Gå til innhold

Følge drømmen eller fortsette utdanning?


Frksokk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 21 år og har siden jeg var 6 år hatt en stor drøm, nemlig å bli forfatter. Jeg har skrevet flere bøker allerede, og vet at hvis jeg får nok tid til å utvikle meg vil jeg kunne bli flink nok til å utgi bøker. Er jeg veldig ambisiøs nå?

 

Uansett, jeg holder på med en utdanning nå, og den motiverer meg ikke så mye lenger... Jeg føler at det jeg egentlig burde gjøre er å skrive for å utvikle ferdighetene mine innen det, noe som gjør at jeg bare har tid til utdanningen og skrivingen, og ingenting annet...

 

Er det noen som har noen synsvinkler? Burde jeg satse på en usikker fremtid som forfatter, hvor jeg enten kan lykkes eller mislykkes totalt? Eller burde jeg fortsette utdanningen som egentlig ikke interesserer meg lenger?

 

Økonomi er også inne i bildet, hvis jeg velger å satse på forfatter, må jeg ha en deltidsjobb på en eller annen butikk, for å så vidt klare meg, men penger er egentlig ikke det viktigste for meg...

 

Hadde vært utrolig takknemlig for svar, dette valget er så vanskelig for meg og bare å få høre andres meninger om det hadde hjulpet meg veldig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville da absolutt hatt en utdanning i bakhånd til å falle tilbake på.

Du er 21, så da har du kanskje bare ett år igjen av en bachelor også?

Da ville jeg ihvertfall fullført, så kan du heller prøve deg som forfatter når du er ferdig.

Går du på trynet så har du noe som kan redde deg fra gjeldsproblemer og kassa på Rema ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen bachelor, er en liten utdanning, som forsåvidt ikke gir noe mer lønn enn kassa på Rema...

Hvorfor vil jeg ha gjeldsproblemer hvis jeg ikke tar utdanning? Unnskyld hvis det var et dumt spørsmål, men hvis jeg ikke tar opp lån og ikke har mye studielån, hvordan kan jeg da få gjeldsproblemer? Æsj, penger altså, ødelegger drømmer...

Lenke til kommentar

Man må følge drømmen sin. Jeg synes synd på de som sitter med Mastergrad som gir dem en jobb med bra lønn, men som gruer seg til hver nye arbeidsuke.

Kanskje du ikke blir millionær av drømmen, eller kanskje du blir det, uansett så lever man iallefall det livet man ønsket seg.

 

Det finnes mange suksesshistorier der ute om folk som har gjort det bra uten høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Alså, hvis du slutter skole for å skrive, så må du jo leve på noen måte.

Du skrev deltidsjobb skulle være nok for å klare deg, det kan kanskje være, jeg ville ikke levd så trangt over lengre tid ihvertfall. Sier bare at det kan være vansklig økonomisk å få det til å gå opp i starten til du klarer å få noe publisert.

Et kunstnerliv er ikke akkurat enkelt vil jeg tro, og det er veldig få som slår igjennom.

 

Men for all del, prøv det. Du er fortsatt ung, du har god tid til å prøve noe annet hvis det ikke funker :)

 

Jeg ville riktignok satt noen tidsfrister, for å sikre at du har fremgang, f.eks. at hvis du ikke får noe utgitt på 3 år så er det på tide å prøve noe annet.

 

Edit:

Kan jo også nevne at snittalderen i klassen min på høgskolen er rundt 25 år, så det går an å ta seg en utdanning senere hvis du finner noe annet du vil bli, evt. ønsker å ta en utdanning relatert til forfatterskap.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg. Jeg lever trangt uansett om jeg har nok penger, så det er vel ikke det største problemet...

Føler egentlig ikke at jeg er så ung, siden jeg får så mye pes fra foreldrene mine om at jeg burde tatt en bachelorgrad eller mastergrad, og nå har jeg tenkt å hoppe av den bittelille utdanningen jeg holder på med...

 

Takk for gode råd, en tidsfrist var et veldig godt tips forresten (:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke liker studiene. Hva er da poenget med å ta dem i det hele tatt? Tar du noen bløte fag som psykologi, så har studiene dine lite å si, og at du ikke er intersert i dem vil bli synlig under jobbintervjuer. Skal du studere et bløtt fag, bør du finne deg et fag du liker. Har du bare et år igjen foreslår jeg at du fullfører, så du ikke virker slapp. Har du to år igjen, bytt til noe du vil like, eller finn deg en interesant jobb.

