Gå til innhold

Følge drømmen eller fortsette utdanning?


Frksokk

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere dette, til og med Jo Nesbø trenger språkvask, det har ingenting med masse skrivefeil å gjøre.

 

Og du svarte ikke på det jeg skrev, forlag vil ikke ha bøker som er gitt ut i bokformat på slike nettsider, da er løpet allerede kjørt.

 

Det er egentlig ganske rart at du sier at jeg ikke vil lykkes fordi jeg tror at forlag er veien å gå, uten en gang å ha lest noe av det jeg har skrevet...

 

Hvis man er flink nok til å bli utgitt på forlag, hvorfor stresse med alt det andre?

 

Jeg er ikke bekymret for at noen skal stjele boka mi, det har jeg aldri sagt? Man sender aldri fra seg noe man har brukt evigheter på til folk man ikke stoler på, uavhengig om man er redd for tyveri eller ikke.

 

Kanskje hvis jeg sender inn til tusen forlag og bare få refusert bøkene mine, så skjønner jeg at jeg er dårlig og kan gi opp, men det har ikke skjedd enda.

 

Nå synes jeg egentlig at du ødela emne mitt litt, dette var ikke meningen med emne i det hele tatt. Men ja, jeg forstår ditt synspunkt, du sier jeg ikke vil lykkes fordi jeg vil sende inn til forlag i stedet for å sende til venner og familie. Merkelig syn, men da er vi to forskjellige og vi lar den ligge (:

 

Nei, jeg sier du vil trolig ikke lykkes, fordi du er ikke villig til å gjøre det som skal til for å bli en suksessful forfatter. Jeg sa at det er mulig at du er heldig og et forlag vil like boken din. Men hvis det er sånn at boken din trenger språkvask for at folk skal være villig til å lese den, så er nok sjangsene dine små.

 

Å komme seg inn i slike industrier krever tolmodighet. og innsatsvilje. Skriver du en bok, sender den inn til masse forlag og så gjør ingenting mer. Så er du ikke seriøs. Den første boken din vil trolig bli avvist av forlagene, så poenget er heller å få litt erfaring innenfor industrien. Dereter må du prøve å bygge opp en lokal fanbase. Siden du er ikke villig til å gjøre dette.

 

Da er svaret til denne tråden. Du tar ikke forfatrtermulighetene dine seriøst. Skaff deg en god utdannelse, sånn at du kan få deg en god jobb, og ikke slutt studiene for å skrive.

 

Drømmen din er ikke mer holdbar enn det er for den gjennomsnittelig ungdom å bli berømt fotballspiller. Jeg ville foreslått til en slik person å trene veldig ofte for et godt ungdomslag. Hvis han sier, jeg vil ikke trene mer enn 2 ganger i uken og jeg vil bare spille for Tåsen. Så vil jeg si at han er ikke seriøs, og bør fokusere på noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du forstår jo virkelig ikke hva jeg sier. Alle forfatter trenger språkvask, det har ingenting med at de er dårlig til å skrive.

 

Og jeg kommer ikke til å lykkes fordi jeg ikke er villig til å lage masse trøbbel for meg selv ved å gi ut boka på "print-on-demand"? Du ser ikke hva jeg skriver en gang.

 

For det første har jeg aldri fått noen avslag, derfor vil jeg først prøve forlag før jeg gir meg ut i den prosessen du har så utrolig stor tro til.

 

Du har ikke skrevet bøker, eller gitt ut noe, eller egentlig satt deg inn i forlagsbransjen, så jeg ser ingen grunn til å ta deg seriøst (:

 

Jeg har skrevet mail med flere forlag, eneste måten å bli godtatt på, er om boka ikke er gitt ut på noen andre steder, heller ikke "print-on-demand".

 

Kom tilbake og fortell meg at drømmen min er håpløs fordi jeg tror på forlag, den dagen du har blitt kjent forfatter på den måten du forteller (: Alle andre har nemlig gjort det på min måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du forstår jo virkelig ikke hva jeg sier. Alle forfatter trenger språkvask, det har ingenting med at de er dårlig til å skrive.

 

Og jeg kommer ikke til å lykkes fordi jeg ikke er villig til å lage masse trøbbel for meg selv ved å gi ut boka på "print-on-demand"? Du ser ikke hva jeg skriver en gang.

