Gå til innhold

Hvor går man fra d90?


Anbefalte innlegg

 

 

Tilbake til D4s, som har nesten samme antall pixler som D90, er det forskjell på pixlene eller bare antallet?

 

Fullformatsensoren i D4s er (natulig nok) mye større enn cropsensoren i D90, så hver piksel er større selv om antall megapiklser er høyere. Større piksler gir generelt bedre signal/støyforhold som igjen betyr mulighet for høyere ISO og generelt noe bedre bildekvalitet. Per pikselkvalitet er imidlertid ikke det viktigste, det er jo kvalitet på hele bildet som teller - og der er sensorstørrelse direkte proposjonal med total bildekvalitet, og viktigere enn antall piksler - så lenge det ikke er alt for mange eller alt for få.

 

Derfor er det ikke så stor forskjell på D4s og D810 som man kanskje skulle tro ut fra at D810 har dobbelt antallpiksler, men Nikon har optimalisert for forskjellige behov og på veldig høy ISO scorer D4s litt bedre, på lav ISO gir D810 mer detaljer. Du kan se det som at D4s har bedre piksler, mens D810 har flere og summert opp over hele bildeflaten ender det opp (veldig forenklet) ganske likt. D4s har også høyere skuddtakt og større buffer, noe som selvsagt gjør det enklere for elektronikken å prosessere rakst nok med færre piksler.

 

Siden både D4s og D810 har 1/8000 som raskeste lukkertid, mens ISO (standardområde) stopper på ISO100 for D42, og 64 på D810 kan du som nevnt i tidligere innlegg ha litt mer lys (2/3 EV) før du må blende ned med D810.

 

I forhold til D90 har både D810 og D4s vesentlig nyere sensorer, noe som også betyr en forbedring selv om utviklingen av sensorer ikke gir så store forbedringer fra generasjon til genereasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U8ZiojSR

 

Enten ingen steder eller til 70D.

 

 

 

Så du mener mitt godt brukte 550D fortsatt er et fint kamera?

 

Har brukt det selv en måneds tid (kun med kit-objektiv) for noen år tilbake. Husker det som helt greit, litt lite å holde i.

 

Hva savner du med 550D?

 

Bedre autofokus?

Værtetthet?

Grep?

Annet?

Lenke til kommentar

Autofokusen er grei fordi jeg enda ikke har objektiver som trenger noe bedre. Værtetthet er ikke et must, men et pluss..

Grepet kunne vært bedre, kamera er litt lite.

 

Eneste jeg tenker på er å kjøpe et fullframe etterhvert og deretter satse litt mer på objektiver. Føler det ikke er vits å kjøpe dyrere objektiver til et såpass gammelt kamera. Hva tenker du?

Endret av Trouble
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Autofokusen er grei fordi jeg enda ikke har objektiver som trenger noe bedre. Værtetthet er ikke et must, men et pluss..

Grepet kunne vært bedre, kamera er litt lite.

 

Eneste jeg tenker på er å kjøpe et fullframe etterhvert og deretter satse litt mer på objektiver. Føler det ikke er vits å kjøpe dyrere objektiver til et såpass gammelt kamera. Hva tenker du?

Nå har jeg ikke fått med meg hva du har av objektiver, men igjen kommer det an på hva du vil oppnå med nye objektiver og hva du vil oppnå med evt fullformat.

 

Litt av vitsen med systemkamera er jo at en kan benytte samme objektiv hvis man oppgraderer kamerahuset.

Lenke til kommentar

Eller 5d/6d eller hvis man ikke har noe med FF objektiver så Nikon d800/d810 eller kanskje en Sony a7/r/s. Mange valg hvis man må gå noen steder. Men selvsagt så er 550d et bra kamera, er vel samme sensor som sitter i det som alle andre canon crop kameraer bortsett fra 70d og mye kan oppnås med å oppgradere optikken.

Lenke til kommentar

hatt dette kamera ca 3 år nå og begynner jo å kjøpe litt objektiver til det, men så kommer det vel en dag da man kanskje ønsker å oppgradere litt, men til hva? smile.png

de fleste objektiver passer vel også til videre kameraer vil jeg tro, men hva vil eventuelt merke visst jeg kjøper en annen modell?

 

Sigma dp2 Quattro

Lenke til kommentar

 

 

 

Har et lite spørsmål som kan være relevant i denne (gamle) tråden.. Hvordan går man fra 550D?

Enten ingen steder eller til 70D.

.. eller til bedre optikk, blits eller fotokurs..

Fotokurs trenger jeg ikke, men da har jeg fått grønt lys til å kjøpe dyrere optikk og blitz! Dessverre er det så mye annet jeg har lyst på i tillegg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...