 

Tar du tøffere fag, som ingeniørfag for å få karrieremuligheter, så vil du få det kjipt når du skal begynne å jobbe. Det er liten grunn til å ta studier du ikke liker, spesielt når du ikke bryr deg om penger.

 

Iforholdtil forfatterlmulighetene, så er spørsmålet. Har du klart å selge noen bøker? Klarer du å få solgt bøker, så er det et mulig karrierevalg. Hvis ikke, betrakt det som en hobby, mens du finner noe annet du har lyst til å gjøre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er faktisk ingenting annet jeg har lyst til å gjøre (: Enten blir det å holde ut i en jobb jeg ikke liker og skrive ved siden av, eller så blir det å følge drømmen. Jeg vet ikke hva du mener med bløtt fag, men det er en yrkesretta utdanning.

Nei, jeg har ikke klart å selge noen bøker, men jeg har faktisk ikke prøvd enda heller, så det må bli et ubesvart spørsmål..

 

Takk for svar, jeg tenker på mye av det samme, er veldig vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke utdanne deg innenfor noe som er relevant for en forfatter?

 

http://utdanning.no/studiebeskrivelse/litteratur_og_bibliotekutdanninger

 

Soekte paa forfatterutdanning paa google og fikk opp denne linken.

 

Hvis du begynner som heltidsforfatter saa er jeg redd for at det er veldig lett aa bli lat. Dette kommer selvfoelgelig ann paa deg som person. Du er bare 21 aar gammel, tror det er en fordel aa proeve aa oppleve saa mye som mulig hvis du vil bli en god forfatter. En god forfatter skriver ting som folk kan relatere seg til, er ikke veldig mange som kan relatere seg til aa sitte inne hele dagen og skrive.

Lenke til kommentar

Bachelor i litteratur, http://www.uio.no/studier/program/litteratur/.

 

Det er ikke den sikreste utdannelsen til jobb, men du får en del videre muligheter samtidig som du får utviklet skriveferdighetene dine. Valget en tilfeldig linje over, finnes sikkert andre mer praktisk rettede linjer også om du søker litt rundt. Om du virkelig føler litteratur er veien å gå kan dette være en mulighet.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er 21 år og har siden jeg var 6 år hatt en stor drøm, nemlig å bli forfatter. Jeg har skrevet flere bøker allerede, og vet at hvis jeg får nok tid til å utvikle meg vil jeg kunne bli flink nok til å utgi bøker. Er jeg veldig ambisiøs nå?

 

Uansett, jeg holder på med en utdanning nå, og den motiverer meg ikke så mye lenger... Jeg føler at det jeg egentlig burde gjøre er å skrive for å utvikle ferdighetene mine innen det, noe som gjør at jeg bare har tid til utdanningen og skrivingen, og ingenting annet...

 

Er det noen som har noen synsvinkler? Burde jeg satse på en usikker fremtid som forfatter, hvor jeg enten kan lykkes eller mislykkes totalt? Eller burde jeg fortsette utdanningen som egentlig ikke interesserer meg lenger?

 

Økonomi er også inne i bildet, hvis jeg velger å satse på forfatter, må jeg ha en deltidsjobb på en eller annen butikk, for å så vidt klare meg, men penger er egentlig ikke det viktigste for meg...

 

Du sier du har skrevet bøker/bokmanus. Jeg antar at du har sendt dem til ulike forlag og blitt refusert?

 

Hvor lenge har du igjen av utdanningen (hva slags utdanning forresten?)? Jeg ville iallfall tenkt over å fullføre, så fremt det ikke er mer enn 1 (1/2) år igjen og du ikke mistrives. Det spiller vel liten rolle om du skriver ved siden av studier eller deltidsjobb?

 

Det er verdt å merke seg at gjennomsnittlig debutalder for en skjønnlitterær forfatter i Norge er 35 år. (jf. Forfatterforeningen). Det er heller ikke slik at du nødvendigvis kan leve av å skrive bøker, hvis du skulle være så heldig - eller snarere dyktig - å få utgitt en bok. Hentet fra en Aftenposten-artikkel: (...) En skjønnlitterær forfatter tjente cirka 21600 totalt på skrivingen og 360000 totalt inkludert annet arbeid (i året). (...). Det taler sitt tydelige språk. For de aller, aller fleste vil det være umulig å kunne leve av det skriver.

