Gå til innhold

Jødehat – et ekte problem vi feier under teppet?


Anbefalte innlegg

I think psychotherapy is in order Balthazar. Reality eludes you

 

Så hvis jeg kommer med påstander som jeg ikke

dokumenterer så er jeg "paranoid" ifølge de politisk korrekte?

Og hvis jeg kommer med påstanser som jeg

også samtidig dokumenterer så er jeg "paranoid" da også, ifølge de samme politisk korrekte ?

 

Vel, det er noen som har store problemer med virkeligheten her, og det er ikke meg.

 

One doesn't document with propaganda, one documents with verifiable facts from objective sources. The ideas of grand cabals require more than propaganda videos

 

Du burde jo fullføre denne setningen, og skrive at alt må dokumenteres med "facta" fra godkjente jødiske kilder.

 

Med slik politiak korrekt "logikk" så ville aldri noen forbrytelse blitt oppklart, for du og andre politikisk korrekte forlanger at forbryteren selv skal legge frem, eller godkjenne all dokumentasjon på sin egen forbrytelse.

Og man trenger jo ikke å være særlig intelligent for å forstå at det aldri vil skje.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan da ikke mene at jøder som blir undretrykt og mobbet pga. religionen sin fortjener det da enkelte jøder er rassehøl

 

Poenget er, som vi viser til her, at jødene er ikke noen stakkars uskyldige engler som blir forfulgt og undertrykt fordi er jøder, slik de selv sier,

 

Men alt har en årsak, også dette med at jødene er upopulære, og den årsaken er dem selv, deres oppførsel mot andre mennesker, og ikke minst deres lære i den babylonske talmud,

 

Jeg anbefaler alle å se denne filmen av Ted Pike for en liten oppdatering. Begynnelsen av filmen er en liten feil, vi får opplyst at det var jødedom og jøder i GT, men det var det ikke. Det eksisterte ingen jøder eller jødedom på den tiden. Det han mener er Israels folk og deres gamle religion fra GT. Ogselvfølgelig judah stamme som ble ført i fangenskap i Babylon.

Men dagene "jøder" har ingenting med Judah eller Israels folk å gjøre.

 

http://www.youtube.com/watch?v=VyHrus7X5yk&feature=related

 

Nå spør jeg fordi jeg oppriktig lurer, ikke for å krangle. Når oppstod egentlig jødedommen da, og er du og den norske kirken enige i at det ikke var jøder på Jesus tid? Jeg ha alltid trodd at jødedommen som religion var eldre enn kristendommen. Er det ikke jøder i gamletestamentet?

Lenke til kommentar

"Jøder", eller israels folk om du/dere vil - var også polyteistiske på den tiden Det gamle testamentet skriver om.

 

Dette er noe jødene helst ikke selv vil innrømme, og er et schvært paradoks i forhold til den ellers så strengt _mono_teistiske religionen jødedommen (like strikt på å være *mono* som islam, fordi kristendommen er monoteistisk litt "under tvil")

 

 

ENda en ting; det var mange Messiaser i Jesu tid, rundt år 0..

Endret av Calippus
Lenke til kommentar

"Jøder", eller israels folk om du/dere vil - var også polyteistiske på den tiden Det gamle testamentet skriver om.

 

Dette er noe jødene helst ikke selv vil innrømme, og er et schvært paradoks i forhold til den ellers så strengt _mono_teistiske religionen jødedommen (like strikt på å være *mono* som islam, fordi kristendommen er monoteistisk litt "under tvil")

 

 

ENda en ting; det var mange Messiaser i Jesu tid, rundt år 0..

 

Du har delvis rett, Israel hadde stadige tilbakefall til avgudsdyrkelse, og det var bla derfor de til slutt ble forvist fra sitt land.

 

Men bør slutte å snakke om jøder som Israels folk, for jødene er ikke Israels folk, og det eksisterte heller ingen jøder på den tiden.

Ordet jøde kom til mye senere, og kommer av judeer, altså kun en som bor i judea.

 

Men opprinnelig så kom det av judah, altså en som var av judah stamme, Men etter at judah ble ført i fangenskap i Babylon, så ble ordet jøde en betegnelse på de folkeslagene som kong nebukkadnesar flyttet inn i judea som hadde vært judahs land.

