Gå til innhold

Har du kastrert din hannhund?


  

18 stemmer

  1. 1. Har du kastrert din hannhund?

    • Ja
      3
    • Nei
      15


Anbefalte innlegg

Vi har en elleve måneder gammel hannhund som vi har vurdert å kastrere, men vi er mildt sagt veldig usikre. Noen som kan forklare oss litt om fordelene/ulempene ved kastrasjon?

 

Har i tillegg laget en liten poll der oppe som dere kan svare på

Endret av Pescado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skulle si noe om hvorfor du vil kastrere..

 

Og, du skulle vite at det i Norge i utgangspunktet ikke er lov å kastrere hannhunder uten god medisinsk grunn. Veterinærer avgjør dette, ikke du.

 

Men det er hva loven sier, så kan man jo mene mye om det ;)

 

 

Det er både fordeler og ulemper med dette, men hvilken effekt det vil ha på hunden din er veldig avhengig av hvordan hunden din er.

Jeg vil i alle fall ikke mene noe om du bør kastrere eller ikke uten å vite hvorfor du vil kastrere. Hvilket eventuelt problem er det dere tenker det vil løse?

 

Hva for rase er det, forresten?

 

 

EDIT

Men, uansett bør dere vente til han er kjønnsmoden og voksen (dvs ferdig utvikla) før dere kastrerer. Det er snakk om å strupe testosteronet, dette er hormoner som er viktige for hundens utvikling - om dere vil han ska utvikles normalt.

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom også til å tenke på dette med uønskede hunder. Det er ikke å legge skjul på at hunder har høyere status enn katter i norge, og man skal ALLTID kastrere katten sin hvis man ikke planlegger å avle. Hvorfor gjelder ikke det samme hunder? Greit at man ikke slipper ut hunder på samme måte som man gjør med katter, men det er jææævla mange som regelrett driter i båndtvang året rundt, så burde ikke det samme gjelde for hunder? At hvis man ikke har planer om å skaffe seg en hund til avl så burde man egentlig kastrere?

 

Hvilke ulemper er det ved å kastrere hunden sin egentlig? Er det noe 'bigger deal' å kastrere en hund fremfor en katt? Hvorfor? Kilder i tillegg, takk.

Jeg vet at det er flere ganger dyrere å kastrere en hund fremfor en katt. That's all I know :p

Lenke til kommentar

Men vil ikke kastrering føre til en mer roligere hund?

Nei, ikke nødvendigvis.

 

Dette er et mye diskutert tema, og ekspertene strides litt. Men, kastrering som en "easy fix" for uønsket atferd er fis og fjas.

For enkelte typer "problemer" kan man faktisk forverre problemet med kastrering.

 

Noen sliter med at hannhunden får store problemer hvis der er tisper med løpetid i nabolaget - vi har til og med hørt historier om hunder som blir anorektiske og deprimerte. For slike kan kastrering hjelpe.

Er bikkja fryktaggresiv derimot (noe som gjelder det store flertallet av "aggresive" hunder), kan kastrering gjøre ting verre. Å "strupe" hormonene kan forsterke usikkerhet og redsel, og føre til at hunden vil utagere enda kraftigere enn før mot det den evt er usikker på.

 

Men dette er et stort tema. Gry Løberg har skrevet en relativt omfattende artikkel her - det er anbefalt lesning.

Men, konklusjonen er rimelig grei;

 

Hormonell påvirkning av atferd er kompleks og effekten påvirkes av tidlig hormonell eksponering og læringshistorien. Kjemisk kastrering og kirurgisk kastrering har ikke lik effekt. Det er observert størst effekt av kastrering hos hannhunder på atferder som rømming, urinmarkering, aggresjon mellom hannhunder, ri på noe/noen og dominansaggresjon. Det er viktig å stille riktig diagnose før en kastrerer ettersom det i noen tilfeller er rapportert om en forverring av atferden etter kastrering.

 

Mine uthevinger.

Læringshistorie, fordi mange hunders "problematferd" dessverre kommer som et direkte resultat av misforstått oppdragelse og dressur. Veldig mange problemer kan forhindres og forebygges ved riktig trening istedenfor en del av de svært misforståtte og tildels livsfarlige metodene og teoriene som florerer idag.

Å stille riktig diagnose er veldig viktig. Som Løberg sier, der er en del skrekkhistorier etter kastrering på feilaktig grunnlag. En slik diagnose bør stilles i samarbeid med veterinær og en atferdsekspert - en ekte sådan.

En tilfeldig hundeeier og en veterinær kan i mine øyne i utgangspunktet ikke stille en slik diagnose alene (veterinærer har generelt lite kunnskap om atferd/etologi).

