Gå til innhold

Diablo 3: Fungerer lootsystemet? AH ødeleggende?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lootsystemet fungerer vel, men det er jo totalt tilfeldig. Jeg og en kompis gikk igjennom hele act 4 normal, og act 1 nightmare og fikk kun 1-2 items som vi syns var bra. Totalt.

 

Hele act 1 gikk jeg med 73% magic find.Var jo også flere buffs som totalt la meg på 98%.

 

Vi får jo en del items som er bra men som vi ikke trenger, men mest dritt-items med en blanding av str/int/dex som ingen er interessert i på AH. Samtidig har vi brukt mange titalls tusen på å skille opp blacksmithing, men leksa er jo den samme der, man lager items som man ikke trenger.. Fordi man vet ikke hvilke stats det er før det ligger i baggen.

 

--

 

På den andre siden har de jo laget et AH, som strømmer over med bra items til en billig penge.. Fikk akkurat 40% mer dmg pga et våpen til 6000.

 

I mitt hode blir dette helt feil. Diablo skal være lootfrenzy og du skal skaffe dine egne items. Slik det er nå hadde det jo vært en stor fordel hvis jeg hadde driti i å levle blacksmithing, og heller brukt pengene i AH. Blir liksom litt rart :(

 

Hva syns dere? Er det bare vi som har veldig uflaks, og ødelegger AH litt av dynamikken?

 

EDIT: sisteboss i act 1 tok vi også 2 ganger med like lite hell. Sisteboss act 4 droppet 8 rare items og vi trengte ingen..

Endret av Mixy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er glad for at det så tilfeldig som det er jeg, har måttet skaffe mange av itemene mine via AH. Men til gjengjeld har jeg solgt de brukbare/gode items som jeg har fått der(men ikke passer for meg), for at noen andre kan få glede av dem.

Er jeg garantert å få akuratt det jeg vil hele veien vil jo spillet bli kjedelig i mine øyne, finnes jo ingen spenning da. Spillt igjennom normal 1 gang, og nightmare 2-3 ganger. Og startet på Hell i går.

 

Jeg har ikke drevet så mye med crafting, men en av de jeg spiller med har craftet en del. Og utstyrt oss med nye items av og til. Igjen er det random, men absolutt noe jeg heller setter pris på istede for å få den garanterte itemen med den og den verdien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det må være random, men det er litt FOR random er mitt poeng. Hvem trenger items med strength+dexterity+intelligence? Ingen. Masse bortkastet stats.

 

Har tatt bossen i act 1 nightmare tre ganger nå og fått ett eneste gult item! Dette med 65-75% magic find. Jeg mener at en act-boss som det bør være garantert å droppe gult item.

 

Til et spill som er så enkel underholdning, hack'n slash til du blir lei syns jeg det blir rart å skulle sette av tid til kjøp/salg av items på AH, undersøke priser etc. Samtidig hadde jeg ikke klart meg uten, enten måtte jeg da kjørt act 4 normal en rekke ganger for å få bedre items, eller blitt eid i nightmare.

Lenke til kommentar

Førstegangen jeg tok bossene fikk jeg 2-3 gule items, andre gangen var det så og si bare blå, så virker som det er bestemt at man skal få noen gule items førstegangen, men at neste så går det mer på flaks.

 

Fikk mye jeg ikke har hatt bruk for, men alltid dukket opp litt her og litt der som har gjort at jeg sakte men sikkert oppgraderte. Men ja, enig i at itemsene med 3-4 attributes på ikke er noe kule å få.

 

AH brukte jeg bare i starten til å selge litt gule items jeg ikke trengte, men her igår begynte jeg å kjøpe litt fra AH også, siden jeg hørte man kunne finne godt med oppgraderinger til greie priser. Uansett kan ikke si jeg har noe problem med at systemet er litt for mye random, så langt liker jeg spenningen ved å identifisere gule items.

Lenke til kommentar

Dei gikk vel vekk ifra at en kunne farme enkeltbosser for loot? Uten å kunne backe det her opp med noke solid kilde.

 

Syns random is random er heilt okey. Jepp, en kan vere pissesur over at bosser ikkje dropper den looten du skal ha, men du kan også finne en legendary teknisk sett inne i ei tønne. I ei grotte du ikkje trengte å gå ned i. (Dette skjedde meg i d2, og har funne gule items i tønner i d3). Eg ødelegger ALT. ^^

Lenke til kommentar

Har tatt bossen i act 1 nightmare tre ganger nå og fått ett eneste gult item! Dette med 65-75% magic find. Jeg mener at en act-boss som det bør være garantert å droppe gult item.

