Gå til innhold

Anmeldelse: Risen 2: Dark Waters (PC)


Anbefalte innlegg

Det er klart jeg påpeker fakta. Det er udiskutabelt at det er lite variasjon i miljøene til Risen 2. Videre er det jo et helt klart fakta at det er to forskjellige anmeldere som har vurdert spillene. Kan ikke skjønne at min måte å diskutere på fremstår irriterende ettersom jeg viser til etablerte sannheter eller aspekter ved en sak, og deretter konkluderer med egne meninger.

 

Synes det er mer irriterende når man bare er fast bestemt på at et spill - Risen 2 denne gangen - må være bra fordi det skal være en protest mot Skyrim eller hva nå måtte være. Risen 2 er et dårlig spill, det synes i allefall jeg, og da blir det naturlig for meg å hive meg med i diskusjonen når den første posten går ut på at spillet fortjener mer ros. Deretter går samme brukeren langt på vei i å antyde at Gamer og andre spillsider har fått betalt for å gi Skyrim god karakter. Husker dere hvor lang tid det tok før Gamer fikk anmeldt Skyrim? De fikk ikke engang spillet sendt fra utgiveren, trolig pågrunn av at Gamer ikke nødvendigvis følger strømmen til en hver tid.

 

Noe av det du skriver har flere fakta elementer i seg en andre selvsagt, men det er\var ikke akkurat påstanden din om variasjon i flo og fjære jeg siktet til først og fremst som du ser av mine tidligere quotes, selv har jeg ikke kommet meg av første øyen enda. .

 

"Risen 2 er et dårlig spill, det synes i allefall jeg"

 

Det er etter min mening fult legitimt å mene, når du ordlegger deg slik med tonen du holder her blir det mye lettere å komme med konstruktiv kritikk tilbake, for slik du ordlegger deg her provoserer du ikke meg i alle fall ....

 

Så skal jeg begynne å diskutere det faktiske spillet...

 

Har rukket å teste spillet litt til nå men ikke nok til å sette en karakter akkurat ), fortsatt har jeg en litt Meh følelse men jeg ser klart kvaliteter glimtvis. Det som iriterer meg mest så langt er at vegitasjon vokser og krymper når jeg går, ikke sikker på om dette er grafikk problem mot min hardware eller ikke men slitsomt er det, videre forstår jeg fortsatt ikke hvorfor dogde er tatt bort men får se hvordan det blir når jeg lvl meg videre opp i sverdkamp.

 

Sum sumarum så håper jeg du tar feil ang spillet, men om du har rett i din kritikk (jeg antar selv at det er bedre en du skal ha det til) skal jeg komme tilbake i tråden å innrømme at dette spillet fortjente en 6 :)...

 

Ai ai... der ble det noe for sent ja ....

Endret av simalarion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er klart jeg påpeker fakta. Det er udiskutabelt at det er lite variasjon i miljøene til Risen 2. Videre er det jo et helt klart fakta at det er to forskjellige anmeldere som har vurdert spillene. Kan ikke skjønne at min måte å diskutere på fremstår irriterende ettersom jeg viser til etablerte sannheter eller aspekter ved en sak, og deretter konkluderer med egne meninger.

 

Synes det er mer irriterende når man bare er fast bestemt på at et spill - Risen 2 denne gangen - må være bra fordi det skal være en protest mot Skyrim eller hva nå måtte være. Risen 2 er et dårlig spill, det synes i allefall jeg, og da blir det naturlig for meg å hive meg med i diskusjonen når den første posten går ut på at spillet fortjener mer ros. Deretter går samme brukeren langt på vei i å antyde at Gamer og andre spillsider har fått betalt for å gi Skyrim god karakter. Husker dere hvor lang tid det tok før Gamer fikk anmeldt Skyrim? De fikk ikke engang spillet sendt fra utgiveren, trolig pågrunn av at Gamer ikke nødvendigvis følger strømmen til en hver tid.

 

Noe av det du skriver har flere fakta elementer i seg en andre selvsagt, men det er\var ikke akkurat påstanden din om variasjon i flo og fjære jeg siktet til først og fremst som du ser av mine tidligere quotes, selv har jeg ikke kommet meg av første øyen enda. .

