Gå til innhold

Test: Nvidia GeForce GTX 680


Anbefalte innlegg

som jeg ante. veldig bra og imponerende kort, med mye spennende teknologier. men man ser jo på høye oppløsninger og AA at 256bit minnebuss er en tabbe. skjønner ikke hvorfor de fant på det. burde jo vært 512 bit. mitt for lenge siden pensjonerte GTX 280 hadde jo 512 bit minnebuss.

Nei, 256bit minnebuss er nok smart trekk for Nvidia denne gangen, og var vel veldig forventet.

Husk at dette ikke er var ment som toppkortet deres, og verken kjernen eller PCB'en er ment for å gi maksimal ytelse. Dette er et kort hvor ytelse og produksjonskostnader møtes på "midten".

At det faktisk endte opp med å bli en formidabel slager med god ytelse er nok noe overraskende for flere.

 

De har nok gode marginer og kunne nok sikkert skrudd ned prisen uten å tape noe veldig på det. Men det faktum at Nvidia sitt skjermkort danker ut et dyrere (på produksjonssiden) HD 7970 på de fleste områder betyr at de kan sette en formidabel pris og tjene enda mer penger.

 

512bit- minnebuss gir et langt mer innviklet kort, større og ikke minst dyrere. (PCB-kortet blir dyrere, det krever flere minnebrikker og bedre strømforsyningskretser) 384bit eller 512bit er nok noe vi generelt ser mest av på de største kjernene, aka GK110. ;)

 

Å si at 680 danker 7970 blir noe grovt overdrevet synes jeg. Jeg spiller med 2560x1440 oppløsning, og tester viser et overtak i favør 680 på 4%. Dette er en samling av mange spill og er en overall prosent av disse. Dette er på stock hastighet, hvor 680 har en høyere frekvens.

 

Men som det klokelig blir sagt i noen tråder, kjøp det kortet som yter best til ditt favorittspill :)

 

Nizzen: Må være noe galt i cf testen med 7970 du linker til. I 2560x1600 yter et single 7970 0,3 fps bedre enn cf.

Jeg bruker nå gjerne danke når kortet er best på alle måter. Hadde jeg ment at ytelsen var mye bedre/eller lignende så hadde jeg nok skrevet dette.

Nå vet jeg ikke hvor du har 4 % fra, men i spill som jeg anser som i det hele tatt relevante så legger ytelsebjelken seg betraktelig høyere enn 4 %. Nå er det hovedsak 1920x1200 det går i her, men vurderer også 2560x1600 ytelsen sterkt.

Ettersom kortet ble lansert for svært kort tid siden, så er nok driveren ikke (spesielt på mindre grafikktunge/populære spill) helt optimalisert.

 

Fra Guru3D, som har en del av de spillene jeg spiller (viser prosentandel som GTX 680 er bedre enn HD 7970):

 

1920x1200:

Lost planet 2: 23%

Crysis 2: 3%

BF3: 24%

BC2: 29%

Anno 2070: 6 %

FarCry2: 24%

MW2: 23%

Metro 2033: -11%

Tot: 15,3%

 

2560x1600:

Crysis 2: -11%

BF3: 15%

BC2: 23%

FarCry2: 22%

MW2: 10%

Tot: 11,8 %

 

For min del så synes jeg dette virker mer enn bra nok. Var ikke alle testene som hadde med 2560x1600 på HD 7970, samt at Metro 2033 var uspillelig på denne oppløsningen (de scoret også ca likt og var innenfor feilmarginene)

 

Uansett så synes jeg det er ganske tydelig (og dette gjelder da over flere enn bare 2-3 tester) at Nvidia har et helt greit overtak, og da spesielt med tanke på effektivitet.

 

For min egen del, så venter jeg på et svar fra AMD, samt eventuelt om vi om et halvt års tid eller noe får se GK110 fra Nvidia. Da er jeg kanskje klar med pengebunken. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kikket litt på denne testen i dag http://pc.pcinlife.c...ce-GTX-680.html .

 

For min del er det den høyeste oppløsningen som er intressant. Også fint at de testet med et 7970 dcII kort på 1000MHz i tillegg, som er nære kjernefrekvensen til 680. Scroll et stykke nedover på siden, så har du testene.

 

Jeg er enig i at 680 er et knallprodukt, men å utelukke et annet bra produkt fordi det yter litt dårligere i lavere oppløsninger, blir fortsatt feil :) For den med 27"/ 30" eller kjører eyefinity er det høye oppløsninger som gjelder, og da er vi tilbake til hvilket spill den enkelte spiller, som bør avgjøre valget.

