Gå til innhold

Test: Den nye iPad-en


Anbefalte innlegg

 

Jeg ser ikke det helt store problemet skrev jeg, hvilke dimensjoner du vil gi det som jeg ikke anser som et stort eller spesielt relevant problem får bli opp til deg. Et problem som man så enkelt løser, gjennom en effektiv alternativ metode som gir samme resultat, er etter mitt syn knapt et problem. Mulig jeg er en mer løsningsorientert person enn deg, og er mer opptatt av å bruke mulighetene enn av mer eller mindre teoretiske problem. ;)

 

Men du kan likevel ikke inrømme at løsningen er underlegen? Kan du noensinne gå med på å si at apple ikke er perfekt på alt? Det kan vel sies at det er en fordel om man kan benytte begge metodene fremfor kun den ene som apple tillater? Du ser hvor jeg vil, men jeg har ingen intensjon om å dra dette ut i det vide og breie.

 

Selv er jeg opptatt av at ting kan gjøres kjappt og enkelt, og med nettbrett er jo det greit siden man har de med seg på farten. Flere alternative metoder å løse ting på skader ihvertfall ikke :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De konkurrentene som nevnes i slutten av artikkelen er utrolig morsomme, dyre er de og, med dårlig software.Bortsett fra vekt, så slår det alle konkurrentene langt ned i støvla, med mye bedre skjerm, bedre gpu, og unektelig bedre app store. Samt bedre kamera og byggekvalitet. Hvordan denne får 5, når fks transformer prime får 6 når ikke gpsen fungerer og nettleseren er så og si ødelagt er merkelig. Men man blidgjøre android fansen også siden det er så mye om apple og ios fortida :)

 

Beklager sent svar. Prime har karakter 4 nå, selv om den fikk 6 ved lanseringstidspunktet. Utviklingen går naturlig nok videre, og derfor justeres alle karakterer etter hvert som nye og bedre produkter kommer til. Vi gir med andre ord den nye iPad-en bedre score enn Prime, selv om det ikke holdt til en sekser på terningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hadde forventet full pott på denne her faktisk :)

 

Senest i dag, eller rettere sagt for 5 minutter siden irriterte jeg meg noe voldsomt over hvor tungvindt iPad er når det kommer til video. Fikk beskjed av madammen om å legge innpå diverse episoder av en tv-serie før vi skal på utflukt...så da var det bare til å starte opp pc`en, laste ned og så koble padda til itunes og legge over episodene...

 

Ja, jeg har søkt litt etter noen brukbare torrent programmer til iPad 2 etter at jeg jailbreaket den, men finner egentlig ingenting. Så tips taes i mot med åpne armer.

 

Ellers er jeg meget spent på å prøve den nye skjermen, det må være litt av en overgang fra andre brett og spesielt iPad 2 ihvertfall.

 

Prøv Tiod. Da kan du laste over filene på iPaden uten konvertering og crap. Du kan også kopiere filer mellom andre IOS enheter...

 

Ellers så synes jeg moderatorer burde få fjernet tåpelig OT innlegg i denne tråden.

(kanskje dette innlegget fyker først)

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager sent svar. Prime har karakter 4 nå, selv om den fikk 6 ved lanseringstidspunktet. Utviklingen går naturlig nok videre, og derfor justeres alle karakterer etter hvert som nye og bedre produkter kommer til. Vi gir med andre ord den nye iPad-en bedre score enn Prime, selv om det ikke holdt til en sekser på terningen.

Så dere justerer alle karakterer i retrospekt? Hvor langt tilbake? Med hvor stor produktmasse? Hvor regelmessig?

 

Ville det ikke bare være lettere å si "Selv om [gammelt produkt] fikk høyere karakter enn [nyere produkt] betyr ikke det noe annet enn at utviklingen går fremover"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis de virkelig skal justere ned karakterene ettersom tiden går betyr det vel at de eldste telefonene etterhvert får negative terningkast.

Nei, det er nok bedre å la karakteren stå, og heller se den i forhold til årstallet.

 

Ellers må de ansette noen på heltid for å justere ned karakterer :)

Lenke til kommentar

Hvis de virkelig skal justere ned karakterene ettersom tiden går betyr det vel at de eldste telefonene etterhvert får negative terningkast.

Nei, det er nok bedre å la karakteren stå, og heller se den i forhold til årstallet.

 

Ellers må de ansette noen på heltid for å justere ned karakterer :)

 

Det er heldigvis automatikk på dette, ellers hadde det ikke fungert :-). Og terning 1 er fortsatt laveste karakter :-).

Lenke til kommentar

Ikke for å spore av tråden, men jeg synes det fremdeles er en litt snodig sak. Karakteren som ble satt da kan like gjerne være nyttig i fremtiden som karakterene på nye produkter. For å sammenligne modeller fra et par generasjoner tilbake, nå og da spørsmål osv. En satt karakter bør etter min mening være såpass begrunnet at den kan stå for seg selv uten å trenge noen modifikasjoner. Det eneste man trenger å vite er når karakteren ble satt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke for å spore av tråden, men jeg synes det fremdeles er en litt snodig sak. Karakteren som ble satt da kan like gjerne være nyttig i fremtiden som karakterene på nye produkter. For å sammenligne modeller fra et par generasjoner tilbake, nå og da spørsmål osv. En satt karakter bør etter min mening være såpass begrunnet at den kan stå for seg selv uten å trenge noen modifikasjoner. Det eneste man trenger å vite er når karakteren ble satt.

