Gå til innhold

Anmeldelse: Risen 2: Dark Waters (PC)


Anbefalte innlegg

Stussby: Imponerende å se hvor utholdende du er til å kverulere i en tråd for et spill du ikke liker og ikke minst hvordan du i diverse tråder (om diverse spill) viser et stort behov for å forsvare pengemakten og spillindustriens grådigste med nebb og klør. Du fremstår med en hemningsløs og nesegrus beundring av middelmådige såkalte AAA-titler så det nesten virker for utrolig til å være sant. Får du betalt for det, eller er det bare noe du tror og håper på? Det er ikke sjelden at jeg sitter med hevede øyebryn og lurer på hva i h.. som foregår oppe i toppetasjen din for å si det sånn.

 

Dette er ikke stygt ment, jeg lurer bare på hvorfor du ser ut til å like at spill blir mindre og mindre interessante og mer og mer "strømlinjeformet" i ordets verste betydning. Har også lagt merke til din store misnøye med Kickstarter, hvilket vel også underbygger tankesettet nevnt ovenfor (da Kickstarer nettopp er et tiltak mot/alternativ til denne maks profitt-tankegangen som gjennomsyrer og ødelegger spillbransjen).

 

For meg er det helt naturlig å diskutere det man ikke liker også, hvis ikke ender man bare opp med et ukritisk og unyansert syn i alle debatter. Forsvarer ikke nødvendigvis pengemakten, men ei heller går jeg i strupen på dem for hver minste bagatell. Blir helt absurd for meg å si at et spill som Risen 2 er et godt spill, mens man langer ut mot spill som Skyrim og Dragon Age 2.

 

Jeg er veldig imot den tankegangen som går ut på at strømlinjeformet må bety at noe er verre. Kan ikke tenke meg at noen vil ha utstyrsmenyen til Morrowind i stedet for den du finner i Skyrim. Et veldig godt eksempel på at strømlinjeforming kan være en god ting. På samme måte er hele The Witcher 2 et fint eksempel på god bruk av strømlinjeforming, mens Risen 2 er et eksempel på dårlig strømlinjeforming.

 

Vet ikke hva du kaller middelmådige AAA-titler, men må først få poengtere at AAA-titler er et uttrykk jeg ikke setter videre pris på. Hvis du sikter til spill som Skyrim, Mass Effect 2, Dragon Age 2, Fallout 3 og New Vegas, kan jeg bare si en ting. Det er glitrende spill. Jeg liker spillene fordi de gjør det mer givende å spille. Fremstår utrolig rart for meg at dårlige menyer og tungvidnte løsninger er noe som skal være et kvalitetstegn.

 

For meg er det helt motsatt. I mine øyne har vi aldri hatt et bredere utvalg av fantastiske spill. Vi har indie-leiren, mainstream-leiren og hardcore-leiren. Hvis man ikke klarer å finne interessante spill som man liker i de hundrevis av titlene som kommer hvert år, tror jeg rett og slett man klager bare pågrunn av at man har retten til å klage. Om du trenger hjelp til å finne noen spill, må du bare si ifra!

 

Når det gjelder Kickstarter har jeg ikke noen misnøye for iniativet. Problemet i mine øyne er at de ikke er tydelige nok med hvor pengene dine ender opp. Mange som donerer tror alt havner hos utvikleren, mens det i realiteten er Amazon og Kickstarter som tar en god andel av pengene. I tillegg burde de fleste utviklere vært tydeligere på hvor de har tenkt å bruke pengene. Kickstarter er et godt iniativ, men det trengs litt strømlinjeforming der ;)

 

Synes det er et feilslått og lite klokt syn å påstå at spillbransjen er i ferd med å bli mindre interessant og regelrett ødelagt. Opplever det helt motsatt. Nå har man spill som appelerer til en større gruppe mennesker. Tror ikke nødvendigvis mengden kvalitetsspill som appelerer til kjernespillerene er mindre, tror bare man kan få den oppfatningen på bakgrunn av at det lanseres langt flere spill idag, og at flesteparten av disse blir markedsført til et bredt publikum.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbannet irriterende at jeg har så lite tid til å spille. Nylig solgt hus, holder på med flytting og vasking ++ og skal snart på ferie uten mulighet til å spille. Når jeg endelig er ferdig med å spille er vel alle kveruleringene i tråden her over for lengst. Livet er hardt :green:

Kjipt å ha et spill en virkelig har lyst å spille men ikke har tid. Men ferie er jo bra, selv uten spilling!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
På samme måte er hele The Witcher 2 et fint eksempel på god bruk av strømlinjeforming, mens Risen 2 er et eksempel på dårlig strømlinjeforming.

