Nilsmi Skrevet 9. mai 2012 Skrevet 9. mai 2012 (endret) Hei, jeg har vært interresert i musikk lenge, og nå har jeg funnet mitt instrument - Saksofon. I det siste har jeg kikket litt rundt for å finne ut hva jeg vil ha, men jeg er usikker på hvilken type jeg skal kjøpe. Jeg har sett ekstra mye på Alto- og tenor. Men er det noen som vet hvilke av dem som einer seg best til rolig bluse? Men den burde også eine seg godt til litt allsidig bruk. Endret 9. mai 2012 av Nilsmi
Eriksendrul Skrevet 9. mai 2012 Skrevet 9. mai 2012 (endret) Jeg måtte nesten linke denne når jeg så tråden, Beklager det . Uansett ! Når du får den saksofonen ta også ta opp noen sanger du spiller ! saksofon er utrolig bra instrument ! http://www.youtube.com/watch?v=KHy7DGLTt8g Endret 9. mai 2012 av Eriksendrul
Dellers Skrevet 9. mai 2012 Skrevet 9. mai 2012 (endret) Blues? Tenor er det første som slår meg da. Passer veldig godt til blues, jazz osv. Alt er førstevalget om du liker mer klassisk musikk, men duger som juling til funk og jazz også. Blir en smakssak, men til rolig blues tenker jeg automatisk tenor. Har forøvrig spilt sax siden 1995 (alt, baritone, tenor), så har igrunn masse erfaring med alle innen forskjellige genre og funnet ut hva jeg synes fungerer best hvor. Hva slags prisklasse snakker vi da? Stooooor forskjell på billig og dyrt, men samtidig liten forskjell fra litt halvdyrt til veldig dyrt. Endret 9. mai 2012 av Dellers
Nilsmi Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Skrevet 10. mai 2012 Blues? Tenor er det første som slår meg da. Passer veldig godt til blues, jazz osv. Alt er førstevalget om du liker mer klassisk musikk, men duger som juling til funk og jazz også. Blir en smakssak, men til rolig blues tenker jeg automatisk tenor. Har forøvrig spilt sax siden 1995 (alt, baritone, tenor), så har igrunn masse erfaring med alle innen forskjellige genre og funnet ut hva jeg synes fungerer best hvor. Hva slags prisklasse snakker vi da? Stooooor forskjell på billig og dyrt, men samtidig liten forskjell fra litt halvdyrt til veldig dyrt. Vil ikke si at jeg er villig til å invistere veldig mye, max 5000.- som sagt er dette mitt første instrument, derfor er jeg ikke villig til å bruke alt for mange penger på dette i starten, så får jeg heller se hvordan det utvikler seg. Som sagt er jeg nybegynner. Er det da nvanskeligere å lære seg Tenor? Og har du noe gode sider eller tips til hvor jeg kan kjøpe? :-)
Dellers Skrevet 10. mai 2012 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Totalt sett mener jeg nok at det vil være omtrent like lett/vanskelig samme hva du velger (av alt og tenor). Tenor krever litt mer luft, mens alt krever litt mer muskler i munnen (som du uansett vil opparbeide deg). Ikke snakk om så stor forskjell dog, så vil vel anbefale deg å se litt på youtube og finne ut hva du synes låter best. Det er tross alt den største forskjellen. Alt låter generelt spissere, tenor varmere. Ang. kjøp finnes det jo ikke så utrolig mange forskjellige forretninger, så ville nok besøkt en fysisk butikk som ligger nærme der du bor. Som første instrument er det viktigste å ha noe å komme igang med, og man kan aldri vite om man blir fort lei eller gir opp. Merk at blåseinstrumenter tar tid å beherske, så ha realistiske forventninger. Det tar nok 2-3 år å komme opp på et brukbart nivå (slik at det begynner å låte fint), og det er jo også meget viktig å lære noter i samme slengen. Øvelse gjør mester! Endret 10. mai 2012 av Dellers
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå