Gå til innhold

Følge drømmen eller fortsette utdanning?


Frksokk

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg kan få uærlige meninger i begge retninger, det er ikke noe jeg trenger i noen av retningene..

 

Kanskje jeg er utopisk? Tja, jeg er ung og naiv, jeg har en drøm som jeg virkelig ønsker å følge i stedet for å havne i en jobb jeg ikke liker og angre på at jeg ikke en gang prøvde å gå etter drømmen min.

 

Jeg er klar over at det er like liten sjanse å få gi ut bøker som det er å vinne i lotto mange ganger på rad eller noe. Men hei, er det ikke også ufattelig liten sjanse for å bli født i fantastiske Norge og få alle fordelene våre? Allikevel sitter vi her da...

 

Hvis du har lest litt av det jeg har skrevet, så skjønner du nok at jeg skriver for skrivingens del. Jeg skriver hver dag og har gjort det i fire år, uten at en sjel har lest hva jeg har skrevet. Hvorfor? Fordi jeg ville bare skrive, hva andre mente om hva jeg skrev var klekkende likegyldig. Men nå har det gått opp for meg hva drømmen min er.

 

Også skriver du at mye kan forandre seg. Vel ja, på fire år har jeg gått fra å ville bli jagerflypilot, veterinær, politi, sykepleier, designer og starte min egen bedrift. Alt har endret seg, men det eneste som har vært det samme er ønske jeg har om å skrive, jeg vet det aldri kommer til å forandre seg.

 

Ja, jeg ser det med utdanning, jeg bare liker ikke den veien jeg er på vei nå med min utdanning, det tapper meg for både krefter og motivasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nebuchadnezzar har et poeng, kanskje det er akkurat det du trenger? Alle trenger å høre ærlige meninger en gang i blandt vet du, vi kommer oss ikke fremover hvis ikke :)

 

Når det gjelder noenlunde seriøse nettsider hvor du kan dele verkene dine, (og da mener jeg ikke absolutt alt du har skrevet, kanskje bare et kapitel eller noe slikt er nok bare for å få en anelse av hvordan "de andre" responderer, forstår?) finnes det nok flere alternativer.

 

Jeg anbefaler writers digest; www.writersdigest.com - på forumet her kan du dele noe småtteri og se hva de sier. De som er der inne, er for det meste som deg selv, og ønsker ikke hverken å få eller gi useriøs kritikk. Selv har jeg delt en av de to historiene mine der, og vurderer å dele den andre også etterhvert. (Må være på engelsk da, naturligvis)

 

Den andre siden er også på engelsk. Her har jeg delt begge mine historier: www.goodreads.com - Det er ikke det samme opplegget her som på writers digest; her bare legger du ut historiene dine for folk til å lese dem, også kan de eventuelt kommentere på det i kommentarfeltet, nesten som en blogg. Jeg føler ikke det er like interaktivt som det er på et forum, men det er alikevel en mulighet! :)

Lenke til kommentar

Jeg synes så absolutt at du skal gå for drømmen din. Samtidig må du være realistisk. Det er mulig du vil lykkes og få dine bøker utgitt, men det er svært få forfattere i Norge som klarer å livnære seg som dette alene.

 

Hvis du ikke kan leve som forfatter, hva ønsker du å gjøre da? Ta en utdanning innenfor noe du kunne tenke deg å gjøre som et andre valg, eventuelt ta en utdannelse som kan hjelpe deg som forfatter (f.eks litteraturstudier eller journalistutdanning). Samtidig som du gjør dette, så kan du jobbe videre med bøkene dine.

 

Jeg ville lagt noen av novellene ut på nett. Ikke på diskusjon.no, men på nettsteder dedikert til amatørforfattere, hvor du kan få saklige tilbakemeldinger av andre i lignende situasjoner. Kanskje du også kan skrive gode anmeldelser av andre fantasy/krim-bøker på nett, og på den måten bygge deg opp et navn, få kontakter og samtidig øve deg på å skrive.

Jeg synes så absolutt at du skal gå for drømmen din. Samtidig må du være realistisk. Det er mulig du vil lykkes og få dine bøker utgitt, men det er svært få forfattere i Norge som klarer å livnære seg som dette alene.

