Gå til innhold

Game of Thrones - For oss som leser parallelt med TV-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enormt skuffet over episoden, spesifikt House of the Undying. Totalt ulikt bøkene der hele seansen var episk. Skulle også tro profetiene Daenerys får har betydning for videre handling. Dette skippet de totalt.

 

Ellers OK.

 

Får begynne på bok 3 jeg nå...

Lenke til kommentar

Tenkte akkurat det samme som deg. Jeg var helt oppslukt av kapittelet i boken. Flere ting som kunne ha blitt gjort bedre, og flere ting som har blitt gjort bra. Det med gifte-målet synes jeg ble gjort bedre i boken. Da fikk man plutselig et innblikk i hvor ung Robb egentlig er. Dette er nok forandret fordi de oppfører seg eldre i serien.

Lenke til kommentar

Takke meg til bøkene. Sesong 2 sugde. Hundrevis av detaljer og enorme muligheter for epicness ble utelatt og glemt. Ja, jeg skjønner at tid og budsjett er alfa og omega i tv-verdenen, men å kunne føkke opp en så fantastisk historie til de grader skjønner jeg ikke er mulig.

Endret av Teig
Lenke til kommentar

Takke meg til bøkene. Sesong 2 sugde. Hundrevis av detaljer og enorme muligheter for epicness ble utelatt og glemt. Ja, jeg skjønner at tid og budsjett er alfa og omega i tv-verdenen, men å kunne føkke opp en så fantastisk historie til de grader skjønner jeg ikke er mulig.

Hva synes du var så dårlig?

 

 

Jeg synes sesong to har jevnt over vært bra, men historien kunne ha vært lagt frem litt annerledes. Likte godt veien de gikk med John.

Lenke til kommentar

En ting jeg virkelig synes er skuffede er uten tvil hendelsene i Winterfell.

At de ikke inkluderer Ramsay i serien er utenfor min forståelse. Å hatt Reek som en bikarakter i Winterfell, for så å ha avslørt hans identitet i episode 10 ville da ikke vært noe problem? Synes hendelsene i Winterfell er den desidert største skuffelsen i sesong 2, samt hendelsene i Harrenhal, som nevnt tidligere her.

Lenke til kommentar

Synes egentlig sesong 2 har vært bra jeg. At de gjør ting på en annen måte enn i bøkene er stort sett bare forfriskende, men enig i at det hender viktige ting blir utelatt. Synes bl.a. karakterutviklingen til Arya er snillere i TV-serien enn den var i bøkene. Jeg savnet også profetiene i house of the undying, må innrømme det, men hendelsene som profetiene viste til kan jo skje uavhengig av om vi har fått vite at Daenerys hadde dem eller ikke? Selvfølgelig litt synd at man da ikke kan se seg tilbake og si "ahhh... så det var DET den profetien betydde!" men der har du fordelen med bøker fremfor TV - det blir rom for å ta med mer.

 

Angående Ramsay Bolton - jeg tror de med hensikt venter med å gjøre han til en antagonist til sesong 3. Det med hvorfor Winterfell brenner er jo det store temaet nå for alle dem som ikke har lest bøkene så akkurat den cliffhangeren var de ganske heldige med. Folk kommer nok til å hate Boltons ganske bra i sesong 3, men i det sesong 2 ble avsluttet så tror de "alle" at Boltons er helt og fullt på Robb sin side.

 

Men gleder meg vilt til sesong 3, for den tror jeg virkelig blir episk! Et helt år å vente :hm:

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Om man har sett de to første sesongene på TV og nå skal ta fatt på bok 3, hva må man være klar over? F eks spesielle hendelser fra bok 2 som ikke er skildret enda i TV-serien, men som er godt å vite når man skal begynne å lese "A Storm of Swords".

Lenke til kommentar

Om man har sett de to første sesongene på TV og nå skal ta fatt på bok 3, hva må man være klar over? F eks spesielle hendelser fra bok 2 som ikke er skildret enda i TV-serien, men som er godt å vite når man skal begynne å lese "A Storm of Swords".

Bok 1 kan du under tvil hoppe over, men i bok 2 har de ikke fått med 1/5 del av hva som skjer i boken på Tv og mye er skrevet om, flere karakterer er laget kun for Tv osv. Jeg ville ha startet på bok 1.

Lenke til kommentar

Om man har sett de to første sesongene på TV og nå skal ta fatt på bok 3, hva må man være klar over? F eks spesielle hendelser fra bok 2 som ikke er skildret enda i TV-serien, men som er godt å vite når man skal begynne å lese "A Storm of Swords".

 

Det er meget anbefalt å begynne på A Game of Thrones. Jeg tenkte det samme, å begynne på A Storm of Swords, men jeg angrer ikke ett sekund på at jeg startet fra begynnelsen.

Sykt mye du ikke vil skjønne, og sykt mange karakterer du ikke vil kjenne hvis du ikke leser de første før du begynner på nummer 3.

