Gå til innhold

Hvordan hadde det vært om vi ikke hadde betalt skatt i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg nekter å betale, og dreper alle som prøver å tvinge meg. Your move!

 

guest_sniper_spotter.jpg

Problem solved.

 

På ingen måte. Jeg er nemlig langt bedre enn deg. Alle du sender etter meg er døde, og nå har jeg drept deg også. Synd...

 

 

Hvordan er dette annerledes enn i Demokratiet? det er vel ikke slik at om du ikke vil betale regningen så backer du ned? Akkurat det samme kan skje..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg mener at samfunnet kan likevel fungere dersom vi ikke hadde hatt skatter, pga følgende eksempler;

 

Skolegang kunne ha blitt finansiert ved at foreldrene betaler 2000kr i måneden per unge for skolegang.

Klassen har 30 elever, og da er det 60 000kr per klasse. Læreren stikker av med for eksempel 20 000kr i lønn. Deretter går 40 000kr til skolen, hvor noe går til administrasjon og vedlikehold. Vi kan bruke akkurat samme ordning for barnehageplasser.

 

Veinettet kunne ha blitt vedlikeholdt, ved å ha årsavgift slik som vi har idag. Nye broer, tunneler, motorveier, kunne ha blitt finansiert med bompenger på den aktuelle strekningen og ikke via Autopass, dersom det ble flertall for dette.

 

Helsetjenester kunne ha blitt finansiert ved at hver person betalte for eksempel 10 000kr i året per person i "Forsikring". Dermed ville helsetjenesten fungere på akkurat samme måten som et vanlig forsikringsselskap fungerer. De fungerer ved at du blir forsikret ved at andre betaler for sin forsikring, siden dette fungerer på objekt, da fungerer det også på en tjeneste.

 

Aldershjem, avlastningshjem, fengsler, politi, kommune, funksjonshemmede osv kan bli finansiert ved at staten driver selskaper, for eksempel Statoil, osv. Dette fungerer så lenge dersom selskapet tjener mer penger enn selskapet trenger. Da trenger bare staten flere slike selskaper for å finansiere de nevnte gruppene. Og utbygging av infrastruktur og vedlikehold kan også bli finansiert via disse selskapene. Ellers kan en gjøre slik;

 

Dersom et boligfelt skal bli bygget, da planlegger man dette, så lanserer en ideen. Når alle eiendommene og boligene er blitt solgt, da skal en prosent av disse pengene gå til utgifter for infrastruktur. Ellers blir det finansiert av en kommunal regning, der beboerne må betale så så mye i måneden til kommunen, eller til et forsikringsselskap.

 

En annen løsning kan være at man oppretter et "feltstyre" som styrer hvert boligfelt. Her kan styre velge å frastå å betale til kommunen dersom det blir flertall hos beboerne. Men dersom noe skulle skje, for eksempel vann ledningsbrudd, som for eksempel koster 300 000kr å reparere, da blir utgiftene fordelt likt på beboerne, Hvis det da var for eksempel 100 eiendommer på boligfeltet, da ble utgiftene 3000kr per familie. Dette er en god løsning, hva er 3000kr en gang hvert 5år eller mer? kontra 10 000 eller 20 000kr hvert eneste år.

 

I dette samfunnet burde det egentlig ikke bli så mange fattige, for vi kan ha sperrer som sier at foreldrene må ha inntekt før de kan skaffe barn. Dersom noen skulle bli fattige da kan de melde seg inn til et "sosialsenter" som vil bistå dem med mat og ly, kurs og jobbsøking, mens de fattige blir brukt som arbeidskraft. De kan blant annet drive med renhold, gartnertjenester, leies ut til bemanning selskaper som igjen bruker dem. Ja de blir litt "utnyttet" men de får gratis mat, gratis ly, gratis kurs, gratis hjelp med jobbsøking, og de får være i aktivitet uten at andre blir påtvunget et skattetrykk.

