Gå til innhold

Torrent-nedlasting øker musikksalget


Anbefalte innlegg

Ser egentlig ikke hvorfor man skulle kjøpe sangene ETTER man har lasta dem ned ulovlig, tar denne undersøkelsen men en stor teskje salt.

Jeg tror den store majoriteten ikke kjøper det de har lastet ned, men kan også se for meg at mange gjør det. Jeg har lastet ned mye, men i dag kjøper de fleste filmer og spill jeg liker. Spill laster jeg i blant ned om det ikke finnes demo, men kjøper alltid om det er bra.

 

Stikkordet for meg er brukervennlighet. Musikk- og spillbransjen har vært preget av tiltak for å straffe de som laster ned ulovlig, i form av kopisperrer som har gjort bruken for lovlydige brukere vesentlig dårligere. Noen eksempler:

  • Kopisperrer på CD førte til at mange fikk problemer med avspilling i bilen.
    Løsningen: Laste ned ulovlig, men fungerende versjon.
  • Spill og programmer med ulike DRM løsninger som gjør at programvaren ikke fungerer uten nett eller ikke får aktivert for bruk.
    Løsningen: Laste ned ulovlig, men fungerende versjon.
  • Noen album (gjelder også mye annet, som film og spesielt serier) blir utgitt mye senere på våre trakter enn f.eks USA. Også i digital form. Internett har gjort verden mindre enn noengang, og lansering med mange ukers mellomrom mellom kontinenter oppleves kunstig og unødvendig for mange.
    Løsningen: Laste ned ulovlig, for å slippe å vente.

Jeg bruker Spotify for nesten all musikk. Jeg laster ikke ned musikk, men gjorde det mye før. Da hendte det også at jeg kjøpte, men jeg skal være ærlig på at det var sjelden. Når jeg nå betaler 99,- i måneden for å spille så mye musikk jeg vil på Spotify (kunne betalt 49,- men bruker også på mobil og Squeezeboxen iblant), burde det forklare hvorfor. Prisen for et album i digital form har vært for høy. Jeg tok en rask runde på sider som selger MP3 nå, og det ser ut som om prisnivået har senket seg noe. Bra. En femtilapp for et album er jeg også villig til å betale. Jeg synes over 80 kroner for et album i digitalt format, gjerne i helt grei kvalitet, er for mye, når jeg kan høre på så mye jeg vil for 99,- i mnd via Spotify, Wimp og andre. Klart, jeg eier ikke musikken, men det trenger jeg heller ikke gjøre. Et album holder ikke på sin verdi over tid. Sist gang jeg ryddet boden kastet jeg samtidig noen hundre album. Ikke en fysisk kopi igjen.

 

Hadde jeg kunnet kutte alle fysiske produkter innen media hadde jeg med glede gjort det. Jeg er nære, men må fortsatt kjøpe noen filmer og spill fysisk. Som oftest fordi en digital utgave er dyrere enn den fysiske. Rent praktisk synes jeg nesten det er verdt det, en digital utgave er vanskeligere å miste eller ødelegge. Spill til pc kjøper jeg helst på Steam, mens på PS3 er spillene vesentlig dyrere om jeg kjøper direkte av Sony i digitalt format. Det henger ikke helt på greip, fra et forbrukerståsted, når de samtidig har kuttet mange ledd ved å selge det direkte.

 

Jeg tror mitt syn på piratkopiering har endret seg litt med årene. Jeg synes ikke lenger det er like greit som før, først og fremst fordi det oftere enn før finnes gode, lovlige alternativer. Det gjenstår mye, men utviklingen går forhåpentligvis riktig vei.

 

Idag er jeg nok også mer opptatt av at den som skaper det jeg hører på, ser på eller spiller skal få det han/hun/de fortjener for arbeidet. Derfor synes jeg det er viktig å vise det ved å kjøpe, men ikke for enhver pris. Jeg er en tålmodig sjel, og kan gjerne vente litt til prisen har falt noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samtlige jeg kjenner som laster ned driter i å kjøpe det etterpå.

 

Det kan jo taes som et tegn på at det er på tide å revurdere omgangskretsen sin ;-).

 

Likevel har de som hevder at en ikke kan kalle dem tyver, et poeng. Det blir jo faktisk ikke mindre kopier igjen når en tar en kopi. Så å ikke betale for musikk kan ikke direkte sammenlignes med tyveri av en fysisk vare.

 

Men det er klart at artisten som har investert tid og sjel i å lage musikk som andre ønsker å høre på, også er et menneske som trenger mat. Og hus. Kanskje ønsker de familie og barn også. Det er jo ikke urimelig. Og det tar mer enn 37:58 minutter å lage en plate. Artisten bør ihvertfall få et bidrag for tiden som har gått med på å lage plata. Skal det lages mer musikk, så må vel artisten få mat i det tidsrommet og. Det synes jo ganske innlysende.

 

I et slikt perspektiv er det jo ganske anti-sosialt å høre på musikken uten å gi noe tilbake. Å ta det en selv har lyst på, men ikke gi noen motytelse. Det viser ikke mye respekt for artisten akkurat.

