Gå til innhold

Hvordan hadde det vært om vi ikke hadde betalt skatt i norge?


Anbefalte innlegg

Jeg har samf muntlig eksamen og da skal jeg sette meg inn i hvordan det hadde vert  (problemstilling)

 

Ettersom formålet med samfunnsfag er

... å bidra til forståelse av og oppslutning om grunnleggende menneskerettigheter, demokratiske verdier, likestilling og til aktivt medborgerskap og demokratisk deltakelse.

http://www.udir.no/L...id=0&gmi=165778

 

Er det igrunnen irrelevant hva som ville ha skjedd, det som er relevant er at ditt svar passer inn med forventingene til Staten. Om du sier at alt ville ha blitt SÅ mye verre vil du klare deg bra på eksamen.

 

Om du sier sannheten vil du utvilsomt stryke.

 

PS. Ikke glem at lønninga til sensor er finansiert via Skatt!

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har samf muntlig eksamen og da skal jeg sette meg inn i hvordan det hadde vert (problemstilling)

 

Ettersom formålet med samfunnsfag er

... å bidra til forståelse av og oppslutning om grunnleggende menneskerettigheter, demokratiske verdier, likestilling og til aktivt medborgerskap og demokratisk deltakelse.

http://www.udir.no/L...id=0&gmi=165778

 

Er det igrunnen irrelevant hva som ville ha skjedd, det som er relevant er at ditt svar passer inn med forventingene til Staten. Om du sier at alt ville ha blitt SÅ mye verre vil du klare deg bra på eksamen.

 

Om du sier sannheten vil du utvilsomt stryke.

Ja, det er dessverre mye propaganda i norske skolebøker. Følte jeg lærte hvordan jeg skulle forsvare APs politikk når jeg tok Samfunn og Naturfag som privatist her tilbake. En haug av propaganda som ikke stemmer med virkeligheten. Dermed måtte jeg "lyve" under eksamen for å oppnå en god karakter. Fortelle sensor hvor forferdelig det var med global oppvarming selv om dette er en politisk løgn :wallbash:

 

Grell propaganda. Åpenbart laget av en gjeng som har fisket etter toppkarakterer (og som sikkert har fått det også). Lager du pro-statlige, sosialdemokratiske videoer i skolen, får du også belønning for det.

 

Uansett, det er sikkert fint med skatt i et statsstyrt område. Jeg er bare bekymret over at man pushes på så store skylapper at det norske folk ikke vil evne å se etter andre løsninger i fremtiden.

Helt enig. Utrolig nok ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten noen form for skattelegging hadde det ikke vært noen offentlige institusjoner som laget og håndhevet lover.

Dermed får vi et anarki.

Det hadde ikke eksistert noe "Norge" bortsett fra landegrensene, dersom landene rundt velger å holde de intakt.

Det stemmer nødvendigvis ikke. Jeg får nevne oljen som en tidligere nevnte. Det er også noe som heter donasjoner.

Lenke til kommentar

Uten noen form for skattelegging hadde det ikke vært noen offentlige institusjoner som laget og håndhevet lover.

Dermed får vi et anarki.

Det hadde ikke eksistert noe "Norge" bortsett fra landegrensene, dersom landene rundt velger å holde de intakt.

Det stemmer nødvendigvis ikke. Jeg får nevne oljen som en tidligere nevnte. Det er også noe som heter donasjoner.

 

Jeg tror ikke helt på at frivillig privat skattelegging i form av donasjoner ville fungert i praksis. Jeg kan enten betale penger til Staten og håpe på at de bruker dette til min beskyttelse og formål som jeg støtter, eller kun bruke penger på nøyaktig de tingene jeg ønsker.

 

Staten hadde fortsatt hatt olje, det stemmer, men jeg ser ikke helt hvorfor de skulle ønske å dele dette med folket, dersom de ikke får noe tilbake (dersom for få gir donasjoner)?

Lenke til kommentar

Uten noen form for skattelegging hadde det ikke vært noen offentlige institusjoner som laget og håndhevet lover.

Dermed får vi et anarki.

Det hadde ikke eksistert noe "Norge" bortsett fra landegrensene, dersom landene rundt velger å holde de intakt.

 

Stemmer, bortsett fra biten om landene rundt oss.

 

Mao ville levestandarden økt noe voldsomt.

 

PS. Oljeinntektene som det ofte refereres til er faktisk også en annen type for beskattning, så dere bør vel ikke anse at Staten fortsatt mottar disse?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Uten noen form for skattelegging hadde det ikke vært noen offentlige institusjoner som laget og håndhevet lover.

Dermed får vi et anarki.

Det hadde ikke eksistert noe "Norge" bortsett fra landegrensene, dersom landene rundt velger å holde de intakt.

Det stemmer nødvendigvis ikke. Jeg får nevne oljen som en tidligere nevnte. Det er også noe som heter donasjoner.

 

Jeg tror ikke helt på at frivillig privat skattelegging i form av donasjoner ville fungert i praksis. Jeg kan enten betale penger til Staten og håpe på at de bruker dette til min beskyttelse og formål som jeg støtter, eller kun bruke penger på nøyaktig de tingene jeg ønsker.

 

Staten hadde fortsatt hatt olje, det stemmer, men jeg ser ikke helt hvorfor de skulle ønske å dele dette med folket, dersom de ikke får noe tilbake (dersom for få gir donasjoner)?

