Gå til innhold

Test: Intel Core i7 3770K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HW, gjør hjemmeleksen deres: i7-3820 er den kraftigste firekjernen Intel tilbyr for konsumentmarkedet. Forgjengeren til 3770K er sammenlignbar med 2700K, og dere vil se disse yter praktisk talt likt(unntatt grafikken), er like varme og trekker like stor effekt.

 

Dette er lite imponerende med tanke på at Intel har gått over på ny produksjonsteknikk og har laget en større CPU i transistortall. Strengt tatt er dette stillstand og ikke utvikling fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Intels nye prosessor er helt rå"...pfff

 

Jeg vil nå si at dette var skuffende. Dårligere overklokking enn sandy bridge og liten økning i ytelse/watt. Kunne ikke brydd meg mindre når det gjelder forbedring av gpu da jeg bruker dedikert skjermkort uansett. IB er for htpc og ultrabooks :p

Endret av DeepW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Med overgangen fra 32 nm til 22 nm produksjonsteknikk har Intel produsert en prosessor som er raskere, produserer mindre strøm...Jøss, produserer cpuen strøm.. ikke dårlig ;o)
Tenkte på det samme. Skal ha et par tre slike , for å spe på strømregningen... :)

Nice! Og jeg som hadde tenkte aa bestille solcellepaneler!

 

Her har vi helt klart en gullgruve, folkens!

 

Lenke til kommentar

Da ligger modellene ute hos Dustinhome (og sikkert hos flere).i5-3570K - 1779,-i7-3770K - 2579,--Deluze

 

har gjort søk hos dustinhome og komplett, men kan ikke finne noe?

link takk! ;)

 

Det ser ut til at de er tatt bort. Her er et utklipp av en handlevogn jeg satte sammen for en annen:

 

post-158996-0-02187000-1335270160_thumb.png

 

i7-3770K lå ute til 2749,- eller 2799,- mener jeg å huske.

 

-Deluze

Lenke til kommentar
Da ligger modellene ute hos Dustinhome (og sikkert hos flere).i5-3570K - 1779,-i7-3770K - 2579,--Deluze
har gjort søk hos dustinhome og komplett, men kan ikke finne noe?link takk! ;)
Det ser ut til at de er tatt bort. Her er et utklipp av en handlevogn jeg satte sammen for en annen:post-158996-0-02187000-1335270160_thumb.pngi7-3770K lå ute til 2749,- eller 2799,- mener jeg å huske.-Deluze

 

takker ;)

 

Lenke til kommentar

i5-3570K har lenge virket som som en interessant CPU og god erstatning/oppfølger til 4C/4T CPUen 2500K. Er denne jeg har sett meg ut tidligere som en mulig oppgradering fra [email protected]. (hopper vekk fra 4C/8T da det gir liten nytte på bruks/spill riggen). Ser dog ingen grunn til å oppgradere om man har en SB rigg fra før. Spørs om det er store poenget med Nehalem også.

 

Ellers gjør dette meg litt nølende ift. IB og kanskje en 2500K rigg fortsatt er det beste kjøpet.

Däremot är det krångligare att överklocka Ivy Bridge, och den nya processorn är av allt att döma svårare att kyla till en lämplig nivå.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hadde ventet som mange andre at den skuller være mere effektgjærrig. verker nesten som om det er en finpusset sandy som fremdeles er på 32nm. hadde vært artig å sett resultater på undervolting på hvor mye Volt den egentlig trenger. min 2500K koser seg fint på 1,0V det er ned fra 1,16V og det er mye å merke på temps.

Lenke til kommentar

Hmmm

 

Kylpasta kan vara orsaken till höga Ivy Bridge-temperaturer

 

http://www.sweclocke...ge-temperaturer

 

Nu dyker det upp ytterligare en teori. Överklockarna på Overclockers.com har plockat bort värmespridaren från en Ivy Bridge och upptäckt att Intel bytt ut värmeledningsmaterialet till vanlig kylpasta. Detta är en ändring från Sandy Bridge, där värmespridaren är fastlödd direkt mot kiselkärnan.

Samma källa gör gällande att motsvarande skillnad även syns till bland äldre Core 2-processorer i E6000- och E4000-serierna. Den förstnämnda modellserien ska vara lättare att hålla sval, vilket även här sägs bero på lödtenn istället för kylpasta.

 

 

oc-ivydie-2-640x291.jpg

 

 

Da forstår jeg hvorfor Ivy har høyere temperaturer enn Sandy. Klart, når de bytter ut loddetinnet med vanlig kjølepasta så blir det ikke like bra. Husker jeg drev å fjernet varmespredere på Athlon 64 prosessorer (Som hadde kjølepasta mellom CPU og spreder) og kjølte direkte mot core. Fikk mye, mye lavere temps.

 

Dette kan jo da også gjøres med Ivy, hvis man tilpasser kjøleren og festingen litt.

Endret av Mann_Av_Gull
Lenke til kommentar

Skjønner at folk er skuffet, men til praktisk bruk er det ingen som kan påstå at de ikke kommer i mål med en 3770K ved å sette spenningen til 1.0-1.1 volt og bare godta den maksimalt stabile frekvensen de greier å oppnå på den spenningen.