 

"Risen 2 er et dårlig spill, det synes i allefall jeg"

 

Det er etter min mening fult legitimt å mene, når du ordlegger deg slik med tonen du holder her blir det mye lettere å komme med konstruktiv kritikk tilbake, for slik du ordlegger deg her provoserer du ikke meg i alle fall ....

 

Så skal jeg begynne å diskutere det faktiske spillet...

 

Har rukket å teste spillet litt til nå men ikke nok til å sette en karakter akkurat ), fortsatt har jeg en litt Meh følelse men jeg ser klart kvaliteter glimtvis. Det som iriterer meg mest så langt er at vegitasjon vokser og krymper når jeg går, ikke sikker på om dette er grafikk problem mot min hardware eller ikke men slitsomt er det, videre forstår jeg fortsatt ikke hvorfor dogde er tatt bort men får se hvordan det blir når jeg lvl meg videre opp i sverdkamp.

 

Sum sumarum så håper jeg du tar feil ang spillet, men om du har rett i din kritikk (jeg antar selv at det er bedre en du skal ha det til) skal jeg komme tilbake i tråden å innrømme at dette spillet fortjente en 6 :)...

 

Ai ai... der ble det noe for sent ja ....

Det dere begge glemmer er at Gamer er en side hvor amatører og profosjonelle får anmelde. og da blir svaret veldig forskjellig.

 

Det gamer har lyst er og vise sine egne meninger og det skaper problemer blandt andre ( som meg)

 

Men istedet for og gå imot dette, så heller sjekk ut en side hvor du føler anmelderen bruker god tid og har din smak, det er nok av de og du vil føle en tilfredstillelse.

 

Men en annen ting, uten diskusjon ville det ikke vert noe side og snakke i.

Lenke til kommentar

Jeg storkoser meg i Risen 2 selv om det foreløpig virker noe forenklet i forhold til tidligere PB titler. For min del har dette spillet ikke konkurrenter bortsett fra egne forgjengere. De siste års RPGs bærer preg av å være laget kun for profitt og svært lite kjærlighet til å lage gode spill. Og ja, PB bærer nå noe preg av dette, men det er nok mer påtvunget fra utgivere enn deres egen holdning velger jeg å tro. Det viktigste er dog at at de har beholdt sjarmen / sjelen / atmosfæren som ingen andre gjør bedre enn dem.

 

Litt enkle animasjoner tilgir jeg gladelig, verdenen er vakker og vill - og stemningen er som sagt upåklagelig. Hadde Bethesda evnet å lage den atmosfæren og sjelen som PB leverer, så hadde jeg også tilgitt dem et dårlig kampsystem, generiske quests og bøttevis!!! med bugs på pc. Og ikke minst totalt fravær av konsekvenser av handlinger og valg av setninger i dialoger. Jeg har skjønt at PB også har blitt litt vel hjelpsomme der, men de har dette helt spesielle stemningsskapende som andre utviklere bare kan se langt etter.

 

Og så kommer hylekoret fra Skyrim-fansen igjen... morsomt dette :green:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg storkoser meg i Risen 2 selv om det foreløpig virker noe forenklet i forhold til tidligere PB titler. For min del har dette spillet ikke konkurrenter bortsett fra egne forgjengere. De siste års RPGs bærer preg av å være laget kun for profitt og svært lite kjærlighet til å lage gode spill. Og ja, PB bærer nå noe preg av dette, men det er nok mer påtvunget fra utgivere enn deres egen holdning velger jeg å tro. Det viktigste er dog at at de har beholdt sjarmen / sjelen / atmosfæren som ingen andre gjør bedre enn dem.

 

Litt enkle animasjoner tilgir jeg gladelig, verdenen er vakker og vill - og stemningen er som sagt upåklagelig. Hadde Bethesda evnet å lage den atmosfæren og sjelen som PB leverer, så hadde jeg også tilgitt dem et dårlig kampsystem, generiske quests og bøttevis!!! med bugs på pc. Og ikke minst totalt fravær av konsekvenser av handlinger og valg av setninger i dialoger. Jeg har skjønt at PB også har blitt litt vel hjelpsomme der, men de har dette helt spesielle stemningsskapende som andre utviklere bare kan se langt etter.