Hva snakker du om? Staten dele til folket? Ifølge deg fikk vi anarki. Der finnes ingen stat.

 

Har vi derimot en stat, så dekker en liten del av oljeinntektene denne staten, som har til oppgave å tjene folket akkurat som den har i dag. Ikke misforstå meg, jeg støtter ikke noe slikt. Jeg liker dagens system, men en del endringer hadde jeg likt å sett ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner dog folk som kan ønske et anarki. Tanken bak et anarki er god. Men jeg skjønner ikke hvordan dem kan tro at det fungerer i praksis!? Det fungerer kun på papiret, dette vet de fleste, og dermed vil vi ikke i dette århundre se noe til et anarki.

Lenke til kommentar

Hva snakker du om? Staten dele til folket? Ifølge deg fikk vi anarki. Der finnes ingen stat.

 

Har vi derimot en stat, så dekker en liten del av oljeinntektene denne staten, som har til oppgave å tjene folket akkurat som den har i dag. Ikke misforstå meg, jeg støtter ikke noe slikt. Jeg liker dagens system, men en del endringer hadde jeg likt å sett ;)

 

Jeg snakket om dersom Staten fortsatt eksisterte på grunn av oljen.

Spørsmålet mitt blir igjen da, hvorfor et oljeselskap (ettersom Staten sin eneste inntekt da blir oljen og andre naturressurser) skulle ta på seg oppgaven med velferd til folket?

 

Jeg skjønner dog folk som kan ønske et anarki. Tanken bak et anarki er god. Men jeg skjønner ikke hvordan dem kan tro at det fungerer i praksis!? Det fungerer kun på papiret, dette vet de fleste, og dermed vil vi ikke i dette århundre se noe til et anarki.

Anarki har tidligere fungert i årtusenvis, dette vet de fleste.

Endret av SpinozaSittSkjegg
Lenke til kommentar

Jeg skjønner dog folk som kan ønske et anarki. Tanken bak et anarki er god. Men jeg skjønner ikke hvordan dem kan tro at det fungerer i praksis!? Det fungerer kun på papiret, dette vet de fleste, og dermed vil vi ikke i dette århundre se noe til et anarki.

 

Etter 200 år med Demokrati kan jeg vel gjøre akkurat samme observasjonen om Demokratiet i Norge, med den lille forskjellen at man faktisk ikke har prøvd noe Anarki i Norge de siste 1000 år så du kan ikke si med sikkerhet at det ikke vil fungere.

 

Demokratiet VET vi at ikke fungerer, Anarkiet TROR du ikke ville fungere.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Anarki har tidligere fungert i årtusenvis, dette vet de fleste.

Fungert eller eksistert?

Det spørs hva du ser på som funksjonen, funksjonen jeg siktet til var et samfunn uten stat.

Det har fungert, ettersom det fantes drøssevis av samfunn i tusenvis av år før stater.

I en verden med ikke en gang 5% av den befolkningen vi har i dag. Realistisk sammenligning!

Endret av Pseudopod
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ta alt som er betalt med skattepenger og lat som om det er borte.

 

Deretter lat som om disse pengene plutselig havner i din lomme.

 

Ja, din del av de :)

Og så kjøper du en feit bil med pengene, og kjører den rundt på jorder fordi det ikke finnes noen veier.

 

Veier kunne jo eksistert (inngjerede), du kunne betalt direkte for veiene gjennom medlemskap i et Veiselskap, istedenfor at alle beskattes for ditt bilkjøreri.

Lenke til kommentar

Ta alt som er betalt med skattepenger og lat som om det er borte.

 

Deretter lat som om disse pengene plutselig havner i din lomme.

 

Ja, din del av de :)

Og så kjøper du en feit bil med pengene, og kjører den rundt på jorder fordi det ikke finnes noen veier.

 

Veier kunne jo eksistert (inngjerede), du kunne betalt direkte for veiene gjennom medlemskap i et Veiselskap, istedenfor at alle beskattes for ditt bilkjøreri.

 

Og hvordan har du tenkt å verifisere dette når hver gang du stopper noen for å kjøre ulovlig så skyter de vakten?

Lenke til kommentar

Anarki har tidligere fungert i årtusenvis, dette vet de fleste.

Fungert eller eksistert?

Det spørs hva du ser på som funksjonen, funksjonen jeg siktet til var et samfunn uten stat.

Det har fungert, ettersom det fantes drøssevis av samfunn i tusenvis av år før stater.

I en verden med ikke en gang 5% av den befolkningen vi har i dag. Realistisk sammenligning!

 

Befolkningen i verden ville nok sunket radikalt dersom du prøver anarkisme på verdensbasis over natten, dermed kunne vi komme tilbake til utgangspunktet.

 

Ta alt som er betalt med skattepenger og lat som om det er borte.

 

Deretter lat som om disse pengene plutselig havner i din lomme.

 

Ja, din del av de :)

Og så kjøper du en feit bil med pengene, og kjører den rundt på jorder fordi det ikke finnes noen veier.

 

Veier kunne jo eksistert (inngjerede), du kunne betalt direkte for veiene gjennom medlemskap i et Veiselskap, istedenfor at alle beskattes for ditt bilkjøreri.

 

Og hvordan har du tenkt å verifisere dette når hver gang du stopper noen for å kjøre ulovlig så skyter de vakten?

 

Hehe, godt eksempel, det blir nok å ha sterkere gjerder og større våpen. Skyte alle som kjører der ulovlig istedenfor å stoppe de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...