 

Er det noen som har testet forskjellene i spenningskrav og varmeutvikling på 3770K med HT på og av?

Jeg kjører min 980x uten HT pga den krever 0.1v mindre spenning og holder seg 20 grader lavere (under 60 grader) ved full last enn med HT påskrudd i tillegg til at flere programmer kjører bedre med HT avskrudd. Dersom jeg husker riktig får jeg 10 grader ekstra for 0.1v og ytterligere 10 grader ved å skru på HT. Kunne godt kjørt med HT påskrudd men jeg foretrekker å kjøre prosessoren på 4 GHz med lavest mulig spenning.

 

Jeg ser for meg at 3570K må være et knakende bra kjøp for de som setter 4 GHz og kjører ned spenningen i forhold til de som har som mål å oppnå høyest mulig frekvens.

 

Lurer på å kjøpe en Xeon med ECC-minne neste gang for maks stabilitet selv om man går glipp av overklokkingen. Overklokking kommer på bekostning av mer varme og strømbruk og det er ikke alltid at høyest mulig er best. 3.4 GHz modellene koster akseptable 2500kr i forhold til toppmodellen på 3.6 GHz som koster 6000 kr. ASUS har LGA 1155 WS hovedkort til 1400kr.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at 3570K må være et knakende bra kjøp for de som setter 4 GHz og kjører ned spenningen i forhold til de som har som mål å oppnå høyest mulig frekvens.
Helt enig med deg i dette og i grunn det som alltid har vært målet mitt gjennom en del år å ha en god 24/7 klokk men ikke noe banebrytende klokk. Derfor har jeg heller ikke presset mine siste CPUer mer enn en god og konservativ 24/7 klokk (4.0). Den klokken jeg har på min X58 rigg har stått på døgnet rundt i alle temperaturforhold rundt 3,5 år med moderat og stillegående luftkjøling og til tider 100% hard CPU last over mange måneder i strekk (FAH).

 

Det er også kun 1 maskin av nesten 10 i huset (inkludert laptoper og HTPC) som overklokkes da det strengt tatt sjelden er nødvendig og på den ene har vært praktisert mest for underholdningsfaktoren.

 

Alikevel er det noen gamle "OC fibre" i kroppen som kan rynke litt på seg når man hører slikt om IB, men i det store og hele er det helt irrelevant for behovet jeg faktisk har. Jeg beholder nok siktet på i5-3570K som neste oppgradering (om det blir noen), som jeg har gjort siden den ble kjent på lanseringslisten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vurderer en dedikert spille-PC med 3570K @ 4 GHz, GTX 680, 64 GB SSD til os, 256 GB SSD til spill, optisk drev, dedikert spill-lydkort, Lian Li miditower på 4 kg og Seasonic PSU. På den skal de ikke engang være installert nettleser eller noen øvrige applikasjoner foruten de 4 spillene jeg er interessert i.

 

Jeg er så lei av å ha hundrevis av applikasjoner i bakgrunnen når jeg skal spille. Plutselig er det en eller annen tulling som ringer på skype osv. Dette må på egen PC for instant messaging, skype, Team Speak 3, nettleser osv. I tillegg må jeg ha en egen arbeidsstasjon og en dedikert medieavspiller for nettradio, musikk og film.

 

Tror jeg kan spare mange kroner på lang sikt ved å splitte det ut i 4 systemer. Arbeidsstasjonen holder kanskje i 3-5 år, PCen for instant messaging, skype og nettleser burde holde i 10 år og den til medieavspilling holder også lenge. På den måten blir det stort sett spill-PCen som må ha nytt skjermkort med jevne mellomrom, ny prosessor og hovedkort /m minne av og til. Da får jeg også Xeon-prosessor og ECC-minne på arbeidsstasjonen fordi jeg ikke lenger trenger å ta stilling til at frekvensen må være høy nok til å skalere med grafikkortet til spilling. De nye LGA 2011 Xeon-prosessorene koster flest om man skal opp i frekvems mens man ellers kan greie seg med feks en 8-kjerne på 2 GHz til en lavere pris.

 

Har prøvd å ha alt i en og samme PC i noen år nå. Slik jeg ser det er det ikke er lønnsomt på sikt pga ulike oppgraderingsmønstre og ytelseskrav for hvert enkelt bruksområde. I tillegg kan det være uoversiktlig å ha alt i én boks. Det er en ulempe å ha filer som skal ha jevnlig backup sammen med tilfeldige eller mindre viktige filer eller kjøre overklokking på arbeidsstasjonen.

 

Den største fordelen er at jeg kan ha passivt kjølte laveffekts-komponenter i alt annet enn arbeidsstasjonen og spill-PCen slik at jeg kan stenge ned og slippe sjenerende viftestøy når de ikke er i bruk. Klart det finnes viftestyring men det kan ikke sammenlignes med en PC helt uten bevegelige deler. Det er også en ulempe å ha høyeffekts grafikkort som tar tre spor i arbeidsstasjonen og ikke minst det å ha spill-lydkort og lydkort for musikkproduksjon i tillegg. Grafikkortet og lydkortene tar 5 av 7 spor. Blir ufattelig trangt om man skal inn med en diskkontroller eller RevoDrive.

 

Jeg ser ikke noe fremtid i å kjøre så mange ulike oppgaver på én og samme PC.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...