Gå til innhold

Båt "spill" for store gutter.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som heftige greier, har sett noe liknende før på en vgs med maritime linjer, men dette så noe bedre ut.

Hva er prisen på et slikt oppsett?

Vi har en del systemer ute på skoler, så det kan ha vært vår. Hvilken vgs var det?

Tviler på at jeg har lov til å si den nøyaktige prisen, men vi snakker flere millioner :ninja:.

Lenke til kommentar

Veldig stilig OV, kommer sannsynligvis til å besøke en av maskinene du har satt opp i kristiansand om noen år. Vil ha noe mer fartstid før jeg setter igang med den skolen da, skal være ganske krevende. Jobber med flere matroser som har prøvd seg, og ikke greid skolen. Skulle gjerne hatt et slik oppsett hjemme i stua, hadde fått glimrende erfaring!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

 

Jeg jobber på ett stort system i Danmark for tiden. Nå vet jeg ikke om jeg får lov til å legge ut bilder herfra enda, men er det noen interesse fra folk for å se flere sånne systemer?

 

 

Kan du legge ut fleire bilde, meget interessert i spessielt server delen, men kom gjerne med andre ting også.

Lenke til kommentar

Beklager litt sent svar. Har vært på oppgraderings tur.

   

Kan du legge ut fleire bilde, meget interessert i spessielt server delen, men kom gjerne med andre ting også.

Hva slags info vil du ha om server delen?

 

Her er et par bilder fra en installasjon i Odessa i fjor.

post-10239-0-21981000-1383295942_thumb.jpg

post-10239-0-23874500-1383295979_thumb.jpg

 

Og et par fra Alaska.

post-10239-0-55623000-1383296171_thumb.jpg

post-10239-0-41592000-1383296461_thumb.jpg

Fra kran kabinen.

 

post-10239-0-69274200-1383296222_thumb.jpg

Denne skjermveggen går hele veien rundt broen og består av 48x 55" skjermer. Det er to sånne broer.

 

post-10239-0-99809800-1383296344_thumb.jpg

Fra innsiden av broen.

 

post-10239-0-31886100-1383296522_thumb.jpg

Fra instruktørrommet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow! Dette var unektelig lekkert og interessant.

Lager dere systemer hvor navigasjon og deler av operasjon foregår nært fastland?

Jada, de fleste systemene vi leverer er faktisk for navigasjonstrening, med visuelle områder av kjente (og ukjente) havner, med radar refleksjoner fra land og dybde som stemmer med dybdene i det virkelige området. Radar bildene kan vi også sende ut til ekte radarer om kunden ønsker å trene på en ekte radar istedenfor en generisk.

Vi kan da også legge ut mange andre forskjellige skip med forhåndsdefinerte ruter for å gi trafikk som studentene må forholde seg til, samt VHF/MF/HF/UHF kommunikasjon med disse.

 

Vi har også maskinroms simulatorer som simulerer maskinen. De kan bli så detaljerte at de f.eks simulerer kjølesystemet til kulelageret til thrusterne, og svikter den så vil det påvirke systemet.

Denne kan da også om ønskelig knyttes sammen med bro simulatoren sånn at det som skjer i maskin simulatoren påvirker skipet i brosimulatoren.

 

Jeg jobber så og si kun med offshore og andre spesielle prosjekter, men jeg kan prøve å finne bilder fra navigasjons prosjekter.

Lenke til kommentar

Det eg ønskar er vete det du kan gje ut av informasjon om hardware og løysingar som skjermkort, m.m.

Eg elskar hardware, så bilde blir eg meget glad for. :)

Det visuelle blir generert av HP Workstation maskiner. Typisk rundt 3.6 GHz og for øyeblikket er det nvidia GTX 670 kort som brukes. Vanligvis er det en skjerm per PC, men vi har i senere tid klart å lage det sånn at hver PC kan drive to skjermer.

 

På server siden varierer det litt med hva systemet skal brukes til. På de mer lettdrevne systemene så er det HP Workstation med 3.6GHz CPU.

På de litt mer krevende er det HP Proliant 380 servere med 2 CPU'er. Akkurat nå har vi levert en G8, men pga. at intel ikke har fått ræva si i gir og lansert en Xeon CPU med støtte for flere CPU'er i samme system, så måtte vi gå for en singel CPU.

Det ble da en 6 kjerner på 3.7GHz, men det blir byttet til to så snart Intel leverer noen vi kan bruke.

 

For en stund siden hadde vi ganske ekstreme krav til CPU hastighet. Systemet skulle beregne seismikk streamere for et seismikk skip. Det er 8 av dem som henger etter skipet, og de er flere km lange. Da fikk vi en Proliant 380 G7 med to stykk Xeon 4.4 GHz CPU'er. De får du ikke kjøpt løst, men basert på hva vi betaler for lignende servere med vanlig CPU så regna vi ut at bare CPU'ene kosta 70 000 per stykk :w00t:.

 

Ellers har vi en del small form factor PC'er for å drive skjermer rundt på broa, samt egenutvikla panel PC'er med integrert touch skjerm.

 

EdiT: Skal prøve å ordne bilder etterhvert. Må bare få tid i en hektisk hverdag.

Endret av OV-103
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...