 

Merklig at du enda ikke tar innover deg at det ikke er en fasit på hvordan Folk liker sine spill, videre sitter du på Ingen måte på denne fastien selv. Ja det finnes en Blockbuster oppskrift som vi har vært inne på før, men flere takker Gud for at ikke alle følger denne oppskriften, det er denne lille forskjellen jeg ser at du fortsatt ikke forstår helt.

 

Dette eksempelet er jo horibelt i mine øye feks, Witcher 2 voldtar jo sin egen serie ved å gå "konsoll" style deluxe, som senere gir logikk da det nå er på veil til Konsoll.

 

Etter konstante laaange Cutscenes samt en haug skriptet scener, A til B spilling samt en håpløst kampsystem der jeg slet skikkelig med å forstå hvor hovedkarakteren skulle angripe mer en jeg slet med den faktiske slossingen, når de toppet det med Quicktime events samt et meny system som virket tilpasset en Håndkonsoll som Dragon Age 2 ble det støv hylle for Min del....

 

Så her ser du nok et eksempel på at det du synes er kjempe flott er horibelt for andre, kan du ikke bare inse den biten så blir ting så mye lettere for deg, videre slipper du å sitte oppe til nærmere 2 om natten å svare med lange innlegg som jeg ser du gjør igjen, om du ikke mener det gir deg mening i livet på en eller annen måte da....Du kan ikke diskture smak og behag (Da mener jeg spesifikt på måten du gjør det her som nevnt øverst)

Endret av simalarion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fremstår utrolig rart for meg at dårlige menyer og tungvidnte løsninger er noe som skal være et kvalitetstegn.

Hva er det du prater om her? Skyrim har det absolutt dårligste/styggeste/minst brukervennlige interfacet til et rollespill noensinne. Du snakker om å ha dårlig oversikt, men hva slags oversikt har man i Skyrim over items? Hvilket utstyr karakteren har på seg eller hvilke steder på kroppen som er opptatt? Ingen. Det er ikke uten grunn at user interface modder popper opp som ugress rett etter lansering for å bøte på dårlig design. Kun en liten del av skjermarealet brukes til interfacet, muspeker-bruk er buggy, overdreven stor skrift, etc. Listen er lang.

 

Skyrim er tidenes verste eksempel (muligens ved siden av Oblivion) på et spill som ødelegger spillbarheten på PC for å gjøre det strømlinjeformet for gamepad, og i prosessen tar man vekk all sjarm et RPG-interface vanligvis har (som til og med Oblivion hadde en del av).

Du kan si mye bra om Skyrim, men menyene og interfacet er helt horribelt til PC.

 

Her er en tilfeldig artikkel om emnet, men det finnes mange andre: http://www.rockpapershotgun.com/2011/11/14/user-interfarce-skyrims-silly-choices/

 

Interfacet til Risen er i det minste et kompromiss mellom konsoll og PC. Det ser desverre ut til å være det beste vi kan forvente oss fra slike cross-platform-spill, selv om jeg selvfølgelig aller helst hadde foretrukket et skikkelig PC-UI.

 

Det er pent, oversiktlig, og ikke under noen omstendigheter hadde jeg problemer med å finne frem i menyene, og de problemene du finner i dette interfacet er i en helt annen liga enn Skyrim sine problemer.

 

Skal du eksempelvis trekke Risen 2 en halv karakter for user interface, burde du samtidig trekke Skyrim to hele poeng for det samme.

Endret av Visjoner
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I starten kunne man ikke en gang bruke mus i menyene på skyrim.

Det var vel i første eller andre patchen de ordna dette.

 

Risen menyene er ganske skrale de også, men milevis bedre enn skyrim.

(Av de litt over 100 timene jeg brukte på skyrim var vel 5 av de brukt på å skrille i menyer...)

 

Uansett, menyer er ofte noe som irriterer deg i starten, men for helheten er det ikke få viktig.

