Gå til innhold

Test: Den nye iPad-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg være helt ærlig. Jeg mener at dette brettet skulle hatt max terningkast 3. Det er ingenting nytt, alt er det samme (bedre skjerm og bedre kamera fikser ikke 2 ekstra øyne på terningen)

 

Etter min mening lages disse testene fremdeles etter "Apple setter standard-tesen" Slik er det dessverre ikke lenger. iPad er bra den, men det holder ikke (eller burde ikke holde) lenger å gi ut det samme produktet og mott hyllest år etter år. Idag er det kun NIntendo og Apple som kan det.

 

Jeg mener det er misvisende å gi dette brettet så høy karakter i lys av hva som kommer dette året. Da må det isåfall brukes to terninger vil jeg tro. Innmaten har for Apple aldri vært interessant, før nå, og det er litt synd. Det kan virke som om at konkurrenter går bort fra spesifikasjonshelvete, og heller konsentrerer seg om brukervennlighet. De har endelig lært av Apple. Da må man se i perspektiv, og ikke hylle Apple hver gang de gir ut det samme produktet der forandringene utelukkende er innmat.

 

Men jeg elsker Apple, fordi de er så fordømt gode. Og vi forbrukere og testere går i fella...hveeeeer gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Har dere ikke fått med dere at enheten støtter Bluetooth 4.0?

 

I ca 10 år (+/-) har det vært mulig å sende diverse filer (dokumenter, bilder, videoer etc) med Bluetooth fra enhet til enhet. Min iphone 4 har ennå ikke denne muligheten. Og den nye ipad kan vel fremdeles ikke det? Hva med å bruke den nye ipad som "ekstern disk" for enkelt å overføre filer til og fra? I stedet må man bruke diverse tredjepartsløsninger som f.eks Dropbox, noe jeg ikke er tilhenger av ettersom det innebærer å overhende mine filer (og gjerne firmaets) til en eller flere servere rundt om i verden.

 

Hva med vedlegg til mail i mailklienten på ipad? Er det mulig å legge til et vedlegg når du skriver mail, som f.eks ved reply eller forward? Eller begrenser det seg til pdf og bilder/videoer, nedskalert, som man må gå inn i de respektive apper for å sende?

Lenke til kommentar

Jøss, da må jo jeg være en av de heldige som ikke har fått innbrenning selv etter 1mnd bruk ;)

 

Jaja, da kan vi jo prise oss lykkelig over at neste iPad og de som kommer deretter ikke får sånn skummel OLED skjerm? Apple kommer helt sikkert til å holde seg til LCD pga "innbrenningsfaren", hehe

 

Jeg tror ikke du egentlig har sjekket :)

 

Apple er nok heller ute etter så riktige farger som mulig, noe den nye iPaden begynner å komme rimelig nære.

Hadde OLED kunnet hevde seg både på kvalitet, pris og ikke minst produksjonsmengde, hadde de sikkert brukt det forlengst, tror du ikke?

 

Hvis disse panelene tilfredstiller disse kravene, hvorfor skulle i såfall Apple velge noe annet?

 

Om LCD kunne heve seg på kvalitet og pris, så hadde vel Samsung brukt LCD, tror du ikke?

 

Argumentet ditt er jo veldig underlig. Med den logikken så burde jo alle produsenters produkter ha den beste tekniske løsningen på alle produktets aspekter til enhver tid, og det stemmer jo ikke?

 

 

Ellers er jeg lite enig i overskriften "forretningsreisendes drøm", man skal ha en spesiell jobb om en tablet (apple eller ikke) er bedre egnet til jobbing enn en bærbar.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spesielt hvis man også er tilhenger av Android synes man slike tester er bra.

Hvem trenger vel reelle tester da? ;)

 

Bedre at Appleproduktene får 6'ere på walkover? Det er selvsagt smertefullt å se at noen våger å sette noen minuser på de kjære Appleproduktene, men that's life. Når man kan kritisere andre produsenters produkter må det også være lov til å kritisere Apples produkter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Herlig å lese Swang anmeldelser!

Du tør å presentere minusene ingen andre tør å presentere.