 

Jeg ville forsøkt å se for meg hva jeg kunne tenke meg å gjøre ved siden av det å skrive skjønnlitteratur, og så studert noe i den retningen. Men siden du tar yrkesrettet utdanning så er det kanskje ikke feil av meg å anta at du ikke har generell studiekompetanse? I så tilfelle står du jo overfor nok et valg. Det vil jo bety ett år med VGS-fag + tre/fem år etter. I denne prosessen vil du nok også samle opp litt gjeld.

 

Jeg er like gammel som deg, og naiv nok til å synes at du bør følge drømmen din. Hvis det virkelig er det eneste du ønsker ville jeg gitt det en sjanse. Det er mulig å leve på en deltidsjobb, men da blir det skralt dertil blir vel ikke boforholdene all verden. Jeg er enig med Multisync om at du bør sette deg mål. Det er altfor mange "forfattere" der ute som skriver minimalt, så det å sette av tid til å skrive er helt nødvendig. Gode forfattere skriver. Jeg har lest min del av forfatterintervjuer, og en gjenganger hos stort sett alle som har gjort suksess er at de har skrevet og skrevet, time etter time, side opp og side ned. Skriv og les. Det er enormt mye du lærer av å lese, og det vil utvilsomt hjelpe språket ditt. Jan Kjærstad leser rundt 200 bøker i året. Jeg sier ikke at det er nødvendig å lese såpass mye, men det kan være en pekepinn. Se på hvordan fortellingene er bygget opp, variasjonen i språket, setningene osv. Jeg er av den oppfatning av at det å skrive i stor grad er et håndverk. Det må læres - og det tar tid. Derfor er jeg også uenig i tidsperspektivet på tre år. Det kan fort ta lenger tid, men før eller senere må du vel finne noe å leve på også. Nå er det jo fullt mulig å skrive ved siden av full jobb/studier òg, men ikke gi opp om du nødvendigvis ikke har utgitt noe om tre år. Skriv regelmessig, send tekstene dine (romaner, noveller, dikt etc.) dit de kan sendes (forlag, magasiner (noveller/dikt) o.l) og fortsett å utvikle skriveferdighetene.

 

En liten oppsummering:

Det aller beste ville være å ha en utdannelse å falle tilbake på. Vi lever i et samfunn der utdanning spiller en større og større rolle. Det er en betydelig ulempe å stå uten. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale at du tenker over det.

 

Svært få utgitte skjønnlitterære forfattere kan leve av skrivingen alene, så du blir med all sannsynlighet nødt til å skaffe deg en fulltidsjobb. Her kommer jo utdannelse inn i bildet igjen avhengig av hva slags jobb du ønsker deg.

 

Jobb målrettet mot å få utgitt noe. Sett av timer til å skrive. Har du ikke tid til å skrive ved siden av fulltidsjobb/studier? Da vil du det ikke nok uansett.

 

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier du har skrevet bøker/bokmanus. Jeg antar at du har sendt dem til ulike forlag og blitt refusert?

Hva er egentlig poenget med å sende dem til forlag uansett. Det virker for meg som en veldig utdatert måte å komme inn i forfatterbransjen. Ok, du er heldig nok til at boken din blir publisert, men det betyr bare at boken din vil finnes i bokhandlerene. Det betyr ikke at folk faktisk kjøper boken din.

 

Jeg tror en langt bedre måte å komme seg frem er å selge boken din til venner og familie, og hvis de liker boken din så vil de ha flere. De vil nevne boken din for sine andre venner, og etterhvert vil du ha veldig mange som er interesert i å kjøpe boken din. Først da ville jeg prøvd å sende boken til ulike forlag.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er 21 år og har siden jeg var 6 år hatt en stor drøm, nemlig å bli forfatter. Jeg har skrevet flere bøker allerede, og vet at hvis jeg får nok tid til å utvikle meg vil jeg kunne bli flink nok til å utgi bøker. Er jeg veldig ambisiøs nå?

