike sosiale situasjoner, og litt om mitt eget språk hvor jeg også sammenlignet det med hvordan de prater andre steder i landet.

Endret av stizzen
Lenke til kommentar

Faglærer var enig i at jeg burde jeg klage, men han sa ikke noe om hvordan man gjør det. Hvordan går jeg frem?

Ifølge et veiledningsskjema for klagebehandling min skole har lagt ut på nettet, står det følgende:

 

«Hvordan klager du?

Klagen må være skriftlig, undertegnet, skrevet på PC og datert. Det må stå i klagen hva du klager på.

 

Hvis du klager på standpunktkarakter, praktisk-, muntlig- eller muntlig-praktisk eksamen, bør klagen begrunnes.

 

Hvis du klager på karakter til skriftlig eksamen, er det ikke nødvendig å begrunne klagen (jf. forskrift til opplæringsloven § 5-6).

 

Elever sender klagen til den skolen de er elev på. Privatister og praksiskandidater sender klagen til den skolen der eksamen ble avholdt. Klage på fag- og svenneprøve og kompetanseprøve skal sendes til Akershus fylkeskommune ved fagopplæringen. Klage på realkompetansevurdering sendes til Veiledningssenteret i din region (Asker/Bærum, Follo eller Romerike).»

 

Som du ser, gjelder dette spesifikt Akershus fylke, men framgangsmetoden er lik. Du trenger altså ikke begrunne klagen din, slik nypis sa. Når det gjelder hva du skriver klagen på, så varierer det vel. Mulig noen skoler har skjemaer, mens andre skoler ikke har det. Skolen jeg gikk på har et skjemaet som de har lagt ut på nettet. Jeg bare lastet det ned og skrev inn på dataen.

 

Greit å vite at fristen er kl 14.00 i dag for hurtigklage.

Ser ut til at denne datoen er forskjellig fra sted til sted. Her var fristen 26. juni (dvs., før vi kunne hente vitnemålet, noe vi kunne gjøre i dag).

 

Jeg har selv et spørsmål. Som det står i sitatet ovenfor, er det ikke nødvendig å begrunne klagen, dersom den er til skriftlig eksamen. Betyr dette at en ikke skal begrunne den, eller at en ikke trenger? Planen min var i utgangspunktet å skrive en begrunnelse for å vise nøyaktig hva jeg er misfornøyd med, men jeg vet ikke om dette har noe å si i det hele tatt.

Endret av Arctagon
Lenke til kommentar

Takk for svar. :) Jeg kan svare på ditt siste spørsmål også. Fant et "klageark" på Fronter etter litt leting. Der står det at skolen skal sende besvarelsen til "klagekontoret" (husker ikke hva de kalte det direkte) og ingenting annet. Klagebrev fra elev og lignende skal IKKE sendes til ny sensor. Så nei, begrunnelse er det bare skolen din som ser uansett om du skulle skrive en.

Lenke til kommentar

Ah, det gir mening. Det er altså derfor de beholder besvarelsene på skolen. Var og henta en kopi av besvarelsen min i R2-eksamen i dag (teknisk sett i går, men whatever) sammen med vitnemålet. Takk for svar. Tror jeg dropper å skrive begrunnelse, i så fall. Er ikke satt av noen plass til det på klageskjemaet, heller.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke skrive en begrunnelse nei. Dette er det kun skolen som ser.

Angående frist for hurtigklage så kan jeg sitere hva som stod på nettsiden til skolen min.

 

"Torsdag 28.juni:

Frist for hurtigklage på eksamenskarakterer alle trinn ST kl.14.00 . Disse klagene er ferdigbehandlet senest innen utgangen av fredag 6.juli. Elever som klager vil bli kontaktet av skolen, og eventuelt nytt vitnemål vil være ferdig mandag 9.juli."

 

Er ganske sikker på at dette gjelder alle skoler i Oslo. Correct me if I'm wrong

Lenke til kommentar

Føkk åff sensor! :grin: Gikk opp to karakterer (3 til 5) på klagen min!

 

Går du opp to karakterer etter en klage viser det jo hvor utrolig inkompetent disse sensorene er, evt. hvor urettferdig karakterene er tildelt i norsk hovedmål.

 

Det er en stor forskjell mellom 3 og 5 i kompetansemålene, så først og fremst gratulerer, men det er jo åpenbart noe galt med de som retter dette her til å begynne med.

Endret av Rossoneri
Lenke til kommentar

Jeg sier det bare igjen: Norsk er et helvettes drittfag med udugelige sensorer og, det er noen jævla idioter som lager eksamensoppgavene, og som ikke ønsker at elevene skal få bra karakter! Begge eksamenssettene var altfor vanskelige. Sidemålsoppgåvene var jo helt håpløse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...