 

For det første har jeg aldri fått noen avslag, derfor vil jeg først prøve forlag før jeg gir meg ut i den prosessen du har så utrolig stor tro til.

 

Du har ikke skrevet bøker, eller gitt ut noe, eller egentlig satt deg inn i forlagsbransjen, så jeg ser ingen grunn til å ta deg seriøst (:

 

Jeg har skrevet mail med flere forlag, eneste måten å bli godtatt på, er om boka ikke er gitt ut på noen andre steder, heller ikke "print-on-demand".

 

Kom tilbake og fortell meg at drømmen min er håpløs fordi jeg tror på forlag, den dagen du har blitt kjent forfatter på den måten du forteller (: Alle andre har nemlig gjort det på min måte.

Alle andre har gjort det på din måte? Det er mange som har blitt kjent først igjennom en lokal fanbase, eller internett og dereter gått til et forlag. http://voices.yahoo.com/famous-authors-self-published-why-self-publishing-409967.html

Det er også mange gode bøker som har blitt avvist.

 

Jeg har sagt at du kan prøve et forlag først, for å få erfaring innenfor industrien. Men skal du komme deg videre er den beste løsningen å fokusere på å bygge opp en fanbase. I tilegg, bare fordi du får boken til et forlag betyr ikke at du kommer deg noe sted, eller får solgt mange bøker. I tilegg ved å selge bøker selv får du mer erfaring i å skrive bøker som folk vil ha.

 

Men siden du er bare villig til å ta den enkleste vei, så er du ikke seriøs. Du vil heller kritisere dem som gir deg tips. Du er ikke villig til å lytte til andre. Og har noen helt tåpelige ideer som at alle forfattere trenger språkvask. Ja, alle store forfattere bruker språkvask, men det betyr ikke at boken deres ikke ville være god uten språkvask, eller at den ikke ville solgt mange kopier.

 

Du er ikke seriøs. Ikke kom her og si noe annet. Siden du ikke er seriøs, skaff deg en god utdannelse og skriv bøker som hobby.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke seriøs? Du sa jo akkurat det jeg har prøvd å fortelle deg lenge, at jeg prøver forlagene først, og hvis det er en håpløs prosjekt, så får jeg se på det på en annen måte. Jeg har aldri sagt at jeg aldri kommer til å prøve din måte, jeg prøver bare forlagene først.

 

Selvfølgelig må man markedsføre seg selv, selvom forlagene har gitt ut boka, så klart, da gjør man sånn som du har sagt, selger til venner og familie, går innom lokale bokhandlere, selvfølgelig vet jeg hva det innebærer.

 

Villig til å ta den enkleste vei? Villig til å prøve forlag først, dermed se på andre løsninger heter det....

 

Jeg er seriøs, ikke kom å si noe annet. Du overser jo totalt hva jeg skriver, så det er du som ikke er seriøs (: Jeg er villig til å gjøre alt, jeg bare vil vente å se hva forlagene sier først, siden jeg enda ikke har fått negativt svar.

 

Forresten, takk for at du ødela emne mitt, nå har det blitt en håpløs diskusjon som ikke gir noen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke seriøs? Du sa jo akkurat det jeg har prøvd å fortelle deg lenge, at jeg prøver forlagene først, og hvis det er en håpløs prosjekt, så får jeg se på det på en annen måte. Jeg har aldri sagt at jeg aldri kommer til å prøve din måte, jeg prøver bare forlagene først.

 

Selvfølgelig må man markedsføre seg selv, selvom forlagene har gitt ut boka, så klart, da gjør man sånn som du har sagt, selger til venner og familie, går innom lokale bokhandlere, selvfølgelig vet jeg hva det innebærer.

 

Villig til å ta den enkleste vei? Villig til å prøve forlag først, dermed se på andre løsninger heter det....

 

Jeg er seriøs, ikke kom å si noe annet. Du overser jo totalt hva jeg skriver, så det er du som ikke er seriøs (: Jeg er villig til å gjøre alt, jeg bare vil vente å se hva forlagene sier først, siden jeg enda ikke har fått negativt svar.

 

Forresten, takk for at du ødela emne mitt, nå har det blitt en håpløs diskusjon som ikke gir noen mening.