 

Da må jeg nok skuffe deg med at Apple nok får solgt ganske mange eksemplarer på terningkastet VG ga..

Lenke til kommentar

Selvsagt, men det skal være likt for alle.

Det som beskrives som et minus på ett produkt skal beskrives som et minus også på andre som har i praksis samme løsning.

 

Og problemet er nettopp at andre produsenter har fått trekk på sine produkter for de samme feil som Apple har hatt, og Apple har sluppet unna med toppkarakter uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"At testen bringer frem "Flash-kortet" framstår rimelig userriøst for mitt vedkommende vertfall."

 

Jeg har et ferskt eksempel fra en alpinferie i Levi i Finnland. Halve gjengen hadde basert seg på bare iPad for å sikre tilgang til Internett. All informasjon om bakkene var lagt ut på web, disse var ikke tilgjengelig for verken iPhone eller iPad. Da måtte vi "Andoidgutta" trå til for å berge dagen :)

Uffda. Det sier strengt talt mye om Levi i Finnland. Apple valgte å gå i full konfrontasjon med Adobe rundt Flash, og Apple gikk seirende ut av den kampen. End of discussion. Flash, i hvert fall på mobile enheter, er dødt for lenge siden.

 

Det at fremtiden kommer betyr ikke at Apple skal straffes for at enkelte henger igjen teknologisk. Jeg setter pris på at Apple setter ned foten for elendig teknologi for at vi skal styres i riktig retning. Men mulig du verdsetter valgfrihet over brukervennlighet?

 

Legger for øvrig til at jeg tror åpenhet alltid vil seire over lukkede systemer, men IKKE så lenge de lukkede systemer leverer et bedre produkt enn de åpne systemene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøss, da må jo jeg være en av de heldige som ikke har fått innbrenning selv etter 1mnd bruk ;)

 

Jaja, da kan vi jo prise oss lykkelig over at neste iPad og de som kommer deretter ikke får sånn skummel OLED skjerm? Apple kommer helt sikkert til å holde seg til LCD pga "innbrenningsfaren", hehe

 

Jeg tror ikke du egentlig har sjekket :)

 

Apple er nok heller ute etter så riktige farger som mulig, noe den nye iPaden begynner å komme rimelig nære.

Hadde OLED kunnet hevde seg både på kvalitet, pris og ikke minst produksjonsmengde, hadde de sikkert brukt det forlengst, tror du ikke?

 

Hvis disse panelene tilfredstiller disse kravene, hvorfor skulle i såfall Apple velge noe annet?

 

Om LCD kunne heve seg på kvalitet og pris, så hadde vel Samsung brukt LCD, tror du ikke?

 

Argumentet ditt er jo veldig underlig. Med den logikken så burde jo alle produsenters produkter ha den beste tekniske løsningen på alle produktets aspekter til enhver tid, og det stemmer jo ikke?

 

 

Ellers er jeg lite enig i overskriften "forretningsreisendes drøm", man skal ha en spesiell jobb om en tablet (apple eller ikke) er bedre egnet til jobbing enn en bærbar.

 

AtW

Vi bør egentlig være sjeleglade for at Apple ikke kjører på med "super-dumper-megafarge-skjerm" slik andre produsenter gjør. De holder fast på sin korrekte fargegjengjivelse, noe de lett kunne gitt slipp på gjennom sin "vi skal skape et mega fantastisk superkarismatisk produkt". Det hadde vært litt typisk Apple å kjøre på med noe vås som Amoled som egentlig ikke er bra for forbrukerne, men denne gangen har de satt foten ned.

 

Mye peker på at Apple ville kjørt på med et produkt som super-duper-mega-amoled. Men de har valgt å droppe det. Da kan man ikke annet enn å reflektere over faktum at Apple har droppet det, mens et Android selskap har vlagt å satse på teknologien.

Jeg synes Amoled ser bra ut på telefonen (både på mobil og nettbrett), men det ser IKKE ekte ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde forventet full pott på denne her faktisk :)

 

Senest i dag, eller rettere sagt for 5 minutter siden irriterte jeg meg noe voldsomt over hvor tungvindt iPad er når det kommer til video. Fikk beskjed av madammen om å legge innpå diverse episoder av en tv-serie før vi skal på utflukt...så da var det bare til å starte opp pc`en, laste ned og så koble padda til itunes og legge over episodene...

