Gå til innhold

Mimer halverer sin fiberhastighet men tar samme pris !


Anbefalte innlegg

Fikk et utrolig lite hyggelig brev i posten fra min nettleverandør Mimer(Tafjord kraft) i dag.Har i over et år hatt en fiberlinje på 50\50 til kr 499;-hos dem og alt har funka kanon til nå.I forbindelse med omkobling av sentralen til Altibox presterer de å komme med følgende "prisjustering".Min 50\50 linje blir redusert til 25\25 men prisen blir den samme!!Jeg kan få en 60\60 linje som er fett nok men da blir prisen 599,-pr mnd altså i praksis må jeg ut med 100 spenn mer pr,mnd for å beholde den hastigheten jeg har i dag!Jeg føler dette som et avtalebrudd fra Mimer men er uten mulighet til å si opp og skifte selskap da de står som utbygger og har "monopol" på linja.Ringte dem men kommer selvfølgelig ingen vei.Slik er det bare fikk jeg høre.Lenge siden jeg har blitt så forb....!Attpåtil kaller de sin nye 25\25 linje for internett 50.(kan legge til at jeg kun bruker fiberen til internett og ikke skal benytte meg av Altibox sine tjenester overhodet).Føler meg voldtatt som kunde og vil derfor anbefale alle som vurderer Mimer til internett om å velge et annet selskap.De driter tydligvis totalt i hvordan kundene opplever å handle med dem.Hadde jeg kunnet valgt et annet selskap hadde jeg sagt opp avtalen på dagen.Hva syns dere ?Overreagerer jeg eller er dette "normal" oppførsel av et nettselskap?Blir så provosert at det er fristende å starte en massiv boikott av hele dritten men det nytter jo ikke det heller.Men en ting er sikkert.Dette var et "surt eple" å bite i.!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er blitt vanlig praksis blant nettleverandører.

De slår seg sammen med andre tilbydere av digitale tjenester, og for å "tilpasse seg" hverandres modeller, "må" de endre din modell. Og "helt tilfeldig" så betyr det at ditt abonnement ikke lenger er noe de tilbyr.

 

Vet ikke om du har så mye å stille opp med, iallefall ikke alene. Og som monopolist, som det er blitt en del av enkelte steder, har du som kunde ikke mye valg hvis du skal ha internett.

Lenke til kommentar

Mimer kuttet ut uten forvarsel ADSL linjen, og solgte hele greia til et annet firma. Så første fakturaen kom fra et annet firma, med andre hastigheter og priser sånn helt uten videre. Mimer har ALLTID vært siden barndommen et "F.... up" firma. En gang jeg skulle ringe kundeservice, kom jeg aldri til. Så jeg tok turen til lokalet de holdt til og dukket opp i skranken der, og fikk samme mottagelse som i tlf (kom ikke til). Internettet deres var ofte ustabilt også, måtte resette routeren nesten hver dag får å få bra hastighet igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukerombudet neste, deretter TV2 hjelper deg. Hvis du gidder. Hvis du ikke gidder, så "vant" Mimer.

Skulle gjerne ha satt forbrukerombudet på de men kommer nok ingen vei med det.De har garantert en sånn"priser og avtaler kan forandres uten varsel"med miniskrift i avtalepapirene sine så da har dem vel sitt på det tørre rent juridisk.At det er svært lite kundevennlig å gjøre det på denne måten driter de tydeligvis i så da håper jeg bare at de mister kunder i fleng på dette "stuntet".At jeg har tapt må jeg bare bite i meg men de får ingen nye kunder pga mine anbefalinger lenger.(har kontakt med mange brukere\og mulige nye kunder)så de har allerede tapt 10-15 kunder på dette.)Skulle tro det var Stoltenberg som satt i styret og fant på dette. :) Tydeligvis gjort av noen som utelukkende har vært opptatt av tall uten å ta med den menneskelige faktoren.Har man fornøyde kunder får man fler og da tjener man også penger.Her synes jeg Mimer skyter seg selv i foten.Jeg får skylle ned skuffelsen med en god dram i påska å la livet gå videre. :)

Lenke til kommentar

Selv om et firma har sitt på det tørre juridisk, så er det ikke sikkert det er nok. Det er noe som heter folkeskikk også.