Lenke til kommentar

Sykt hvor stor forskjell det var på sesong 2 og bok nummer 2. Kan jo ha noe med at jeg så sesong 1 før jeg leste bok nummer 1, men leste bok nummer 2 før jeg så sesong 2, men føltes ihvertfall som det var mye mer annerledes. I sesong 1 var jo det meste ganske likt, men de siste 5 episodene i sesong 2 var jo knapt noe likt. Både harrenhal, winterfell og jon biten var mye bedre i boka. Og ikke minst house of the undying, mista jo all spenninga i serien.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt sein jeg da, men så ikke denne tråden!

 

Amory Lorch og The Tickler var jo med i boka også. Men Arya drepte dem ikke, som hun gjorde i serien.

I boka drepte hun jo Chiswyk og Weese. Dumt. Husker ikke helt hva som skjedde med The Tickler, er bare på 3 kapittel i 3 boka.

Men i boka blir jo Amory foret til en svart bjørn av Roose Bolton. De har jo fucka Harrenhall greiene helt opp! Biter eller Rorge (Husker ikke hvem) skal jo ikke ha nese :(

Hadde bare blitt så epic, hvis de hadde tatt med da Arya og co redder Roose Bolton ved å drepe vaktene med suppe!

Shae er også en mye sterkere karakter i tv-serien.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Denne serien har mistet mye av magien for min del (omtrent i takt med at det har blitt mer og mer magi i selve handlingen, men det er ikke derfor  :wee: ). En del av grunnen er selvfølgelig at jeg har lest bøkene, noe som selvfølgelig som oftest går negativt utover opplevelsen av filmatiseringer. Men jeg føler også at serien blir dårligere og dårligere skrevet, og at sjokkscener er viktigere en god historiefortelling.

 

MEN, nå som vi har kommet forbi bokinnholdet, og det ikke er flere favorittscener som kan ødelegges, har jeg bestemt meg for å prøve å nyte serien igjen, og late som jeg er like interessert som før. Episode 1 var elendig på sitt verste og kjedelig på sitt beste, men episode 2 ble en opptur! Det vil si, likte faktisk alt veldig godt fram til Ramsay kom og dro alt ned i søla. Ja, vi har fått med oss at han er grusom! Vi trenger ikke en lang scene der han beordrer drapsbikkjer til å drepe sin egen stemor og nyfødte bror. Det er greit nok at de absolutt vil ha med barnedrap - eksempelvis var det greit nok med brenningen av Shireen i forrige sesong. Var veldig mye jeg ikke likte med hele siste del av Stannis-plottet, men når de først skulle brenne henne, så måtte de også vise det. Dét kunne ikke skjedd off-screen. Walda og sønnen kunne derimot ha blitt avlivet uten at det vistes på skjermen. 

 

Velvel, bestemte meg for å prøve å ignorere det overnevnte slik at jeg kunne ha glede av resten av episoden. Neon andre tanker:

 

-Likte godt å se Bran igjen. Funker fint å få tilbakeblikk gjennom ham. Eneste er at Cersei-flashbacket i sesong 5 føles enda mer malplassert nå som Bran-synene gjør at det sikkert aldri kommer et rent, klassisk flashback igjen. Benjen var med, regner nesten med at han dukker opp i nåtiden snart også, siden de valgte å minne oss på at han eksisterer. Nevnte navnet hans minst to ganger til og med. 

 

-Balon hentes tilbake etter å ha vært borte i to sesonger, for så å drepes etter noen få minutter. Synd for ham. Gleder meg til å se hvordan Iron Islands-plottet utarter seg. Er vel mer eller mindre det eneste de har igjen å som kommer fra bøkene. Er selvfølgelig redde for at de ødelegger, men det kan jo umulig bli verre enn det de gjorde med Dorne? 

 

-Vet ikke helt va jeg føler om at Roose ble drept. Akkurat nå liker jeg det ikke, men tror jeg er farget over at jeg hatet scenen som kom umiddelbart etterpå. Uansett, nå har vi hatt fire backstabbinger av lederskikkelser på tre episoder. Hm.

 

-Theon/Alfie Allen er fantastisk som vanlig. 

 

-Vet Davos hva som har skjedd med Stannis og Shireen? Hadde han visst det, regner jeg med han hadde vist en ganske sterk reaksjon på det, men er jo utrolig rart om han ikke har prøvd å spørre Melisandre.

Endret av Malvado
Flyttet fra der det kun diskuteres om Tv-serien.
Lenke til kommentar

Nå som vi endelig har kommet oss faktisk foran bokserien blir det veldig spennende å se om det blir samsvar mellom bøkene og tv serien eller om det blir langt større forskjell enn det vi har sett hittil.

 

Personlig må jeg innrømme at jeg er ganske så lei av at George R.R. Martin ikke greier å få ut fingeren,  roe seg ned og holde seg på kontoret sitt til han endelig er ferdig med boken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...