Gå til innhold

Har du kastrert din hannhund?


  

18 stemmer

  1. 1. Har du kastrert din hannhund?

    • Ja
      3
    • Nei
      15


Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Men vil ikke kastrering føre til en mer roligere hund?

 

Jeg vet at i noen tilfeller så kastrerer man hunden pga oppførsel som kan stamme fra ''macho tendenser''(aka testosteron).

 

Kastrering vil føre til en mer usikker hund. Den vil ikke ha testestoron til å "backe" opp oppførselen sin! Vet om flere hunder som har vært redd både barn og lyder og etter kastrering har de faktisk i flere tilfeller måttet avlive hunden ettersom uten testesteron til å "tøffe" den opp har den rett og slett bitt barn fordi den er så usiker!

 

På hund er det så enkelt at kan det ikke trenes bort, vil virkelig ikke en kastrering hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Harley Quinn

Greit at man ikke slipper ut hunder på samme måte som man gjør med katter, men det er jææævla mange som regelrett driter i båndtvang året rundt, så burde ikke det samme gjelde for hunder? At hvis man ikke har planer om å skaffe seg en hund til avl så burde man egentlig kastrere?

 

Hvis man har så lite styr på bikkja si at den stikker av og får parra seg med ei løpetispe fordi man driter i båndtvangen, vel, da burde man ikke ha hund. Og i hundemiljøet så er det slik at hvis du f.eks har ei løpetispe, så alr du hu ikke stå ute, uten tilsyn i stådagene (eller dagene rundt) nettopp fordi man ikke skal ha uventede valper! Jeg har fortsatt tilgode av å lese om "løsvalper" som er pga det tilfellet. Som oftest er det hannhunder som stikker av, og løpetisper ute uten tilsyn!

 

 

Det jeg mente med siste setningen er at det er mange som tilegner dyr personlige egenskaper. Har f.eks vært borti mange menn som mener at de ikke kan kastrere hankatten sin pga at de syns så synd på den! ''Stakkars'' katt som får ballene fjernet, liksom. Så lar de den herje fritt ute og pule på xxxx antall kattunger i løpet av livet sitt. Så jeg lurte altså på om det er noe av det samme tilfellet med denne holdningen om at man ikke skal kastrere hunder i utgangpunktet. Kanskje det er fordi vi oftest er så mye mer ''innpå'' hunden enn det vi er på katten. Hunden må man gå tur med, passe på så han ikke stikker av, dressere, og masse slik som krever at vi samarbeider mye med hunden. Katten pleier de fleste å leke litt med, sette frem mat og så slippe den ut, og ser ikke så mye til den på x antall timer av døgnet.

Skjønner også selv at siden vi har hunder i bånd og det er vanlig å la pus løpe fritt ute gjør disse to dyreholdene veldig forskjellige i utgangspunktet. Det blir viktigere å kastrere pus enn det det er å kastrere hunden.

 

Vel, jeg kastrerer ikke hunden min rett og slett fordi jeg ikke vil få noe ut av det, jeg har såpass kontroll på han at han vil ikke få parra seg og hadde tilfellet vært der ville jeg betalt for abort! Og i mitt tilfelle er bikkja kryptorkid (en testikkel i buken) og kastrering vil være en stor og utsatt operasjon, så jeg lar det heller være!

 

Jeg har katter også, de er alle kastrer nettopp fordi de herjer fritt. Hadde jeg dog fått en rasekatt som ikke skulle stilles ut ville jeg kastrert den og latt den gå ute, men skulle den avles på ville den heller ikke fått gått fritt og heller ikke blitt kastrert (såklart :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...