Gå til innhold

Vidvinkelobjektiv uten forvrengning


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har i lengre tid ønsket meg et objektiv som gir meg en god vidvinkel på mitt Panasonic GH2 men som ikke gir altfor mye forvrengning.

 

Fisheye bilder der alt er helt på trynet har jeg ingen sans for, what so ever!

 

Men om man tar "Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM" som eksempel, så er det lite forvrengning på bilder tatt med denne linsen tross den vanvittige vide vinkelen (med 5D). Denne linsen tilsvarer 8-17,5mm på mitt GH2.

 

Men de 8mm linsene jeg har sett til mitt kamera gir som regel bare typiske fisheyebilder der alt er forvrengt.

 

Noen som vet om en 8mm eller 10mm, som passer Micro Four Thirds som ikke gir altfor forvrengte bilder? :)

 

Denne linsen skal jo være knallgod, men passer den til Micro Four Thirds?

 

http://www.japanphot...e=jpno_prisjakt

 

Vet ikke om Four Thirds og Micro Four Thirds går om hverandre? Den eneste forskjellen er vel at det ikke er speil i MFT? Så den burde vel passe eller?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@IceBkitz:

Så vidt jeg vet går ikke FT og mFT om hverandre. FT har både en helt annen registeravstand og også noe avvikende fatning. Så skal du bruke FT på mFT hus må du ha med adapter.

 

Du må ha følgende adapter for å få rett registeravstand for FT objektiver på mFT (løser også forskjellene i fatning). Altså passer objektivet du linker til kun ved bruk av adapter.

 

Men som tomsi42 viser til finnes tilsvarende objektiver for mFT.

Lenke til kommentar

Har lite lyst til å bruke 2 lapper på en adapter.

 

Vet ikke hvor mye Akam betaler deg i lønn Aetius, men 2000kr har for stor verdi for meg til at jeg samvittighetsløst kan bestille en så dyr adapter for å kunne bruke en annen linse.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Men de 8mm linsene jeg har sett til mitt kamera gir som regel bare typiske fisheyebilder der alt er forvrengt.

 

Vet du at det finnes en prisguide her eller er du bare lat?

 

 

Det er 2 fish-eye objektiver i prisguiden. Panasonic 8mm og Samyang 7,5mm.

 

Som tomsi har nevnt så finnes det 7-14mm f/4 og 9-18mm f/4-5,6 (Oly 9-18mm har filtergjenger, det har ikke Pana)

Panasonic 7-14mm tilsvarer 14-28mm. Litt dyrt, men alle gode ekstremvidvinkler er dyre. TEST1 - TEST2

 

Den koster lit over 7200kr. fra B&H inkl. frakt og moms. Nesten 2K spart.

 

Det finnes en meget god 12mm f/2, kanskje ikke vid nok?

 

 

Jeg har GH-2 og Olympus M.Zuiko 9-18mm. Dette objektivet er jeg ganske fornøyd med. Her er et eksempelbilde, tatt på stativ

 

Det bildet hjelper ingen. Kunne vært tatt med et kompaktkamera.

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye Akam betaler deg i lønn Aetius, men 2000kr har for stor verdi for meg til at jeg samvittighetsløst kan bestille en så dyr adapter for å kunne bruke en annen linse.

 

Heh, de fleste av oss her på bruket er kraftig underbetalte, dessverre. Uten å gå i detalj kan jeg si at vi nesten alle ligger et godt hakk under landsgjennomsnittet.

 

Men hva adapter angår så finnes det mye rart av sorten på ebay, for en billig penge. Dersom du ikke liker ebay har også Dealextreme slike, for $58 and change + shipping.

Lenke til kommentar

Men de 8mm linsene jeg har sett til mitt kamera gir som regel bare typiske fisheyebilder der alt er forvrengt.

 

Vet du at det finnes en prisguide her eller er du bare lat?

 

 

Det er 2 fish-eye objektiver i prisguiden. Panasonic 8mm og Samyang 7,5mm.

 

Som tomsi har nevnt så finnes det 7-14mm f/4 og 9-18mm f/4-5,6 (Oly 9-18mm har filtergjenger, det har ikke Pana)

Panasonic 7-14mm tilsvarer 14-28mm. Litt dyrt, men alle gode ekstremvidvinkler er dyre. TEST1 - TEST2

 

Den koster lit over 7200kr. fra B&H inkl. frakt og moms. Nesten 2K spart.

 

Det finnes en meget god 12mm f/2, kanskje ikke vid nok?

 

 

Jeg har GH-2 og Olympus M.Zuiko 9-18mm. Dette objektivet er jeg ganske fornøyd med. Her er et eksempelbilde, tatt på stativ

 

Det bildet hjelper ingen. Kunne vært tatt med et kompaktkamera.

 

Hehe, prisguiden bruker jeg nok mer enn de fleste andre tipper jeg :)

 

Jeg presiserte vel ganske nøye at jeg ikke ønsker fisheye linser da jeg ikke liker forvrengningen.

 

 

 

 

Vet ikke hvor mye Akam betaler deg i lønn Aetius, men 2000kr har for stor verdi for meg til at jeg samvittighetsløst kan bestille en så dyr adapter for å kunne bruke en annen linse.

 

Heh, de fleste av oss her på bruket er kraftig underbetalte, dessverre. Uten å gå i detalj kan jeg si at vi nesten alle ligger et godt hakk under landsgjennomsnittet.

 

Men hva adapter angår så finnes det mye rart av sorten på ebay, for en billig penge. Dersom du ikke liker ebay har også Dealextreme slike, for $58 and change + shipping.

Lenke til kommentar

Men de 8mm linsene jeg har sett til mitt kamera gir som regel bare typiske fisheyebilder der alt er forvrengt.