 

Og så kommer hylekoret fra Skyrim-fansen igjen... morsomt dette :green:

 

Det ser ut til at det er mange som også glemmer at PB egentlig ikke har så veldig mange ansatte i kontrast med alle de andre 'store' RPG-utviklerne slik som Bethesda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg storkoser meg i Risen 2 selv om det foreløpig virker noe forenklet i forhold til tidligere PB titler. For min del har dette spillet ikke konkurrenter bortsett fra egne forgjengere. De siste års RPGs bærer preg av å være laget kun for profitt og svært lite kjærlighet til å lage gode spill. Og ja, PB bærer nå noe preg av dette, men det er nok mer påtvunget fra utgivere enn deres egen holdning velger jeg å tro. Det viktigste er dog at at de har beholdt sjarmen / sjelen / atmosfæren som ingen andre gjør bedre enn dem.

 

Litt enkle animasjoner tilgir jeg gladelig, verdenen er vakker og vill - og stemningen er som sagt upåklagelig. Hadde Bethesda evnet å lage den atmosfæren og sjelen som PB leverer, så hadde jeg også tilgitt dem et dårlig kampsystem, generiske quests og bøttevis!!! med bugs på pc. Og ikke minst totalt fravær av konsekvenser av handlinger og valg av setninger i dialoger. Jeg har skjønt at PB også har blitt litt vel hjelpsomme der, men de har dette helt spesielle stemningsskapende som andre utviklere bare kan se langt etter.

 

Og så kommer hylekoret fra Skyrim-fansen igjen... morsomt dette :green:

Igjen med all dette valg opplegget.

Mange bra'e spill lar deg velge kommentar bare for og få forskjellig tilbakemelding.

 

Ingen plasser står det at Skyrim var laget for valgene man velger.

 

Selv om et spill gjør det betyr ikke at alle må gjøre det.

De beste rollespillene jeg spillte i 90-2000 hadde ingen valg.

 

Det er bare en ting dere i gamer bruker fordi halparten elsker gamle amerikanske dungeons games .

 

Endret av Realzi
Lenke til kommentar
Det er klart jeg påpeker fakta. Det er udiskutabelt at det er lite variasjon i miljøene til Risen 2. Videre er det jo et helt klart fakta at det er to forskjellige anmeldere som har vurdert spillene. Kan ikke skjønne at min måte å diskutere på fremstår irriterende ettersom jeg viser til etablerte sannheter eller aspekter ved en sak, og deretter konkluderer med egne meninger.

 

Synes det er mer irriterende når man bare er fast bestemt på at et spill - Risen 2 denne gangen - må være bra fordi det skal være en protest mot Skyrim eller hva nå måtte være. Risen 2 er et dårlig spill, det synes i allefall jeg, og da blir det naturlig for meg å hive meg med i diskusjonen når den første posten går ut på at spillet fortjener mer ros. Deretter går samme brukeren langt på vei i å antyde at Gamer og andre spillsider har fått betalt for å gi Skyrim god karakter. Husker dere hvor lang tid det tok før Gamer fikk anmeldt Skyrim? De fikk ikke engang spillet sendt fra utgiveren, trolig pågrunn av at Gamer ikke nødvendigvis følger strømmen til en hver tid.

 

Noe av det du skriver har flere fakta elementer i seg en andre selvsagt, men det er\var ikke akkurat påstanden din om variasjon i flo og fjære jeg siktet til først og fremst som du ser av mine tidligere quotes, selv har jeg ikke kommet meg av første øyen enda. .

 

"Risen 2 er et dårlig spill, det synes i allefall jeg"

 

Det er etter min mening fult legitimt å mene, når du ordlegger deg slik med tonen du holder her blir det mye lettere å komme med konstruktiv kritikk tilbake, for slik du ordlegger deg her provoserer du ikke meg i alle fall ....

 

Så skal jeg begynne å diskutere det faktiske spillet...

 

Har rukket å teste spillet litt til nå men ikke nok til å sette en karakter akkurat ), fortsatt har jeg en litt Meh følelse men jeg ser klart kvaliteter glimtvis. Det som iriterer meg mest så langt er at vegitasjon vokser og krymper når jeg går, ikke sikker på om dette er grafikk problem mot min hardware eller ikke men slitsomt er det, videre forstår jeg fortsatt ikke hvorfor dogde er tatt bort men får se hvordan det blir når jeg lvl meg videre opp i sverdkamp.