 

Jødene har navnet etter religionen jødedommen, og de er ikke Israels folk, de er ikke engang judah stamme.

Israels folk består av 12 stammer, og judah er en av dem. Ingen av disse stammene er nå i det landet som kalles Israel.

 

Og det er riktig at det var mange falske messiaser på Jesu tid, og slik er det ennå.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Dere kan da ikke mene at jøder som blir undretrykt og mobbet pga. religionen sin fortjener det da enkelte jøder er rassehøl

 

Poenget er, som vi viser til her, at jødene er ikke noen stakkars uskyldige engler som blir forfulgt og undertrykt fordi er jøder, slik de selv sier,

 

Men alt har en årsak, også dette med at jødene er upopulære, og den årsaken er dem selv, deres oppførsel mot andre mennesker, og ikke minst deres lære i den babylonske talmud,

 

Jeg anbefaler alle å se denne filmen av Ted Pike for en liten oppdatering. Begynnelsen av filmen er en liten feil, vi får opplyst at det var jødedom og jøder i GT, men det var det ikke. Det eksisterte ingen jøder eller jødedom på den tiden. Det han mener er Israels folk og deres gamle religion fra GT. Ogselvfølgelig judah stamme som ble ført i fangenskap i Babylon.

Men dagene "jøder" har ingenting med Judah eller Israels folk å gjøre.

 

http://www.youtube.com/watch?v=VyHrus7X5yk&feature=related

 

Nå spør jeg fordi jeg oppriktig lurer, ikke for å krangle. Når oppstod egentlig jødedommen da, og er du og den norske kirken enige i at det ikke var jøder på Jesus tid? Jeg ha alltid trodd at jødedommen som religion var eldre enn kristendommen. Er det ikke jøder i gamletestamentet?

 

Den religionen vi kjenner som jødedommen i dag oppsto under judahs fangenskap i Babylon i år 586-538 f.Kr. Så det er nok rett at jødedommen er eldre enn kristendommen sånn isolert dett hvis man regner fra Jesu tid,

Men kristendommen er egentlig en fortsettelse av Israels gamle religion i GT. og nå følger vi Jesus og Hans eksempel som viser hvordan Gud har ment at det skal være. Etter at Israel rotet det til noe forferdelig i sin tid.

 

Det er ikke jøder i GT, ordet jøde er ikke nevnt en eneste gang, men Israel og Israels folk er nevnt flere ganger.

Det var nok "jøder"på Jesu tid fordi da var betegnelsen judeer brukt på dem som bodde i judea, betegnelsen jøde ble antakelig også brukt på kristne, fordi ordet jøde er brukt i NT og da bla som advarsel mot falske jøder.

Det var også ca 48000 av judah og Benjamin stamme som vendte tilbake fra fangenskapet i Babylon, og etterkommerne etter disse ble nok også omtalt som "jøder"

Lenke til kommentar

Er du kristen Baltazar, iom du skriver Hans eksempel? :) bare lurer btw..

 

Og forresten - når du skriver at disse 'jødene', eller folket for å bruke et annet ord "rotet forferdelig ti", hva mener du da om islam og muslimer? Har de "rotet det til", eller kanskje er islam en dårligere versjon av kristendommen.??

 

*masse spørsmål* :tease:

Lenke til kommentar

Men disse andre 11 stammene, hvor er de - sånt rent etnisk og fysisk sett? Har de "gått opp" i historien, altså blandet seg fullstendig ut med andre folkeslag?

 

Jødene er ikke etterkommere etter judah stamme, så vi snakker ikke om elleve stammer men om tolv.

 

Israels tapte ti stammer som ble ført i fangenskap først, da til assyria, vendte ikke tilbake til sitt land, men utvandret til Europa, skandinavia og USA.

De ble alstså ikke fullstendig utblandet og borte, men det er dette disse falske jødene prøver på nå ved å ødelegge europa og Israels tapte ti stammer ved å pushe på oss denne store innvandringen, og samtidig ødelegge familien og kristendommen i våre land..

 

Judah ble senere ført i fangenskap til Babylon, og de fleste ble værende der. Bare ca 48000 av judah og Benjamin stamme vendte tilbake til gallilea etter fangenskapet, men da var landet deres gitt bort til andre folkeslag av kong Nebukadnessar og de var en minoritet i eget land.

