Gå til innhold

Game of Thrones - For oss som leser parallelt med TV-serien


Anbefalte innlegg

MEN, nå som vi har kommet forbi bokinnholdet, og det ikke er flere favorittscener som kan ødelegges, har jeg bestemt meg for å prøve å nyte serien igjen, og late som jeg er like interessert som før. 

 

Det som er problemet er at mange sitter med tanker om at bestemte karakterer ikke vil være i stand til å gjøre slik og sånn. Og når TV-serien da lar disse karakterene gjøre dette likevel (ting som enda ikke har skjedd i bøkene og som kanskje/trolig heller aldri vil skje) så føler man at det nye materialet i TV-serien på en måte ødelegger stemningen fra bøkene likevel fordi personene i TV-serien ikke er "in character" for oss som har lest bøkene. 

 

Jeg tenker på sånne ting som at Stannis brenner Shireen. At Sand snakes tar livet av fetteren sin (Trystane) som faktisk er desto mer oppsiktsvekkende i TV-serien, ettersom Trystane der er siste logiske arving etter Doran, så de sender i realiteten Dorne ut i kaos vedrørende arverekkefølgen. I bøkene er det jo Arianne som er arving (og som attpåtil er sånn halvveis på sandsnakes sin side) så der var jo arverekkefølgen uansett sikret selv om de skulle ha funnet på å knerte Trystane og/eller Quentyn (Noe jeg tror de heller ikke ville ha gjort)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er ikke alltid at ting henger på greip i serien, er jo selvsagt forståelig med tanke på hvor nøysommelig George er i forhold til hva han har skrevet tidligere.

 

Det jeg personlig er litt mer opptatt av er jo faktisk hvordan det kommer til å gå med moren til Aria og Sansa i bøkene og om dette kommer til å implementeres i serien. Er jo faktisk veldig spennende hvordan ting ser ut til å sakte men sikkert gå til en grufull hevn mot freys , men vi får se.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kanskje Bran Stark er Bran the Builder også? Så Bran er nøkkelen til hele greia?

Da er han i så fall veldig gammel, og det er ingenting som vi vet om som tyder på dette. Ikke en gang i bøkene etter hva jeg har sett.

 

Nei, de kan ikke bare gjenopplive folk. Det må vel gjøres relativt raskt etter døden, og krever noen som har slike evner i tillegg.

Som vi så i en tidligere sesong når han ene ble gjenopplivet, så fortalte han at han mister noe ved seg selv etter hver gjenopplivning.

 

Les om Lady Stoneheart, og sammenlign henne med Catelyn Stark, der er det vist enorme forskjeller før og etter gjenopplivning

 

Foreløpig så har vi ikke sett noen endringer med Jon, om dette ikke har kommet frem enda, eller om det er noe serieskaperne har valgt å se bort i fra av ymse grunner gjenstår å se.

Har ikke vært spesielt mange gjenopplivninger til nå, Jon er den tredje (etter hva jeg kan huske), hvis man regner med the mountain. Jon sin gjenopplivning tror jeg GRRM har planlagt siden starten.

 

Må ikkje òg gudane ynskje at vedkomande faktisk skal kome tilbake?

Vi har kun1 sett prester for the red god gjenopplive folk, så om dette er en kraft the red god gir sine prester fra tid til annen, eller om den guden velger om det skal funke fra gang til gang er ikke helt klart.

Er det det siste er nok the red god glad i han første vi så gjenopplivet, siden det var hans sjette(?) gang.

 

1Om the mountain er gjenopplivet eller mer en smart(?) zombie er jeg ikke helt sikker på.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Siden det ble litt bokprat og klaging på dette er nå de siste to innleggene ført over hit.

 

Når det gjelder gjenopplivningen mener jeg at Jon Snow og alle som har en Direwolf vil bli berørt i langt mindre grad enn de som blir gjenopplivet på annen måte som Thoros of Myr og Catelyn Stark...

 

Det er derimot noen regler ser det ut som : 

 

1 : Avhengig av hvor gammelt liket er kan det få forskjellige konsekvenser pga forråtningsprossesen. Irreversibelt eller blir man bedre over tid? Usikkert slik jeg tolker det i bøkene , men det ser ut som Catelyn faktisk får til å snakke litt bedre etter hvert...

 

2 : Blir man kappet av hodet er man dau... Siden Robb Stark både mistet hodet og fikk sydd på kroppen sin hodet til sin Direwolf så var det over og ut for ham.

Lenke til kommentar

Må bare få si jeg ikke har lest bøkene, bare kastet meg på diskusjonen :p

Skulle tatt seg ut å gjennopplivet et halvråttent lik. Hadde vært ganske kortsiktig liv på den personen :p

Så tror egentlig snow ble gjennopplivet akkurat i tide. Hadde jo vært død i 2 døgn?

Når det gjelder stoneheart, som jeg klarte å spoile ved å lese her siden innlegget mitt ble flyttet fra den andre tråden(:S), så virker det som om hun hadde vært død i lengre tid enn snow, derfor hennes problemer med talen?

Vet ikke jeg. Får vel bare vente å se

Lenke til kommentar

Må bare få si jeg ikke har lest bøkene, bare kastet meg på diskusjonen :p

Skulle tatt seg ut å gjennopplivet et halvråttent lik. Hadde vært ganske kortsiktig liv på den personen :p

Så tror egentlig snow ble gjennopplivet akkurat i tide. Hadde jo vært død i 2 døgn?

Når det gjelder stoneheart, som jeg klarte å spoile ved å lese her siden innlegget mitt ble flyttet fra den andre tråden(:S), så virker det som om hun hadde vært død i lengre tid enn snow, derfor hennes problemer med talen?

Vet ikke jeg. Får vel bare vente å se

 

Det og at hun så og si fikk kappet av hodet... Bøkene er litt mer spesifikke der...

"After the battle, the Freys hack and mutilate Robb's body and cut off his head along with that of Grey Wind, Robb's direwolf. In a mockery of Robb's relationship with his direwolf, the Freys sew Grey Wind's head onto Robb's decapitated body and place his bronze crown atop the direwolf's head.[6] Lady Catelyn Tully has her throat slit and is later thrown naked into the river in a mockery of House Tully funeral customs.[6]"

 

Anbefaler deg å lese selve kapittelet som er ekstremt bra i bokform : http://www.today.com/popculture/red-wedding-read-infamous-chapter-george-r-r-martins-game-6C10208389

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...