 

Hvis du ikke kan leve som forfatter, hva ønsker du å gjøre da? Ta en utdanning innenfor noe du kunne tenke deg å gjøre som et andre valg, eventuelt ta en utdannelse som kan hjelpe deg som forfatter (f.eks litteraturstudier eller journalistutdanning). Samtidig som du gjør dette, så kan du jobbe videre med bøkene dine.

 

Jeg ville lagt noen av novellene ut på nett. Ikke på diskusjon.no, men på nettsteder dedikert til amatørforfattere, hvor du kan få saklige tilbakemeldinger av andre i lignende situasjoner. Kanskje du også kan skrive gode anmeldelser av andre fantasy/krim-bøker på nett, og på den måten bygge deg opp et navn, få kontakter og samtidig øve deg på å skrive.

 

Hvis jeg må leve med noe annet enn å skrive med en deltidsjobb ved siden av, spiller det nesten ingen rolle hva jeg gjør, bare det ikke er uetisk eller inmari slitsomt. En helt vanlig, kjedelig kontorjobb kanskje? For det spiller ingen rolle...

 

Vel, det var kanskje litt brutalt, men siden jeg ikke har prøvd å realisere den egentlig drømmen min, klarer jeg ikke se noe annet jeg har lyst til, er det som er problemet.

 

Kanskje jeg skal prøve å lette enda mer etter seriøse steder man kan legge ut noveller (:

Lenke til kommentar

 

Nebuchadnezzar har et poeng, kanskje det er akkurat det du trenger? Alle trenger å høre ærlige meninger en gang i blandt vet du, vi kommer oss ikke fremover hvis ikke :)

 

Når det gjelder noenlunde seriøse nettsider hvor du kan dele verkene dine, (og da mener jeg ikke absolutt alt du har skrevet, kanskje bare et kapitel eller noe slikt er nok bare for å få en anelse av hvordan "de andre" responderer, forstår?) finnes det nok flere alternativer.

 

Jeg anbefaler writers digest; www.writersdigest.com - på forumet her kan du dele noe småtteri og se hva de sier. De som er der inne, er for det meste som deg selv, og ønsker ikke hverken å få eller gi useriøs kritikk. Selv har jeg delt en av de to historiene mine der, og vurderer å dele den andre også etterhvert. (Må være på engelsk da, naturligvis)

 

Den andre siden er også på engelsk. Her har jeg delt begge mine historier: www.goodreads.com - Det er ikke det samme opplegget her som på writers digest; her bare legger du ut historiene dine for folk til å lese dem, også kan de eventuelt kommentere på det i kommentarfeltet, nesten som en blogg. Jeg føler ikke det er like interaktivt som det er på et forum, men det er alikevel en mulighet! :)

 

Det jeg føler med å legge ut på forskjellige nettsteder hvor folk kan kommentere, er faren for at de ikke leser det og kommenterer bare for å kommentere og ikke kommer med meninger som har grunnlag. Er ikke ærlige meninger jeg er redd for, det er meninger som er tatt helt ut av det blå.

 

Jeg skriver på norsk og utelukkende på norsk (: Men ellers takk for tips om nettsteder!

Lenke til kommentar

Det jeg føler med å legge ut på forskjellige nettsteder hvor folk kan kommentere, er faren for at de ikke leser det og kommenterer bare for å kommentere og ikke kommer med meninger som har grunnlag. Er ikke ærlige meninger jeg er redd for, det er meninger som er tatt helt ut av det blå.

 

Jeg skriver på norsk og utelukkende på norsk (: Men ellers takk for tips om nettsteder!

Ikke legg det ut på nettsteder. Boken din er verdt mer enn som så. Noveller, og utdrag kan du legge ut på slike sider.

 

Om du ønsker kommentarer så gi ut bøker til bekjente og familie. Det er tross alt gjennomsnittpersonen som skal lese boken din. Om boken din er god, vil de si ifra. Og de vil støtte deg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Vel, du bestemmer selv hva du øsnker å gjøre. Men å være redd for noe som du sier her, blir litt.. urrasjonelt kanskje? Si at du får slike tilbakemeldinger da. Hva så? De har jo bare meninger som er helt ut av det blå, uten grunnlag. De kan uansett ikke ødelegge drømmen din, sant? Dessuten er det du som vet best når det gjelder arbeidet ditt!