 

Vi må dessuten ha streng innvandringspolitikk slik at landet ikke sløser vekk penger på innvandrere som ikke greier å integrere seg i samfunnet, og som belaster samfunnet.

 

Man kan til og med bruke de innsatte i fengslene til å produsere noe i "fengsels fabrikken", som kan være konstruering av paller, møbler, osv.

 

Vi kan fjerne overdreven byråkrati slik at tid og penger blir spart. Man kan også sette inn strengere rutiner kommunale foretak slik at ineffektivitet forsvinner. Kommunen har en tendens for å være sløve.

 

Hva med pensjonister? Ja når en blir myndig da blir man obligatorisk innmeldt i en "pensjonsordning" som tar en viss prosent av lønna din gjennom hele livet, så får du alt utbetalt trinnvis når du blir pensjonist. Dersom du dør før alt ble utbetalt, da blir de resterende av pengene fordelt over dine barn og kone sin "pensjonsordning" slik at disse igjen kan få pengene. Men da kan jo disse igjen dø for tidlig, og pengene igjen blir fordelt over på tidligere generasjoner, og til slutt blir beløpet så høyt.

 

Dette kan vi hindre ved å ha en sperregrense, på et bestemt tall, så blir de ekstra pengene direkte utbetalt i form av arv, på denne måten unngår man at det finnes penger som aldri blir brukt gjennom generasjoner.

 

Med disse tingene som jeg har nevnt og sammen med litt "planøkonomi", det burde være nok til å få hjulet til å gå rundt. Ingen innbyggere blir påtvunget skatt. Det er lite byråkrati og reguleringer, vi kan ha et blomstrende næringsliv, det er billig å produsere, og landet blir et skatteparadis, og dermed er vi konkurransedyktige på internasjonalt nivå.

 

Tricell :)

Lenke til kommentar

Og hvor mange har blitt drept i Norge av gjeldshavere som har skutt politiet?

Like mange som hadde blitt drept av anarkisk styreform.

 

Absolutt ikke. I dag hadde denne personen blitt overkjørt av først politiet, og etterpå militæret dersom nødvendig. Men i et anarki finnes det ingen slike ting. Så hvis man har nok makt/våpen er man helt over samfunnet. Det er dette som er DEFINISJONEN på anarki!

 

Faen folk er så dumme!

Lenke til kommentar

Og hvor mange har blitt drept i Norge av gjeldshavere som har skutt politiet?

Like mange som hadde blitt drept av anarkisk styreform.

 

Absolutt ikke. I dag hadde denne personen blitt overkjørt av først politiet, og etterpå militæret dersom nødvendig. Men i et anarki finnes det ingen slike ting. Så hvis man har nok makt/våpen er man helt over samfunnet. Det er dette som er DEFINISJONEN på anarki!

 

Faen folk er så dumme!

 

Du sa jo nettopp at du er Rambo og dreper alle som kommer, hva hindrer deg i å gjøre dette i et demokrati?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at samfunnet kan likevel fungere dersom vi ikke hadde hatt skatter, pga følgende eksempler;

 

Skolegang kunne ha blitt finansiert ved at foreldrene betaler 2000kr i måneden per unge for skolegang.

Klassen har 30 elever, og da er det 60 000kr per klasse. Læreren stikker av med for eksempel 20 000kr i lønn. Deretter går 40 000kr til skolen, hvor noe går til administrasjon og vedlikehold. Vi kan bruke akkurat samme ordning for barnehageplasser.

Det koster mer enn 100.000 pr plass i dag, med ditt eksempel vil dette bare dekke 24.000 av 100.000. Det hadde sikkert blitt billigere ved tanke på at byråkratiet forsvant og konkurransen ble styrket, but still.

 

Ellers så skummet jeg bare kjapt igjennom boken du her utgav, og det minner meg igrunnen på det vi har idag, og ihvertfall ikke anarki. Bare årsavgiften gjør at ordet anarki ikke kan brukes.

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...