Gå til innhold

Åndenes makt - Bare tull eller ligger det noe i det?


Anbefalte innlegg

Åndens makt er ikke tull å tøys,, men virkelighet Tror at den som kommer til huset som er hjemsøkt av det usynlige Tar kontakt med den døde ( uforståelig men sant) Så virker det slik at de ber sjelen og ånden forlate huset Noe som vi ser gang etter gang

Det att huset blir ,,levelig , å bo i Men kor forsvinner sjelen etter den blir jaget på dør

Det lurer jeg på (sjel og ånd det usynlige som lever etter døden )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår fortsatt ikke hva du mener med ordene du bruker. Med "sjel" og/eller "ånd", mener du det som gjør deg til deg? Altså, din personlighet for å bruke et mindre vagt ord. Dersom det er tilfellet så er jo dette noe som beviselig er knyttet til din fysiske hjerne. Ens personlighet kan tukles med, dersom hjernen tukles med. Enten ved kjemisk påvirkning eller fysisk skade f.eks. I lys av dette, når hjernen da dør, er det noen grunn til å tro at det som gjør deg til deg overlever, da alt dette ser ut til å være bundet til din fysiske hjerne?

 

Jeg er ikke nødvendigvis under oppfatning at Åndenes Makt bare er tull og tøys, men jeg ser ingen god grunn til å akseptere det som virkelighet heller. Vi mennesker har en fantastisk evne til å lure oss selv, spesielt hvis man har utgangspunkt i en allerede etablert oppfatning. Det å deretter oppsøke miljøer som bekrefter denne oppfatningen (uten beviser riktignok, det sies bare at de er enige) hjelper heller ikke prosessen.

Lenke til kommentar

Med en gang det kommer penger inn i bildet her (regner med at "deltagerne" i åndenes makt får betaling, og ikke minst tjener jo både programleder og TV kanal sikkert mye på disse lureriene), så er det ikke bare spekulativt men det skal være starffbart! Kvakksalverloven er på vei tilbake, og jeg føler at dette, formidle noe ubekreftet og etter alle solemerker falskt som noe ekte, må sies å gå innunder kvakksalveri.

 

Tror få er klar over hvor uendelig enkelt det er å manipulere dette på TV til å virke troverdig.

 

Det er kun en ting som kan være en halveis (lite troverdig med dog) forklaring på noe av dette og det er rett og slett tidsforskyvelser. Endel forskere (seriøse forskere, ikke djevelutdrivere, synske synsere og andre kvakksalvere), har forsket på dette og det viser seg at faktisk kan kunne forekomme innen naturens lover (uten at jeg har formelen for hva som faktisk skjer her verken i hodet eller for hånden).

 

Men for all del, tro på det dem som vil, TV3 ler ihvertfall hele veien til banken... :)

Lenke til kommentar

Men så kommer 1000 kroners spørsmålet. Hvem er alle disse deltakerne i åndenes makt? Står alle å juger foran kamera i beste sendetid? Jeg sier ikke att det nødevendigvis er naboen dems eller tante sofie som går igjen, men å avskrive alt de forteller som tull blir jo litt for enkelt. Hva nå enn de opplever skulle være. Hva de "klarsynte" skulle finne på å si oppi dette er forsåvidt mindre interessant.

 

Hva med å få tidligere deltakere da til å stå frem og si att de jugde? bør jo ikke være en stor sak om alt dette er tull.

 

Greit å få fakta på bordet før man roper verken det ene eller det andre.

 

 

Det dummeste man kan gjøre er å avskrive unaturlige/uforklarlige ting som tull, bare fordi det høres usannynlig og dumt ut.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Vel det er mennesker som hopper til konklusjoner uten å ha noe grunnlag for det.

 

Det dummeste man kan gjøre er å avskrive unforklarlige ting som spøkelser når man ikke vet noen ting om hva det er.

 

At det er uforklarlig er noen enige i. At det er spøkelse er andre enig i selv om det ikke finnes noe grunnlag for.

 

Enten er det uforklarlig eller så er det spøkelse. Spøkelse er en forklaring og inngår ikke i mengden som er uforklarlig.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Men så kommer 1000 kroners spørsmålet. Hvem er alle disse deltakerne i åndenes makt? Står alle å juger foran kamera i beste sendetid? Jeg sier ikke att det nødevendigvis er naboen dems eller tante sofie som går igjen, men å avskrive alt de forteller som tull blir jo litt for enkelt. Hva nå enn de opplever skulle være. Hva de "klarsynte" skulle finne på å si oppi dette er forsåvidt mindre interessant.

 

Hva med å få tidligere deltakere da til å stå frem og si att de jugde? bør jo ikke være en stor sak om alt dette er tull.