 

Det er fordeler og ulemper med begge måter å gjøre det på. Fordelen med å justere karakterene er at det åpner opp for å kunne sammenligne produkter som er testet tidligere med produkter som er testet i dag. Og kunne lage tjenester hvor du kan filtrere og rangere produkter etter ulike kriterier. For eksempel finne ut hvilke mobiler med gitte spesifikasjoner som er best akkurat nå. Her er f.eks. siste mobiltester sortert etter karakter: http://www.amobil.no/tester/?n=0&s=rating&sd=d

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Bar for å si. Det å kjøpe en 6'er telefon i 2001 (Sony Ericson T68) og det å kjøpe en 6'er telefon i dag (Samsung Galaxy Note) gav deg samme følelsen, men å få en T68 i dag.............

Derfor synes jeg ikke karakterene skal nedjusteres til en best før dato...

Lenke til kommentar

@Mala: Just for you, my friend, a very special, once in a lifetime happening:

 

Jeg sier følgende: Apple er ikke perfekte på alt!

 

(Og neida, det er ikke første gangen jeg sier det, men det er heldigvis så opplagt at det er sjeldent at jeg trenger å si denne selvfølgeligheten. ;) )

Endret av Newton
Lenke til kommentar

http://www.amobil.no/artikler/testprosedyre/27013

 

Grei artikkel å lese vist dere ikke er kjent med måte Amobil tester telefonene og forklaring hvorfor karakterene forandre seg overtid.

Personlig syntes jeg karakterene skal forandre seg, men syntes det hadde vært greit vist den orginale karakteren sto i testen, slik at man vet hva den fikk når den var ny.

 

Det er så mange som er så opptatt av karakter, noen leser ikke tester. De bare sorterer testene etter terningkast og kan da ende opp med en 1-2 år gammel mobil som de forsatt tror er det beste på markedet vist ikke karakterene blir regulert nedover etterhvert som bedre mobiler kommer på markedet.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er misvisende å gi dette brettet så høy karakter i lys av hva som kommer dette året.

 

Dagens beste.

I samtlige tester jeg har sett til dags dato så gis produktet karakter etter hvor bra det er i forhold til allerede eksisterende produkter på markedet. Men du mener at karakteren skal settes etter hvor bra produktet er i forhold til produkter som ennå ikke eksisterer men som kommer i fremtiden? Du får ringe rundt til redaksjonene og foreslå denne nye regelen du har funnet på. De vil sikkert være svært forståelsesfulle.

 

Først forstår jeg at du er en Apple-bruker som omfavner deres produkter. Selv er jeg også en Apple-bruker (iPad). I tillegg er Apple med i en eksklusive klubb som bl.a andre har Disney og Nintendo som medlemmer. De lager det samme år etter år, gjør små korrigeringer og gir det ut på nytt og får full score hver gang og tjener masse penger. Det må man beundre!

 

Poenget mitt er selvfølgelig ikke at man skal anmelde alt som kommer oppimot det som som kommer i overskuelig fremtid, men det faktum at produktene er helt lik, bør spille inn til en viss grad, hvertfall når nyvinningene er så få. Idag kalles alle ny pads en potensiell iPad-killer. Alt som lages blir altså målt opp mot i Pad, og det mener jeg er feil. Så lenge alle journalister og brukere lar Apple definere brukervennlighet, vil alle andre nettbret falle igjennom da de ikke har IOS. Når ser vi den første testen som har minus fordi det ikke har IOS? At Apple fremdeles får minus for egen lader og lukket system (IOS) er jo også litt rart. De har holdt på så lenge at det burde vel snarere være et pluss...eller?

 

En viktig ting med Apple er at kundene vet hva de får, verken mer eller mindre. Man kan jo også si at man velger å la være å kjøpe, men der er igjen Apple geniale da de har skapt en religion rundt seg selv, så det er ikke snakk om å velge. Folk ligger i kø for å kjøpe noe de har minst to av hjemme fra før. Det er fantastisk og grunnen til at Apple idag er mer verdt enn Hellas, og verdens sørste selskap. Jeg velger å la være, fordi jeg kan og fordi jeg finner andre produkter som passer meg bedre. Man har ALLTID et valg, men bl.a Apple er flink til å kamuflere det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nettopp pakket opp min iPad 3 fra esken og satt den opp mot iPad 2. Det var da noe inn i heite hvor mer skarp det skjermen var. Det er nesten sånn at jeg lurer på hvordan jeg noensinne klarte å bruke den gamle :p Alt ser forferdelig ut på 2ern når man stiller dem rett opp ved siden av hverandre :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I tillegg er Apple med i en eksklusive klubb som bl.a andre har Disney og Nintendo som medlemmer. De lager det samme år etter år, gjør små korrigeringer og gir det ut på nytt og får full score hver gang og tjener masse penger. Det må man beundre!

Jeg tror ikke at den klubben er så "eksklusiv" som du vil ha det til...i bunn og grunn beskriver du det de fleste produsenter driver med, enten det er datamaskiner, telefoner, TV-er eller biler. Det er stort sett "mer av det samme" ved hver ny produktlansering over hele fjøla, og temmelig langt mellom de drastisk annerledes produktnyhetene. Forskjellen mellom Apple og en del av de andre er selvsagt at Apple ofte opererer med vesentlig lengre produktsykluser og fokuserer på få modeller, slik at endringene ved hver produktlansering blir mer merkbare, velbegrunnede og gjennomarbeidet, og ikke kun ny innpakning av det samme gamle.

De som forventer en revolusjon hver gang Apple eller <sett inn din favorittprodusent her> lanserer produkt mangler helt bakkekontakt. For min del forventer jeg en gradvis evolusjon av eksisterende produkt, og tar eventuelle uventede, større sprang i utviklingen som en ekstra bonus. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...