Gå til innhold

Indoktrinering i Statens Skoler i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir vell aldri brukt vold eller trusler for å tvinge noen til noe som helst.

Om det blir det så har vi et veldig godt lovverk mot slikt :)

 

Lovverket ER en samling med trusler fra Herskerne mot undersåttene. Adlyd ellers ..... !! ;)

 

Haha, ja denne burde eg egentlig sett komme :)

 

Men igjen nei. lovverket er levenormer som er nødvendige for at et modernesamfunn skal kunne fungere på en oppegående måte, igjennom demokratiet har du derimot muligheten til å forandre lovverket, som gjør det til et fritt system.

 

Oisann, fortsatt frihet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frihet er viktig fordi kun selvstyre kan sies å være ett fungerende styre som dermed vil føre til økt levestandard (i snitt).

Påstand uten argumentasjon....og noe vagt vil jeg si

 

Dog dette er igrunnen ikke det som er viktigst ved frihet. Det viktigste er at det er rettferdig.

Nok en påstand uten argumentasjon, Du har en mening om at "det er rettferdig", jeg har en mening om at "økt frihet ofte leder til mer urettferdighet"

Jeg skal til og med begrunne min, mennesker har av natur ambisjoner. volumet av disse differer fra menneske til menneske, økt frihet gjør at gitt menneske kan gjør økt antall (og volum) onde gjerninger for å oppnå disse ambisjonene, økt frihet gjør det vanskeligere å stoppe dette mennesket, økt frihet gjør det lettere for dette mennesket å ramme andre.

Jeg syntes ikke det er rettferdig at mennesker skal rammes av dette invidividet, og denne helt klare økning av %sjanse for at dette individet slipper unna med gjerningen.

Endret av [email protected]
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skatteflykning: Hvorfor er frihet så viktig? hvorfor går dette forann et fungerende styre? (det siste spørsmålet var delvis en stråmann, om antagelsen er feil svar kun på spørsmål nummer 1)

Frihet er viktig fordi kun selvstyre kan sies å være ett fungerende styre som dermed vil føre til økt levestandard (i snitt).

 

Dog dette er igrunnen ikke det som er viktigst ved frihet. Det viktigste er at det er rettferdig.

 

Bruk av vold (eller trusler derav) for å tvinge andre til å lystre din vilje er rett og slett moralsk forkastelig.

Jeg tror fremdeles ikke jeg henger med på resonnementet.... Du sier selvstyre.. er det at alle enkeltindivider styrer seg selv (og ingen andre)?

Lenke til kommentar

Frihet er viktig fordi kun selvstyre kan sies å være ett fungerende styre som dermed vil føre til økt levestandard (i snitt).

Påstand uten argumentasjon....og noe vagt vil jeg si

Ja, men dette er helt utenfor trådens emne. Svarer gjerne mer å denne tråden som omtaler endel de spørsmål du fremmer: https://www.diskusjo...topic=1278832 Du vil sikkert også finne mer å sette fingern på der i den tråden. ;) Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Men igjen nei. lovverket er levenormer som er nødvendige for at et modernesamfunn skal kunne fungere på en oppegående måte, igjennom demokratiet har du derimot muligheten til å forandre lovverket, som gjør det til et fritt system.

 

Har lyst til å dra i gang med en liten feilsluttning, men spør i stede: En lov skal i prinnsippet følges, men en norm kan fritt brytes, så hvorfor setter du likhetstegn melllom dem?

Lenke til kommentar

Men igjen nei. lovverket er levenormer som er nødvendige for at et modernesamfunn skal kunne fungere på en oppegående måte, igjennom demokratiet har du derimot muligheten til å forandre lovverket, som gjør det til et fritt system.

 

Har lyst til å dra i gang med en liten feilsluttning, men spør i stede: En lov skal i prinnsippet følges, men en norm kan fritt brytes, så hvorfor setter du likhetstegn melllom dem?

 

Min gjetning er at det ble gjort for å slippe å konfrontere argumentet om at lovverket er et sett med tvangsinnførte regler. Det fleste vrir seg som regel unna slike konfrontasjoner(muligens fordi de kan skimte enighet i horisonten og at det er skremmende).

Lenke til kommentar

Men igjen nei. lovverket er levenormer som er nødvendige for at et modernesamfunn skal kunne fungere på en oppegående måte, igjennom demokratiet har du derimot muligheten til å forandre lovverket, som gjør det til et fritt system.

 

Har lyst til å dra i gang med en liten feilsluttning, men spør i stede: En lov skal i prinnsippet følges, men en norm kan fritt brytes, så hvorfor setter du likhetstegn melllom dem?

 

Dårlig formulert av meg i grunn.

Lovverk er paradoksalt nok nødvendig for frihet. Det er en rettesnor for kva som er greit eller ikkje.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor skal skolen prøve å øke oppslutningen om demokratiet (flertallets diktatur)?

 

Det er fordi at jo flere som aktivt bidrar til vedlikehold og utvikling av demokratiet, jo færre blir dikterte.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

Jeg regner med at det ikke er han som skal få det til å fungere, men enkeltindividene.

 

Ja, men dersom enkeltindivider skal få ett samfunn til å fungere må de ikkje ha felles regler og normer å følge? Og da kan man ikkje kun ta hensyn til seg sjølv og sine egne normer......

 

Det er rett og slett en selvmotsigelse at man skal ha et samfunn der det ikkje er noen felles regler.

Lenke til kommentar
Jeg tror fremdeles ikke jeg henger med på resonnementet.... Du sier selvstyre.. er det at alle enkeltindivider styrer seg selv (og ingen andre)?

Ja

 

Kordan skal du da få ett samfunn til å fungere?

Jeg hadde gjerne sett DET spørsmålet stilt til dagens herskere, ikke det at jeg tror du ville fått noe svar, selv om de hevder alle å vite svaret.

 

Jeg derimot vet , som Sokrates, at jeg nesten intet vet, og vil derfor ikke tvinge andre til å følge min uvitenhet. Dagens herskere dog er uveitende om at de intet vet, og da stiller saken seg anderledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at det ikke er han som skal få det til å fungere, men enkeltindividene.

 

Ja, men dersom enkeltindivider skal få ett samfunn til å fungere må de ikkje ha felles regler og normer å følge? Og da kan man ikkje kun ta hensyn til seg sjølv og sine egne normer......

 

 

Grunnloven:

Man skal ikke plage andre,

man bør være grei og snill,

og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

 

Og i grunnen eneste loven, akkurat som Kardemommeby. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Å kalle brukere for troll er ikke tillatt etter dagens retningslinjer. Innlegget vil bli fjernet av de som har verktøy til slikt (moderatorer) når rapporten blir behandlet, men i mellomtiden skal det ignoreres. Det vil bli reagert mot de som evt. skulle spinne videre på denne diskusjonen, hold dere til tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...