Gå til innhold

Følge drømmen eller fortsette utdanning?


Frksokk

Anbefalte innlegg

Dette er helt riktig. "Språkvask", korrekturlesing, redigering osv., er helt vanlig å få hjelp til blant selv anerkjente forfattere. Ikke bry deg så meget om uttalelser fra folk uten innsikt i hva de legger ut om.

Og du ignorerer fullstendig hvilken setting det var skrevet i. Han skrev at han ikke ville utgi bøker uten et forlag, fordi han manglet språkvask. Jeg nevnte at språkvask er bare brukt til å gjøre en bok bedre, ikke til å gjøre en bok god. Hvis boken hans er dårlig uten språkvask, så vil ingen forlag gi ut boken.

 

Uansett, hva er det som gir deg rett til å definere hvem som har innsikt og hvem som har det? Du har ikke argumentert for hvorfor vi skal tro blindt på dine uttaelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva jeg skal svare, føler denne diskusjonen går over stokk og stein nå...

 

 

Men hei, jeg er fortsatt ikke gutt! Og jeg nevnte språkvasken som en liten grunn, for jeg synes det er viktig (:

 

Uansett, faren min utdanna seg til noe fullstendig annet når han var 40, og han klarte det veldig bra (:

 

 

Skjønner det med at man burde studere, jeg vurderer litteraturstudiet nå faktisk (: Må bare lese meg litt opp om det først!

 

Men tja, kan hende det finnes noe annet jeg vil, men det endrer seg konstant! Er utrolig irriterende, jeg søkte jo på det studiet jeg går nå, fordi jeg virkelig ville det for et år siden, og nå angrer jeg...

Lenke til kommentar

Dette er helt riktig. "Språkvask", korrekturlesing, redigering osv., er helt vanlig å få hjelp til blant selv anerkjente forfattere. Ikke bry deg så meget om uttalelser fra folk uten innsikt i hva de legger ut om.

Og du ignorerer fullstendig hvilken setting det var skrevet i. Han skrev at han ikke ville utgi bøker uten et forlag, fordi han manglet språkvask. Jeg nevnte at språkvask er bare brukt til å gjøre en bok bedre, ikke til å gjøre en bok god. Hvis boken hans er dårlig uten språkvask, så vil ingen forlag gi ut boken.

 

Uansett, hva er det som gir deg rett til å definere hvem som har innsikt og hvem som har det? Du har ikke argumentert for hvorfor vi skal tro blindt på dine uttaelser.

 

Vel, setningen din er ikke særlig tvetydig, selv i kontekst:

 

Nei, jeg sier du vil trolig ikke lykkes, fordi du er ikke villig til å gjøre det som skal til for å bli en suksessful forfatter. Jeg sa at det er mulig at du er heldig og et forlag vil like boken din. Men hvis det er sånn at boken din trenger språkvask for at folk skal være villig til å lese den, så er nok sjangsene dine små.

 

Uthevingen er gjort av meg. Du skriver jo her svart på hvitt at hvis boken til trådstarter trenger språkvask for at folk skal være villig til å lese den, så er nok sjansene hennes små.

Dette er helt feil. Språkvask er en vanlig praksis hos forlag som en kvalitetskontroll for selv etablerte forfattere. Hvis hele boken trenger å ryddes opp i, er det noe annet, men dette nevner ikke du noe om.

 

Du kan jo sende en epost til Jo Nesbø eller en annen som har solgt mye og sjekke om det stemmer hvis du er videre interessert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uthevingen er gjort av meg. Du skriver jo her svart på hvitt at hvis boken til trådstarter trenger språkvask for at folk skal være villig til å lese den, så er nok sjansene hennes små.

Dette er helt feil. Språkvask er en vanlig praksis hos forlag som en kvalitetskontroll for selv etablerte forfattere. Hvis hele boken trenger å ryddes opp i, er det noe annet, men dette nevner ikke du noe om.

 

Du kan jo sende en epost til Jo Nesbø eller en annen som har solgt mye og sjekke om det stemmer hvis du er videre interessert.

Jepp, det var nøyaktig hva jeg skrev. Om boken din er dårlig uten språkvask, så vil ikke forlagene gi den ut. De får altfor mange bøker allerede, og må avvise gode bøker. Tror du de vil en gang gidde å lese en bok med dårlig norsk?

 

Jeg vet ikke hva Jo Nesbø vil si, men jeg har en følelse at folk ville forsatt lest bøkene hans om de ikke hadde fått en språkvask. Som sagt, språkvask er for å gjøre en bok bedre, ikke å gjøre en bok god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frksokk, vil anbefale deg å holde deg til utdanningen du har. Jeg råder deg ikke til å slutte med skrivingen, men du sier selv at du skifter mening hele tiden når det kommer til jobb. Alle her i verden stortrives ikke på jobben hver dag, du er heldig som har noe du brenner for utenfor arbeid, noe som setter deg i en mye bedre posisjon enn mange andre. Er du flittig så kan du kanskje starte fulltid med det som nå er hobbyen din også. Gjør ihvertfall en dyp selvgranskning med konklusjonen "dette vil jeg" før du hopper over på et nytt studie.