Lenke til kommentar

Er du kristen Baltazar, iom du skriver Hans eksempel? :) bare lurer btw..

 

Og forresten - når du skriver at disse 'jødene', eller folket for å bruke et annet ord "rotet forferdelig ti", hva mener du da om islam og muslimer? Har de "rotet det til", eller kanskje er islam en dårligere versjon av kristendommen.??

 

*masse spørsmål* :tease:

Er du kristen Baltazar, iom du skriver Hans eksempel? :) bare lurer btw..

 

Og forresten - når du skriver at disse 'jødene', eller folket for å bruke et annet ord "rotet forferdelig ti", hva mener du da om islam og muslimer? Har de "rotet det til", eller kanskje er islam en dårligere versjon av kristendommen.??

 

*masse spørsmål* :tease:

 

Mulig du har masse spørsmål, men jeg svarer ikke på et eneste av dem før du begynner å bli litt mer seriøs, og også slutter å snakke om jødene i forbindelse med GT eller med Israels folk.

Lenke til kommentar

Vel, sorry hvis noe var useriøst i innleggene mine, sett fra din side. Gjerne utdyp hva det var OK ? :). Uansett, jeg vet faktisk ikke altfor mye om Gamle Testamentet og jødedommen/eller hva det var- på den tid.

 

Har en del kunnskap inne om katolisismen og ortodokse kirken, pluss islam, mener jeg selv, men jødedommen og Israels folk - dét temaet har vært uklart for meg. Derfor spør ser du.

Endret av Calippus
Lenke til kommentar

Vel, sorry hvis noe var useriøst i innleggene mine, sett fra din side. Gjerne utdyp hva det var OK ? :). Uansett, jeg vet faktisk ikke altfor mye om Gamle Testamentet og jødedommen/eller hva det var- på den tid.

 

Har en del kunnskap inne om katolisismen og ortodokse kirken, pluss islam, mener jeg selv, men jødedommen og Israels folk - dét temaet har vært uklart for meg. Derfor spør ser du.

 

Du bør holde jødene utenfor dette, de har ingenting å gjøre med GT eller med Israels folk å gjøre, og jødedommen eksisterte ikke på den tiden.

At du fortsetter å nevne jødene osv. på tross av at jeg har nevnt før at du ikke må det, forteller meg at du er useriøs og enten ikke leser mine innlegg, eller så driver du bare og provoserer.

Du trenger heller ikke å spørre om ting som jeg har svart på før.

Lenke til kommentar

 

Azkenazi-jødene har ikke noen genetiske avstamning fra Midtøsten, de er direkte etterkommere etter khazarene, som konverterte kollektivt til jødedommen i år 740. De er en mongolsk/tyrkisk folkestamme.

Ja, det er mulig at en del jøder delvis er nedstammet fra khazarer, men jeg har ikke studert dette temaet godt nok til å kunne si noe om det. Kjenner ikke til hvor god dokumentasjon som egentlig eksisterer på dette.

Jo, ashkenaziene har mye genetisk avstamning fra Midtøsten, ifølge studier på mtDNA- og Y-DNA-haplogrupper.

Y DNA studies show various paternal lineages of modern Jewish populations. Such studies tend to imply a small number of founders in an old population whose members parted and followed different migration paths.[1] These male lines ancestors appear to have been mainly Middle Eastern. For example, Ashkenazi Jews share more common paternal lineages with other Jewish and Middle Eastern groups than with non-Jewish populations in areas where Jews lived in Eastern Europe, Germany and the French Rhine Valley. This is consistent with Jewish traditions in placing most Jewish paternal ancestry either in the region of Canaan, or more generally in the Middle East.

The maternal lineages of Jewish populations, studied by looking at mitochondrial DNA, are generally more heterogeneous.[citation needed] But also concerning this type of DNA there are signs of a dominant contribution from a small number of founders. Most of the time, the geographical or ethnic origin of the maternal line founders is unclear or debatable.

http://en.wikipedia....studies_on_Jews

Jødene er heller ikke noe mer intelligent enn andre, de er bare gjennomsnittlig mer grådige.

