Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har en kusine som stinker rart


Anbefalte innlegg

Som tittelen indikerer, jeg har en kusine (vi er naboer og treffes derfor ofte) som simpelthen lukter død og fordervelse i kjeften. Når hun prater brer det seg en lukt i min umiddelbare omkrets som kunne skremt satan på flatmark, og det hender også vi sitter i bilen og hun snakker og det bare flommer ut av kjeften hennes. En gang hun åpnet døra skulle jeg til å utbryte at jeg mistenkte katten hadde dritt, da jeg heldigvis(?) rakk å observere at det kun var hennes ånde før jeg uttalte det.

 

Det som er ille her er jo at jeg ofte kjører henne til byen o.l med kompiser i bilen, og flere av dem har i ettertid fortalt meg at de må holde pusten når hun snakker. Jeg kan jo ikke akkurat be min egen kusine om å skrubbe munnen med salmiakk, heller, så jeg får simpelthen ikke sagt fra til henne.... Alle de andre som også observerer dette, får seg selvsagt heller ikke til å si noe!

 

Så hva kan man gjøre? Flere som sliter med dette eller?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Mange går rundt med veldig dårlig ånde pga. krypter i mandlene etter tidligere gjennomgåtte infeksjoner. Her samler det seg døde bakterier, matrester og annet som ikke går ut av seg selv. Disse oppsamlingene kalles pusspropper. Denne lukten vedvarer omtrent uansett hvor mye man pusser tennene og skyller med munnskyllevann. Kanskje du skal be venninnen din om å dra til legen og få undersøkt mandlene. Ligger problemet i de, kan det være at hun bør fjerne dem ved operasjon.

Lenke til kommentar

Som tittelen indikerer, jeg har en kusine (vi er naboer og treffes derfor ofte) som simpelthen lukter død og fordervelse i kjeften. Når hun prater brer det seg en lukt i min umiddelbare omkrets som kunne skremt satan på flatmark, og det hender også vi sitter i bilen og hun snakker og det bare flommer ut av kjeften hennes. En gang hun åpnet døra skulle jeg til å utbryte at jeg mistenkte katten hadde dritt, da jeg heldigvis(?) rakk å observere at det kun var hennes ånde før jeg uttalte det.

 

Det som er ille her er jo at jeg ofte kjører henne til byen o.l med kompiser i bilen, og flere av dem har i ettertid fortalt meg at de må holde pusten når hun snakker. Jeg kan jo ikke akkurat be min egen kusine om å skrubbe munnen med salmiakk, heller, så jeg får simpelthen ikke sagt fra til henne.... Alle de andre som også observerer dette, får seg selvsagt heller ikke til å si noe!

 

Så hva kan man gjøre? Flere som sliter med dette eller?

 

Min søster har dette, det er en kronisk ting, for hun har at godt tannhugene, spiser ikke rare ting, og tygger tyggis hele tiden.

 

Men det er så mye, fortell det til henne direkte på en seriøs måte, for hvis ingen sier det til henne kan hun bli sosialt utstøtt uten engang å vite hvorfor.

 

-frank

Lenke til kommentar

Jeg fikk en oppvikker av dette fenomenet i dag, midt på apoteket, men det var ikke annet å gjøre med det enn å fint puste gjennom munnen mens jeg tok et hastig skritt tilbake. Det kunne jo egentlig ikke kommet på et bedre tidspunkt, der vi sto en halv meter fra hyllen med diverse munnhygiene, men det er liksom ikke bare til å si "gå å skaff deg noe for ånden din", heller, synes jeg. Er faktisk veldig vanskelig....

Endret av snowduude
Lenke til kommentar

... jeg ofte kjører henne til byen o.l med kompiser i bilen...

 

Hva med å ha en sånn "reiseflaske" med munnskyllevann liggendes i hanskerommet? Pass på å hell ut halvparten først, sånn at den ikke ser helt ny og ubrukt ut. Når dere sitter i bilen, men før dere henter andre kompiser, tar du den ut av hanskerommet og sier "du bør kanskje bruke litt av denne før vi henter noen andre" og så hiver du den i fanget hennes. 1. Den ser brukt ut og tenker at kanskje det ikke er så spesielt at hun må bruke den. 2. Det er INGEN måte det kan tolkes noe annet sted enn at hun akkurat nå hadde litt dårlig ånde. 3. Hun blir observant på at hun har det, spør deg kanskje litt mer om hun ofte har det, evt spør hun noen andre. Fordelen er at det ikke blir en klein situasjon når du anbefaler det der og da, og at det i tillegg skjer på hennes premisser når hun endelig spør fullt ut om det er et utstrakt problem. Folk flest med dårlig ånde skjenner det ikke selv, men de fleste setter nok pris på å bli kvitt det dersom det er noe "alle" vet en sliter med .

 

10 poeng for beste svar kan doneres til Røde Kors.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... jeg ofte kjører henne til byen o.l med kompiser i bilen...

 

Hva med å ha en sånn "reiseflaske" med munnskyllevann liggendes i hanskerommet? Pass på å hell ut halvparten først, sånn at den ikke ser helt ny og ubrukt ut. Når dere sitter i bilen, men før dere henter andre kompiser, tar du den ut av hanskerommet og sier "du bør kanskje bruke litt av denne før vi henter noen andre" og så hiver du den i fanget hennes. 1. Den ser brukt ut og tenker at kanskje det ikke er så spesielt at hun må bruke den. 2. Det er INGEN måte det kan tolkes noe annet sted enn at hun akkurat nå hadde litt dårlig ånde. 3. Hun blir observant på at hun har det, spør deg kanskje litt mer om hun ofte har det, evt spør hun noen andre. Fordelen er at det ikke blir en klein situasjon når du anbefaler det der og da, og at det i tillegg skjer på hennes premisser når hun endelig spør fullt ut om det er et utstrakt problem. Folk flest med dårlig ånde skjenner det ikke selv, men de fleste setter nok pris på å bli kvitt det dersom det er noe "alle" vet en sliter med .

 

10 poeng for beste svar kan doneres til Røde Kors.

 

Finner ikke denne brukeren noe sted...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...