Gå til innhold

Megapixel-racet fortsetter...


Anbefalte innlegg

Ser ut som om Nikon har tatt helt av , fra å være tilbakeholden/kritisk til abndre så ser det ut som de er umettelige , endelig har Sony laget en bildebrikke som yter og da ble det helt ok med mange MP .-)

 

http://nikonrumors.com/2012/03/28/nikon-d3200-coming-in-april-with-a-24mp-sensor-and-many-new-features.aspx/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+NikonRumors+%28NikonRumors.com%29&utm_content=FaceBook

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidene forandrer seg, folkens. Utvikling og sånn.

 

Joda,men faktum er vel heller at Nikon ikke har hatt noen bildebrikke som var god no for mange MP tidligere og derfor kjørt konsekvent på lavt mp tall intill nå.

Det som er "moro" er jo å se at dette knuser jo alt som har vært hevdet tidligere fra mange nikonister om hvor ille det var at andre kjørte med flere mp, selv om det mp tallet var barnemat mot det Nikon legger opp til .

personelig synest jeg det er ok , men det må jo være en rimelig stor kamel å svelge for alle nikonfolka som har forfektet at få mp var det eneste rette :)

Lenke til kommentar

Skjønner at de pusher på med 24 Mp-brikken i nybegynnersegmentet av markedsmessige grunner, men jeg blir skuffa om den samme brikken blir trøkka inn i en eventuell D300-erstatter. 16 Mp-brikken til Sony yter generelt sett bedre enn 24 Mp-varianten, selv hvis du tar nedsampling med i regnestykket.

Lenke til kommentar

personelig synest jeg det er ok , men det må jo være en rimelig stor kamel å svelge for alle nikonfolka som har forfektet at få mp var det eneste rette :)

For å være helt ærlig, så har jeg ikke sett så mye til disse som forfekter at få MP er best; enten de er Nikonister eller har annet utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner at de pusher på med 24 Mp-brikken i nybegynnersegmentet av markedsmessige grunner, men jeg blir skuffa om den samme brikken blir trøkka inn i en eventuell D300-erstatter. 16 Mp-brikken til Sony yter generelt sett bedre enn 24 Mp-varianten, selv hvis du tar nedsampling med i regnestykket.

 

Vil tro at når de nå kommer med 24 mp og har putte 36 mp i D800 så vil vel D400 havne i det området den også , tviler sterkt på at den kommer under 24 mp :hmm:

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så har jeg ikke sett så mye til disse som forfekter at få MP er best; enten de er Nikonister eller har annet utstyr.

*hever hånden*

 

Men men. Siden jeg tok litt vel hardt i når jeg begynte i ny jobb i fjor og bestilte nytt skattekort, så blir det kanskje råd til en D3s til sommeren, og det kommer antagelig til å holde meg fornøyd i ganske mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så har jeg ikke sett så mye til disse som forfekter at få MP er best; enten de er Nikonister eller har annet utstyr.

*hever hånden*

 

Men men. Siden jeg tok litt vel hardt i når jeg begynte i ny jobb i fjor og bestilte nytt skattekort, så blir det kanskje råd til en D3s til sommeren, og det kommer antagelig til å holde meg fornøyd i ganske mange år.

 

Det vil jeg tro :-)

Lenke til kommentar

Vil tro at når de nå kommer med 24 mp og har putte 36 mp i D800 så vil vel D400 havne i det området den også , tviler sterkt på at den kommer under 24 mp :hmm:

Vanskelig å si. Sony bruker jo de to sensorene om hverandre, men de ser ut til å ha lagt seg på 24Mp-sensoren i toppmodellene, med 16 Mp-sensoren i mellomsegmentet. Om Nikon følger den samme filosofien, eller om de satser på "ZOMG bring on teh megapikz0rs" i nybegynnersegmentet og heller er litt mer konservative i entusiastmodellene skal jeg ikke uttale meg om.

 

D800 er jo mer en D3x-oppfølger enn en allrounder, jeg vil ikke automatisk anta at forholdet mellom D400 og D800 vil være det samme som forholdet mellom D300 og D700. Det kan godt være de holder fast på allrounder-tankegangen i D400 heller enn å gå for oppløsnings-tronen. På den annen side må kanskje D400 gjøre ting litt annerledes i forhold til D7000 hvis det skal være tilstrekkelig markedsmessig skille mellom de to.

Lenke til kommentar

Hvis D400 kommer med 24mp sensoren til Sony blir jeg forundret over valget når de har en 16mp sensor som etter min mening burde være et bedre valg i det kameraet. Hvorfor Sony hoppet fra 16mp til 24mp uten noe midt i mellom er og noe merkverdig. Nikon ser ut til å følge Sony's sensorvalg rent slavisk for tiden, så det spørs om de med D400 vil bryte dette mønsteret. Muligens blir det for kostnadskrevdende for Nikon å få utviklet en egen sensor til kun D400.

 

Ryktene (som oftere enn man skulle tro treffer) sier at Canon vil i 650D fremdeles bruke den nå aldrende 18mp sensoren og ikke komme med en ny cropsensor før 7Dmk2, noe jeg har ment selv og vil være det rette kameraet for å lansere en ny cropsensor. Inntil det skjer vet vi ikke hva vei Canon vil gå, men jeg håper inderlig de ikke "kopierer" Sony og går for en sensor godt over 20mp. Etter min vurdering ser det ut til at en smertegrense for 1.5/1.6 crop ligger et sted rundt der Canon allerede er med sin 18mp sensor.