Du var den som ødellegget emnet ditt, med din holdning.

 

Det du skrev nå, er ikke det samme som du skrev tidligere Du skrev

måten å bli forfatter er å skrive, skrive, skrive og så sende inn til forlag og se om de godkjenner verket ditt, slik kommer det nok alltid til å være

Nå sier du allikavel, at du er villig til å bruke en annen metode om du blir avvist. Noe du trolig vil. De fleste forfattere blir avvist, selv Harry Potter ble avvist.

 

Ved å gi ut bøker til familie, venner og på internett, kan du få tilbakemelding sånn at du kan skrive bedre bøker. I tilegg vil du ha noe du kan putte på CV-en din.

Lenke til kommentar

Er det rart jeg får en bittelitt negativ holdninger når du rett og slett sier at jeg ikke kommer til å lykkes når jeg har lyst til å prøve forlag? Og at jeg ikke er seriøs nok når jeg sitter å skriver hver eneste dag?

 

Og ja, jeg tror ikke man kan leve av å være forfatter på din måte, men man kan få verket sitt lest, dessuten anses man ikke egentlig som utgitt forfatter før man faktisk har utgitt noe på forlag...

 

Men jeg er villig til å prøve, hvis min første plan går helt i vasken, men det er det jeg satser på i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det rart jeg får en bittelitt negativ holdninger når du rett og slett sier at jeg ikke kommer til å lykkes når jeg har lyst til å prøve forlag? Og at jeg ikke er seriøs nok når jeg sitter å skriver hver eneste dag?

 

Og ja, jeg tror ikke man kan leve av å være forfatter på din måte, men man kan få verket sitt lest, dessuten anses man ikke egentlig som utgitt forfatter før man faktisk har utgitt noe på forlag...

 

Men jeg er villig til å prøve, hvis min første plan går helt i vasken, men det er det jeg satser på i første omgang.

Ja, det er det. Jeg skrev ikke at du var useriøs, før du skrev den posten jeg siterte over. Bare fordi du skriver, betyr ikke at du er seriøs, og manglende vilje til å høre på andre ideer er useriøst. Poenget med å gi ut bøker selv er ikke å tjene masse penger, men å gjøre navnet ditt mer kjent, og bygge opp en fanbase. Det er svært vanskelig å få boken din sendt til et forlag, og selv om du får det til garanterer det ingenting.

 

For begge metoder, så er sjansen for å kunne leve av verket ditt i begynnelsen lik 0. Gjennomsnittlønnen er 21000 kroner, og de fleste prøver å gå igjennom forlagene. Den tradisjonelle veien fungerer opplagt nok ikke særlig godt for de fleste. Her er noen utdrag fra noen poster

 

I've been writing and illustrating books for about 30 years. I've published with several huge houses and one very dedicated independent. I've been on the NYT Bestseller list and sold over 3 million books. So who does most of my promotion and marketing? I do. The publishers expect it. They don't have the staff to support any but the huge bestsellers. I'd say that at least 80% of my time and energy go into promotion, leaving very little time to actually write and illustrate. So don't be fooled into thinking that a contract from a major publisher guarantees that you'll get marketing support. More than likely, you won't.

 

I am a print published author. (I write for Berkley Books and Grand Central Publishing) I recently got the rights back to several of my backlist books and I'm about to get my backlist into digital format. In preparation for this, I have had very lengthy conversations with authors who are already doing this, several of whom are making a lot more than Konrath. See, however, YA author (not print published) Amanda Hocking who this past December sold 99,000 eBooks Here's the link with her documentation of these sales: http://amandahocking...dnt-happen.html

 

That said, the tipping point came when established print-published authors, realized 1) their publishers continued to do nothing with their out of print backlist and 2) there was now a way for them to monetize that backlist and use it to seed print sales of frontlist titles as well as original digital content. The authors I've spoken to are almost all traditionally published (but not all) with a fan base, and all continue to print publish. What you can't do it throw up a book and sit back and wait for the cash to roll in. It doesn't work that way.

 

Jeg har ingen problemer med at du prøver forlag først. Det er trolig bedre, så du blir kjent med industrien. Men det er ihvertfall bra at nå er du villig til å prøve andre metoder om du ikke får utgitt boken din.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg har da ikke manglende vilje, jeg prøvde bare å få deg til å forstå at jeg først vil prøve forlag siden jeg ikke har blitt refusert, noe du bare overså, og du overså også at forlag ikke vil ha bøker som har blitt gitt ut i bokformat andre steder...