(Holder på å spille igjennom originale Gothic nå, 11 år etter jeg gjorde det første gang, menyene her er virkelig ille)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skyrim er tidenes verste eksempel (muligens ved siden av Oblivion) på et spill som ødelegger spillbarheten på PC for å gjøre det strømlinjeformet for gamepad, og i prosessen tar man vekk all sjarm et RPG-interface vanligvis har (som til og med Oblivion hadde en del av). Du kan si mye bra om Skyrim, men menyene og interfacet er helt horribelt til PC.

 

Jeg syntes at det er mye mer avslappende og 'gøy' når jeg kan lene meg tilbake i sofaen og bruke en gamepad når jeg spiller på PC-en (Minus online spill). Jeg syntes at interfacen var veldig bra med gamepad og helt OK med mus + tastatur. De kunne nok gjort en bedre jobb for mus + tastatur med det er ikke horribelt.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Jeg syntes at det er mye mer avslappende og 'gøy' når jeg kan lene meg tilbake i sofaen og bruke en gamepad når jeg spiller på PC-en (Minus online spill). Jeg syntes at interfacen var veldig bra med gamepad og helt OK med mus + tastatur. De kunne nok gjort en bedre jobb for mus + tastatur med det er ikke horribelt.

Det er vel almenn kjent at Skyrim's interface for mus+tastatur er horribelt.

 

Kan se argumentet om å lene seg tilbake i sofaen, ihvertfall med et såpass "casual" spill som Skyrim. Men da må man også innrømme at dette ikke er noe hardcore RPG, med lite fokus på innlevelse (skjerm som dekker lite av synsfeltet), lite utfordrende kamp og "iløp mot pila" gameplay, m.m.

 

Videre er det fortsatt problemer som gjenstår når man spiller med gamepad. Det er veldig lite oversiktlig og du må rett og slett huske hva du har på de forskjellige kroppsdelene dine eller scrolle rundt i menyer som en annen tulling... Interfacet er sterilt og kjedelig, og selv Oblivions interface er langt penere.

 

Skyrim's user interface er på de fleste måter dårlig, bortsett fra skills-trærne som er et originalt innslag. Allikevel mangler man Oversikt og Oppsummering av ting. Det maner til at man rett og slett ikke skal bry seg om slikt, og bare ta det som et action-rpg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt latterlig at de ikke har gjort noe med combaten siden Risen 1. Trodde kanskje de hadde lært noe fra 1ern og oppgraderte dette i 2ern. Men de klarte jo selvfølgelig å gjøre det bare enda verre og helt absurd combat system. Typ combat som du kunne finne igjen fra 2000 RPGs. Meningsløst og håpløst combat, mens alt annet er o.k.

 

Skjønner ikke helt hva de tenkte med dette. Kunne sikkert ha gjort det bedre selv. Du slår som en stiv stokk, der du verken har mulighet til å dodge, parry slag fra animals og combo strikes.

 

Sigh.

Lenke til kommentar

Fremstår utrolig rart for meg at dårlige menyer og tungvidnte løsninger er noe som skal være et kvalitetstegn.

Hva er det du prater om her? Skyrim har det absolutt dårligste/styggeste/minst brukervennlige interfacet til et rollespill noensinne. Du snakker om å ha dårlig oversikt, men hva slags oversikt har man i Skyrim over items? Hvilket utstyr karakteren har på seg eller hvilke steder på kroppen som er opptatt? Ingen. Det er ikke uten grunn at user interface modder popper opp som ugress rett etter lansering for å bøte på dårlig design. Kun en liten del av skjermarealet brukes til interfacet, muspeker-bruk er buggy, overdreven stor skrift, etc. Listen er lang.

 

Skyrim er tidenes verste eksempel (muligens ved siden av Oblivion) på et spill som ødelegger spillbarheten på PC for å gjøre det strømlinjeformet for gamepad, og i prosessen tar man vekk all sjarm et RPG-interface vanligvis har (som til og med Oblivion hadde en del av).

Du kan si mye bra om Skyrim, men menyene og interfacet er helt horribelt til PC.

 

Her er en tilfeldig artikkel om emnet, men det finnes mange andre: http://www.rockpaper...-silly-choices/

 

Interfacet til Risen er i det minste et kompromiss mellom konsoll og PC. Det ser desverre ut til å være det beste vi kan forvente oss fra slike cross-platform-spill, selv om jeg selvfølgelig aller helst hadde foretrukket et skikkelig PC-UI.

