Gå til innhold

Hvordan hadde det vært om vi ikke hadde betalt skatt i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg mener at samfunnet kan likevel fungere dersom vi ikke hadde hatt skatter, pga følgende eksempler;

 

Skolegang kunne ha blitt finansiert ved at foreldrene betaler 2000kr i måneden per unge for skolegang.

Klassen har 30 elever, og da er det 60 000kr per klasse. Læreren stikker av med for eksempel 20 000kr i lønn. Deretter går 40 000kr til skolen, hvor noe går til administrasjon og vedlikehold. Vi kan bruke akkurat samme ordning for barnehageplasser.

Det koster mer enn 100.000 pr plass i dag, med ditt eksempel vil dette bare dekke 24.000 av 100.000. Det hadde sikkert blitt billigere ved tanke på at byråkratiet forsvant og konkurransen ble styrket, but still.

 

Ellers så skummet jeg bare kjapt igjennom boken du her utgav, og det minner meg igrunnen på det vi har idag, og ihvertfall ikke anarki. Bare årsavgiften gjør at ordet anarki ikke kan brukes.

 

Jeg må nesten ha kilder på at en skoleplass koster mer enn 100.000 per plass.

 

Jeg mener at dersom en skoleplass koster 100.000kr så er det overpriset. Da er en privatskole billigere. Dersom jeg hadde vært statsminister, og kunne ha gjort det slik at en klasse tjente man 60.000kr på, 20.000 til lærer, og resten til skolen så er det realistisk. Det er en selvfølge at det er flere lærere enn på kontoret. Elevene må selvsagt skaffe bøkene og skrivesaker selv. Ark kan de fremdeles få fra skolen. Utstyr til undervisningen må skolen stå for, men igjen så kan utstyret gjenbrukes.

 

Det er bedre at folk må betale litt penger for skole og helsetjenester enn at en må betale 36% av lønna hele livet. Tenk på folk med høy lønn, de vil da betale langt mer i skatt enn hva de fikk igjen for pengene.

 

Sett at en betaler mange millioner i skatt, så dekker dette lang mer enn bare utdannelsen din, og de få gangene du var innom sykehuset i livet ditt. Tenk på folkene som gjerne bare har vært på sykehus 2-3 ganger i sitt liv.

Lenke til kommentar

Jeg må nesten ha kilder på at en skoleplass koster mer enn 100.000 per plass.

 

Jeg mener at dersom en skoleplass koster 100.000kr så er det overpriset. Da er en privatskole billigere.

http://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Valg-2011---Kampanje1/Statistikk/Videregaende/Gjennomsnittlig-kostnad-per-elev-i-videregaende/

Jeg regner med at tall er i tusen, altså 133.000 i gjennomsnitt pr. elev. Dette er dog i videregående, så tallene er kanskje lavere i grunnskolen!?

 

Dette ville selvfølgelig blitt billigere i det private, men det viktigste for meg i skole er hva som skjer i skolen. Hele samfunnets grunnstein ligger her, og uten en skikkelig skole så kan vi si bye bye til velstand.

Lenke til kommentar

"Tenk på folk med høy lønn, de vil da betale langt mer i skatt enn hva de fikk igjen for pengene."

 

Gratulerer, du har forstått hele poenget bak beskatning.

Det mest rettferdige ville vært og innført en flat skatt, der prosent var lik uansett inntekt. Toppskatt kveler motivasjonen og kreativiteten, og vil på sikt sørge for en langsom død for fedrelandet Norge.

 

20 % kan være et greit utgangspunkt alle betaler uten noe som helst tillegg av noe slag (dette forenkler også byråkratiet og gjør at vi sparer enda mer penger), men viss en tjener under et visst beløp, bør prosentsatsen senkes drastisk. Andre land opererer med satser langt under 10 % når inntekten er lav.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Norge er et land som dytter de fattige opp, og trekker de rike ned. Man blir straffet for å gjøre det bedre enn andre, og man blir belønnet for å ikke gjøre en dritt.

 

Stadig flere selskaper flagger ut av dette landet pga alle de skatter og avgifter som denne bandittstaten krever.

 

Kilde; http://www.na24.no/article2967968.ece

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

"Tenk på folk med høy lønn, de vil da betale langt mer i skatt enn hva de fikk igjen for pengene."

 

Gratulerer, du har forstått hele poenget bak beskatning.

Det mest rettferdige ville vært og innført en flat skatt, der prosent var lik uansett inntekt. Toppskatt kveler motivasjonen og kreativiteten, og vil på sikt sørge for en langsom død for fedrelandet Norge.

 

20 % kan være et greit utgangspunkt alle betaler uten noe som helst tillegg av noe slag (dette forenkler også byråkratiet og gjør at vi sparer enda mer penger), men viss en tjener under et visst beløp, bør prosentsatsen senkes drastisk. Andre land opererer med satser langt under 10 % når inntekten er lav.

Men Norge har ikke spesielt høy skatt på inntekt. Toppskatten topper ut på 49%, som er langt lavere enn blant annet USA hadde før i tiden.