 

Jeg vet jeg ikke kan leve totalt av å skrive bøker, men det funker med en deltidsjobb.

 

Poenget var jo heller ikke om jeg var seriøs eller ikke, poenget var om jeg skulle sette utdanning på vent og følge det drømmen min er...

 

Nei, jeg skjønner ikke poenget med denne diskusjonen, jeg vet jeg er seriøs, jeg er over gjennomsnittet god til å skrive, jeg har vilje og motivasjon, at jeg ikke vil følge tipset ditt med det aller første gjør meg ikke useriøs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg skjønner ikke poenget med denne diskusjonen, jeg vet jeg er seriøs, jeg er over gjennomsnittet god til å skrive, jeg har vilje og motivasjon, at jeg ikke vil følge tipset ditt med det aller første gjør meg ikke useriøs.

Jeg ser poenget. Du har gått fra å si at du bare vil brukte forlag til å vurdere andre måter å selge bøkene dine på.

 

Jeg overså ingenting av hva du skrev. Bare fordi jeg ikke svarer på det, betyr ikke at jeg ikke leste det.

Lenke til kommentar

Nei, men når du fortsatt står på ditt, til tross for at jeg har sagt at forlag ikke vil ha bøker som er gitt ut i bokformat andre steder, da er det jo ikke rart at jeg reagerer (:

 

Jeg tror forlag er måten å gjøre det på, hvis det ikke funker, er det en reserveplan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor diskuterer du fortsatt med Camlon? Han er åpenbart en fyr som tror han kan denne bransjen, uten noen form for erfaring uansett. Han kommer med mye useriøse råd som er på nivå med en ungdomskoleelevs kunnskapsnivå.

 

Etter kommentaren om at språkvask er for folk som ikke kan skrive sluttet jeg å ta alt han skrev seriøst. Garvede forfatter som har skrevet flere titalls bøker trenger språkvask..

Lenke til kommentar

Hvorfor diskuterer du fortsatt med Camlon? Han er åpenbart en fyr som tror han kan denne bransjen, uten noen form for erfaring uansett. Han kommer med mye useriøse råd som er på nivå med en ungdomskoleelevs kunnskapsnivå.

 

Etter kommentaren om at språkvask er for folk som ikke kan skrive sluttet jeg å ta alt han skrev seriøst. Garvede forfatter som har skrevet flere titalls bøker trenger språkvask..

Han diskuterte med meg og ble enig med det jeg skrev. Men selvfølgelig er det jeg som ikke har peiling, mens du har det?! Hvis du faktisk mener at mine argumenter er feil, så bør du komme med ordentlige argumenter. Eller kanskje du bare ikke liker mine argumenter, men har faktisk ingen gode argumenter mot dem.

 

Kommentaren min om språkvask er helt korrekt. Er boken din elendig uten språkvask, så vil ingen forlag godta boken din. Språkvask er ikke der for å gjøre boken din god, den er der for å forbedre språket, sånn at boken blir noe bedre.

 

BTW: Det er heller ikke sånn at man trenger å kunne så fryktlig mye om bokindustrien for å kunne vite hva som vil fungere og hva vil ikke. Det er akkuratt det samme i musikkbransjen. Lager du musikk, og bare prøver å sende dem inn til platekompanier og ingenting annet, så vil ikke det fungere særlig godt heller. Å bygge opp en lojal fanbase er svært viktig for å bli sett og respektert. Store forfattere sier det samme, som jeg lenket til. Men Christeven, du vet bedre gjør du ikke?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Camlon har rett. Hvis planen bare er å skrive og sende inn til forslag, er det ingenting som skiller deg fra hundrevis, kanskje tusenvis av andre. Du må ville det mer enn alle andre, behandle skriving og markedsføring av deg selv som en heltidsjobb, selv om du bare gjør det deltid. Send bøker til venner, familie, gamle lærere, få de til å gi deg konstruktiv kritikk.

 

Du kan ikke ha det romantiske bildet av å strebe i kassa på rimi i 8 timer, komme hjem og sette deg godt til ved skrivepulten med laptop og en kopp med kakao og bare skrive og sende inn til forlag, deretter drar du inn et par hundretusen etter noen år. Markedsføringen av deg selv er like viktig.