Blizzard gikk bort fra dette nettopp for å forhindre at folk kun skulle gjøre et boss run for så å lage et nytt game. Slik det er nå så er det like effektivt å spille gjennom en hel act og drepe rare mobs som det er å farme en fast boss.

Lenke til kommentar
På den andre siden har de jo laget et AH, som strømmer over med bra items til en billig penge.. Fikk akkurat 40% mer dmg pga et våpen til 6000.

 

I mitt hode blir dette helt feil. Diablo skal være lootfrenzy og du skal skaffe dine egne items. Slik det er nå hadde det jo vært en stor fordel hvis jeg hadde driti i å levle blacksmithing, og heller brukt pengene i AH. Blir liksom litt rart :(

 

Jeg synes ikke lootsystemet fungerer.

 

Jeg har fulgt med på streamen til de gutta som driver og spiller inferno og med den nephalem valor buffen får de 2-3 rares fra hver eneste boss slik man gjorde i normal, men når de ikke har den buffen får de ikke loot i hele tatt. Jeg er på nightmare nå og ser nesten aldri en rare fra bosser lenger. Det er nesten kjedelig.

 

Og hvorfor i alle dager har de gjort det valget at hvite items skal ignoreres? I Diablo 2 så solgte de i alle fall for penger hos vendor, men man kunne også finne ekstremt gode superior items som kunne brukes til crafting eller noe senere. At gems, pages og andre viktige ting har hvit farge er jo også idiotisk. Vi har jo lært oss at hvitt er søppel så må vi plutselig begynne å tolke teksten på de hvite itemene.

 

At man kan crafte legendaries liker jeg heller ikke. En legendary er jo legendary fordi det liksom bare finnes en av den i spill-universet. Hvordan kan da blacksmithen min stå og kverne ut disse? At legendaries varierer like mye i stats som en rare er atter ett aspekt som får meg til å gnisse tenner. Måten crafting er implementert på synes jeg også er ødeleggende for spillet. Items skal finnes randomly i Diablo, ikke grindes opp til materialer og så kjøpes hos vendor.

 

Men som du sier så er AH det mest ødeleggende helt klart. Det er så latterlig inflasjon i items nå at det er meningsløst å skaffe items på egenhånd. Jeg spilte opp en Witch Doctor til act 2 nm uten å tenke på AH. Men så ble jeg litt lei av han og startet en Demon Hunter. Ville se hvordan mulighetene var for å kjøpe gear på AH til denne karakteren så jeg sjekket AH. 10 minutter senere hadde jeg fullt sett med nesten perfekte rares. Og det er ikke tap i å kjøpe på AH engang. Kjøper man en lvl 10 item til 5000 så kan man legge den ut igjen til 5000 når man skal kjøpe neste item.

 

Blizzard kan umulig ha tenkt over dette. Det var trading og bruk av black market i Diablo 2, men siden det var så vanskelig å trade så var det få som gjorde det. AH er så lett at -alt- ligger på AH alltid og alt for mye av det. Det beste eksemplet er gems. Det er et rent tap å oppgradere gems på egen hånd. Du kan kjøpe en flawless gem for prisen det koster deg å kombinere 3 chipped! Hvor teit er det? Jeg har kjøpt meg bare radient squares eller hva de heter nå, men jeg har ikke i nærheten nok penger eller høy nok level på artisanen min til å crafte de. Det er et tap å ta ut lav lvl gems av items til og med, man må opp på perfect før det lønner seg. Det er jo latterlig!

 

Jeg tror AH bare fungerer på maks lvl / inferno gear som det er lite av og der kravene til hvor bra det er blir mye høyere. På alle levler under har det ødelagt spillet helt. Jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde vært om man ikke hadde en cap på 10 auksjoner samtidlig.

Endret av TwiiK
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner at det ikke hjalp å farme bossen noe særlig, men det endrer ikke på at vi spilte halvannet act uten å få mer enn ett interessent item.

 

@Twiik, jeg er veldig enig. Jewelcrafting er bare tøv, altfor billig med gems (og crafting materials), og man kan enkelt finne items som har KUN de statsene man vil ha, og mye av de, for en billig penge. Kjøper man riktig får man jo også mer for de når man selger. Helt merkelig. Ekstrem inflasjon i AH.