 

Ja, jeg har søkt litt etter noen brukbare torrent programmer til iPad 2 etter at jeg jailbreaket den, men finner egentlig ingenting. Så tips taes i mot med åpne armer.

 

Ellers er jeg meget spent på å prøve den nye skjermen, det må være litt av en overgang fra andre brett og spesielt iPad 2 ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg vil at iPad3 er en alt for oppskytt duppetings som har liten bruksnytte. Jeg har fortsatt ikke møtt en person som bruker dette som er verktøy, kun til surfring, spilling og lek. Har selv en iPad2, men bruker heller min mobil enn å bruke de unaturlige bevegelsene til iPad.

 

iPad 3 har virkelig ikke mange nyttige nyheter, litt bedre batterikapasitet, men vil vel tro at økt batterikapasitet har sammenheng med skjermoppløsningen. Tviler sterkt på at folk løper for å bytte ut sin iPad2 mot denne.

 

Fint at Apple klarer å posisjonere seg i markedet, men de skal jammen passe seg for Android og Microsoft. Blir spennende å se hva Microsoft klarer å presentere i kommende Windows 8. Microsoft: thumbs up, Apple: hands down

Lenke til kommentar

Hadde forventet full pott på denne her faktisk :)

 

Senest i dag, eller rettere sagt for 5 minutter siden irriterte jeg meg noe voldsomt over hvor tungvindt iPad er når det kommer til video. Fikk beskjed av madammen om å legge innpå diverse episoder av en tv-serie før vi skal på utflukt...så da var det bare til å starte opp pc`en, laste ned og så koble padda til itunes og legge over episodene...

 

Ja, jeg har søkt litt etter noen brukbare torrent programmer til iPad 2 etter at jeg jailbreaket den, men finner egentlig ingenting. Så tips taes i mot med åpne armer.

 

Ellers er jeg meget spent på å prøve den nye skjermen, det må være litt av en overgang fra andre brett og spesielt iPad 2 ihvertfall.

Så det du sier er at du skulle stjele litt materiale fra nettet, og legge det inn på padden. Og så fungerte det ikke uten hazzle? Kort fortalt?

 

Misforstå meg rett; jeg vet hvordan nettet fungerer og hva som er praksis. Konvertering av filer fører som oftest til lavere kvalitet enn utgangspunktet, uten at det nødvendigvis er styrende for opplevd kvalitet i siste ledd. Og om det er påkrevet dersom man stjeler materiale på nettet blir det trøblete på padden uten at kvaliteten nødvendigvis oppleves som lavere.

 

Når det er sagt fungerer ting veldig bra på padden om man gidder å tilpasse seg måten bruk av padden er lagt opp. Hvorvidt man gidder tilpasse seg er opp til hver enkelt. Vil man ikke justere bruksmønsteret sitt er nok Android altmuligbrett bedre!

 

Edit: beklager skrivefeil, jeg er godfull etter en bytur.

Endret av mistercartman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det du sier er at du skulle stjele litt materiale fra nettet, og legge det inn på padden. Og så fungerte det ikke uten hazzle? Kort fortalt?

 

Misforstå meg rett; jeg vet hvordan nettet fungerer og hva som er praksis pt. Konvertering av filer fører som oftest til lavere kvalitet enn utgangspunktet, uten at det nødvendigvis er styrende for opplevd kvalitet i siste ledd. Og om det er påkrevet dersom man stjeler materiale på nettet blir det trøblete på padden.

Når det er sagt fungerer ting veldig bra på padden om man gidder å tilpasse seg måten bruk av pedden er lagt opp, men hvorvidt man gidder tilpasse seg er opp til hver enkelt. Vil man ikke justere bruksmønsteret sitt er nok Android altmuligbrett bedre!