 

Uansett, jeg holder på med en utdanning nå, og den motiverer meg ikke så mye lenger... Jeg føler at det jeg egentlig burde gjøre er å skrive for å utvikle ferdighetene mine innen det, noe som gjør at jeg bare har tid til utdanningen og skrivingen, og ingenting annet...

 

Er det noen som har noen synsvinkler? Burde jeg satse på en usikker fremtid som forfatter, hvor jeg enten kan lykkes eller mislykkes totalt? Eller burde jeg fortsette utdanningen som egentlig ikke interesserer meg lenger?

 

Økonomi er også inne i bildet, hvis jeg velger å satse på forfatter, må jeg ha en deltidsjobb på en eller annen butikk, for å så vidt klare meg, men penger er egentlig ikke det viktigste for meg...

 

Du sier du har skrevet bøker/bokmanus. Jeg antar at du har sendt dem til ulike forlag og blitt refusert?

 

Hvor lenge har du igjen av utdanningen (hva slags utdanning forresten?)? Jeg ville iallfall tenkt over å fullføre, så fremt det ikke er mer enn 1 (1/2) år igjen og du ikke mistrives. Det spiller vel liten rolle om du skriver ved siden av studier eller deltidsjobb?

 

Det er verdt å merke seg at gjennomsnittlig debutalder for en skjønnlitterær forfatter i Norge er 35 år. (jf. Forfatterforeningen). Det er heller ikke slik at du nødvendigvis kan leve av å skrive bøker, hvis du skulle være så heldig - eller snarere dyktig - å få utgitt en bok. Hentet fra en Aftenposten-artikkel: (...) En skjønnlitterær forfatter tjente cirka 21600 totalt på skrivingen og 360000 totalt inkludert annet arbeid (i året). (...). Det taler sitt tydelige språk. For de aller, aller fleste vil det være umulig å kunne leve av det skriver.

 

Jeg ville forsøkt å se for meg hva jeg kunne tenke meg å gjøre ved siden av det å skrive skjønnlitteratur, og så studert noe i den retningen. Men siden du tar yrkesrettet utdanning så er det kanskje ikke feil av meg å anta at du ikke har generell studiekompetanse? I så tilfelle står du jo overfor nok et valg. Det vil jo bety ett år med VGS-fag + tre/fem år etter. I denne prosessen vil du nok også samle opp litt gjeld.

 

Jeg er like gammel som deg, og naiv nok til å synes at du bør følge drømmen din. Hvis det virkelig er det eneste du ønsker ville jeg gitt det en sjanse. Det er mulig å leve på en deltidsjobb, men da blir det skralt dertil blir vel ikke boforholdene all verden. Jeg er enig med Multisync om at du bør sette deg mål. Det er altfor mange "forfattere" der ute som skriver minimalt, så det å sette av tid til å skrive er helt nødvendig. Gode forfattere skriver. Jeg har lest min del av forfatterintervjuer, og en gjenganger hos stort sett alle som har gjort suksess er at de har skrevet og skrevet, time etter time, side opp og side ned. Skriv og les. Det er enormt mye du lærer av å lese, og det vil utvilsomt hjelpe språket ditt. Jan Kjærstad leser rundt 200 bøker i året. Jeg sier ikke at det er nødvendig å lese såpass mye, men det kan være en pekepinn. Se på hvordan fortellingene er bygget opp, variasjonen i språket, setningene osv. Jeg er av den oppfatning av at det å skrive i stor grad er et håndverk. Det må læres - og det tar tid. Derfor er jeg også uenig i tidsperspektivet på tre år. Det kan fort ta lenger tid, men før eller senere må du vel finne noe å leve på også. Nå er det jo fullt mulig å skrive ved siden av full jobb/studier òg, men ikke gi opp om du nødvendigvis ikke har utgitt noe om tre år. Skriv regelmessig, send tekstene dine (romaner, noveller, dikt etc.) dit de kan sendes (forlag, magasiner (noveller/dikt) o.l) og fortsett å utvikle skriveferdighetene.

 

En liten oppsummering:

Det aller beste ville være å ha en utdannelse å falle tilbake på. Vi lever i et samfunn der utdanning spiller en større og større rolle. Det er en betydelig ulempe å stå uten. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale at du tenker over det.

 

Svært få utgitte skjønnlitterære forfattere kan leve av skrivingen alene, så du blir med all sannsynlighet nødt til å skaffe deg en fulltidsjobb. Her kommer jo utdannelse inn i bildet igjen avhengig av hva slags jobb du ønsker deg.