 

Men det er klart at Sony nå leder an i sensorutviklingen, noe man har sett med 16mp cropsensoren og den nye ff-sensoren i D800, så Canon har all grunn til å virkelig skjerpe seg skal de ikke stagnere og falle av lasset.

 

Tor

Lenke til kommentar
Men det er klart at Sony nå leder an i sensorutviklingen, noe man har sett med 16mp cropsensoren og den nye ff-sensoren i D800, så Canon har all grunn til å virkelig skjerpe seg skal de ikke stagnere og falle av lasset.

 

Har sagt det før men kan godt si det igjen , jeg tror vi ser 5Dx før året er omme og at den vil ha en sensor på mellom 30 og 40 MP , når det gjelder crop tror heller ikke jeg at Canon kommer med ny sensor før 7D ll kommer .

 

 

http://www.canonrumors.com/2012/03/mirrorless-camera-new-full-frame-coming-second-half-2012-cr2/

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

men det må jo være en rimelig stor kamel å svelge for alle nikonfolka som har forfektet at få mp var det eneste rette :)

personelig synest jeg det er ok , men det må jo være en rimelig stor kamel å svelge for alle nikonfolka som har forfektet at få mp var det eneste rette :)

For å være helt ærlig, så har jeg ikke sett så mye til disse som forfekter at få MP er best; enten de er Nikonister eller har annet utstyr.

Snekker'n:

Jeg er ikke nikonist, men burde kanskje føle meg litt truffet iom at jeg har hørt blant dem som ofte forfekta slike synspunkter. Men det slutta jeg med for omlag tre år siden, når jeg med egne øyne så at Samsung sin 14,6 mp sensor gruste den allerede da svært aldrende 4 mp sensoren fra Sony.

 

Nikonistene stilna stort sett av ligende grunner. De mest konservative (eller sta?) holdt kanskje på ei stund, men de innså etterhvert at de pissa i motvind.

 

Det er lenge siden folk innså dette, så disse stikka du tilsynelatende ynder å komme med, blir mao så til de grader snøen som falt i fjord. Kanskje like greit å legge denne ballen død snart? Det blir litt kamp mot vindmøller å trekke fram hvor "dumme" nikonistene er ved en hver anledning.

Endret av fototim
  • Liker 8
Lenke til kommentar

men det må jo være en rimelig stor kamel å svelge for alle nikonfolka som har forfektet at få mp var det eneste rette :)

personelig synest jeg det er ok , men det må jo være en rimelig stor kamel å svelge for alle nikonfolka som har forfektet at få mp var det eneste rette :)

For å være helt ærlig, så har jeg ikke sett så mye til disse som forfekter at få MP er best; enten de er Nikonister eller har annet utstyr.

Snekker'n:

Jeg er ikke nikonist, men burde kanskje føle meg litt truffet iom at jeg har hørt blant dem som ofte forfekta slike synspunkter. Men det slutta jeg med for omlag tre år siden, når jeg med egne øyne så at Samsung sin 14,6 mp sensor gruste den allerede da svært aldrende 4 mp sensoren fra Sony.

 

Nikonistene stilna stort sett av ligende grunner. De mest konservative (eller sta?) holdt kanskje på ei stund, men de innså etterhvert at de pissa i motvind.

 

Det er lenge siden folk innså dette, så disse stikka du tilsynelatende ynder å komme med, blir mao så til de grader snøen som falt i fjord. Kanskje like greit å legge denne ballen død snart? Det blir litt kamp mot vindmøller å trekke fram hvor "dumme" nikonistene er ved en hver anledning.

 

Jeg har overhode ikke nevnt et ord om at noen er dumme , jeg tror nemmelig ikke at IQ måles etter kameramerke .

Men jeg har tatt opp et tema som har florert både på dette forumet og andre og man møter dette tema i fotoklubber den dag i dag , ikkr minst da 50D ble lansert og også når 7D kom , da var det mye skriverier om hvor unødig det var med så mange mp og hvor store fordeler det heller var med muligheten for høy ISO , ja det var kunn det som var viktig .

Greit nok at diskusjonen om dette har stilnet av i takt med Nikon sin økning av antall MP , poenget er uansett at en fort kan møte seg selv i døren og en trenger ikke kunn tviholde på og påstå at kun det en selv har er det beste/riktigste ....

Nå er jeg jo blitt nikonist selv , så at jeg skulle ynde å rakke ned på nikonister blir jo da litt merkelig ,men jeg prover å holde på mine meninger selv om jeg skifter merke og ikke la skjorta snu etter vinden ...

Lenke til kommentar

Det blir litt kamp mot vindmøller å trekke fram hvor "dumme" nikonistene er ved en hver anledning.

 

Ad vindmøller (OT): Jeg håper da inderlig at folk ikke slutter å protestere mot vindmøllebløffen - forsøpling av norsk natur for kun kronenes skyld. De får sette opp vindmøller selv de landene som mangler kraft eller vil bli kvitt forurensende kraftverk, det er ikke Norges ansvar, vi har nok miljøvennlig kraft til å dekke vårt behov dersom vi hadde sluttet å eksportere/tømme magasinene om sommeren.

 

Mulig man bør foreslå å sette opp noen vindmøller på Aker Brygge og i Nordmarka og heller la distriktene få ha restnaturen i fred.

 

Ad snekkerens innlegg er det bare å la være å lese eller kommentere dersom man blir irritert.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...