 

 

EDIT

 

Du etterlyste kilder ser jeg. Sjekk leselista i bunnen av artikkelen jeg linket til ;)

 

Og, her er enda en artikkel fra samme person som kanskje er mer lesbar for de fleste.

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man kastrerer en hund rett etter han er ''ferdig utvokst'', vil dette hjelpe med å gi den ett mildere humør og bli mer tolerant ovenfor f.eks katter og små barn?

 

Nå har jeg ikke noe omfattende hundeerfaring, men har en snart 7 år gammel ukastrert hann.

Og har går veldig fint overens med katter, han virker nesten litt frustrert når katter ikke vil leke med han.

Og han er veldig rolig, så fremst man ikke herjer og girer han opp med viten og vilje.

Og han stikker ikke av om han går løs, da holder han seg i nærheten så han ser hvor vi er.

Eneste jeg skulle ønske var at han ikke var så bråkjekk i møte med andre hanner, da skal han være alfahann.

 

Nå er dette en hund jeg overtok på omplassering da han var 5 år, så vet ikke hvordan han er sosialisert fra tidligere eier. Men det er nok sosialisering og trening som nøkkelen, ikke kastrering.

Lenke til kommentar

Hunden min er vel ihvertfall 8 år, og ukastrert (dax riktignok til informasjon). Har aldri opplevd en hund som er mer tolerant for katter. Han omgår bedre med andre katter enn selv kattene min katt krangler med konstant i nabolaget.

 

Kan enkelte ganger gå uten bånd med han. Selv om jeg prøver å bare gjøre dette tidlig om morningen da andre hunder ikke er ute har. Har sjelden opplevd at han løper etter meg.

 

Men hvordan det er min din/deres hund er noe annerledes. Jeg vil ikke si at en hund automatisk blir mindre rastløst o.s.v. fordi han er kastrert eller ikke. Dette er min erfaring.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er for kastrering hvis og bare hvis det er en veldig god grunn til det. (Derfor også det ikke er lov å kastrere i hytt og gevær i Norge) Min er kastrert og fikk en ro over seg og en ny konsentrasjon i seg, han sluttet og være usikker, og alt av markering på ting, både inne og ute forsvant.

Men det fikser ikke alt å kastrere de. Min er fortsatt kjepphøy med andre hannhunder og ingenting av det har forandret seg, så hvis dere vurderer det så snakk med deres veterinær ang det vil jeg anbefale.

Hvis det er noen problemer som kan løses av kastrering ville jeg kanskje prøvd kjemisk kastrering før en eventuell full kastrering og se om problemet blir minsket (bedret). Håper det skinner litt lys på det :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

If it ain't broke, don't fix it.

Det å kastrere en hund fordi at det kanskje kan oppstå noe i framtiden blir helt feil etter min mening. Bodde en del år i USA og der er det helt normalt å ta nøttene. Argumentet var "jammen hvahvisdersomatte det skjer noe senere"

Hadde en blandingshund (Napolitansk mastiff og Newfoundlander ca 70 kg) som var 120% gal, snill men helt pøkk i hodet. Etter mye frem og tilbake hos veterinæren så anbefalte han å kastrere. Det hadde absolutt null virkning.

Har en 10 mnd E. Bulldog som ikke kan parres eller stilles ut pga utseende. Han kommer til å beholde sine edlere deler. Kastrering ser jeg kun på som en last option.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er sånn med hunder, men med katter det ihvertfall anbefalt å kastrere så fort som mulig før de blir kjønnsmodne. Hvis man gjør det etter de har blitt kjønnsmodne og har utviklet en ''crazy atferd'' så risikerer man å sitte igjen med den samme atferden selv om man kastrerer. Selv om kastrering kan påvirke dyrets personlighet så er det ikke personlighetsforandrende.

Lenke til kommentar

http://norskhuskattforening.net/kastrering.htm

"Sterilisering og kastrering av katter er viktig både for kattenes egen helse og for å redusere antall hjemløse katter.

En kjønnsmoden usterilisert hunnkatt og en ukastrert hannkatt vil, hvis de får gå fritt, i gjennomsnitt produsere 12 unger i løpet av et år. Året etter vil disse 14 kattene kunne produsere 84 kattunger. Innen 10 år vil man kunne ende opp med over 89 millioner katter. Selvsagt skjer dette ikke i virkeligheten, men det illustrerer hvilken enorm formeringsevne katten har."

Tror det er derfor de kastrerer katter oftere enn hunder, ikke pga forandring i personlighet.