 

Hva med skrivingen er det du brenner for om jeg tør spørre? Fantasy er en rimelig snever nisje, kan aldri se for meg at du kommer til å tjene penger til livets opphold gjennom fantasybøker her i Norge, og kan også se for meg at entusiasmen til sjangeren forsvinner med årene. Krim markedet bør vel være mettet for lengst, og ser ikke helt hva en 21-åring kan tilføre det markedet uansett. Snakker for meg selv først og fremst her, men krimbøker må virkelig være intellegente og skrevet med et preg av "lang livserfaring" og mye research for at de skal appelere til meg. Skal mye mer til enn en uforventet plot-twist og godt språk å gjøre en god krimbok. (nå skal det sies at jeg synes mye populær krim ikke er god krim og da)

 

Liker du klassisk litteratur? De fleste sjangrer(artikkel, dikt, roman osv)? Analyse av bøker? Da høres litteratur utdanning ut som noe passende for deg. Brenner du for å fortelle selvkomponerte historier, så tror jeg ikke eventuelle jobber etter et litteratur studium, eller studiumet selv, er noe du ville ha elsket.

 

OBS: snakker ut ifra hvordan jeg tror et litteratur studium er, ikke hvordan jeg vet det er. Til sist er det også du som kjenner deg selv best, så ikke ta ting så altfor mye innover deg.(ikke at jeg tror du gjør det)

 

EDIT: må også si at dette er en veldig fin diskusjon, som er mye større enn bare tråd starteren.

Endret av Tensai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg kommer til å holde meg til den utdanningen jeg holder på med uansett, jeg er helt utbrent av den, har veldig lite motivasjon og det er ikke et yrke jeg kan bygge videre på, det er en yrkesutdanning hvor jeg bare kan bli det jeg utdanner meg som, ikke slik som ingeniør..

 

Tja, ende sjanger er det helt klart at jeg kommer til å gjøre etterhvert, men akkurat nå synes fantasy er det mest spennende. Helt enig forresten, krim egner seg for de med ekstreme evner til å forbløffe og forvirre leseren. Humor og andre sjangere føler jeg at jeg trenger litt mer erfaring for å mestre.

 

Jeg er enda ikke helt sikker, men jeg har veldig lyst til å hoppe av det studiet jeg er på nå, ta et år fri hvor jeg jobber deltid, for så å bruke masse tid på å skrive og finne ut hva jeg vil senere. Er dette noe som høres fornuftig ut?

 

Forresten kommer foreldrene mine til å klikke i vinkel hvis jeg sier jeg skal hoppe av studiet, gruer meg til å si det til dem....

Lenke til kommentar

Det blir feil av meg (og andre på forumet) å si bastant ja eller nei til det spørsmålet - det er noe du må bestemme selv. Jeg kan gi deg ett råd; Jeg mener du burde gjøre det. Du har to grunner til det.

 

Du sier du uansett ikke kommer til å fortsette med utdanningen, og mangler motivasjon av den grunn. Tror du at du kommer til å jobbe som det du kommer til å bli etter endt utdanning? I såfall, kommer du til å trives?

 

Dessuten har du noe å drive med som du trives med, skrivingen. Men det er ikke sikkert det blir noe stort ut av det som du kan leve av. Derfor mener jeg det er viktig at du tar en utdanning, enten til høsten eller senere. Du kan jo for eksempel hoppe av nå eller etter eksamenene, og jobbe deltid i sommer samtidig som du skriver, og i tillegg søke på ny utdanning til høsten. Slik får du jo sommeren til å jobbe og skrive, også har du dessuten muligens en skole å gå til til høsten. Det er ikke så dumt å vite at du har det, så kan du bare si nei takk til skoleplassen hvis du velger å fortsette et halvt/helt år med å jobbe og skrive.

 

Selv hadde jeg ét år igjen av en utdanning som ville gitt meg relativt sikker jobb, sluttet og begynte å jobbe. Jeg angrer ikke. Mange faktorer spilte inn til at jeg sluttet. En av dem var at jeg visste at jeg uansett ikke kom til å arbeide som det jeg kom til å bli; jeg visste at jeg ville ta en annen utdanning etterpå, uansett. Så hvorfor ikke slutte, begynne å jobbe med noe annet et år, også søke inn på det jeg ville søke på etter det?

Endret av elper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...