 

Det er pent, oversiktlig, og ikke under noen omstendigheter hadde jeg problemer med å finne frem i menyene, og de problemene du finner i dette interfacet er i en helt annen liga enn Skyrim sine problemer.

 

Skal du eksempelvis trekke Risen 2 en halv karakter for user interface, burde du samtidig trekke Skyrim to hele poeng for det samme.

 

Igjen er jeg uenig. Jeg spilte Skyrim med gamepad både på PC og PS3, og det er i mine øyne måten spillet bør nytes på. Har aldri hatt det problemet at jeg ikke har visst hva jeg har hatt på meg, og jeg skjønner ikke helt hvordan du får det til. For meg vitner det om lite oppmerksomhet fra din side.

 

Menyene til Skyrim er ikke perfekte, men det er en helt annen ting å si at de er de verste menyene noensinne. Begge forløperne - Oblivion og Morrowind - har helt forferdelig menyer. Synes også det er rart å kritisere menyene for å være stygge, personlig liker jeg den minimalistiske fremstillingen veldig godt. Less is more og alt det der.

 

Men du sier du ikke hadde noen problemer med menyene til Risen 2. Da spør jeg, hva med karaktermenyen? Den er regelrett forferdelig, og trenger tonnevis av strømlinjeforming. At man prøver å gjøre noe som funket for 20 år siden, er ikke en bra ting hvis man ikke mestrer det.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva de tenkte med dette. Kunne sikkert ha gjort det bedre selv. Du slår som en stiv stokk, der du verken har mulighet til å dodge, parry slag fra animals og combo strikes.

For meg fungerte det fint med power strike comboer mot dyr. Og jeg tipper det ligger mer i combat-systemet enn du kan se ved første øyekast. Av og til fikk jeg også til spektakulære "ripostes", men ble aldri helt mester over den mekanismen der. Har vel noe med timing å gjøre. PB pleier ikke å avsløre alt med en gang (altså ikke gi spilleren alt presentert på sølvfat), men lar det være igjen mye å utforske til gjennomspilling 2, 3 og 4. Som regel høy replay-value i spillene deres.

Lenke til kommentar

Men du sier du ikke hadde noen problemer med menyene til Risen 2. Da spør jeg, hva med karaktermenyen? Den er regelrett forferdelig, og trenger tonnevis av strømlinjeforming. At man prøver å gjøre noe som funket for 20 år siden, er ikke en bra ting hvis man ikke mestrer det.

1. Kan du lære deg å sitere uten å dra med hele historikken? Det forsøpler...

 

2. Jeg har aldri hevdet at brukerinterfacet i Risen 2 er perfekt. Da har du nok, ikke overraskende, latt være å lese postene mine i denne tråden. Det er noen småting som burde vært bedre, blandt annet er det for meg et merkelig designvalg at du må velge kroppsdel, for så å få opp en liste over hva som passer inn der. Men dette er noe jeg ble vant til etterhvert. Men du må gjerne påpeke nøyaktig hva det er som er så ille med Risen 2 sitt interface.

 

3. Vi trenger ikke fortsette diskusjonen rundt user-interfacet i Skyrim. Jeg har kommet med belegg for at det er et dårlig interface, ihvertfall til PC. Hvis du synes Skyrim har et godt interface og vil diskutere det videre, så kan du f.eks ta tak i og tilbakevise poengene som kommer frem i artikkelen jeg linket til, og samtidig forklare hvorfor det dukket opp drøssevis med user-interface modifikasjoner rett etter lansering av spillet. Jeg synes det er merkelig at du angriper Risen 2 sitt user interface, gitt at det faktisk objektivt sett kan sies å være et mye bedre interface enn Skyrim sitt, spesielt til PC. (hvordan Risen 2 spilles på konsoll er meg forøvrig knekkende likegyldig)

 

Så må jeg si at jeg synes ikke minimalistisk interface passer inn i et middelalder-RPG, det har noe med estetikk og kunstnerisk verdi, eller mangel på sådan, å gjøre. Men nå er jo det også Piranha Bytes sin største styrke. Hvis du ikke vektlegger det, forstår jeg godt at du synes Skyrim er et flott spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra Tiltak Reazi, Diplomatisk gjort :).

 

Av ren nysjerrighet simalarion, spiller du noengang spill? Eller sitter du og venter på nye skjermkort og benchmarker samt diskuterer på forumet sånn ca 80% av fritiden din? Ikke vondt ment altså!