 

Jepp fruen følger med på enkelte serier, som hun laster ned på maskinen sin. Huff og huff, vi må virkelig være de eneste her på forumet som bedriver slike forjævlige synder :p

 

Men man slipper å konvertere som som helst når man legger inn filene på iPad`en. Det er derfor man har en genial app som heter AVplayer HD som leser det meste av populære videoformater. Dette ligger tilgjengelig på Appstore for alle og enhver, kan anbefales på det sterkeste om vil slippe Apple sine formater.

 

Men poenget mitt var egentlig hvor tungvindt denne prosessen her er i forhold til andre nettbrett på markedet.

 

Angående tilpassing av bruksmønster er jeg helt enig. Har selv eid en iPhone 4 i 9 mnd. og ble en flittig bruker av iTunes etter det for å si det sånn :) Fungerte helt ypperlig for meg som handle mye musikk (i fysisk format selvfølgelig).

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg vil at iPad3 er en alt for oppskytt duppetings som har liten bruksnytte. Jeg har fortsatt ikke møtt en person som bruker dette som er verktøy, kun til surfring, spilling og lek. Har selv en iPad2, men bruker heller min mobil enn å bruke de unaturlige bevegelsene til iPad.

 

iPad 3 har virkelig ikke mange nyttige nyheter, litt bedre batterikapasitet, men vil vel tro at økt batterikapasitet har sammenheng med skjermoppløsningen. Tviler sterkt på at folk løper for å bytte ut sin iPad2 mot denne.

 

Fint at Apple klarer å posisjonere seg i markedet, men de skal jammen passe seg for Android og Microsoft. Blir spennende å se hva Microsoft klarer å presentere i kommende Windows 8. Microsoft: thumbs up, Apple: hands down

Det blir bare for dumt. Jeg har akkurat kjøpt iPad for første gang i mitt liv (16. mars, iPad "3"). Foreløpig bruker jeg:

Apple Pages

Documents to Go

Office HD

AV HD player (heter omtrent noe slikt)

Business model framework for iPad (Osterwalder innovasjonsrammeverk)

Keynote presentasjonsverktøy

Facebook

E-post

Nettaviser

Mobilbank

 

Og mange andre applikasjoner.

Å si at iPad`en er oppskrytt viser bare at man er fullstendig blottet for kunnskap om teknologi. Det må nesten være flaut å si noe slik, uten å trekke det tilbake i full offentlighet!

 

Så det du sier er at du skulle stjele litt materiale fra nettet, og legge det inn på padden. Og så fungerte det ikke uten hazzle? Kort fortalt?

 

Misforstå meg rett; jeg vet hvordan nettet fungerer og hva som er praksis pt. Konvertering av filer fører som oftest til lavere kvalitet enn utgangspunktet, uten at det nødvendigvis er styrende for opplevd kvalitet i siste ledd. Og om det er påkrevet dersom man stjeler materiale på nettet blir det trøblete på padden.

Når det er sagt fungerer ting veldig bra på padden om man gidder å tilpasse seg måten bruk av pedden er lagt opp, men hvorvidt man gidder tilpasse seg er opp til hver enkelt. Vil man ikke justere bruksmønsteret sitt er nok Android altmuligbrett bedre!

 

Jepp fruen følger med på enkelte serier, som hun laster ned på maskinen sin. Huff og huff, vi må virkelig være de eneste her på forumet som bedriver slike forjævlige synder :p

 

Men man slipper å konvertere som som helst når man legger inn filene på iPad`en. Det er derfor man har en genial app som heter AVplayer HD som leser det meste av populære videoformater. Dette ligger tilgjengelig på Appstore for alle og enhver, kan anbefales på det sterkeste om vil slippe Apple sine formater.

Regner med du har fått med deg at til og med nettslasker som fokuserer på ripping og publisering kommer til å gå over til mp4 fordi Apple har fått så sterk posisjon? Avi, mpg og mkv er på vei ut, på lik linje med flash. Jeg skal dog ikke si hverken bastant eller hypotetisk når det kommer til å skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har sett en voksende trend på de tja, men jeg har ingen tro på at det vil ta over helt og holdent med det første. Men det er jo perfekt for de som driver aktivt nedlasting til sin iPad da, og som likevel sverger til Apple formater uansett hva det enn måtte være. For alle de andre finnes det flere alternativer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...