 

Greit å få fakta på bordet før man roper verken det ene eller det andre.

 

 

Det dummeste man kan gjøre er å avskrive unaturlige/uforklarlige ting som tull, bare fordi det høres usannynlig og dumt ut.

 

 

Akkurat som UFO observasjoner er 99,9% mulig å bevise er usant/noe annet enn det tilsynelatende virker til å være, det er bare det at noen må bruke tid og ressurser på å avsløre det. Og jo mer troverdig, jo mer kreves for det å bli avslørt. Derfor får mye av dette bare leve videre uten at noen har tid/ork/penger til å ta tak i det.

 

Jeg vedder på at i 95% av tilfellene burde man rekvirerer rørlegger/snekker og ikke en eksorsist eller åndeutdriver eller hva nå alle disse kvakksalverne kaller seg. Det knirker og skaraper og ting ramler ned og legger seg i tilfeldige mønstre etc osv uten at man trenger å ta helt av av den grunn.

 

Slike programmer, i likhet med konspirasjonsteori dokumentarer, er jo skapt nettopp for at man skal bli overbevist og tro på det. Kunsten er å klare å se igjennom det og tenke over hva det faktisk er, hva kan alternative forklaringer til spøkelsene være liksom.

 

Når det er sagt så er det en eneste ting som visstnok faktisk kan forekomme, og det er tidsforskyvelser i hovedsak ved lyd (men visstnok også utrolig nok visuelt). Men dette er ikke bekreftet og det eneste halmstrået en overbevist kan få lov til å klamre seg til om man ikke skal forventes å bli ledd av.

Lenke til kommentar

Jeg har selv tilgode å oppleve noe som helst, så jeg er like skeptisk som nyskjerrig på slike ting. Om en snekker eller rørlegger kan fikse disse problemene som deltakerne i åndenes makt har kan jo godt hende, men jeg husker jo en episode i en butikk hvor de hadde veldig mye krøll med det elektriske anlegget i tillegg til alt mulig annet, uten att en elektrikker fant noe galt. Det behøver jo selfølgelig ikke bety noe som helst, men dette var forøvrig et helt nytt elektrisk anlegg, bare for å ta et eksempel. En annen episode var en ansatt på et hotell, som fikk oppringing på vei hjem fra et bestemt rom på hotellet gjentatte ganger, uten att noen var der da hotellet faktisk var stengt (Da selfølgelig i tillegg til mye annet som de påsto foregikk der). Det blir veldig vanskelig å skulle forklare alt som naturlige årsaker eller tull. Da må jo isåfall de som er med stå å juge. Att fyrstikker kan falle ned fra ei hylle og danne ord/setninger/årstall ser jeg på som helt fullstendig usannsynlig, da må man isåfall skylde på juging nok en gang.

 

Ang dette med Ufoer så er jo også dette interessant, da man har uttalige obervasjoner av fysiske objekter både visuelt og på radar som ikke kan forklares med ting man kjenner idag. Begynner man å grave litt så ser man fort att det er veldig mange militære/piloter bl.a som har hatt disse observasjonene, så heller ikke her kan man avskrive noe som helst. Spesielt under andre verdenskrig var det mye slike observasjoner. Hva det var/er, vet ingen. I Hessdalen har man vel enda ikke funnet ut eksakt hva som foregår, selv etter 30 år med observasjoner på samme plassen.

 

Skepsis er sunt, men klarer man ikke å forklare noe unaturlig så virker det som neste skritt for mange er å latterligjøre, da er det bedre å akseptere att ting ikke kan forklares..

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Skepsis er sunt, men klarer man ikke å forklare noe unaturlig så virker det som neste skritt for mange er å latterligjøre, da er det bedre å akseptere att ting ikke kan forklares..

 

 

Det er vel dette Abigor nevner på ovenfor. Dersom man opplever noe tilsynelatende uforklarlig, for så å forklare det med at det er overnaturlig, er jo å gi opp før man har begynt å undersøke. Med mindre man faktisk kan påvise noe med en viss substans som underbygger den konklusjonen. Å si at uforklarlig = overnaturlig er per definisjon en logisk feilslutning. Så det er ikke det at det er overnaturlig i seg selv som latterliggjøres, men snarere forklaringen som skal berettige dette som ofte er "vi kan ikke forklare det ellers".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@SimKin

 

Jeg tenker mer på at så godt som alt faktisk kan forklares, men jeg kommer ikke til å legge for mye ressurser i å avdekke hva som skjer hos Olga ifra Fyresdal som hører gyngestolen tidvis knirke for å si det sånn.. :) og det er nettopp det, det meste får stå uprøvd og slike rykter og rundt leirbålhistorier brer som råte i gamle trehus... og lager mye unødig støy.