Jeg bare hintet til flere IQ-studier som er blitt utført, og som viser at ashkenazi-jøder har relativt høye IQ-resultater, høyere gjennomsnittlige resultater enn både de hvite europeiskættede og øst-asiatiske folkene, som ellers er de folkeslagene som gjennomsnittlig scorer høyest. Dette gjelder ikke jøder generelt, men altså ashkenazim. Dette betyr heller ikke at alle ashkenazier er matematiske genier o.l., eller at alle ashkenazier har høyere IQ enn alle andre. Det betyr bare at gjennomsnittlig IQ-score er høyere, og dermed blir det også en større prosent av ashkenazier med riktig høy IQ sammenlignet med andre folkegrupper, selv om slike individer forekommer i de fleste grupper.

http://www.ynetnews....4098351,00.html

I boken 'The 10,000 Year Explosion: How Civilization Accelerated Human Evolution' forsøker man blant annet å forklare hvordan genetisk seleksjon påvirket av jødenes situasjon i middelalder-Europa førte til disse resultatene. Mange spesielle genetiske sykdommer som er utbredt blant ashkenazi-jøder ser visst også ut til å henge sammen med biologiske funksjoner som påvirker hjerneaktivitet.

Sier ikke dette for å påstå at ashkenazi-jøder er noe "bedre" enn andre folk (hvorfor skulle en nordisk identitarist mene noe slikt?), men disse studiene er jo åpenbart interessante.

Askenazijøder har ikke noe avstamming fra midtøsten.

Alle slike tester som er offentlig er tatt av jødene selv, og de har egeninteresse av å fremstå som best mulig, slik at de kan få "bekreftet" det som bla Menachem Begin sa i sin tale.

“Our race is the Master Race. We Jews are divine gods on this planet. We are as different

from the inferior races as they are from insects. In fact, compared to our race, other races

are beasts and animals, cattle at best. Other races are considered as human excrement.

Our destiny is to rule over the inferior races. Our earthly kingdom will be ruled by our

leader with a rod of iron. The masses will lick our feet and serve us as our slaves.”

-- Menachem Begin (1977 – 1983), Knesset speech, Jerusalem.

Så hvordan folk kan stole på jødene er ganske uforståelig. Men det er jo ikke sp rart at azkenazijøder i Iarael er i slekt med azkenazijøder i Russland for det var det DNA testen viste.

De er jo alle etterkommere etter khazarene.

Når det gjelder dette med evolusjon, så er ikke det sant heller. Jødene ønsker å fåfolk til å tro at det har foregått en evolsjon, og at de selv ved denne "evolusjonen" er kommet på toppen av utviklingen.

Dette prøver de å banke inn i hodene på goyim, slik at vi skal tro og akseptere at vi er ment å være slaver for jødene.

Og at vi skal se på dem som de høyt utviklede "guder" som de mener de selv er, og som også menachem Begin taler om.

Så de gjør slike "undersøkelser" nettopp for å vise hvor mye bedre de er enn oss ikke-jøder.

 

Jeg kom imidlerid over en tysk webside for noen år siden, de hadde gravd opp en flere tusen år gammel grav i sør-Lianon, det som på sen tiden var nord-Israel.

Det ble foretatt en DNA undersøkelse, og den stemte perfekt med DNA fra norske vikinger, eller som det sto på siden skandinaviske vikinger.

Je glemte å lagre siden, men jeg bokmerket den. Da jeg litt senere kom for å lagre den, så var hele siden fjernet.

Hvem tror du det var som ikke ville at denne informasjonen skulle bli kjent ?

 

Når det gjelder dette med evolusjon, så er ikke det sant heller. Jødene ønsker å fåfolk til å tro at det har foregått en evolsjon, og at de selv ved denne "evolusjonen" er kommet på toppen av utviklingen.

Fortell meg om jeg forstår deg rett her, du sier evolusjonsteorien er en løgn konstruert av jødene?

Her er et spørsmål du ikke har svart på.

Lenke til kommentar

 

Azkenazi-jødene har ikke noen genetiske avstamning fra Midtøsten, de er direkte etterkommere etter khazarene, som konverterte kollektivt til jødedommen i år 740. De er en mongolsk/tyrkisk folkestamme.