 

Sum sumarum så håper jeg du tar feil ang spillet, men om du har rett i din kritikk (jeg antar selv at det er bedre en du skal ha det til) skal jeg komme tilbake i tråden å innrømme at dette spillet fortjente en 6 :)...

 

Ai ai... der ble det noe for sent ja ....

 

Kan ikke si annet enn at jeg ikke prøver å provosere noen. På den annen side kan det godt hende jeg blir litt kvass når jeg leser det jeg mener er usaklige kommentarar, eller at ordene mine blir vridd til noe jeg aldri har sagt. Igjen, man kan være objektiv når man ser på spill, og det er aspekter ved Risen 2 som objektivt sett er dårlig, som for eksempel mangelen på variasjon. Da føler jeg det er viktig å få det frem, i stedet for at en kar bare skal forsvare spillet helt ukritisk.

 

Når det er sagt får du (prøve å ) kose deg med spillet. Det er ikke helt blottet for egenskaper, og som tidligere nevnt synes jeg det var et fint syn når sollys trenger seg gjennom trærne, i tråd med det man ser i Crysis. Når det er sagt skjer det litt for ofte, og det mister dessverre effekten tildels.

 

Alt i alt et særdeles grumsete produkt, og skulle jeg anmeldt måtte jeg ha gitt det to av fem stjerner. Personlig foretrekker jeg et karaktersystem på en til fem, og kun hele tall, kontra en til ti som blir veldig difust i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hehe, leste nettopp igjennom de par siste sidene med diskusjon, om stort sett alt annet en Risen2.

 

Jeg har bare fått spillt ca 7-8 timer foreløpig, kanskje litt mer.

Så langt er jeg ikke helt henrykt, men det løsner kanskje litt etterhvert.

(Jeg hadde en lang pause i Skyrim også, var sikkert noen uker der jeg ikke rørte det, likevel har jeg bruke over 100 timer på det)

 

Jeg ser diskusjonen har godt varmt om hvor flinke noen er til å gjenskape miljøer fra tidligere tider.

Nå må jeg bare påpeke at Skyrim ikke er et spill fra vikingetiden i norden, men en fantasiverden.

 

Når det gjelder musikk har både Gothic og Risen serien vært veldig gode, ofte brukt svært kjente tyske komponister og symfoni orkestre. Gothic 3 sound tracket er fantastisk bra og kan faktisk kjøpes på CD.

The soundtrack features the Bochum Symphony Orchestra, the japanese Taiko band GOCOO (Matrix Reloaded, Matrix Revolutions), Hollywood singer Lisbeth Scott (Munich, Passion Of The Christ, Narnia, Shrek, ...), the medieval band Corvus Corax, the FILMharmonic Choir Prague, the S.A.M. Gospel Choir and various ethno musicians.

 

Når har jeg forstått at Kai Rosenkranz som har hatt ansvaret for soundtrack i tidligere Gothic spill og Risen 1 ikke har laget musikken til Risen 2. LIkevel synes jeg musikken sålangt er meget bra.

Når det gjelder TES spillene er det en helt annen sjanger som er mye mer pompøs (pompøs er nødvendigvis ikke negativt i musikksammenheng), men jeg synes SKyrim blir litt slitsomt i lengden, mens jeg kunne hørt på Gothic 3 i timesvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det du savner er en pil på kompasset som forteller deg hvor du skal gå à la Bethesda? Hvor ligger underholdningsverdien i å løpe etter en pil?

Hvor ligger underholdningsverdien i å sitte timevis uten å komme noen sted? Jeg tar heller "hit skal du" enn å leite 4 timer. Det ødelegger jo ingenting, charactern i spillet vet jo hvor han skal...