Lenke til kommentar

Siden du sier det er det samme hva du jobber med om du ikke er forfatter - hva med å ta en utdannelse innenfor litteraturvitenskap? Da får du mer kunnskap om bøker, får lest mer (noe som alltid er bra om man skal skrive) og får mer innblikk i hva som gjør en god bok god. I tillegg er studiene "myke" nok til at du får tid til å skrive utenom også. Kanskje du til og med kan vise en novelle eller et kapittel til en av professorene og få en tilbakemelding der?

Lenke til kommentar

Ikke legg det ut på nettsteder. Boken din er verdt mer enn som så. Noveller, og utdrag kan du legge ut på slike sider.

 

Om du ønsker kommentarer så gi ut bøker til bekjente og familie. Det er tross alt gjennomsnittpersonen som skal lese boken din. Om boken din er god, vil de si ifra. Og de vil støtte deg.

 

De vil støtte deg ja, men jeg vil si sjangsene for at de gir deg gode og ærlige tilbakemeldinger er liten. De vil rose deg enten det du skriver er bra eller dårlig. Men ellers er jeg enig med deg, noveller og korte historier er hva som bør bli publisert på nett. Meningen med dette er jo å nødvendigvis forbedre sine egne skriveferdigheter, og samtidig at noen leser hva en skriver.

 

EDIT:

 

Leste du det jeg skrev om at det spiller liten rolle om du faktisk får gitt ut noe? Jeg har flere venner som har fått gitt ut bøker, bøker jeg selv mener er gode. Men de tjener omtrent ingenting på det, som igjen betyr at nesten ingen leser bøkene.

 

Og hva så om du får sårende tilbakemeldinger om det du skriver? Er du ikke "mann" nok til å tåle det bør du finne deg noe annet å gjøre. Det som går igjenn for alle som har suksess innen et eller annet felt er lett.

 

De som har suksess har spist mer dritt enn alle andre, de har jobber hardere, smartere og mer. Det er de som skriver historier på dopapir fordi de er så fattige. Det er de som har to ekstrajobber, og sitter oppe hele natten fordi de har en så brennende lidenskap.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Vel, du bestemmer selv hva du øsnker å gjøre. Men å være redd for noe som du sier her, blir litt.. urrasjonelt kanskje? Si at du får slike tilbakemeldinger da. Hva så? De har jo bare meninger som er helt ut av det blå, uten grunnlag. De kan uansett ikke ødelegge drømmen din, sant? Dessuten er det du som vet best når det gjelder arbeidet ditt!

 

Nei, men jeg vil ikke kunne se forskjell på ekte konstruktiv tilbakemelding og tilfeldig meninger, ikke sant?

Men ja, du har rett, spiller jo egentlig ingen rolle, men da ser jeg heller ikke vitsen med å legge det ut, hvis jeg ikke skal ta til meg tilbakemeldingene heller, hvis du skjønner? (:

 

Men ja, skal mer til for å knuse drømmen min. Til og med Harry Potter ble refusert, hehe..

Lenke til kommentar

Siden du sier det er det samme hva du jobber med om du ikke er forfatter - hva med å ta en utdannelse innenfor litteraturvitenskap? Da får du mer kunnskap om bøker, får lest mer (noe som alltid er bra om man skal skrive) og får mer innblikk i hva som gjør en god bok god. I tillegg er studiene "myke" nok til at du får tid til å skrive utenom også. Kanskje du til og med kan vise en novelle eller et kapittel til en av professorene og få en tilbakemelding der?

 

Veldig god ide, jeg skal tenke litt på den (: Er nok bare det at jeg er så lei av studier, og spesielt innleveringer og fremføringer, noe jeg hater intenst. Og man må ha Ex. Phil og Ex. fac på litteraturstudiet eller?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Men sjangsen for at du får konstruktiv kritikk er jo til stede uansett.

 

Men som nevnt er jo det å legge ut korte fortellinger på nettet på denne måten ikke et godt utgangspunkt for å bli publisert, det er sant. Det er heller et godt utgangspunkt for å forbedre skrivingen og stilen. Uansett, det er ikke en dum ting å forbedre de. :)

 

Jeg støtter uansett Tabris på at en utdanning innenfor litteraturvitenskap (evt. journalistikk) ikke er en dårlig idé i det hele tatt! :)

Lenke til kommentar

Problemet med å ikke ta studier og heller ikke brenne for en karriere utenom skriving er at du da ofte blir sittende igjen med "Rimi-jobber" uten karrieremuligheter. Det er ingenting galt med det i seg selv, og det er godt mulig det er helt greit for deg nå. Men hvis forfatterdrømmen aldri slår gjennom, og du sitter om ti år med ingen utdannelse og kun strøjobberfaring som gir deg lite rom for egenutvikling og karriere, så spørs det hvor gøy du synes det er da.