Lenke til kommentar

Ett viktig moment er faktisk det at katten ikke skal pisse ned eiendommen din. Det forhindrer man ved tidlig kastrering. Jeg ville også sagt at det at de reproduserer som 'kaniner' og dyre veterinærutgifter pga slossing over terretorie skal ha noe å si, men utifra det jeg har sett så er det ikke tilfellet. Blir dyret sykt så er det ofte slik at det er bare å avlive eller forlate katten ett sted, for da er det bare å hente en annen kattunge.. En stygg ukultur.

eg lurer på om man hadde sett anderledes på kastrering av hund hvis hundekulturen var noe av det samme?

 

 

Mange folk (spesielt menn) nekter også å kastrere katten sin fordi de tilføyer den menneskelige egenskaper som den egentlig ikke har. Lurer veldig på om mange gjør det samme med hunder.

Lenke til kommentar

Ett viktig moment er faktisk det at katten ikke skal pisse ned eiendommen din. Det forhindrer man ved tidlig kastrering. Jeg ville også sagt at det at de reproduserer som 'kaniner' og dyre veterinærutgifter pga slossing over terretorie skal ha noe å si, men utifra det jeg har sett så er det ikke tilfellet. Blir dyret sykt så er det ofte slik at det er bare å avlive eller forlate katten ett sted, for da er det bare å hente en annen kattunge.. En stygg ukultur.

eg lurer på om man hadde sett anderledes på kastrering av hund hvis hundekulturen var noe av det samme?

 

 

Mange folk (spesielt menn) nekter også å kastrere katten sin fordi de tilføyer den menneskelige egenskaper som den egentlig ikke har. Lurer veldig på om mange gjør det samme med hunder.

 

Jeg er ikke noe kattemenneske men jeg tenkte ikke på det med markering, lukter ikke godt. Min mor hadde en katt i mange år som var kastrert. Den sloss og forsvarte territoriet sitt fram til den døde av alder. Den ble kastrert før den var kjønnsmoden.

Mange mener nok at katter er mindre verdt enn hunder, og de blir behandlet deretter som du nevner. Mange som er hjemløse. Er det fordi det er så mange av dem? du får de gratis såfremt det ikke er en rasekatt. Som nevnt er jeg ikke en katteperson men det er fortsatt et dyr som fortjener like mye respekt som en hund.

 

"eg lurer på om man hadde sett anderledes på kastrering av hund hvis hundekulturen var noe av det samme?"

Hmm ikke lett å svare på den der. Den katten jeg nevnte som min mor hadde reddet jeg fra en sikker død. Var ikke int i den men ville ikke se den dø. Jeg får mye mer fra en hund enn en katt, men det er vel en annen diskusjon.

 

Den siste setningen forsto jeg ikke

Lenke til kommentar

Jeg syns i det minste at katter burde bli behandlet med like mye respekt som vi behandler hunder, men det er jo dårlig kattehold nettopp pga av det at man omtrent får katter kastet etter seg om dagen. Og det er fordi mange ikke gidder/vil kastrere.

Det å kastrere katten er ingen garanti mot at uønsket atferd vil bli utelatt, det er tross alt ett dyr. Katten blir også veldig tidlig kjønnsmoden. De er som regel blitt det når de er rundt 6 mnd gammel, selv om pusen kan vokse til den blir 1-2 år gammel, så det kan gi en illusjon av at katten blir kjønnsmoden senere enn det den faktisk blir.

 

Det jeg mente med siste setningen er at det er mange som tilegner dyr personlige egenskaper. Har f.eks vært borti mange menn som mener at de ikke kan kastrere hankatten sin pga at de syns så synd på den! ''Stakkars'' katt som får ballene fjernet, liksom. Så lar de den herje fritt ute og pule på xxxx antall kattunger i løpet av livet sitt. Så jeg lurte altså på om det er noe av det samme tilfellet med denne holdningen om at man ikke skal kastrere hunder i utgangpunktet. Kanskje det er fordi vi oftest er så mye mer ''innpå'' hunden enn det vi er på katten. Hunden må man gå tur med, passe på så han ikke stikker av, dressere, og masse slik som krever at vi samarbeider mye med hunden. Katten pleier de fleste å leke litt med, sette frem mat og så slippe den ut, og ser ikke så mye til den på x antall timer av døgnet.

Skjønner også selv at siden vi har hunder i bånd og det er vanlig å la pus løpe fritt ute gjør disse to dyreholdene veldig forskjellige i utgangspunktet. Det blir viktigere å kastrere pus enn det det er å kastrere hunden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...