 

I Bethesda-spill synes jeg å alltid ende opp med 20+ quests som jeg ikke har noe informasjon om. Det står ingen forklaring av quest'et, det er bare å følge en pil. Det er så langt den spillopplevelsen strekker seg. I Piranha Bytes-spill får du en god oversikt over hvert quest, og i Risen 2 (og delvis i Gothic 3) får du til og med et utsnitt av dialogen som var opphavet til questet. De gjør alt for at du skal føle at det faktisk er noe meningsfylt du holder på med, og for at du skal glemme at et spill egentlig er et sammensurium av klasser/strukturer/databaser/kode. Det er antakelig samme grunn til at de de overdriver "menneskelige" egenskaper som f.eks å gestikulere med armene når man prater.

Ja, såklart.. Man glemmer helt klart at det er ett spill man sitter med, når man må åpne en logbook hvert 20'ne minutt for å lese hva du skulle.

Kan ikke huske at jeg hadde noe mer enn rundt 10 quests i Skyrim når jeg spillte det, å alle disse var knyttet til hverandre. (Eller spillet fikk det ihvertfall til å føles sånn) å det er jo hele poenget.

 

Vil du ha et spill som hele tiden forteller deg hva du skal gjøre, så er ikke dette spillet for deg. Dette spillet er for oss som er lei av å bli holdt i hånden, men heller vil finne ut av ting selv.

 

Den dagen Piranha Bytes etterkommer de ønskene du fremmer her, den dagen slutter jeg å være PB-fan... Håper det aldri skjer...

Igjen med konseptet at jeg ikke vil gjøre noe selv... Jeg har ingen problemer med dette, men spillet må idet minste ha en tutorial for å vise hvordan man spiller spillet.

Du klarer alt i verden på egenhånd uten noe trening eller informasjon?

Lenke til kommentar

De siste års RPGs bærer preg av å være laget kun for profitt og svært lite kjærlighet til å lage gode spill. Og ja, PB bærer nå noe preg av dette,

Dag 1 DLC er et typisk jag etter profitt.

For Risen 2 er det faktisk Disc Locked Content (og ikke Downloadable Content) det dreier seg om. Disc Locked Content er elementer i spillet som er låst ved installasjon, men som kan låses opp ved å kjøpe DLC'en.

I Risen 2 kan disse DLC'ene aktiveres via Console.

Lenke til kommentar

Eventuelt hvilke hardcore elementer har Risen 2 i dine øyne?

 

For å nevne noen ting (Nå spilte jeg på hard, vet ikke hvordan spillet arter seg på medium...):

-Det er generelt lett å dø, spesielt i begynnelsen av spillet.

-Du får juling av NPC'er i begynnelsen av spillet, slik det skal være.

-Du har lite penger/ressurser i begynnelsen, og føler at du må lete etter mat og penger for å overleve.

-Ville dyr er faktisk farlige å sloss mot. Man må f.eks være forsiktig når man sloss mot en krokodille, selv helt på slutten av spillet.

 

Fullførte forøvrig spillet igår, og jeg kommer tilbake med en mer komplett anmeldelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, såklart.. Man glemmer helt klart at det er ett spill man sitter med, når man må åpne en logbook hvert 20'ne minutt for å lese hva du skulle.

Kan ikke huske at jeg hadde noe mer enn rundt 10 quests i Skyrim når jeg spillte det, å alle disse var knyttet til hverandre. (Eller spillet fikk det ihvertfall til å føles sånn) å det er jo hele poenget.

 

Jeg husker for min del at jeg til enhver tid hadde minst 10 oppdrag i Skyrim, hvor ingen av dem hadde noe med hverandre å gjøre overhodet. Ikke dermed sagt at Skyrim er dårlig, men jeg støtter den anmelderen som beskrev spillet som "et eneste stort tivoli" - masse ting å gjøre, men de er ikke særlig forbundet med hverandre, og på slutten av dagen går man hjem med mageknip etter å ha spist for mye godteri og is...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må ha spillt forskjellig spill vi da...

 

Er nok det samme spillet skal du se. men Skyrim er ikke ett spill som blir drevet av historien, men spilleren kan i stor grad gjøre akkurat som han vil. Der hvor Risen 2 har en historie som driver deg fremover og får deg til å utforske nye steder så kan man i TES spill gjøre dets tikk motsatt. Man kan utforske stedene uten å bry seg filla om historien. Oppdrag i Skyrim hang ikke alltid sammen og det er lite tilkobling til hverandre. mange av oppdragene er der for å gi deg som spiller grunner til å utforske hvis du ikke bare vil gå rundt og utforske selv.