Ja, det er mulig at en del jøder delvis er nedstammet fra khazarer, men jeg har ikke studert dette temaet godt nok til å kunne si noe om det. Kjenner ikke til hvor god dokumentasjon som egentlig eksisterer på dette.

Jo, ashkenaziene har mye genetisk avstamning fra Midtøsten, ifølge studier på mtDNA- og Y-DNA-haplogrupper.

Y DNA studies show various paternal lineages of modern Jewish populations. Such studies tend to imply a small number of founders in an old population whose members parted and followed different migration paths.[1] These male lines ancestors appear to have been mainly Middle Eastern. For example, Ashkenazi Jews share more common paternal lineages with other Jewish and Middle Eastern groups than with non-Jewish populations in areas where Jews lived in Eastern Europe, Germany and the French Rhine Valley. This is consistent with Jewish traditions in placing most Jewish paternal ancestry either in the region of Canaan, or more generally in the Middle East.

The maternal lineages of Jewish populations, studied by looking at mitochondrial DNA, are generally more heterogeneous.[citation needed] But also concerning this type of DNA there are signs of a dominant contribution from a small number of founders. Most of the time, the geographical or ethnic origin of the maternal line founders is unclear or debatable.

http://en.wikipedia....studies_on_Jews

Jødene er heller ikke noe mer intelligent enn andre, de er bare gjennomsnittlig mer grådige.

Jeg bare hintet til flere IQ-studier som er blitt utført, og som viser at ashkenazi-jøder har relativt høye IQ-resultater, høyere gjennomsnittlige resultater enn både de hvite europeiskættede og øst-asiatiske folkene, som ellers er de folkeslagene som gjennomsnittlig scorer høyest. Dette gjelder ikke jøder generelt, men altså ashkenazim. Dette betyr heller ikke at alle ashkenazier er matematiske genier o.l., eller at alle ashkenazier har høyere IQ enn alle andre. Det betyr bare at gjennomsnittlig IQ-score er høyere, og dermed blir det også en større prosent av ashkenazier med riktig høy IQ sammenlignet med andre folkegrupper, selv om slike individer forekommer i de fleste grupper.

http://www.ynetnews....4098351,00.html

I boken 'The 10,000 Year Explosion: How Civilization Accelerated Human Evolution' forsøker man blant annet å forklare hvordan genetisk seleksjon påvirket av jødenes situasjon i middelalder-Europa førte til disse resultatene. Mange spesielle genetiske sykdommer som er utbredt blant ashkenazi-jøder ser visst også ut til å henge sammen med biologiske funksjoner som påvirker hjerneaktivitet.

Sier ikke dette for å påstå at ashkenazi-jøder er noe "bedre" enn andre folk (hvorfor skulle en nordisk identitarist mene noe slikt?), men disse studiene er jo åpenbart interessante.

Askenazijøder har ikke noe avstamming fra midtøsten.

Alle slike tester som er offentlig er tatt av jødene selv, og de har egeninteresse av å fremstå som best mulig, slik at de kan få "bekreftet" det som bla Menachem Begin sa i sin tale.

“Our race is the Master Race. We Jews are divine gods on this planet. We are as different

from the inferior races as they are from insects. In fact, compared to our race, other races

are beasts and animals, cattle at best. Other races are considered as human excrement.

Our destiny is to rule over the inferior races. Our earthly kingdom will be ruled by our

leader with a rod of iron. The masses will lick our feet and serve us as our slaves.”

-- Menachem Begin (1977 – 1983), Knesset speech, Jerusalem.

Så hvordan folk kan stole på jødene er ganske uforståelig. Men det er jo ikke sp rart at azkenazijøder i Iarael er i slekt med azkenazijøder i Russland for det var det DNA testen viste.

De er jo alle etterkommere etter khazarene.

Når det gjelder dette med evolusjon, så er ikke det sant heller. Jødene ønsker å fåfolk til å tro at det har foregått en evolsjon, og at de selv ved denne "evolusjonen" er kommet på toppen av utviklingen.

Dette prøver de å banke inn i hodene på goyim, slik at vi skal tro og akseptere at vi er ment å være slaver for jødene.