En ISP lever jo av kundene sine.

Dersom mange nok av kundene sier fra (inklusive omtale i media), så kan det jo hende at bedriften ser nytten i å endre slik at kundene blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Selv om et firma har sitt på det tørre juridisk, så er det ikke sikkert det er nok. Det er noe som heter folkeskikk også.

En ISP lever jo av kundene sine.

Dersom mange nok av kundene sier fra (inklusive omtale i media), så kan det jo hende at bedriften ser nytten i å endre slik at kundene blir fornøyd.

ENIG! Skal se om jeg får knota meg til å ringe forbrukerombudet etter påska.Kan jo være artig å høre hva de synes om ikke annet.Kansje på tide dem begynner å se litt på ISP,ene sin måte å bygge opp monopolvirksomhet også.

Lenke til kommentar

Og hva skal forbrukerombudet si? Du har fått varsel om ny pris og hastighet -setting uansett hvor kjipt du oppfatter det. Så lenge det er Mimer som eier selve fiberen er det de som velger innholdsleverandør.

 

Eneste jeg ser at du har noe å fare med er om du er innenfor en bindingstid, men det skal uansett stå i avtalen du har inngått med Mimer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mimer kuttet ut uten forvarsel ADSL linjen, og solgte hele greia til et annet firma. Så første fakturaen kom fra et annet firma, med andre hastigheter og priser sånn helt uten videre. Mimer har ALLTID vært siden barndommen et "F.... up" firma. En gang jeg skulle ringe kundeservice, kom jeg aldri til. Så jeg tok turen til lokalet de holdt til og dukket opp i skranken der, og fikk samme mottagelse som i tlf (kom ikke til). Internettet deres var ofte ustabilt også, måtte resette routeren nesten hver dag får å få bra hastighet igjen.

 

Samme her. Men.. ut av interesse.. er din linje nå (etter byttet) 100% stabil? Det er den iallefall her, noe den aldri var under Mimer!

 

Jeg har absolutt ingenting godt å skrive om Mimer, så tror jeg lar være.

Lenke til kommentar

Og hva skal forbrukerombudet si? Du har fått varsel om ny pris og hastighet -setting uansett hvor kjipt du oppfatter det. Så lenge det er Mimer som eier selve fiberen er det de som velger innholdsleverandør.

 

Eneste jeg ser at du har noe å fare med er om du er innenfor en bindingstid, men det skal uansett stå i avtalen du har inngått med Mimer.

Er nok ganske klart for meg at forbrukerombudet ikke kan hjelpe meg i denne konkrete saken men det hadde kansje vært intresant å høre om de har mange klager osv på ISP,er generelt da det for meg virker som selskapene "tar seg til rette" mot kundene i større grad en tidligere.Hvis mobil,tlf selskapet ditt plutselig bare sender deg følgende,,(hei.vi har bestemt oss for å belaste deg med 100kr mer pr,mnd fordi bla bla )hadde du nok blitt ganske pissed off som det heter :) og når ISP har monopol i tillegg så sitter jeg som forbruker i saksa.Hvis de holder seg innafor lover og regler så må jeg jo sef bare akseptere det men jeg bare undres litt på om noen selskaper kansje burde sjekkes med tanke på kunderettigheter osv.Og forfølge min egen sak her er nok håpløst.Bare litt surt å få det sånn uventa i trynet.Skyller det bort med en dram i påska. :)

Lenke til kommentar

Selv har jeg litt vanskeligheter å argumentere for at det skulle bli dyrere å drifte et fibernett for 20 boliger på landet enn oslos by med kanskje 860 000 hus.