 

Jobb målrettet mot å få utgitt noe. Sett av timer til å skrive. Har du ikke tid til å skrive ved siden av fulltidsjobb/studier? Da vil du det ikke nok uansett.

 

 

Lykke til.

 

Tusen takk for langt og informasjonsrikt svar! Noe du har antatt er feil, jeg har generell studiekompetanse med realfag, med karaktersnitt på ca. 5.3, så det er ikke karakterene mine det er noe feil med (: Det er bare motivasjonen min for alt annet enn å skrive....

 

Jeg er forresten ute i praksis nå, hvor jeg jobber nesten mer enn fulltidstilling, det er hektisk og stressende, og jeg sover nesten 12 timer for å klare å jobbe, det er ganske slitsomt når man ikke egentlig er motivert.

 

 

Jeg har aldri blitt refusert, har sendt inn en bok til et forlag, men ikke fått noe svar enda...

 

Jeg vet at det er veldig få som lykkes i å bli forfattere på heltid, og det forstår jeg. Men så er det alle de som har lyktes i utrolig masse forskjellig, hvor oddsen var så liten at man likeså godt kunne vunnet lotto ti ganger på rad, og allikevel har de klart det. Naivt? Ja, men det er vel bare i den alderen her man faktisk kan være naiv...

 

 

"Har du ikke tid til å skrive ved siden av fulltidsjobb/studier? Da vil du det ikke nok uansett." Denne setninga synes jeg var litt morsom, det eneste jeg gjør når jeg ikke er på jobben er å skrive, jeg vil det så mye at jeg ikke har tid til noe annet, er ikke mange venner igjen da kan man skjønne, og dette synes jeg er ganske fælt..

 

Nå høres det ut som jeg prøver å forsvare det å ikke ta utdanning og heller bare satse, men jeg vet at det er det lureste egentlig, jeg bare har så inmari lyst til å være dum når jeg kan, i stedet for å angre på at jeg aldri prøvde..

 

 

Er det forresten noen andre som har gått i mot alles råd og fulgt drømmen sin og har lykkes? Bare lurer (:

Lenke til kommentar

Du sier du har skrevet bøker/bokmanus. Jeg antar at du har sendt dem til ulike forlag og blitt refusert?

Hva er egentlig poenget med å sende dem til forlag uansett. Det virker for meg som en veldig utdatert måte å komme inn i forfatterbransjen. Ok, du er heldig nok til at boken din blir publisert, men det betyr bare at boken din vil finnes i bokhandlerene. Det betyr ikke at folk faktisk kjøper boken din.

 

Jeg tror en langt bedre måte å komme seg frem er å selge boken din til venner og familie, og hvis de liker boken din så vil de ha flere. De vil nevne boken din for sine andre venner, og etterhvert vil du ha veldig mange som er interesert i å kjøpe boken din. Først da ville jeg prøvd å sende boken til ulike forlag.

 

Selge boken på hvilken måte da? Selvfølgelig må man markedsføre seg, selv om boken er utgitt på et forlag, men det at boken er utgitt på et forlag er et kvalitetsstempel og gjør at markedsføringen blir veldig mye enklere, i tillegg til språkvask og redigering for å gjøre boka best mulig, så dette synes jeg var veldig merkelig råd, eller hva det var ment som (:

 

Slenger med dette (i tilfelle du er interessert):

 

Bokprogrammet: http://www.nrk.no/pr.../bokprogrammet/

 

Allerede sett, så klart! (: Men tusen takk allikevel!

Lenke til kommentar

Selge boken på hvilken måte da? Selvfølgelig må man markedsføre seg, selv om boken er utgitt på et forlag, men det at boken er utgitt på et forlag er et kvalitetsstempel og gjør at markedsføringen blir veldig mye enklere, i tillegg til språkvask og redigering for å gjøre boka best mulig, så dette synes jeg var veldig merkelig råd, eller hva det var ment som (:

Fordi det har ikke en dritt å si hva slags kvalitetstempel boka di har. Når jeg går i butikken å kjøper bøker, leser jeg bøker som allerede har blitt anbefalt av mine venner, eller ser interesant ut. Sjansen for at jeg leser den er langt høyere om den har blitt anbefalt. Bare fordi du får boka di gitt ut fra et forlag, betyr ikke at folk vil faktisk kjøpe boka di.