 

asad

Vondt ment?..

 

Jeg jobber 09 til 17:00 hver dag, Trener så vekter etter jobb 1,5 time 4\5 dager i uken på Evo er på Tango 2 ganger (faktisk hehe) i uken etter trening, har RPG kvelder med en gjeng på Onsdager, har datteren min hver 2 helg ++.

 

Så det blir ikke mye tid til spilling, skulle rukket noen spillin etter trening i dag men nå har jeg sittet her i steden, men har en time til å tyne ut...

 

Men spiller ikke så mye lenger da jeg synes det er mye dårlig, Risen 2 har så langt skuffet meg som nevnt tildligere, men jeg skal selvagt gi det flere forsøk

 

Ok, det var svært utfyllende, takk for svaret :) Grunnen til at jeg spurte var at jeg vet at du er/har vært skjermkort freak , så tenkte jeg at om jeg skulle skrevet så lange inlegg her på forumet hadde jeg aldri hatt tid til å faktisk spille! Haha. Tango og greier ja, det var ikke helt hva en typisk gamer holder på med på fritiden.

 

Selv elsker jeg risen. Har faktisk ikke så mye negativt å si om det. Jeg liker til og med menyene og slåssystemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du sier du ikke hadde noen problemer med menyene til Risen 2. Da spør jeg, hva med karaktermenyen? Den er regelrett forferdelig, og trenger tonnevis av strømlinjeforming. At man prøver å gjøre noe som funket for 20 år siden, er ikke en bra ting hvis man ikke mestrer det.

1. Kan du lære deg å sitere uten å dra med hele historikken? Det forsøpler...

 

2. Jeg har aldri hevdet at brukerinterfacet i Risen 2 er perfekt. Da har du nok, ikke overraskende, latt være å lese postene mine i denne tråden. Det er noen småting som burde vært bedre, blandt annet er det for meg et merkelig designvalg at du må velge kroppsdel, for så å få opp en liste over hva som passer inn der. Men dette er noe jeg ble vant til etterhvert. Men du må gjerne påpeke nøyaktig hva det er som er så ille med Risen 2 sitt interface.

 

3. Vi trenger ikke fortsette diskusjonen rundt user-interfacet i Skyrim. Jeg har kommet med belegg for at det er et dårlig interface, ihvertfall til PC. Hvis du synes Skyrim har et godt interface og vil diskutere det videre, så kan du f.eks ta tak i og tilbakevise poengene som kommer frem i artikkelen jeg linket til, og samtidig forklare hvorfor det dukket opp drøssevis med user-interface modifikasjoner rett etter lansering av spillet. Jeg synes det er merkelig at du angriper Risen 2 sitt user interface, gitt at det faktisk objektivt sett kan sies å være et mye bedre interface enn Skyrim sitt, spesielt til PC. (hvordan Risen 2 spilles på konsoll er meg forøvrig knekkende likegyldig)

 

Så må jeg si at jeg synes ikke minimalistisk interface passer inn i et middelalder-RPG, det har noe med estetikk og kunstnerisk verdi, eller mangel på sådan, å gjøre. Men nå er jo det også Piranha Bytes sin største styrke. Hvis du ikke vektlegger det, forstår jeg godt at du synes Skyrim er et flott spill.

 

1. Kan sikkert, men tror ikke jeg gidder.

 

2. "Det er pent, oversiktlig, og ikke under noen omstendigheter hadde jeg problemer med å finne frem i menyene, og de problemene du finner i dette interfacet er i en helt annen liga enn Skyrim sine problemer."

 

Høres ut som du synes det er ganske perfekt. Synes hverken det er pent eller oversiktelig selv da, og for meg funket Skyrim sitt brukergrensenitt langt bedre. Menyene generelt, og karkatermenyen spesielt, er rett og slett bare for uoversiktelige for meg i Risen 2.

 

3. Igjen, jeg spilte Skyrim med gamepad på både PC og PS3, og jeg hadde aldri noen problemer med det. Når det er sagt skulle jeg ønske det var en del flere sorteringsvalg, for eksempel vekt og verdi. At det kom mange mods til Skyrim som endret menyene koker vel ganske enkelt ned til at ikke alle spiller med gamepad. Jeg har som sagt bare spilt med gamepad, og da er det bare det jeg har belegg for å diskutere.