Lenke til kommentar

Nebuchadnezzar: Ja, foreldre og venner er en smule for snille.

 

Og jeg tåler harde tilbakemeldinger på det jeg har skrevet, har jeg sagt at jeg ikke gjør det? Det eneste jeg sa var at jeg ser ikke vitsen med å legge ut noe på nettet om man ikke skal ta til seg tilbakemeldingene. Og hvis tilbakemeldingene da er grunnlagsløse, blir det bare dumt...

 

Jeg likte det siste avsnittet du skrev, fikk meg til å tenke litt, takk (:

 

Problemet med å ikke ta studier og heller ikke brenne for en karriere utenom skriving er at du da ofte blir sittende igjen med "Rimi-jobber" uten karrieremuligheter. Det er ingenting galt med det i seg selv, og det er godt mulig det er helt greit for deg nå. Men hvis forfatterdrømmen aldri slår gjennom, og du sitter om ti år med ingen utdannelse og kun strøjobberfaring som gir deg lite rom for egenutvikling og karriere, så spørs det hvor gøy du synes det er da.

 

Ja, jeg ser den, det hadde vært ganske kjipt. Men er det ikke folk som er både 30 og 40 som bytter arbeid og får seg en ny karriere? (:

Lenke til kommentar

Jeg syntes igjen det virker som du bare vil ha letteste utvei. Jobb hardt og jobb mye, det vil jeg si er den beste veien til suksess. En kan også vurdere lærerutdanning, som kan være rimelig kort, PPU + et eller annet fag norsk / samfunnsfag. Da får en også mye ferie, en kan bruke som en selv ønsker.

 

Jeg jobber gjerne 45-50 timer i uken da jeg går på universitet. Du sover 12 timer om dagen ja? Jeg sover 4-5.. Mye av disse timene er arbeid jeg ikke liker. Men jeg biter tennene sammen og gjør det. Vet du hvorfor? Fordi jeg ønsker meg en fremtid, og jeg er forberedt for å arbeide for å skape den selv.

 

Ta deg gjerne et friår og tenk hva du har lyst til, det kan også gi deg en god motivasjon til eventuelle videre studier. Dog får en ingenting gratis

Lenke til kommentar

Jeg syntes igjen det virker som du bare vil ha letteste utvei. Jobb hardt og jobb mye, det vil jeg si er den beste veien til suksess. En kan også vurdere lærerutdanning, som kan være rimelig kort, PPU + et eller annet fag norsk / samfunnsfag. Da får en også mye ferie, en kan bruke som en selv ønsker.

 

Jeg jobber gjerne 45-50 timer i uken da jeg går på universitet. Du sover 12 timer om dagen ja? Jeg sover 4-5.. Mye av disse timene er arbeid jeg ikke liker. Men jeg biter tennene sammen og gjør det. Vet du hvorfor? Fordi jeg ønsker meg en fremtid, og jeg er forberedt for å arbeide for å skape den selv.

 

Ta deg gjerne et friår og tenk hva du har lyst til, det kan også gi deg en god motivasjon til eventuelle videre studier. Dog får en ingenting gratis

 

Jammen jøss, da er jo du kjempeflink? Ja, kall meg gjerne lat, det bryr jeg meg ikke noe om (:

 

Jeg sover 12 timer fordi jeg er utslitt av arbeidet jeg holder på med, tja, kanskje jeg ikke tåler like mye som andre, men mennesker er forskjellig?

 

Jeg vil også arbeide for min fremtid, men akkurat nå føles det feil å arbeide for en fremtid innenfor noe jeg ikke vil... Hvis du skjønner? Hvis det var noe jeg brant for, så ville jeg stått på med klør og nebb, men det er ikke noe som interesserer meg, det gjør alt veldig mye vanskeligere, for da jobber jeg meg mot en fremtid jeg ikke vil ha..