 

En ekte sannhet pleier å kunne bevises på en eller flere forskjellige måter.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skepsis er sunt, men klarer man ikke å forklare noe unaturlig så virker det som neste skritt for mange er å latterligjøre, da er det bedre å akseptere att ting ikke kan forklares..

Hvis folk kunne akspetere at ting ikke kan forklares så hadde jo spøkelseshistorier aldri eksistert.

 

Klarer man ikke å forklare noe unaturlig så virker det som neste skritt for mange er å forklare det. Det er en selvmotsigelse.

Lenke til kommentar

@SimKin

 

Jeg tenker mer på at så godt som alt faktisk kan forklares, men jeg kommer ikke til å legge for mye ressurser i å avdekke hva som skjer hos Olga ifra Fyresdal som hører gyngestolen tidvis knirke for å si det sånn.. :) og det er nettopp det, det meste får stå uprøvd og slike  rykter og rundt leirbålhistorier brer som råte i gamle trehus... og lager mye unødig støy.

 

En ekte sannhet pleier å kunne bevises på en eller flere forskjellige måter.

Særlig så lenge Olga ikke akkurat gjør noen store skader på samfunnet. TVN er vel de som gjør størst skade bare ved å få folk til å tro på noe de burde vite bedre enn å tro på, men selv det er rimelig uskyldig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet-Bl1pxhpU

Lurer på når dem filmer så er det jo så at dem sier at det skjer så mye at dører, vindu åpner seg ting flyr rundt i stuen og i forskjelige rom.

Hvorfor setter dem ikke opp kamera rundt hele huset så dem får det på film eller opptak.

Det er jo ingenting som tyder på at det skjer noe i alle disse husene, og det har jo snart blitt annenhvert hus og leilighet, det spøker i norge nå etter det kom på tve.

Så er jo litt merkelig at det ikke noen klarer å filme det som forigår inne husene til folk.

Hjelper liksom ikke bare å ringe tv norge og sende ei rar kjering å så jagge bort åndene så er alt bra igjen.

 

Så alt må jo verre planlagt på forhånd, så dette blir jo bare tullete og lage tv av.

Dem burde få opp kamera ha det stående i alle kroker å kriker så å få filmet det i lengere tid så dem kan få noe bevis på at det faktisk skjer noe.

Det skulle ikke vere noe problem men da ville dem nok bare feike alt. får dem ville vel bare lage masse tull, alt går jo ann på film og tv...?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Bl1pxhpU

Det er et tv-show, det er ikke ment å være ekte, det er ment som underholdning :)

 

Men nå sitter jeg og ser på den svenske serien er jo litt mer på tuppan en den norske, der er det jo demoner å rare ting.

Men hvorfor er det så mange som  blir med på dette da tru, er det så at jeg kan bare kontakte tv norge så kommer dem å hu gale dama på besøk.

Er jo så mange som blir filmet er det kun får å kommr på showet ,eller på tv da, og vise fram hus og hjem til hele norges folk. :)

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange som vil på tv og det er sikkert også noen som oppriktig tror på sånt.

 

Tenk hvor enkelt det er å sette opp et kamera som reagerer på bevegelse og tar bilder og spiller inn video der det påstås at stoler, bord osv. flytter seg av seg selv i løpet av natten.

D-Link har noen fine billige slike kameraer. De er også trådløse og sender bilder og video til mailkontoen din.  Verre er det altså ikke, men likevel blir det ikke gjort. . .. hmmm

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Bl1pxhpU

Ja det er det som er så merkelig at ikke blir gjort, hadde ting flyttet på seg og TVen min hadde flydd i taket så hadde jeg jaggu ville ha det på film, også om bilder og møbler hadde rotet rundt i rommet?

 

Det må jo vert innmari bra å kunne ha filmet og vist fram, da hadde det jo kommet fram fakta om at det sjer ting i huset.

Så for meg så høres alt så utrolig at det kan vere mulig at så mye skjer rundt i di små hjem i norge.

 

Eksempel på at ei dør går opp av seg selv 20 ganger i løpet av dagen eller natta,så skal det ikke vere så vanskelig å kunne filme det vel.

Så her må enten tv  norge tejene mye på filmingen også hu dama, men folka som er med må jo også få en litt dem og.

Dette blir jo egentilg å skrøne til folk så dem skal tru mere og mere på ting som kanskje ikke fines eller ikke vi kan se da.

Men dem skal jo lage tv av alt i dag da.

lure på hvor mye den dama som kommer å jager bort spøkelset tjener av tv programet hu virker ikke så tru verdig egentlig. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...