 

Irriterer meg litt at mye er "dumbed down". Hvorfor kan jeg ikke f.eks tilsette en ruby når jeg crafter armor og få garantert noe med strength? Hvorfor specce resistance når man kan specce armor som også reducer dmg taken fra lasere, fire, lightning etc?

Lenke til kommentar

Helt enig, dog jeg er ikke helt sikker på om det med armor stemmer? Sikker på at det ikke er bare physical? Jeg tror beskrivelsen sier "reduce all damage" eller "reduce damage", men det kan da ikke stemme? Mange skills og stats i spillet har idiotiske beskrivelser og på de bruker jeg bare common sense og regner med at de mente noe annet. :) F.eks kan man sette en rune i locust swarm som øker varigheten fra 8 til 10 sekunder. Men i beskrivelsen på skillen står det at den gjør 360% damage over 8 sekunder. Da er jo runen en nedgradering.

 

Craftinga er så ulønnsom på det nivået jeg er på nå at jeg gremmes over å ha oppgradert blacksmithen min til level 5. Jeg kan crafte en lvl 41 rare bue, men for bare kostnaden av å crafte den kunne jeg kjøpt en bedre på AH. Ikke for å nevne de timene jeg må spille for å finne alle materialene og den latterlig lille sjangsen for at buen faktisk får bra stats. Legger man til de hundretusenene jeg brukte for å få blacksmithen til lvl 5 kunne jeg kjøpe meg flere fulle sett med skreddersydde items til karakteren min for samme sum.

 

Diablo 2 hadde et bedre craftesystem, men desverre med et forferdelig og dårlig forklart interface. Det du sier her med å ta litt kontrollen over hvordan den craftede itemen blir hadde gjort craftingen i Diablo 3 mye mer interessant og spennende.

 

Men jeg spiller til det blir kjedelig og det er fortsatt artig så jeg skal ikke sutre for mye. Jeg har mer enn fått igjen de pengene jeg betalte for spillet og det er mye artigere enn andre ting jeg har spilt de siste årene. Et spill jeg spiller i årevis blir det imidlertid ikke og jeg synes det er større og mer grunnleggende problem i spillet enn loot systemet, craftinga og AH som er årsaken til det. :)

Endret av TwiiK
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst tror jeg det er for tidlig å si noe som helst om dette, da spillet i retailform er tre dager gammelt. At Blizzard kommer til å trikse og mikse litt med dette er det ingen tvil om. Veldig spent på å se hva som skjer når penge-AHen åpner til uka.

 

Det jeg stusser mest på er hvordan gems ikke forsvinner ut av spillet. Koster minimalt å beholde både item og gem, og helt uten risiko. Akkurat nå som jeg levler klager jeg jo ikke på det, men er spent på hva som skjer her etter hvert.

Lenke til kommentar

Helt enig, dog jeg er ikke helt sikker på om det med armor stemmer? Sikker på at det ikke er bare physical?

[...]

Craftinga er så ulønnsom på det nivået jeg er på nå at jeg gremmes over å ha oppgradert blacksmithen min til level 5. Jeg kan crafte en lvl 41 rare bue, men for bare kostnaden av å crafte den kunne jeg kjøpt en bedre på AH. Ikke for å nevne de timene jeg må spille for å finne alle materialene og den latterlig lille sjangsen for at buen faktisk får bra stats. Legger man til de hundretusenene jeg brukte for å få blacksmithen til lvl 5 kunne jeg kjøpe meg flere fulle sett med skreddersydde items til karakteren min for samme sum.

 

Jeg syns også det er artig, så skal ikke klage for mye. Jeg syns bare det er rart å skulle være avhengig av kjøp og salg for å komme meg videre i ett spill som dette.

 

@JoeDohn

Ja det er sant at det er i barnestadiet, så det er vel liten tvil om at ting vil utvikle seg. Utviklingen vil gjøre en del ting:

- Vi får fler spillere (flere gjennomkjøringer)

- Spillere vil kjøre igjennom flere ganger (mer drops)

- Spillere vil få mer penger

 

Uten noen form for bind på items vil gode items kun skifte hender. Etter hvert blir 1/1000 drops gode ift hva som kan skaffes på AH, senere 1/10000 ettersom markedet svømmer i items som kun koster 15% å bruke så lenge du vil for så å selge videre.

 

Fikk akkurat et level 33 gult item som var dårligere på alle punkter enn et 25 gult item jeg tidligere hadde kjøpt på AH. Det blir litt vel random for min del når det skal rulles for om du får item, hvilken type det er, hvilken stats det skal ha og hvor mye det skal ha av hver stat ^^

Lenke til kommentar

Spillet svømmer over av rare og magic items imo. Uniques er derimot ikke eksisterende virker det som. Snart ferdig med act 2 NM og har sett 1 legendary drop... Legendary har dessuten mistet mye av sin sjarm virker det som. Når det før hadde unique stats, så virker det som man kan få samme stats på rare items. Gi meg flere items som påvirker skills!

Lenke til kommentar

Med bare 5 classes burde det vært flere som påvirket skills ja. Eneste jeg har sett er mighty weapons til barbarian som har +fury.

 

Du syns spillet svømmer i rare items også i nightmare? Har fått med meg at det er vesentlig mindre sjans for å få rare drops i NM.

Lenke til kommentar

Kanskje et veldig dumt spørsmål, men det er forferdelig lenge siden jeg spilte D2 også;

Hvordan farmer man bosser? Når de er tatt kan man jo ikke ta dem på nytt. De er jo borte, og questen er ferdig...

 

On topic; Jeg er helt enig med flere her. AH er utrolig ødeleggende for spillet. Det er jo ikke noe vits å herje rundt med crafting/farming når man bare kan kjøpe alt i AH uansett.

Og en annen uting er "pay 2 win" med ekte penger. Latterlig av Blizzard.

Det skal sies at jeg elsker Diablo-serien, og det er også derfor jeg ikke liker denne utviklingen, så ikke kom her med "dra tilbake til wow hvis du ikke liker det...".

Endret av Dr. Mobius
Lenke til kommentar

I D3 kan man gå tilbake i questline dersom man ønsker det.

 

Greit nok at de har gjort det for å forhindre farm for min del, men med random maps og så mange muligheter til å flytte rundt på seg vil det alltid være steder som er konge til farming.

Lenke til kommentar

Du syns spillet svømmer i rare items også i nightmare? Har fått med meg at det er vesentlig mindre sjans for å få rare drops i NM.

 

Kan ikke si jeg merker noen stor forskjell. Inventory virker hele tiden å være fylt opp med en del ubrukelige rare items som jeg selger til vendor. Av åpenbare grunner så har jeg sluttet å salvage...

 

Regner også med at mye av det som ikke gir mening nå, vil gi mer mening når man nærmer seg endgame.

Endret av Tå.
Lenke til kommentar

AH er utrolig ødeleggende for spillet. Det er jo ikke noe vits å herje rundt med crafting/farming når man bare kan kjøpe alt i AH uansett.

 

Og hvis alle kjøper på AH og ingen er ute og farmer/crafter, hvor fort kommer AH til å gå tomt, tror du? Og da må man hva? Nettopp, ut og crafte/farme. ;)

 

Økonomien i spillet er rykende fersk. Det kommer til å ta en stund før det stabiliserer seg. Det største problemet med AH er i mine øyne interfacet, men det er litt off-topic for tråden.

Lenke til kommentar
Og hvis alle kjøper på AH og ingen er ute og farmer/crafter, hvor fort kommer AH til å gå tomt, tror du? Og da må man hva? Nettopp, ut og crafte/farme. ;)

 

Alle vil automatisk farme ved å spille spillet. AH vil aldri tømmes da det ikke er noe binds på items. Kjøper jeg våpen hver 5. level kan jeg bare selge de gamle våpnene hver 5. level slik at de blir tilgjengelig for andre igjen.

 

Hvis spillet og økonomien kun tilføres items, og ingenting tas ut, hva skjer da?

Lenke til kommentar

Alle vil automatisk farme ved å spille spillet. AH vil aldri tømmes da det ikke er noe binds på items. Kjøper jeg våpen hver 5. level kan jeg bare selge de gamle våpnene hver 5. level slik at de blir tilgjengelig for andre igjen.

 

Hvis spillet og økonomien kun tilføres items, og ingenting tas ut, hva skjer da?

 

Vel, hvis alle farmer bare ved å spille spillet så er det jo ikke noe «herjing rundt med crafting og farming» slik Dr. Mobius var bekymret for. ;)

 

Når det er sagt så ser jeg poenget ditt, økonomien trenger noen sluk. Mulig begrensningen på 10 auksjoner pr. bruker er Blizzards initielle tiltak, så tenker de å tilpasse etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...