Gå til innhold

Flytte filer mellom to network shares.


Anbefalte innlegg

Hei dere, jeg kunne trenge litt hjelp!

 

Jeg har en server stående, som jeg har en del filmer, musikk og bilder på, her er det forskjellige mapper som er delt på nettverket.

 

Problemet mitt er når jeg skal flytte ting mellom mappene, så går trafikken gjennom min PC først, da tar alt sinnsykt lang tid :p

 

Får det til sånn som jeg vil ha det dersom jeg lager en hovedmappe, og sharer den i stedet, men problemet mitt kommer når jeg har flere harddisker å overføre mellom :)

Serveren kjører Windows 7, og mappesystemet er lagt opp med windows shares.

 

Det jeg håper på å få til, er at jeg kan flytte rundt på filene på serveren, fra min pc, via nettverket, men at selve overføringen skjer lokalt mellom harddiskene :)

Håper noen kan hjelpe meg?

 

Mvh

Utking

Endret av Utking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm skal prøve å på nytt, det jeg ønsker å oppnå er å flytte filene rundt på serveren min, mellom de to harddiskene som sitter montert i serveren. Men når jeg gjør dette blir all dataen sendt gjennom min PC først, og da havner jeg jo på rundt 2 MB/S i stedet for 80 :p

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er snakk om helt vanlig Samba, kan bruke remote desktop, men synes dette er utrolig tungvindt å holde på med:) Jeg har for eksempel to network shares, den ene er c: disken, mens den andre er D:/ Når jeg går inn på C sharen fra en annen maskin, og flytter rundt på filene vil dette skjer lokalt på serveren, men dersom jeg skal flytte noe fra C: til D: er det plutselig den eksterne, altså laptopen min som får alle filene, og så sender de videre til D:. Jeg lurer på om det er noe måte jeg kan få dette til å skje lokalt i serveren i stedet?

Lenke til kommentar

Et alternativ er en sftp klient som winscp (winscp.net). Denne kan flytte filer på serveren uten at de må ned på din maskin. Da får du et GUI, selv om det ikke er helt som explorer.

 

Du kan lagre innloggingsinstillingene dine i winscp og starte det så den logger inn automatisk til serveren, gidder du ikke taste passord kan du sette opp nøkkelautentisering.

Lenke til kommentar

Tror du kan lagre server.rdp-filen på desktopen, åpne den i notepad, føy til alternate shell:s:c:\windows\explorer.exe nederst (eller hvor nå plasseringen i win 7 er) og gi snarveien en shortcut. Skal da åpne serverens explorer som en remote app.

 

Selv har jeg shortcut ctrl+alt-x som åpner rdp mot server med full desktop. Synes det er veldig enkelt, spesielt etter at magnetlinker ble vanlig for torrents.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er en god løsning for deg, og heller ikke om den fungerer, men det er mulig å mounte et volum som en undermappe av et annet volum.

 

F.eks istedenfor at du har en disk som heter "C:" og en som heter "D:", så har du bare "C:", med en undermappe som heter f.eks. "C:\harddisk2\", hvor alt som lagres i harddisk2-mappen lagres på volumet på "D:".

 

På den måten, trenger du bare å ha en enkel share på servermaskinen istedenfor 2, og jeg ser da ingen grunn til at filene da vil gå via PCen du bruker til å flytte ting rundt.

 

 

Dette endrer du med å høyreklikke på Datamaskin, og ta "Behandle".

Finn så Diskbehandling i listen til venstre.

Høyreklikk på D:-volumet ditt, og velg "Endre stasjonsbokstav og -baner"

Trykk deretter på "Legg til...", og velg en mappe som ligger innenfor "C:".

 

Da vil altså D:-disken din bli en egen mappe som ser ut til å ligge på C:-disken.

 

Håper det kan hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...