Og at vi skal se på dem som de høyt utviklede "guder" som de mener de selv er, og som også menachem Begin taler om.

Så de gjør slike "undersøkelser" nettopp for å vise hvor mye bedre de er enn oss ikke-jøder.

 

Jeg kom imidlerid over en tysk webside for noen år siden, de hadde gravd opp en flere tusen år gammel grav i sør-Lianon, det som på sen tiden var nord-Israel.

Det ble foretatt en DNA undersøkelse, og den stemte perfekt med DNA fra norske vikinger, eller som det sto på siden skandinaviske vikinger.

Je glemte å lagre siden, men jeg bokmerket den. Da jeg litt senere kom for å lagre den, så var hele siden fjernet.

Hvem tror du det var som ikke ville at denne informasjonen skulle bli kjent ?

 

Når det gjelder dette med evolusjon, så er ikke det sant heller. Jødene ønsker å fåfolk til å tro at det har foregått en evolsjon, og at de selv ved denne "evolusjonen" er kommet på toppen av utviklingen.

Fortell meg om jeg forstår deg rett her, du sier evolusjonsteorien er en løgn konstruert av jødene?

Her er et spørsmål du ikke har svart på.

 

Ok, da kan jeg svare nå, og svaret er ja.

Lenke til kommentar

Vel, sorry hvis noe var useriøst i innleggene mine, sett fra din side. Gjerne utdyp hva det var OK ? :). Uansett, jeg vet faktisk ikke altfor mye om Gamle Testamentet og jødedommen/eller hva det var- på den tid.

 

Har en del kunnskap inne om katolisismen og ortodokse kirken, pluss islam, mener jeg selv, men jødedommen og Israels folk - dét temaet har vært uklart for meg. Derfor spør ser du.

 

Du bør holde jødene utenfor dette, de har ingenting å gjøre med GT eller med Israels folk å gjøre, og jødedommen eksisterte ikke på den tiden.

At du fortsetter å nevne jødene osv. på tross av at jeg har nevnt før at du ikke må det, forteller meg at du er useriøs og enten ikke leser mine innlegg, eller så driver du bare og provoserer.

Du trenger heller ikke å spørre om ting som jeg har svart på før.

 

Jeg nevner jøder. Du tenner på samtlige plugger.

Jeg skrev eksplisitt i mine innlegg at jeg ikke har altfor god kunnskap om gamle testamentet og "jødedommen" da. Fremdeles tenner du på - og ikke minst påstår at jeg kødder med deg. (W T Actual F??)

 

Nå har jeg også gjennomlest alle tidligere innlegg fra deg omhandlende dette teamet.

 

Så greit, jeg skal ikke spørre deg - ikke vær bekymret for det. Forstår nå også at alle saker har to -eller flere sider..

Endret av Calippus
Lenke til kommentar

Jo takk og.. fasinerende..

Hvordan kom du fram til det?

 

Ble nyskjerrig nå, er big bang osv bare bullshit også?

Einsteins relativitetsteori?

Han kom jo fra en jødisk familie..

 

Tja, man kan jo f.eks annerkjenne hvordan 1930-tallet var på vitenskapens side. Saken var jo at mye av de jødiske teoriene ble etter hvert bevist, men i starten på 1930 så var det fortsatt mye teori og mye eksperimenter for å bekrefte teori.

Vitenskapen er objektiv, men bare på ting som er allerede bekreftet. Hypoteser derimot er ikke objektive, og en jødisk hypotese kunne jo være et blindspor for the lulz ala hva en anonym kan gjøre i dag vis han/hun får sjansen.

For å si det på en annen måte: Det er veldig mye kunnskap Nazistene ikke avviste, som f.eks mattematiske nyvinninger/teori fra opplysningstiden eller senere, noe som garantert har vært utført av en jøde. Sikkert mye industriteori også skrevet av jødene.

Sikkert mye fysikk også. Men atomforskning var jo en eksperimental vitenskap på sin tid, og derfor så var det mange teorier. At det viste seg at en haug med jødiske teorierer viste seg å stemme er på en måte tilfeldigheter, på en annen side så er mange av dem bygd på antagelser basert på tidligere eksperimenter i sin tid. Så vis de hadde antatt feil så hadde nazistene ha fått et lite fortrinn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...