 

Og det er også forskjellen på Risen 2 og Skyrim. Skyrim gir deg en verden hvor du i stor grad kan definere hva du vil gjøre, mens Risen 2 er litt mer låst til historien og den bringer deg videre. Og absolutt ikke noe feil i at Risen 2 har denne fremgangsmåten, fordi historien i Risen er mer viktig enn det å ha total frihet til å gå hvor du vil når du vil. Mulig at Risen 2 åpner seg mer opp etter man kommer forbi de første øyene, men førsteinntrykket er at Risen 2 er mer styrt av historien.

Endret av Squeekie
Lenke til kommentar

Hadde Bethesda evnet å lage den atmosfæren og sjelen som PB leverer, så hadde jeg også tilgitt dem et dårlig kampsystem, generiske quests og bøttevis!!! med bugs på pc. Og ikke minst totalt fravær av konsekvenser av handlinger og valg av setninger i dialoger.

Så med andre ord så tilgir du PB for et dårlig kampsystem, generiske quests, bugs og omtrent fravær av konsekvenser for handligene dine fordi Risen 2 har etter din mening god atmosfære. :green:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde Bethesda evnet å lage den atmosfæren og sjelen som PB leverer, så hadde jeg også tilgitt dem et dårlig kampsystem, generiske quests og bøttevis!!! med bugs på pc. Og ikke minst totalt fravær av konsekvenser av handlinger og valg av setninger i dialoger.

Så med andre ord så tilgir du PB for et dårlig kampsystem, generiske quests, bugs og omtrent fravær av konsekvenser for handligene dine fordi Risen 2 har etter din mening god atmosfære. :green:

 

Atmosfære er direkte relatert til hva spilleren føler nå han/hun spiller. Med andre ord hvis personen syntes at et spill har god atmosfære så kan det i seg selv være nok. Silent Hill (de tidligere spillene) er et eksempel på en serie som så og si bare er suksessfull på bakgrunn av atmosfæren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Og så kommer hylekoret fra Skyrim-fansen igjen... morsomt dette

 

Nope for denne gangen peker du på ting vi er enig i. Bortsett fra at jeg tror PB har mer ansvar for mainstreamingen enn du tror. ;) Og at kampsystemet ikke er dårlig (tipper du her mener for enkelt).

Dessuten er du nå nyansert på R hvilket er bra. :-)

 

At noen kommer i stemning av G og R må man bare akseptere.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Eventuelt hvilke hardcore elementer har Risen 2 i dine øyne?

 

For å nevne noen ting (Nå spilte jeg på hard, vet ikke hvordan spillet arter seg på medium...):

-Det er generelt lett å dø, spesielt i begynnelsen av spillet.

-Du får juling av NPC'er i begynnelsen av spillet, slik det skal være.

-Du har lite penger/ressurser i begynnelsen, og føler at du må lete etter mat og penger for å overleve.

-Ville dyr er faktisk farlige å sloss mot. Man må f.eks være forsiktig når man sloss mot en krokodille, selv helt på slutten av spillet.

 

Fullførte forøvrig spillet igår, og jeg kommer tilbake med en mer komplett anmeldelse.

 

- Hvis du spiller Skyrim på hard, er det også lett å dø i starten. Skjønner ikke helt om du mener dette er bra eller dårlig.

 

- Igjen, det er veldig lett å dø tidlig i Skyrim. Spesielt er dette et problem hvis du fokuserer på å øke erfaringsnivået ditt ved å bruke ferdigheter som ikke er kamprelaterte. Dette er en av grunnene til at jeg helelr vil se et Fallout-aktig erfaringssystem i TES-serien, og rollespill generelt.

 

- Etter egne erfaringer er penger et problem tidlig i Skyrim også. Personlig bruker jeg stort sett alt av penger på å kjøpe Iron Ingots og Leather Strips for å få opp Smithing-ferdigheten. Dette mater jo inn i problemet som er nevnt over.

 

- Dette er et aspekt som Oblivion for kritikk for, og jeg er veldig glad for at de har gått vekk fra dette i Skyrim. At det er lett å dø av en krokodille når du i teorien skal være på din mektigste, blir for meg fullstendig absurd.

