Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Naboen respekterer ikke båndtvang på hund. Hva kan jeg gjøre?


David Moe

Anbefalte innlegg

Har en nabo med 2 bikker. Nabo'n har dem ikke i band fordi han mener det er dyreplageri. men jeg synes det er dyreplageri når bikka has løper etter rådyr kallvenne i dyp snø på vinteren. Har bed han fint mange ganger om å setten i band men ingenting hjelper. Spurte han tilogmed på førmidagen om å setten i band, 5 timer senere var den å sprang på plena mi igjen.

Så til spørsmålet.

Er det på noe vis mulig på noe slags vis å skyte bikka uten at jeg bli straffa for det? Jeg vil ikke ha noe rettsak. Nabon er en skikkelig sleiping som vinner alle diskusjoner. bikka irriterer nå jevelig, Trenger bare seriøse svar.

Takk.

Endret av David Moe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Båndtvang, bruk dette ordet. Da vinner han ikke denne diskusjonen.

 

 

kapittel 2, §6.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Lenke til kommentar

Det har vell seg slik at du kan ha loven på din side. Er noe som heter båndtvang i hele norge fra 1.April til 20.August, netopp fordi hunden ikke skal jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Denne reglen er i hele Norge og kun hunder i aktiv tjeneste (gjeterhunder osv) går utenom denne loven.

 

Noen kommuner har også utvidet båndtvang så loven gjelder lengere perioder osv.

 

Se her: http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den Løper rundt på plena mi! Å det driver å roper å skriker om kvelden nor jeg skall se TV!

 

Huff. Ja, det rettferdiggjør virkelig å drepe den.

 

Har du vurdert å kontakte politiet?

Nabon er en sleiping sier jeg. Han er nesten kriminell. Han Vant en rettsak nylig ved å lyve! Sønnen hans hadde blitt sparta fra jobben pga latskap. endte med at jobben måtte betale nabon 20K pga att di sparket sønnen ''Uten grunn''

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Sett opp elektriske gjerder, og evt ferist dersom du bor på landet med en stor eiendom. Hunden vil holde seg unna det elektriske gjerdet, og kan bli skadet av ferist dersom den prøver å krysse den. Husk sterk strøm på gjerdet.

 

Dette ville jeg ha gjort, dersom du ikke kan drepe dyret, da må du sette opp en situasjon der dyret evt dreper seg selv i situasjonen. Med andre ord, la problemet løse problemet.

 

Alt som skal til er bare en liten skade, så må dyret avlives, fordi det er liksom "humant".

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Sett opp elektriske gjerder, og evt ferist dersom du bor på landet med en stor eiendom. Hunden vil holde seg unna det elektriske gjerdet, og kan bli skadet av ferist dersom den prøver å krysse den. Husk sterk strøm på gjerdet.

 

Dette ville jeg ha gjort, dersom du ikke kan drepe dyret, da må du sette opp en situasjon der dyret evt dreper seg selv i situasjonen. Med andre ord, la problemet løse problemet.

 

Alt som skal til er bare en liten skade, så må dyret avlives, fordi det er liksom "humant".

Hadde jo vært en bra løsning. men føler jeg har tapt kampen når jeg må bruke tid å penger på å holde den båndløse bikkja til nabon unda

Lenke til kommentar

Dersom hunden jager vilt er dette i strid med hundeloven § 5 femte ledd. Hundeloven § 5 tredje ledd fastslår for øvrig at hunder skal holdes i bånd dersom man ikke på annen tilfredsstillende måte kan hindre dem i å "fare mot, hoppe på, forfølge, eller stille seg i veien for" personer som ikke godtar dette.

 

Lovens § 10 gir enhver rett til å "oppta" (betyr her "fange og oppbevare") en hund som er løs uten at den er lovlig løs. Hund skal leveres til hundeeier, eller til politiet dersom hundeeieren er ute av stand til å ta hånd om dyret på lovlig og forsvarlig måte.

 

Utenom tilfeller der nødverge eller nødrett er aktuelt har du ikke adgang til selv å ta livet av hunden. Noen av disse er angitt i hundeloven § 14.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vell seg slik at du kan ha loven på din side. Er noe som heter båndtvang i hele norge fra 1.April til 20.August, netopp fordi hunden ikke skal jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Denne reglen er i hele Norge og kun hunder i aktiv tjeneste (gjeterhunder osv) går utenom denne loven.

 

Noen kommuner har også utvidet båndtvang så loven gjelder lengere perioder osv.

 

Se her: http://www.lovdata.n...030704-074.html

Intresangt. han har jo brutt loven opptil flere ganger. Må undersøke dette nermere, Takk for bra svar!

Lenke til kommentar

Dersom hunden jager vilt er dette i strid med hundeloven § 5 femte ledd. Hundeloven § 5 tredje ledd fastslår for øvrig at hunder skal holdes i bånd dersom man ikke på annen tilfredsstillende måte kan hindre dem i å "fare mot, hoppe på, forfølge, eller stille seg i veien for" personer som ikke godtar dette.

 

Lovens § 10 gir enhver rett til å "oppta" (betyr her "fange og oppbevare") en hund som er løs uten at den er lovlig løs. Hund skal leveres til hundeeier, eller til politiet dersom hundeeieren er ute av stand til å ta hånd om dyret på lovlig og forsvarlig måte.

 

Utenom tilfeller der nødverge eller nødrett er aktuelt har du ikke adgang til selv å ta livet av hunden. Noen av disse er angitt i hundeloven § 14.

Har sagt ifra mange ganger om at han skal putte hunden i band. Kan jeg gå med den direkte til politiet da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Sett opp elektriske gjerder, og evt ferist dersom du bor på landet med en stor eiendom. Hunden vil holde seg unna det elektriske gjerdet, og kan bli skadet av ferist dersom den prøver å krysse den. Husk sterk strøm på gjerdet.

 

Dette ville jeg ha gjort, dersom du ikke kan drepe dyret, da må du sette opp en situasjon der dyret evt dreper seg selv i situasjonen. Med andre ord, la problemet løse problemet.

 

Alt som skal til er bare en liten skade, så må dyret avlives, fordi det er liksom "humant".

Hadde jo vært en bra løsning. men føler jeg har tapt kampen når jeg må bruke tid å penger på å holde den båndløse bikkja til nabon unda

 

Saken er at min løsning setter en permanent stopper for den bikkja og andre bikkjer i fremtiden.

 

Elektrisk gjerde hindrer hunden adgang til eiendom. Sterk strøm for de fleste til å holde avstand. Ferist stopper hunden når hunden skal krysse ferist. Den kan til og med skape et utfall som ender livet til hunden. Sett at hunden løper fort i området, så løpet den fort over ferist, så setter foten seg fast, og den brekker leddet pga farten, med et alvorlig brudd. Da vill den mest sannsynlig bli avlivet :)

 

Alternativ metode er å skaffe hund selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...