 

Det er ikke mange nordmenn som kjøper bøker av en annen random nordmann. Personlig har jeg ikke lest noe norsk litteratur fra de siste 20 årene. Kommer hovedsaklig av at jeg har mange klassikere både innenfor internasjonal og norsk litteratur igjen å lese, men selv sett bort fra det er det ingenting jeg har blitt introdusert for de siste 20 årene som frister.

 

Kommer du fra en småby, spør om du får lov til å sette opp en stand på et lokalt kjøpesenter hvor du kan prøve å selge bøker en dag. Øv inn en sales pitch, hva med boken er verdt leserens tid? Bakerst i boken legger du til en mail adresse og en post adresse og skriver at du er på utkikk etter konstruktiv kritikk og vil gjerne diskutere boken med alle som er interessert.

 

Det samme gjelder også i en storby, men jeg ser for meg at folk ville vært mer støttende for en lokal forfatter i en mindre by.

 

Men som du sier selv, å prøve forlaget først er ingen dum ide. Stand ideen kan gjennomføres også med utgivelse på forlag, og du er ute i det åpne og bygger en fanbase.

 

Leksen er: at forlaget liker boken din er ingen garanti for suksess, suksess skaper du for deg selv.

 

EDIT:

 

Jeg ville forresten skaffet meg en utdanning som kan være relevant til skrivingen, men sier ikke at det nødvendigvis er bedre enn å utsette utdanning i noen år og se hvor skrivingen leder deg. Det må bli et valg du tar selv.

Endret av Tensai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deler du noen av historiene dine på nettsteder? I såfall, hviken nettsteder, og hva er responsen?

Deler du noen av historiene dine på nettsteder? I såfall, hviken nettsteder, og hva er responsen?

 

Har ikke gjort det nei, bare sendt til venner og familie, alle har sagt at jeg er flink og har talent, men sånt tar jeg ikke for god fisk fordi hvis de ikke likte det i det hele tatt, ville de ikke hatt hjerte til å si det (:

 

Når det gjelder språkvask, har vel ingen sagt at språkvasken endrer hele boka til å bli fantastisk? Nei, men språkvask må til, uansett hvem som har skrevet boka, så det er det ingen vits i å diskutere. Er boka dårlig, hjelper ikke språkvask noenting så klart, men for de som har skrevet bok vet at å ha styr på absolutt alle grammatiske regler når man har 100 000 ord å forholde seg til, virkelig ikke er en lett sak.

 

Jeg hater at folk rakker ned på meg uten noen grunn, derfor klarte jeg ikke holde meg unna diskusjonen for jeg synes utsagnene som ble sagt var urettferdig.

 

Og ja, jeg forstår jo helt dette med at man ikke kan sende inn til forlag å tro at man blir superkjent forfatter på et blunk, men å sende til forlag er et sted å starte. Hvis man så få gitt ut på et forlag, da kan man drive markedsføring som bare pokker, og det er min plan i første om gang. Men at Camlon har rett i absolutt alt han sier, det er jeg ikke enig i.

 

Jeg tror ikke det er noen dans på roser det her, det har jeg aldri sagt eller ment, men å si at veien gjennom et forlag er gammeldags, blir vel ærlig talt å ta i.

 

 

Vet ikke om jeg skal ta det som en fornærmelse eller ikke at Camlon antar jeg er hannkjønn, det er jeg altså ikke (:

Lenke til kommentar

All publikasjon er god publikasjon, enig? Med det mener jeg ikke at alt Camlon sier, er sant. Men han (?) har et poeng; det er viktig å vise seg fram, uansett.

 

Jeg synes ikke du virker useriøs ved å ikke dele historiene på nettet eller lignende. Du sier du skriver hver dag, og det er jo akkurat det én må gjøre om man virkelig vil noe, og som får meg til å forstå at du virkelig vil dette! :)

 

Derfor spør jeg; hva har du å tape på å vise det frem til så mange som mulig? Fortsett å send inn til forlag! Men husk at du taper ingenting på å vise verket ditt frem andre plasser også..!