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser den, det hadde vært ganske kjipt. Men er det ikke folk som er både 30 og 40 som bytter arbeid og får seg en ny karriere? (:

Hvis man faktisk gjør karriere i en alder av 40 eller 50, så er det fordi man har en god og høy utdanning, en bred og karriererettet jobberfaring samt også et brennende ønske om å faktisk å stå på og gjøre en svært god jobb. Som regel alle tre, men minst to av disse forutsetningene må være på plass for å gjøre en god karriere.

 

Hvis du vil ta forfatterdrømmen din videre, så krever det innsats fra deg. Såpass mye innsats at du nok ikke kan tenke på å fokusere på en karriere innen noe annet nå (noe du jo selv ikke har interesse av). Derfor vil jeg anbefale deg å ta en utdannelse slik at du har noe å falle tilbake på. Ekstra bonus er det hvis du tar en litteratur/journalistikk-orientert utdannelse som gjør at du både lærer noe nyttig når det kommer til skriving, samt kan bruke utdannelsen til å få en jobb som i hvertfall er skrive/lese-relatert om forfatterdrømmen ikke skulle gå i oppfyllelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De vil støtte deg ja, men jeg vil si sjangsene for at de gir deg gode og ærlige tilbakemeldinger er liten. De vil rose deg enten det du skriver er bra eller dårlig. Men ellers er jeg enig med deg, noveller og korte historier er hva som bør bli publisert på nett. Meningen med dette er jo å nødvendigvis forbedre sine egne skriveferdigheter, og samtidig at noen leser hva en skriver.

Jeg tror det er mulig å få gode tilbakemeldinger fra venner og familie. Du må si klart ifra at du vil ha deres ærlige tilbakemelding og være åpen for kritikk.

 

I tilegg må du tenke på hvordan responsen deres er. Hvis alle sammen liker boken svært godt, så vil de være langt mer entusiastiske enn om de synes den er kjedelig. Hvis de synes den er kjedelig, må du trolig presse dem til å fullføre boken. Liker de boken, så vil de begynne å anbefale boken til andre. Man trenger ikke direkte kritikk for å finne ut hva folk virkelig mener.

 

Problemet er at Frksokk kjenner nesten ingen som leser bøker. Da vil jeg anbefale han å få flere venner som er interesert i bøker.

 

Edit: Helt enig med Tabris at du bør forsette å studere. Men finn deg et studie du liker bedre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser den, det hadde vært ganske kjipt. Men er det ikke folk som er både 30 og 40 som bytter arbeid og får seg en ny karriere? (:

Hvis man faktisk gjør karriere i en alder av 40 eller 50, så er det fordi man har en god og høy utdanning, en bred og karriererettet jobberfaring samt også et brennende ønske om å faktisk å stå på og gjøre en svært god jobb. Som regel alle tre, men minst to av disse forutsetningene må være på plass for å gjøre en god karriere.

 

Hvis du vil ta forfatterdrømmen din videre, så krever det innsats fra deg. Såpass mye innsats at du nok ikke kan tenke på å fokusere på en karriere innen noe annet nå (noe du jo selv ikke har interesse av). Derfor vil jeg anbefale deg å ta en utdannelse slik at du har noe å falle tilbake på. Ekstra bonus er det hvis du tar en litteratur/journalistikk-orientert utdannelse som gjør at du både lærer noe nyttig når det kommer til skriving, samt kan bruke utdannelsen til å få en jobb som i hvertfall er skrive/lese-relatert om forfatterdrømmen ikke skulle gå i oppfyllelse.

 

You speak the truth! Støttes 100%. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere dette, til og med Jo Nesbø trenger språkvask, det har ingenting med masse skrivefeil å gjøre.

 

Dette er helt riktig. "Språkvask", korrekturlesing, redigering osv. er helt vanlig å få hjelp til blant selv anerkjente forfattere. Ikke bry deg så meget om uttalelser fra folk uten innsikt i hva de legger ut om.

Jeg skal gi deg et godt råd: Få deg en utdannelse som sikrer deg jobb om alt skulle gå i vasken. Gjør det nå mens du er ung. Det finnes vel noe annet enn å skrive som du synes er kjekt, som du kunne utdannet deg til? Så kan du skrive litt på siden. Når det økonomiske presset forsvinner ved at du har en sikker jobb med akseptabel inntekt, så kommer også ideene mer flytende. Det finnes flere vellykkede forfattere som har gått i denne retningen, forfatteren av Drageløperen for eksempel, som er lege. Lykke til!

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...