 

Kan igrunn ikke si jeg vektlegger menyene for mye, men måten Skyrim presenterte kart og karaktermeny på var i mine øyne helt fantastisk. Det var både unikt og personlig, og appelerte veldig til meg.

Lenke til kommentar

Kan se argumentet om å lene seg tilbake i sofaen, ihvertfall med et såpass "casual" spill som Skyrim.

Desverre ser vi den samme tilpasningen til "casual" spill som du kaller det i Risen 2 også: Simpelt 1-knapps kampsystem med auto-aim, companion fra første minutt, fast-travel, cut-scenes, kill-cam, knotete UI som medfører mye ekstra klikking på PC, linjært gameplay der du ledes trygt gjennom spillet, mange enkle Bring X antall av-quests, hjelpefunksjon, heale i kamp, små øyer/områder som er lett å få oversikt over, utforskning i stor grad begrenset til faste stier/korridorer, mange quest har røde kryss i kartet som viser hvor du skal gå, kartet har til enhver tid oversikt over alle traders og trainers.

 

Konsollmarkedet er nok viktig for PB også for å få opp salgstallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Kan sikkert, men tror ikke jeg gidder.

Da tror jeg rett og slett ikke jeg gidder å diskutere mer med deg.

 

Flott. Hadde forresten vært fint for diskusjoner i fremtiden om du kunne svart på påstande jeg stiller. Er det en diskusjon handler om. Dette er tredje gangen på rad du bare tar for deg en brøkdel av svaret mitt.

Lenke til kommentar

Forbannet irriterende at jeg har så lite tid til å spille. Nylig solgt hus, holder på med flytting og vasking ++ og skal snart på ferie uten mulighet til å spille. Når jeg endelig er ferdig med å spille er vel alle kveruleringene i tråden her over for lengst. Livet er hardt :green:

Kjipt å ha et spill en virkelig har lyst å spille men ikke har tid. Men ferie er jo bra, selv uten spilling!

Jepp, skal glede meg over ferietur og "glemme" at jeg ikke får spilt. Takk for den :)

Lenke til kommentar

Sthusby:Ser ut til at Simalarion og Visjoner har svart på det meste for meg, så jeg har ikke mye å tilføye (det er dog mer ved Skyrim og TW2 som irriterte, men jeg har fortrengt det meste da det er lenge siden jeg spilte de. Har skrevet mye om det før i de rette tråder så vidt jeg husker).

 

Sitat fra ditt innlegg:

"Synes det er et feilslått og lite klokt syn å påstå at spillbransjen er i ferd med å bli mindre interessant og regelrett ødelagt. Opplever det helt motsatt. Nå har man spill som appelerer til en større gruppe mennesker. Tror ikke nødvendigvis mengden kvalitetsspill som appelerer til kjernespillerene er mindre, tror bare man kan få den oppfatningen på bakgrunn av at det lanseres langt flere spill idag, og at flesteparten av disse blir markedsført til et bredt publikum".

 

Problemet er jo at serier som har vært solide før har blitt forvandlet til kjedelige ultrafolkelige greier som byr på minimalt med utfordringer. Det er klart det skuffer mange av oss som har spilt en stund. Det er lite trøst i at det finnes enkelte nisje-spill som fortsatt har litt mer å by på (om du er flink til å lete bak støyen rundt de mest opphausede titlene som får mest oppmerksomhet i media). Men mange av de spillene er temmelig sære igjen og er ikke helt etter min smak. Jeg synes ikke det at det finnes indie-utviklere / småselskap som lager spill for spesielt interesserte er et godt alibi for de store selskapene for at de kan direkte rævkjøre egne titler og maltraktere dem til å bli spillindustriens svar på Justin Bieber (som andre har trukket frem som et godt eksempel).

 

Spillindustrien har på mange måter blitt minst like kommersiell i verste betydning som musikkindustrien og det er direkte plagsomt for mange av oss som ønsker at spillene skal ha mer dybde og by på flere utfordringer og samtidig være atmosfæriske og spennende. GOG er snart eneste alternativ for å finne bra spill. Kjedelig at vi må tilbake til fortiden for å få valuta for penga. Det er vel også begrenset hvor mange gamle titler vi kan spille om igjen og om igjen før vi kjenner mettheten komme sigende.

Lenke til kommentar

Casemodd har ett bra poeng i det han skriver, slik mainstream spillindustrien er nå fokuserer de på å nå massene og selge mest mulig fremfor å lage ett spill som er trofast mot fansen.