 

Slik sett er det mer beskrivende å betrakte reinspikka tpb-nedlastere som snyltere. Eller kanskje parasitter er en bedre beskrivelse. Om det er selvopptatthet eller bare tankeløshet, så er det sosialt dysfunksjonellt å ta noe uten å gi noe tilbake. Et takk til artisten burde de ihvertfall klare.

 

Jeg har likevel problemer med å sammenligne det med tyveri av en vare. Det lengste jeg kan strekke meg, er at snylterne tar vekk en del av grunnlaget artistene trenger for å produsere mer av det snylterne liker. Så, jo, sosial dysfunksjon er et betegnende begrep.

 

Stort sett har jeg imidlertid inntrykk av at når folk får seg jobb og inntekt, så begynner de å betale for det de forbruker slik at det kan produseres mer musikk.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg er fullstendig klar over at all musikk og film digitaliseres og at konsum erstatter samling. Min verden forsvinner dermed, da jeg lytter til musikk som er mer konseptuelle og hvor musikken er en del av bøker, tegneserier, filmer osv som bygger opp et univers. Spotify og lignende ødelegger dette universet når det presenteres flatt. Ser pr. idag ingen mulighet til å digitalisere den opplevelsen slik jeg trenger den, og jeg vet at 99% av musikken jeg har kjøpt er uintressant i digital form uansett om den haddde vært lastet ned fra tpb eller streamet via spotify/wimp. Magien er borte.

 

Film er noe enklere å digitalisere, men samtidig så er det jo sånn at om man skal ha superhøy oppløsning og full HD lyd og alle ekstramaterialet så tar det plass. Rundt 2020 regner man med overgang til 4K, og man skal ha friske linjer for å streame 4K materiale i full oppløsning med skikkelig HD surround lyd i tillegg. Nedlasting er vel det samme. Skal man ha 4K kvalitet så snakker man vel fort 100-200 Gb pr. film, og setter man 100 slike på nedlasting så får man rimelig mye data å lagre.

Ser jo også at filmer man laster ned sjelden tar med ekstramaterialet, som i enkelte tilfeller er ekstremt viktig for å få med helheten.

 

Så har vi jo sharp sin 8k TV

http://gizmodo.com/5875261/sharps-8k-tv-is-16-times-more-hd-than-the-most-hd-tv/gallery/1

Streaming av 8K materiale i full oppløsning med full hd surround osv krever sitt. 33 Mp i 120Hz over to timer...

Lenke til kommentar

Streaming av 8K materiale i full oppløsning med full hd surround osv krever sitt. 33 Mp i 120Hz over to timer...

 

Nå fins det veldig lite kildemateriale med bildefrekvens over 48Hz. De aller fleste leveres vel i 24, 25 eller 30Hz. Men alikevel så blir datamengden stor.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skal man først ha 8K materiale på en 8K TV så vil man vel ikke ha det i 24/25 Hz men pushe den opp også.

Ser for meg at piratkopier og streaming vil være vesentlig lavere oppløsning og så spørs det da hvordan det ser ut med lavoppløst materiale på en 8k tV

Lenke til kommentar

............

 

Ja, jeg er enig i så å si alt du sier. Bruker også spotify (av og til free, av og til den til 49,-) og de har det meste, men ikke alt.

 

Kan iallefall si det at når Netflix kommer til dette land så vil jeg lure i piratbukta MYE mindre enn nå, så lenge de ikke struper tilbudene.

Lenke til kommentar

............

 

Ja, jeg er enig i så å si alt du sier. Bruker også spotify (av og til free, av og til den til 49,-) og de har det meste, men ikke alt.

 

Kan iallefall si det at når Netflix kommer til dette land så vil jeg lure i piratbukta MYE mindre enn nå, så lenge de ikke struper tilbudene.

Jeg sitter med inntrykk av at Netflix ikke inneholder mye nyheter, men at filmer og serier slippes ut i batcher gjerne måneder etter "release"? Om det stemmer er ikke Netflix det jeg håper på...

Lenke til kommentar

Jeg sitter med inntrykk av at Netflix ikke inneholder mye nyheter, men at filmer og serier slippes ut i batcher gjerne måneder etter "release"? Om det stemmer er ikke Netflix det jeg håper på...

 

Måneder? O.o

Det er jo nesten som å be oss om å fortsette som pirater...

 

jaja, jeg har fortsatt tenkt å teste det iallefall!

Lenke til kommentar

Jeg sitter med inntrykk av at Netflix ikke inneholder mye nyheter, men at filmer og serier slippes ut i batcher gjerne måneder etter "release"? Om det stemmer er ikke Netflix det jeg håper på...

 

Måneder? O.o

Det er jo nesten som å be oss om å fortsette som pirater...

 

jaja, jeg har fortsatt tenkt å teste det iallefall!

Ja, jeg håper også infoen er feil.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En 12 åring som har tilgang på alle dataspill gratis, bytter ikke inn et fått spill i et nytt spill han kan få gratis. Enten selger han det på finn eller så bytter han det i f.eks hardware, xbox poeng eller whatever.

 

 

Tror du på dette selv engang?

 

Alle 12 åringer vi før kjøpte spill til driter å å ønske seg det når de får det gratis på tpb. De som får det slenger det ut på finn.no eller bytter det i noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...