 

Du har venner, du har familie? Hvorfor ikke gi dem boka di, for f.eks. 50 kroner hver. Det koster penger å gi ut en bok, i bokform. Er det en god bok, så vil de ha flere. De vil anbefale den for sine venner, og etterhvert vil du ha mange som er villig til å lese og kjøpe boken din. Jeg sier ikke at du ikke skal sende den inn til forlag i mellomttiden, men det er ikke måten å komme seg frem.

 

Det er akkuratt det samme i musikkbransjen. Du kommer ikke langt ved å konstant sende inn musikken din til plateorganisasjoner. Det du må gjøre er å bygge opp en fanbase.

Lenke til kommentar

Selge boken på hvilken måte da? Selvfølgelig må man markedsføre seg, selv om boken er utgitt på et forlag, men det at boken er utgitt på et forlag er et kvalitetsstempel og gjør at markedsføringen blir veldig mye enklere, i tillegg til språkvask og redigering for å gjøre boka best mulig, så dette synes jeg var veldig merkelig råd, eller hva det var ment som (:

Fordi det har ikke en dritt å si hva slags kvalitetstempel boka di har. Når jeg går i butikken å kjøper bøker, leser jeg bøker som allerede har blitt anbefalt av mine venner, eller ser interesant ut. Sjansen for at jeg leser den er langt høyere om den har blitt anbefalt. Bare fordi du får boka di gitt ut fra et forlag, betyr ikke at folk vil faktisk kjøpe boka di.

 

Du har venner, du har familie? Hvorfor ikke gi dem boka di, for f.eks. 50 kroner hver. Det koster penger å gi ut en bok, i bokform. Er det en god bok, så vil de ha flere. De vil anbefale den for sine venner, og etterhvert vil du ha mange som er villig til å lese og kjøpe boken din. Jeg sier ikke at du ikke skal sende den inn til forlag i mellomttiden, men det er ikke måten å komme seg frem.

 

Det er akkuratt det samme i musikkbransjen. Du kommer ikke langt ved å konstant sende inn musikken din til plateorganisasjoner. Det du må gjøre er å bygge opp en fanbase.

 

For å være helt ærlig, så tror jeg du har misforstått noe. Har du skrevet bøker? Det er enorm prosess, man trenger språkvask, og det er så dyrt at man nesten må ha et forlag som gjør dette for deg.

 

Og hva mener du med å selge boka til venner og familie? I papirformat da? Hvis man gir ut boka i bokformat på forskjellige sider, som lulu, blurb eller kolofon vil ikke forlagene lenger ha den, de ser på det som et slags stempel, at den ikke er bra nok lenger, så det er ikke en mulighet..

 

Du sier at du leser bøker du sier ser interessant ut? Ja, men da må jo boka også være der, i bokhylla i bokhandleren? Der kommer den ikke uten et forlag...

 

Selvfølgelig kan man snakke om boka, sende dem de første kapitlene og se hva de synes, men man sender ikke fra seg hele boka til folk man ikke stoler hundre prosent på.

 

Dette kom veldig på siden, men jeg tror ikke det er veldig mange som deler ditt syn på dette, måten å bli forfatter er å skrive, skrive, skrive og så sende inn til forlag og se om de godkjenner verket ditt, slik kommer det nok alltid til å være (:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De jeg kjenner som er forfattere, dvs har fått gitt ut noen bøker uten at de akkurat er Harry Potter-millionærer av den grunn, var litt i samme stilling som deg.

 

De satte sammen en relevant Bachelor av fag som kunne være nyttige, f.eks. historie, språkforståelse, språkhistorie, sosialantropologi, psykologi, lingvistikk etc. Finnes mange små kurs med mye mer fancy navn enn jeg kommer på nå innen disse og lignende emnene.

 

Da får du kunnskap som er nyttig for å skrive bøker samtidig som du får en Bachelor.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så tror jeg du har misforstått noe. Har du skrevet bøker? Det er enorm prosess, man trenger språkvask, og det er så dyrt at man nesten må ha et forlag som gjør dette for deg.

Nei, men jeg har en forståelse for markedsføring. Du trenger ikke språkvask. Norsken din burde være god nok allerede. Hvis ikke, bare glem å utgi bøkene dine. Hvilket forlag vil gi ut en bok fra en forfatter som ikke har solgt en eneste bok, og klarer ikke en gang å skrive godt?