 

Ta Dragon age som eksempel, DA:Origins kommer som ett friskt pust i RPG sjangeren. Endelig ett spill som går tlitt tilbake mot oldschool stilen. DA2 går stikk motsatt vei og føles i det store og hele som et hasteprodukt for å blidgjøre konsollfolket som ikke fikk stor glede av DA:Origins. DA2 bar tydelig preg av å ha blitt forenklet såpass at konsollfolket ikke skulle ha problem med å nyte det. For å kompensere for manglende innhold la man bare til ekstreme mengder action.

 

Mass effect serien hvor Mass effect 1er ett rollespill med valg, konsekevenser og en god historie. Mass effect 2 er mer ett action RPG, fortsatt rpg elementer og en god historie. Mass effect 3 er dessverre mer eller mindr blitt en enda enklere versjon av ME2 rollespillmessig, med monster som popper opp av intet og masse action. Serien gikk fra å være ett RPG til å bli ett action spill med rpg elementer.

 

TES er intet unntak her, ser man på Daggerfall så var det ett spill med tonnevis av skills, en unik måte å lage person på og flere muligheter for å løse oppdrag på.Morrowind begynte på mange måter forenklingen ved å forenkle prosessen ved å lage person, færre skills, og færre muligheter å løse oppdrag på. Oblivion var ennå mer forenklet da man hadde fjernet skills og gikk vekk fra at personen din sine egenskaper var viktig til at det var spilleren som bestemte hvor god personen var i kamp. Skyrim har på enkelte område faktisk forbedret seg fra Oblivion, de fjernet stats men med perks så fikk man en mer tvungen måte å lage person på. Ikke lenger vil man ende opp som en master of all trades med mindre man aktivt går inn for det selv. Verdenen og hvordan den ser ut er mer levende enn før, man har fisk som svømmer rundt om kring, insekter over vann, insekter over land. Men Skyrim har og redusert seg på enkelte av rpg elementene fra tidligere spill. Det har blitt ett spill siktet inn på å glede massene fremfor glede kjernen av fans. Fordelen til Skyrim, morrowind and Oblivion er at på PC kan man modde dem. Og jeg digger Skyrim, rett og slett ett bra spill, men nå kjører jeg og 60+mods som forbedrer alt fra grafikk til gameplay så den versjonen av skyrim jeg spiller er ikke lik den som kom med boksen.

 

Risen 2 er også blitt strømlinjeforma sammenligner man med Risen, så de går samme vei som resten av mainstream industrien. Og det er forståelig, alle vil tjene penger, og for å tjene penger må man treffe ett så bredt publikum som overhodet mulig. Og dessverre så gjør det også at vi ofte får spill idag som er kjedeligere enn hva vi vokste opp med. Samme med musikkindustrien, det produseres tonnevis med radiopop og listepop som folk ikke husker om 5-10 år, det spys ut musikk på ett nivå som er skremmende, og mye er rett og slett musikk man bare registrerer spilles for deretter å glemme den.

 

Dagens pop musikk kan igrunn beskrives med denne videon her ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Ob57ew1pU7Q&feature=related

 

Ett spill derimot som ikke følger saueflokken er Legends of Grimrock, ett spill som rett og slett går tilbake til dungeon crawler røttene til Eye of the Beholder med flere. Håper flere faktisk tør å gjøre noe lignende. nå blir jo Baldurs gate relansert så det kommer til å bli en bra sommer. :D

Lenke til kommentar

Jeg har nå spilt Risen 2 i noen timer..

 

Det negative:

 

- Grafikken er relativt dårlig

- Mange grafikkrelaterte bugs (Vegetasjonen 'blinker' - flickering, pop-up objekter, blader og trær som forandrer størrelse noe som er utrolig rart, rare skyggehopp da solen beveger seg, osv..)

- Dårlig animasjon (alt generelt og lipsync)

- Unaturlig gameplay (Spillet gjør det vanskelig å bytte mellom targets for å 'parry' og noen glitches..)

- Memory leaks (Noen veldig få steder så det var ikke kritisk)

- Bugs..

 

Det positive:

 

- Musikken

- Voice actingen

- Vegetasjonen og miljøet generelt

- Spiller føles 'levende' med NPCs som virker 'menneskelige'

- Historien - av det jeg har sett fram til nå

Endret av Symmetrical
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...