Gå til innhold

Problemer med å få kontakt med trådløs router


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å få kontakt med en Router kjøpt på Clas Ohlson av typen Gigabyte GN-BR32L-RH

 

Dette har jeg forsøkt:

Jeg kobler strøm til routeren og en kabel mellom router og PC. I brukerveiledningen står det at jeg skal skrive inn 192.168.1.254, men den finner ikke siden. Jeg har forsøkt både med og uten http:// foran. Når jeg åpner cmd.exe og skriver ipconfig kommer det opp følgende:

 

IP adresse: 169.254.115.193

Nettverksmaske: 255.255.0.0

Det står ingen ting på standard gateaway.

 

Hvis jeg pinger 192.168.1.254 får jeg ingen respons.

 

Jeg har da forsøkt å låse IP-adressen ved å stille inn følgende faste IP-adresse:

IP: 192.168.1.1

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard Gateaway: 192.168.1.254

Jeg har ikke skrevet noe på DNS-server

 

Etter å ha gjort dette kommer jeg fortsatt ikke inn på routeren ved å skrive 192.168.1.254. Men dersom jeg pinger 192.168.1.254 får jeg svar der det står: byte=32 tid<1ms TTL=64

 

Dette har jeg forsøkt på flere PC-er, med både Vista, XP og Windows 7 som operativsystem.

 

Jeg har også forsøkt å resette routeren ved å holde inn knappen under i 7 sekunder. Det står i brukerveiledningen at lyset for PWR da skal begynne å blinke, men ingen ting skjer.

 

Er det noen som har peiling på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en ping mot nevnt adresse kan du kjøre en "arp -a" i command prompt, bruk mac'en til routeren mot en nslookup å se etter om adresse stemmer over ens.

 

Har vært borte i flere slike bokser som har en heeeelt annen adresse enn hva manual tilsier(ulempen med masseprodusering for 100 forskjellige firma?).

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å få kontakt med en Router kjøpt på Clas Ohlson av typen Gigabyte GN-BR32L-RH

 

Dette har jeg forsøkt:

Jeg kobler strøm til routeren og en kabel mellom router og PC. I brukerveiledningen står det at jeg skal skrive inn 192.168.1.254, men den finner ikke siden. Jeg har forsøkt både med og uten http:// foran. Når jeg åpner cmd.exe og skriver ipconfig kommer det opp følgende:

 

IP adresse: 169.254.115.193

Nettverksmaske: 255.255.0.0

Det står ingen ting på standard gateaway.

 

Hvis jeg pinger 192.168.1.254 får jeg ingen respons.

 

Da hadde jeg tatt den med tilbake til Clas Ohlson og klaget...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Bør nok bare klage på den ja. Har forsøkt arp -a, men litt usikker på hvordan nslookup det skal brukes.

 

post-55831-0-04177500-1336587126_thumb.png

 

Den øverste er resultatet jeg fikk når systemet velger IP-adresse selv. Den andre er når jeg har stilt inn at den skal ha adresse: 192.168.1.5

 

Noen som vet hvilken av de som kommer opp som er routeren og hvordan jeg evt skal gå videre for å få denne til å fungere?

Lenke til kommentar

Med statisk IP adresse og det oppsettet du beskriver burde du komme inn på routeren, spesielt når den svarer på ping.

 

For sikkerhets skyld: du har plugget PC'en in i en LAN port og ikke WAN porten?

 

De 169.254 adressene du får er ikke 'ordentlige' IP adresser, disse brukes når du ikke får adresse fra DHCP.

 

Jeg har litt erfaring med å hjelpe folk med denne routeren. Hadde også noe problemer med å resette den, bruk en binders og ikke en penn og hold den inne lengere enn du tror. Knappen er litt 'kjipere' enn på annen hardware. Får du virkelig ikke resatt den og du ikke kommer inn på 192.168.1.254:80, via en LAN port, med IP instillingene du har oppgitt over, så kan det virke som om den er defekt.

 

Så litt semi-offtopic om denne routeren:

 

I tillegg er det problemer med denne routeren trådløst med WPA til windows7. Såvidt jeg har forstått ligger det i windows7 sin WPS implementasjon, eller i forskjeller i implementasjonen til gigabyte og microsoft. Eneste som fungerer er WEP eller usikret. WPS kan 'skrus av' i menyen, men diverse forum har fortalt meg at det i realiteten aldri blir skrudd av, forsøkte også med nyeste firmware.

 

Patchen som ble foreslått av microsoft ville ikke installere så jeg endte med å bytte ut accesspunktet med ett jeg hadde liggende. Det er mulig det vil fungere ved å skru av WPS i windows (hvis mulig).

 

Jeg ligger i fremtiden langt unna denne routeren og vil ikke anbefale den til noen, men det skal sies at jeg ikke er noen tilhenger av nye, 'smarte' teknologier som skal 'hjelpe' deg med nettverksoppsett, de kommer ofte i veien og genererer unødig trafikk.

Endret av process
Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg har prøvd med flere av LAN portene ja, og prøvd både med og uten internettkabelen i WAN-porten.

 

Får ikke resatt den, uansett hvor lenge jeg holder knappen inne, så er nok bare å gi opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...