Gå til innhold

Fotografering av mynter?


Anbefalte innlegg

Jeg skal fotografere en større myntsamling mynt for mynt og lurer på hvordan få best billeder. Jeg har et Canon 7D med Canon EFS 15-85 1:3.5 - 5.6 IS USM objektiv.

 

Er det noen som kan gi meg gode råd angående linse jeg bør/skal kjøpe og kanskje anbefaling av stand/stativ som brukes når mynten ligger på bordet.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EFS 15-85 har nok kanskje ikke god nok nærgrense selv på 85mm at du får med alle detaljer på små mynter. Men prøv dette først på noen testbilder før du avgjør om du skal skaffe ekstra utstyr.

 

Stativ, skaff ett godt 3bent stativ med kulehode som du mer eller mindre kan vende rett ned slik at du kan ta bilder nesten rett ned mot gulvet. Stativet bør være stivt nok til å stå stabil + kan være greit med en enkel trådutløser også. De koster ikke all verdens, men det gjør ofte underverker på slikt. For presser du ned shutter med finger å beveger du på kamera og komposisjonen kan forskyve seg eller bli uskarp om du har lang lukkertid og eller ustabilt stativ. Du kan også gå inn i menyen og aktivisere speil lås, da vipper den speilet opp på første trykk, trykk en gang til for å ta bildet. For nå speilet vipper opp så skaper det også en vibrasjon. Dette må du bare prøve deg frem.

 

Samt sørg for en god jevn belysning av mynten slik at du ikke får mye skygger eller må ha for lang lukkertid. For skarp lys kan nok skape uønskede skarpe reflekser på bildet. Så tips der er å bruke matpapir/gråpapir, a4 ark eller annet foran lampene du bruker. Evt få en person til å holde ett ark/reflektor slik at lyset fra en lyskilde reflekteres på mynten og ikke har direkte lys.

 

Så skaff/lån ett godt stativ. Test ut med de lamper/blitzer du har fra før av. Evt så kan du kjøpe billig 500w arbeids lamper på biltema/clas ohlson etc og stativ til dem. Fungerer fint sammen med gode hvite A3 ark (evt A2) som en billig løsning.

 

Om du må ha ett nytt objektiv så ville jeg nok enten lånt eller kjøpt ett macro objektiv. Da tror jeg Canon Macro 100mm F/2.8 eller Sigma 105 Macro f/2.8 vil være gode valg. Du får macro objektiver i lavere og høyere mm, men blir det for lavt så kan det hende at du må så nærme at kantene på objektivet blokkerer for lyskildene du skal bruke. 180mm Macroer etc koster mer og du kan stå lengre unna, fint for å ta bilder av insekter som flyr vekk om du kommer for nærme, men da blir du også mer utsatt for "risting".

 

Har selv ett 30D og Canon sin 100mm Macro (versjon 1) og er meget fornøyd med det objektivet. Men som sagt over, test med 15-85'en før du kjøper ett nytt objektiv, han hende den du har gjør en god nok jobb.

 

PS. Ta bilder i RAW format (evt RAW + JPEG) så kan du justere hvitbalanse, farger, kontrast, lysere/mørkere mye bedre.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har noe bedre å ta meg til så prøvde jeg på et raskt myntbilde. Er dette god nok kvalitet til ditt bruk?

 

Nikon D5000 + Tamron 90mm Macro + Nikon SB-600, med andre ord verken det nyeste eller dyreste utstyret. Bildet er tatt uten stativ og uten noen form for softbox eller andre innretninger.

 

Edit:

For de som ikke kjenner igjen mynten er dette en 50øring, også kjent som en halv krone.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Jeg skal fotografere en større myntsamling mynt for mynt og lurer på hvordan få best billeder. Jeg har et Canon 7D med Canon EFS 15-85 1:3.5 - 5.6 IS USM objektiv.