 

Hva skriver du om forresten? Som tidligere nevnt er det ikke uaktuelt med en utdanning innenfor litteratur. Evt. sende inn en søknad på skriverskolen i Bergen (http://www.skrivekunst.no/) - Det skader ikke.

 

Har selv søkt på bachleor i litteratur til høsten. Skriver litt på siden, men ikke like mye som deg (Ikke hver dag) Har begynt flere verk enn jeg har fullført - har vel bare to historier/noveller som jeg anser som ferdige. Disse to har jeg delt på noen nettsider, og merker jeg setter pris på responsen og kritikken jeg får derfra, nyttig er det uansett hvilken ambisjoner én har.

Endret av elper
Lenke til kommentar

Du lever i en utopisk drøm, en bokhandel er det tusenvis av bøker, fra hundrevis av ulike forfattere.

La oss si at du får boken din utgitt av et forlag. Hva så? Det betyr at du er bedre til å skrive enn kanskje titusen andre forfatterspirer. Det betyr ikke at du vil tjene noe som helst, eller at noen leser boken din.

 

Jeg vil faktisk si at flere vil lese boken din om du selger den på Karl Johan, enn om den står innerst i et hjørne i et par bokhandler.

 

Mitt spørsmål er hvorfor ønsker du å gi ut en bok? Er det for penger, eller er det for at andre skal lese boken din og like den, eller er det bare fordi du liker å skrive? Om du ønsker at andre skal lese det du skriver vil jeg heller satse på å publisere mye på nett. Da er det også lettere å få konstruktive tilbakemeldinger, som gjør at du kan kvesse evnene dine.

 

Kanskje du burde tjene opp litt penger med utdanningen du holder på med, også ta et friår hvor du skriver mye. Og tenker over hva du vil? Du er fortsatt ung, og mye kan forandre seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, er viktig å vise seg fram!

 

Jeg har egentlig ikke kommet over sider jeg synes er seriøse nok til at jeg våger å legge ut det jeg har skrevet egentlig (:

 

Jeg skriver for det meste fantasy, men også krim og andre temaer i novelleform.

 

Og jeg har sendt inn til Skrivekunstakademiet, men vel, hadde jeg bare vært så flink at jeg kom inn der hadde jeg ikke hatt problemer! (:

 

Bra at du også skriver! Har flere bøker, og en haug av noveller og annet smårusk som jeg anser som ferdig, men min lidenskap er virkelig å skrive, og det er nesten det eneste jeg gjør utenom å studere...

 

En annen grunn til at jeg ikke har lagt ut noe på nettet, er vel egentlig at jeg er redd for den råskapen som finnes på nettet, bare fordi jeg la ut dette emnet her har jeg jo blitt kalt useriøs fordi jeg ville sende inn boka mi til forlag. Mennesker blir så tøffe over nettet, de kan dømme deg rett vest eller skryte deg høyt opp i skyene uten å ha noen grunn i det hele tatt egentlig.

Lenke til kommentar

Kanskje det er akkuratt det du trenger. Ærlige menninger om "verkene" dine rett fra levra?

Ikke den sukkerfløte søte meningene fra venner og kjære.

 

"Du skriver bok, syntes den var fin" < egentlig mener at den ikke var så bra, men velger å ikke si dette til deg.

 

Er boken din dritt bør du få høre det, er slik jeg mener en forbedrer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes så absolutt at du skal gå for drømmen din. Samtidig må du være realistisk. Det er mulig du vil lykkes og få dine bøker utgitt, men det er svært få forfattere i Norge som klarer å livnære seg som dette alene.

 

Hvis du ikke kan leve som forfatter, hva ønsker du å gjøre da? Ta en utdanning innenfor noe du kunne tenke deg å gjøre som et andre valg, eventuelt ta en utdannelse som kan hjelpe deg som forfatter (f.eks litteraturstudier eller journalistutdanning). Samtidig som du gjør dette, så kan du jobbe videre med bøkene dine.

 

Jeg ville lagt noen av novellene ut på nett. Ikke på diskusjon.no, men på nettsteder dedikert til amatørforfattere, hvor du kan få saklige tilbakemeldinger av andre i lignende situasjoner. Kanskje du også kan skrive gode anmeldelser av andre fantasy/krim-bøker på nett, og på den måten bygge deg opp et navn, få kontakter og samtidig øve deg på å skrive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...