Lenke til kommentar

De siste års RPGs bærer preg av å være laget kun for profitt og svært lite kjærlighet til å lage gode spill. Og ja, PB bærer nå noe preg av dette,

Dag 1 DLC er et typisk jag etter profitt.

For Risen 2 er det faktisk Disc Locked Content (og ikke Downloadable Content) det dreier seg om. Disc Locked Content er elementer i spillet som er låst ved installasjon, men som kan låses opp ved å kjøpe DLC'en.

I Risen 2 kan disse DLC'ene aktiveres via Console.

Dette har du rett i og det er ikke noe jeg forsvarer. Jeg misliker slik bruk av DLC sterkt, men dette er garantert ikke PB sitt ønske. De har dessverre måttet forholde seg til at utgivere sitter med det meste av makta. Dog var DLC gratis ved forhåndsbestilling, så slikt sett plaget det ikke meg - men ja det er en uting som jeg ikke setter pris på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde Bethesda evnet å lage den atmosfæren og sjelen som PB leverer, så hadde jeg også tilgitt dem et dårlig kampsystem, generiske quests og bøttevis!!! med bugs på pc. Og ikke minst totalt fravær av konsekvenser av handlinger og valg av setninger i dialoger.

Så med andre ord så tilgir du PB for et dårlig kampsystem, generiske quests, bugs og omtrent fravær av konsekvenser for handligene dine fordi Risen 2 har etter din mening god atmosfære. :green:

Nei det er ikke det jeg sier. Jeg uttalte at jeg stortrives når jeg spiller, hvilket ikke er så rart når en ser hvor lite bra som har vært utgitt de siste årene. Og ja, atmosfære er dødsviktig for meg i RPGs og spill generelt. Men jeg har ikke sagt at Risen 2 fortjener toppkarakter, det er det etter mitt skjønn kun Gothic 2 med NOTR som gjør. For øvrig vil jeg ikke være bombastisk når det gjelder karakter før jeg har fullført spillet. Men når folk sier det blir bedre etter hvert så synes jeg det lover godt. Har kun spilt i 10 timer til sammen og er bare på øy nr 2 og har vel ikke sjekket ut alt på første øya heller.

 

Jeg har ikke vært fornøyd med kampsystemet hittil men klarer som sagt likevel å kose meg. Dialoger oppleves bedre enn i de siste sammenlignbare spill, men jeg ser absolutt antydninger til strømlinjeforming både der og i andre ting. De er med andre ord rammet av det samme viruset som Skyrim med flere, men jeg håper og tror ikke i like stor grad. Atmosfære gir innlevelse og slikt sett er i hvert fall Risen 2 vellykket.

 

Forbannet irriterende at jeg har så lite tid til å spille. Nylig solgt hus, holder på med flytting og vasking ++ og skal snart på ferie uten mulighet til å spille. Når jeg endelig er ferdig med å spille er vel alle kveruleringene i tråden her over for lengst. Livet er hardt :green:

 

 

Endret av casemodd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stussby: Imponerende å se hvor utholdende du er til å kverulere i en tråd for et spill du ikke liker og ikke minst hvordan du i diverse tråder (om diverse spill) viser et stort behov for å forsvare pengemakten og spillindustriens grådigste med nebb og klør. Du fremstår med en hemningsløs og nesegrus beundring av middelmådige såkalte AAA-titler så det nesten virker for utrolig til å være sant. Får du betalt for det, eller er det bare noe du tror og håper på? Det er ikke sjelden at jeg sitter med hevede øyebryn og lurer på hva i h.. som foregår oppe i toppetasjen din for å si det sånn.

 

Dette er ikke stygt ment, jeg lurer bare på hvorfor du ser ut til å like at spill blir mindre og mindre interessante og mer og mer "strømlinjeformet" i ordets verste betydning. Har også lagt merke til din store misnøye med Kickstarter, hvilket vel også underbygger tankesettet nevnt ovenfor (da Kickstarer nettopp er et tiltak mot/alternativ til denne maks profitt-tankegangen som gjennomsyrer og ødelegger spillbransjen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...