 

Er det noen som kan gi meg gode råd angående linse jeg bør/skal kjøpe og kanskje anbefaling av stand/stativ som brukes når mynten ligger på bordet.

 

På forhånd takk.

 

En billig scanner gjør jobben bedre og raskere enn et kamera.

 

Scannerphoto

Lenke til kommentar

Det var da mange superraske og gode råd. Jeg er noe i tvil da jeg har tatt

et bilde på frihånd i dagslys ved vinduet og ble ikke fornøyd. Som dere

nevner så er nok riktig lys veldig viktig. Bildet ble dårligere en myntens

kvalitet. Det går mye på gamle gamle mynter. Jeg legger til en link som

eksempel på den kvalitet jeg ønsker. Femøringen ser forholdsvis bra ut.

Ønsket kvalitet.

 

Det var en god ide å eventuelt først leie/låne en macro linse for så først å se forskjellen.

 

Scanning hadde jeg ikke tenkt på. Ingen dum ide.

 

Jeg får eksperimentere litt å se hvordan det går.

Foreløpig takk for alle svar.

Endret av T J
Lenke til kommentar

Det var en som la ut et bilde på bildekritikken en gang. Han brukte en spesiell metode med ei glassplate som ble stilt på skrå. Bildet ble utrolig bra. Andre tips med objektiver og lys blir amatørmessige i forhold. Sikkkert vanskelig å finne tilbake til, om det i det hele tatt ligger der lenger.

 

 

Edit:

 

Det står om det her nesten nederst i artikkelen:

 

http://www.coinimagi...hotography.html

 

....og her:

 

http://www.dwsussman.../Tips-coins.htm

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

OK. Jeg innrømmer at jeg så vidt har satt meg inn i kamerats muligheter og jeg ser nå at jeg kan gå så nær som 60 cm med objektivet. Forstørrelsen blir mer en god nok.

 

Det er egentlig video/kamera jeg driver mest med.

Lenke til kommentar

Du burde også eksperimentere med skygger på myntene, ser at det kan fremheve dybden/mønstret i mynter.

 

15-85 IS skulle være skarpt nok, du burde også kunne klippe/kutte ned bildene uten store problemer.

 

Du burde bruke innstillingen TV på kameraet, iso 400, blender f/5.6 som et utgangspunkt og justere utifra menge lys du har, kan også være lurt og bruke raw-filer istedenfor jpg-filer, da har du mye større muligheter til å justere eksponeringen og hvitbalanse i etterkant, det medfølgende Canon programmet DPP er en veldig bra raw-konverter.

 

Hvis du klarer og finne ut kelvin "varmhet/farge" på lampene du har/kjøper kan du sette hvitbalansen manuelt på kameraet.

 

Når det gjelder fokusering er det enklest og gjøre det manuelt ved og bruke skjermen, du kan zoome inn bildet på skjermen i tillegg så du får sylskarpe bilder ved og bruke kun et lite område av myntene som referanse.

 

Tror at manfrotto 055-Xprobe vil fungere, det har en genial løsning på og justere senterakselen ut fra selve stativet.

Lenke til kommentar

Jeg tar en del produktbilder i jobbsammenheng og jeg mener det er et must med et lite "fototelt" med belysning for å få de rette skyggene eller evt. ikke skygger i det hele tatt. Underlaget kan feks. være en blank glassflate etc. Litt avhengig av hvordan man ønsker at mynten skal fremtre.

 

Vidvinkel er ganske ubrukelig i de fleste tillfeller til slike typer bilder, og her ville jeg kanskje vurdert en 50-100mm fast makro. Kameraet bør sef. stå på stativ.

 

Det med å bruke skanner er jo heller ikke det dummeste jeg har hørt, og da får også alle bildene de samme utgangspunkt, men kvaliteten vil bli dårligere. Men for all del, sikkert god nok til bruken.