 

Vet du at det finnes en prisguide her eller er du bare lat?

 

 

Det er 2 fish-eye objektiver i prisguiden. Panasonic 8mm og Samyang 7,5mm.

 

Som tomsi har nevnt så finnes det 7-14mm f/4 og 9-18mm f/4-5,6 (Oly 9-18mm har filtergjenger, det har ikke Pana)

Panasonic 7-14mm tilsvarer 14-28mm. Litt dyrt, men alle gode ekstremvidvinkler er dyre. TEST1 - TEST2

 

Den koster lit over 7200kr. fra B&H inkl. frakt og moms. Nesten 2K spart.

 

Det finnes en meget god 12mm f/2, kanskje ikke vid nok?

 

 

Jeg har GH-2 og Olympus M.Zuiko 9-18mm. Dette objektivet er jeg ganske fornøyd med. Her er et eksempelbilde, tatt på stativ

 

Det bildet hjelper ingen. Kunne vært tatt med et kompaktkamera.

 

Hehe, prisguiden bruker jeg nok mer enn de fleste andre tipper jeg :)

 

Jeg presiserte vel ganske nøye at jeg ikke ønsker fisheye linser da jeg ikke liker forvrengningen.

 

Jeg skal lese litt videre og se om jeg finner ut av hva jeg skal velge :)

 

 

 

 

Vet ikke hvor mye Akam betaler deg i lønn Aetius, men 2000kr har for stor verdi for meg til at jeg samvittighetsløst kan bestille en så dyr adapter for å kunne bruke en annen linse.

 

Heh, de fleste av oss her på bruket er kraftig underbetalte, dessverre. Uten å gå i detalj kan jeg si at vi nesten alle ligger et godt hakk under landsgjennomsnittet.

 

Men hva adapter angår så finnes det mye rart av sorten på ebay, for en billig penge. Dersom du ikke liker ebay har også Dealextreme slike, for $58 and change + shipping.

 

Hehe skjønner.

 

Dæven, tenkte aldri på å søke etter adapter på DX.com da jeg ikke trodde det var mulig å få tak i slike adaptere billig. Har jo kikket på macroringer med ledere så autofokus og exif kommer over på kamera og selv disse har også vært kjempedyre.

 

Men det er flotte greier.

 

Tusen takk for all respons. Det har det ikke vært lite i det hele tatt, så det må jeg takke og bukke for.

 

Da har jeg en del å researche på før jeg bestemmer meg :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Men de 8mm linsene jeg har sett til mitt kamera gir som regel bare typiske fisheyebilder der alt er forvrengt.

 

Vet du at det finnes en prisguide her eller er du bare lat?

 

 

Det er 2 fish-eye objektiver i prisguiden. Panasonic 8mm og Samyang 7,5mm.

 

Som tomsi har nevnt så finnes det 7-14mm f/4 og 9-18mm f/4-5,6 (Oly 9-18mm har filtergjenger, det har ikke Pana)

Panasonic 7-14mm tilsvarer 14-28mm. Litt dyrt, men alle gode ekstremvidvinkler er dyre. TEST1 - TEST2

 

Den koster lit over 7200kr. fra B&H inkl. frakt og moms. Nesten 2K spart.

 

Det finnes en meget god 12mm f/2, kanskje ikke vid nok?

 

 

Jeg har GH-2 og Olympus M.Zuiko 9-18mm. Dette objektivet er jeg ganske fornøyd med. Her er et eksempelbilde, tatt på stativ

 

Det bildet hjelper ingen. Kunne vært tatt med et kompaktkamera.

 

Lol, jeg driver og tester ut Corel Aftershot Pro og ser nå at noise ninja var huket av med ganske kraftig støydemping. Jeg er enig, det bildet ser ikke noe særlig ut slik jeg la det ut.

Lenke til kommentar

Det ser veldig flott ut :)

 

Tror jeg skal gå for den linsen.

 

Men noen som vet om noen som har testet oppløsningen på denne linsen?

 

Altså lpmm statistikk. Vil gjerne se på det tekniske hvor god den er i center i forhold til edge :)

 

www.lenstip.com hadde ingen review på denne. Og det er så mange andre nettsider jeg syntes forenkler testene altfor mye.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hehe, prisguiden bruker jeg nok mer enn de fleste andre tipper jeg :)

 

Jeg presiserte vel ganske nøye at jeg ikke ønsker fisheye linser da jeg ikke liker forvrengningen.

 

Jeg skal lese litt videre og se om jeg finner ut av hva jeg skal velge :)

Vil du ha noe skikkelig vid, gå for Pana 7-14mm. Bruker du mye filter, gå for Oly 9-18mm.

Det er egentlig ikke så mange valg. Jeg ville ikke ha gått for fourthirds + adapter alternativet pga størrelse og dårlige AF egenskaper.

 

Du får kjøpt filter til 7-14mm, men da må du ha filterholder som må moddes litt.

 

 

 

Jeg tillater meg å legge ut et annet bilde tatt med GH-2 og M.Zuiko 9-18mm.

Bedre. Nice bilde :)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Får dra liv i denne igjen.

 

Begynte å lure litt på Samyang sitt fisheye objektiv. Er det mulig å rette opp så mye forvrengning i RAW convertere? Finnes det eventuelt profiler for dette objektivet i ACR?

 

Eller må man scale det opp etter man har rettet opp forvrengning for å fylle ut hele bildet?

 

Ellers sikler jeg jo sinnsvakt mye på Panny sitt 7-14mm. Det er jo helt ultravidt. Ser at bilder blir jo kjempespennende med dette objektivet. Spesielt av store bygninger og slikt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...