 

Tenk bare på internetsentralene der, er ganske så avansert tilkoblingpunkt der.

 

Riktignok må vel fiberlinjene betales ned kanskje 50 år frem i tid og vedlikehold på antall personer som har boligene.

Men alikevell er jo det litt rart. At det skulle bli dyrere å drifte på landet må i så fall være reisen fra oslo eller latskapen til internet levrandørene?

 

Hvordan skulle det godt hvis alle bodde i oslo, bergen, trondheim ville vi da det bra? Blir jo omtrent som USA i så fall da. Så jeg syns ikke det bør være slik at man må flytte kun fordi en internetlevrandør er vanskelig å ha med gjøre. ADSL/VDSL er selvsagt ikke noe alternativ da er nok mobilt bredbånd tingen og så fall eller reise på LAN.

 

Er det slik det bør være i norge? Alle skal kjøpe den billigste internethastigheten, og heller betale å få brent alt på blueray/CD/DVD da får man garanti og det går raskt?

 

Ingen som tenker på miljøet. Ingen tenker på hva som er fornuftig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva med graving? På "bygda" må man ofte grave 10 ganger så langt for å nå minste antall påkrevd husstander for at det skal være økonomisk forsvarlig. Mens i byen har man mange kunder innenfor noen få kilometer, som allerede har kloakksystemer man kan strekke kablene i. Uansett, dette er ikke et "enkelt" mattestykke, og det er flere variabler involvert en bare ønskesituasjoner, eller slik det burde være. Private selskaper skal tjene penger. Det er den enkle delen av regnestykket.

 

Når det gjelder selve saken så er det en ting å ha rett, en annen ting er å få rett. Altibox krever nok at underleverandørene selger sine produktpakker, sine spesifikasjoner og sine priser når en underleverandør bruker de til innhold. I bytte slipper underleverandøren å bry seg om større administrative oppgaver samt forhandling av avtaler for innhold. Alt de trenger å drifte er selve kabelen og sentralene i nærområdet(selv om dette kan være utfordrende nok).

 

Det du nok kan kreve er å si opp avtalen ettersom at vilkårene har endret seg såpass drastisk. Spørsmålet da blir, hvilket alternativ har du? ADSL på kobberlinje fra før krigen? Trådløst?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med graving? På "bygda" må man ofte grave 10 ganger så langt for å nå minste antall påkrevd husstander for at det skal være økonomisk forsvarlig.

 

Er det så sikkert? Tja enkelte steder har vel kanskje ikke fiber spessielt steder der firmaer ikke er.

Men tror de fleste storbyer er det fiber i en eller annen grad. Var det slik i 1980 ble det lagt 10 telefonkabeler i de stedene der er nok staten sin skyld det. Lite gjennomtenkt i så fall.

 

Eventuelt kunne vel staten hjelpet til med utbygging syns jeg, spessielt på statens eiendom.

Man betaler jo skattepenger av en grunn. Men selv bilveiene enkelte steder er dårlige.

 

Problemet er vel ikke at man kan betale for å strekke fiber selv.

Nå har vel internetlevrandørene avtale med utbyggerne antar jeg, så selv om det fysisk er mulig å betale 500 000 kr å strekke fiber til huset, betyr det ikke at man får mulighet til det.

 

Så det så dårlig norge funger, selv å kunne betale for kvalitet er ikke mulig man må leve med elendigheten eller flytte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det slik at vi alle må gi 1000 kr til www.opennet.no for at endring skal skje?

 

Sant å betale for den billigste internetlinjen inntil videre?

Er det løsningen på monipol problemet? Er vel kanskje offtopic dette, men jeg har ikke noe god råd her.

 

Muligens ikke opennet.no kan gjøre noe her, men det hadde vært fristende.

Singlemode fiber er vel den samme uavhening hvem som eier linjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...