Lenke til kommentar

Det med å bruke skanner er jo heller ikke det dummeste jeg har hørt, og da får også alle bildene de samme utgangspunkt, og kvaliteten vil kunne bli bedre. Og for all del, sikkert god nok til bruken.

:dremel:

 

En scanner vil kunne gi markant mer detaljer, i markant høyere oppløsning.

En 9600dpi scanner vil kunne gi oppløsning på en filmrute på 36x24mm på 13606x9071 - såvidt over 123 megapiksler.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I teorien ja, men i praksis nei i følge mine erfaringer.

 

Jeg har også tatt en del bilder av bilderammer med bilder i, og så lenge man behersker fotoutstyret og gjør ting riktig, så blir det bedre enn å bruke en skanner i følge mine erfaringer.

 

Skanner funker det også, men da er man begrenset med tanke på motivets perspektiv og fremstilling.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til bruk av scanner, da lyset blir for flatt. Oppløsningen vil være tipp-topp, men for mynter, så vil jeg mene at skygger er viktige for å gi inntrykk av kvaltiten. Det får du ikke med en scanner.

 

Et fototelt er selvsagt det beste, men jeg tror TS kommer langt med en diffuser (f.eks. et hvis ark) foran blitsen.

Lenke til kommentar

Jeg tar en del produktbilder i jobbsammenheng og jeg mener det er et must med et lite "fototelt" med belysning for å få de rette skyggene eller evt. ikke skygger i det hele tatt. Underlaget kan feks. være en blank glassflate etc. Litt avhengig av hvordan man ønsker at mynten skal fremtre.

 

Jeg er enig med BjerkneZ her, et (billig) fototelt er en enkel måte å få bedre kontroll over lyset. Så det var mange gode råd i de to linkene til eriknor, men et fototelt hindrer reflekser fra lyskilder man ikke har kontroll over (vinduer f.eks).

 

Skal du bruke 15-85 vil jeg anta at du bruker det på rundt 85mm for å få best forstørrelse og da ville jeg blendet ned fra F5.6 som Nautica foreslår selv om mynter ikke krever stor dybdeskaprhet (F5.6 er størst blender på 85mm). Ville også brukt Iso 100 for at bildet skal tåle beskjærning best mulig, du kommer ikke så næreme med en 15-85.

 

Selv om du har et kvalitetskrav som ikke er veldig høyt i øyeblikket er det smart å få bildene så gode som mulig, du vet aldri hva det kan bli aktuelt å bruke bildene til senere og slik avfotografering er en drittjobb som det er greit å slippe å gjøre på nytt.

 

Ser flere har nevnt scanner. Jeg har ikke prøvd det selv, men det kan være et bra alternativ hvis du liker utseende bildene får (du har jo ingen kontroll over lyset). Når det gjelder scanneroppløsing er det mange som operere med svært høye tall. Trondster nevner 9600dpi som ikke er uvanlig. Jeg har imidlertid ikke sett en eneste scannertest (av flatbedscannere) hvor reell oppløsning har vært over 3000dpi og 2000dpi er nok mer realistisk. Det er fortsatt mange piksler og du slipper å tenke på fortegning og å få myntene helt paralelle med sensorplanet, bare husk at reell oppløsing ikke er all verden.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ble litt nyskjerrig selv. En ting er sikkert, myntene bør pusses. Har denne og den kan fungere som lyskilde:

 

http://www.kaffebrus.com/led-spots-3st-med-stallbar-svanhals-1768.html

 

Jeg skal fotografere en større myntsamling mynt for mynt og lurer på hvordan få best billeder.

 

 

Takk for inspirasjon til å prøve noe nytt ;)

 

Er det for mye skygge på denne gamle(10 år) Euroen?

 

 

post-226353-0-82560700-1337263508_thumb.jpg

 

 

post-226353-0-57590500-1337263520_thumb.jpg

 

Tja, er jo ingen ekspert, men kanskje mynten burde vært pusset først?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...