 

Og hva mener du med å selge boka til venner og familie? I papirformat da? Hvis man gir ut boka i bokformat på forskjellige sider, som lulu, blurb eller kolofon vil ikke forlagene lenger ha den, de ser på det som et slags stempel, at den ikke er bra nok lenger, så det er ikke en mulighet..

En bedre måte er at etter du har bygget opp en fanbase, så sender du den neste boken din til et forlag, og viser til at du klarte f.eks. å selge 500 kopier av din forrige bok. Og, ja du må selge den i bokformat. enten offline eller online. Ingen utenom moren din er interesert i å lese en bok i papirformat. Det er også andre muligheter å selge boka di enn på de nettstedene. Du kan selge den igjennom venner, eller på Karl Johan.

 

Du sier at du leser bøker du sier ser interessant ut? Ja, men da må jo boka også være der, i bokhylla i bokhandleren? Der kommer den ikke uten et forlag...

Jeg har kjøpt bøker som ikke er i bokhylle i bokhandleren. Men i Norge er man for autoritetstro. man skal alltid gjøre ting på den riktige måten. Dermed er det få bøker å kjøpe utenfor bokhandlene. De fleste slike bøker blir solgt på internet sånn at man kan lese den på ipad eller igjennom bekjente.

 

Selvfølgelig kan man snakke om boka, sende dem de første kapitlene og se hva de synes, men man sender ikke fra seg hele boka til folk man ikke stoler hundre prosent på.

 

Dette kom veldig på siden, men jeg tror ikke det er veldig mange som deler ditt syn på dette, måten å bli forfatter er å skrive, skrive, skrive og så sende inn til forlag og se om de godkjenner verket ditt, slik kommer det nok alltid til å være (:

For min del virker du veldig motvillig til å gjøre noe annet enn å sende dem inn til forlag. Kanskje klarer du å slå igjennom, men jeg tviler på at du klarer det. Du har ikke solgt en eneste bok, og du er beskymret fordi noen kan kopiere boken din og at du har noen skrivefeil. Det du burde være fokusert på er å få folk til å like boken din, sånn at de har lyst til å kjøpe flere.

 

Du så lønnstatistikken til forfattere. Gjennomsnittlønnnen for forfatterarbeid er 21000 kroner. Dette inkluderer folk som tjener langt mer. Hva er det som får deg til å tro at du vil gjøre noe bedre om du gjør akkuratt det samme som dem? Du vil ikke komme deg noe sted, så lenge du ikke arbeider mer inteligent enn de gjør. Hvis du erkjenner at du vil bare ta letteste mostands vei, Hvorfor lager du dette emnet i det hele tatt? Det burde være ganske enkelt svar. Er du ikke en gang villig til å bygge opp en lokal fanbase, så har du allerede innrømmet at det vil bare være en hobby.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere dette, til og med Jo Nesbø trenger språkvask, det har ingenting med masse skrivefeil å gjøre.

 

Og du svarte ikke på det jeg skrev, forlag vil ikke ha bøker som er gitt ut i bokformat på slike nettsider, da er løpet allerede kjørt.

 

Det er egentlig ganske rart at du sier at jeg ikke vil lykkes fordi jeg tror at forlag er veien å gå, uten en gang å ha lest noe av det jeg har skrevet...

 

Hvis man er flink nok til å bli utgitt på forlag, hvorfor stresse med alt det andre?

 

Jeg er ikke bekymret for at noen skal stjele boka mi, det har jeg aldri sagt? Man sender aldri fra seg noe man har brukt evigheter på til folk man ikke stoler på, uavhengig om man er redd for tyveri eller ikke.

 

Kanskje hvis jeg sender inn til tusen forlag og bare få refusert bøkene mine, så skjønner jeg at jeg er dårlig og kan gi opp, men det har ikke skjedd enda.

 

Nå synes jeg egentlig at du ødela emne mitt litt, dette var ikke meningen med emne i det hele tatt. Men ja, jeg forstår ditt synspunkt, du sier jeg ikke vil lykkes fordi jeg vil sende inn til forlag i stedet for å sende til venner og familie. Merkelig syn, men da er vi to forskjellige og vi lar den ligge (:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...