Lenke til kommentar

Poenget er jo at det ikke vil være ulovlig for meg å yte motstand.

 

Ditt poeng er ikke korrekt!

Dvs det har ingen som helst sammenheng med hva anarkister forfekter men er kun representativ for den noe viltre fantasien som du har.

 

I Anarkiet er det ulovlig å initiere vold mot andres person eller eiendom.

 

Det å forsvare seg selv og sin eiendom er ikke ulovlig men fullt lovlig i motsettning til situasjonen under dagens vanstyre.

 

PS. Ellers bare observer at det er i praksis umulig å beskytte seg mot ett "sniperteam", sjekk Kennedy på wiki

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Men Norge har ikke spesielt høy skatt på inntekt. Toppskatten topper ut på 49%, som er langt lavere enn blant annet USA hadde før i tiden.

ehe, har du aldri tenk over hvor lite motiverende det er å studere i 10-15 år, ha et studielån på en million for deretter å måtte skatte 50 %? Det dreper lysten på å utdanne seg, det dreper lysten på å arbeide og det dreper til slutt et samfunn. Det er høyst urettferdig å tjene en million for deretter å risikere å gi bort nesten halvparten fordi du har kjempet med nebb å klør for å komme deg opp og frem. Jeg har ikke ord på hvor urettferdig det er.

 

Vi ser allerede i dag konsekvensene av det, der blant annet oljeindustrien skriker etter kompetent arbeidskraft, og blir tvunget til å leie inn utenlandsk arbeidskraft.

Lenke til kommentar

Bullshit, i et anarki driter jeg i lovene og dreper de som prøver å påtvinge meg lovene. Det er nettopp derfor et anarki ikke fungerer. Enten ER det anarki og blir krig og vold og kaos uten ende. Eller så er det ikke anarki, men bare et veldig liberalt lovsystem, og da går alle de fine poengene dine som ingen stat, ingen politi og ingen militære ut av vinduet. Hva sitter du igjen med da? Jo, NØYAKTIG DET SAMME SOM VI HAR I DAG! Bare langt dårligere.

 

Men Norge har ikke spesielt høy skatt på inntekt. Toppskatten topper ut på 49%, som er langt lavere enn blant annet USA hadde før i tiden.

ehe, har du aldri tenk over hvor lite motiverende det er å studere i 10-15 år, ha et studielån på en million for deretter å måtte skatte 50 %? Det dreper lysten på å utdanne seg, det dreper lysten på å arbeide og det dreper til slutt et samfunn. Det er høyst urettferdig å tjene en million for deretter å risikere å gi bort nesten halvparten fordi du har kjempet med nebb å klør for å komme deg opp og frem. Jeg har ikke ord på hvor urettferdig det er.

 

Vi ser allerede i dag konsekvensene av det, der blant annet oljeindustrien skriker etter kompetent arbeidskraft, og blir tvunget til å leie inn utenlandsk arbeidskraft.

 

Og den utenlandske arbeidskraften, hvilken skatt betaler de?

 

Dette er ren bullshit, Norge trenger arbeidskraft ikke pga skatten men fordi økonomien vår er så sterk at landet vårt ikke har nok arbeidere.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Og den utenlandske arbeidskraften, hvilken skatt betaler de?

De har utdannet seg i hjemlandet, uviss om at dem skulle ende opp i Norge. Dessuten har dem større kjøpekraft når dem reiser hjem til sitt eget land med samme lønn som nordmenn har.

 

Har du noen gang tenkt over hvorfor vi har en sterk økonomi? Ser du på en sterk økonomi som noe positivt i et globalt perspektiv?

Lenke til kommentar

Bullshit, i et anarki driter jeg i lovene og dreper de som prøver å påtvinge meg lovene. Det er nettopp derfor et anarki ikke fungerer.

 

Tja, igrunner er det vel intet som forhindrer deg i å gjøre akkurat de samme i Norge per idag er det vel?

 

Forskjellen består ikke i at det ikke vil eksistere kriminelle som deg i ett Anarki, men at det faktisk ER forbudt for alle å starte vold mot andres person og eiendom... UTEN UNTAK for de som "jobber" med å ta inn "beskyttelsesenger" ie Mafiaen aka Staten.

 

Klart om det store flertallet driter i forbudet mot å starte vold mot andre, vel da har vi det vanstyret og kaoset som følger av dagens situasjon.

 

Kaos eller Anarki, ditt valg!

Lenke til kommentar

Bullshit, i et anarki driter jeg i lovene og dreper de som prøver å påtvinge meg lovene. Det er nettopp derfor et anarki ikke fungerer. Enten ER det anarki og blir krig og vold og kaos uten ende. (...)

Hvis du kjenner mennesker som ønsker å drepe og voldta og skape kriger, såsynes jeg litt synd i deg. Jeg, for min del, kunne fint fungert med vennene mine i et lite samfunn.

 

Men (om det fortsatt er snakk om en fristat) om du ikke ønsker å ta del i en anarkistisk fristat, er jo det ditt valg. :)

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...