 

Jeg har to amd og to nvidiakort i heimen, og bryr meg fint lite om hvilken produsent som yter aller best. Men jeg reagerer litt på at nå er amd totalt akterutseilt når det gjelder ytelse. For meg og mange andre er de ikke det. Jeg kjører en 24/7 klokk på 1230/1730. Da er jeg like over nvidias maks turboboost på kjernen, som vel er 1200MHz, og jeg aner at begge yter ganske likt overall da :)

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Kansje dumt spørsmål, ja jeg veit, men tror noen her at AMD kortene kommer til å falle i pris?

Jeg tenker vil ikke akkurat å dra på med 7970/50, men kansje 7870?

Virker som en grei pris for lommeboka foreløbig, eller må man f.eks vente til nvidia kommer med noe i samme klasse?

Kommer 7970/50 kortene til å dette noe særlig i pris pga gtx680?

Lenke til kommentar

+1

Min pakke bare forsvant (til tross for at den veide 50KG og var 150x30x100cm), og der stoppet servicen fra Pixmania. SÅ måtte ta sakene i henda selv, og etter mye tull frem og tilbake med et franskt budselskap så fant de tilslutt pakken, og da var den visstnok fullstendig knust. Måtte få pengene tilbake gjennom kort-selskapet mitt....

 

Jeg stoler på Pixmania like mye som et enkeltmannsforetak som sender tyvgods fra kina.

 

Hadde GTX 680 kostet 500kr så hadde jeg kanskje vurdert å tatt risikoen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Haha, jeg har nå mine tvil om det gir tilstrekkelig "ytelse" eller funksjonalitet. :p Selv hadde jeg kanskje slengt inn et par transistorer, kondensatorer, motstander og integrerte kretser, men det er nå bare meg da. :wee:

 

Du kan jo alltids lage en kondensator med sølvtapen og bindersen vel og merke, samt lederbaner og motstander når du først er i gang. :dremel:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Må ikke glemme at de fleste overklokker skjermkortene sine. I følge diverse tester jeg har lest på nettet (1), er disse to kortene (7970 og 680) mer eller mindre like. Nei, jeg er ikke en Nvidia fanboy, tvert i mot, kjøpte meg nettopp GTX 680, men syns ikke vi skal skryte dette kortet for langt i skyene.

 

Egentlig så er eneste grunnen til at jeg gikk for dette kortet, at min erfaring med crossfire er veldig dårlig, og vil derfor teste SLI etterhvert. Håper jeg får bedre erfaringer med Nvidia sin løsning :)

 

(1): http://www.overclockersclub.com/reviews/nvidia_gtx680/

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at de fleste overklokker skjermkortene sine. I følge diverse tester jeg har lest på nettet (1), er disse to kortene (7970 og 680) mer eller mindre like. Nei, jeg er ikke en Nvidia fanboy, tvert i mot, kjøpte meg nettopp GTX 680, men syns ikke vi skal skryte dette kortet for langt i skyene.Egentlig så er eneste grunnen til at jeg gikk for dette kortet, at min erfaring med crossfire er veldig dårlig, og vil derfor teste SLI etterhvert. Håper jeg får bedre erfaringer med Nvidia sin løsning :)(1): http://www.overclockersclub.com/reviews/nvidia_gtx680/

 

Merk, mente Ati/Amd fanboy her, og ikke Nvidia :)

Lenke til kommentar

Haha, jeg har nå mine tvil om det gir tilstrekkelig "ytelse" eller funksjonalitet. :p Selv hadde jeg kanskje slengt inn et par transistorer, kondensatorer, motstander og integrerte kretser, men det er nå bare meg da. :wee:

 

Du kan jo alltids lage en kondensator med sølvtapen og bindersen vel og merke, samt lederbaner og motstander når du først er i gang. :dremel:

 

Ja ok da, får gjøre det i kveld og jeg som trodde jeg var ferdig og klar til gaming, men neida. :( hehe

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at de fleste overklokker skjermkortene sine. I følge diverse tester jeg har lest på nettet (1), er disse to kortene (7970 og 680) mer eller mindre like. Nei, jeg er ikke en Nvidia fanboy, tvert i mot, kjøpte meg nettopp GTX 680, men syns ikke vi skal skryte dette kortet for langt i skyene.

 

Egentlig så er eneste grunnen til at jeg gikk for dette kortet, at min erfaring med crossfire er veldig dårlig, og vil derfor teste SLI etterhvert. Håper jeg får bedre erfaringer med Nvidia sin løsning :)

 

(1): http://www.overclock.../nvidia_gtx680/

 

I testen du viser til er maks overklokk på amd kortet 1177/1652. Ser ut som om de har fått tak i det elendigste 7970 kortet ever :)

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at de fleste overklokker skjermkortene sine. I følge diverse tester jeg har lest på nettet (1), er disse to kortene (7970 og 680) mer eller mindre like. Nei, jeg er ikke en Nvidia fanboy, tvert i mot, kjøpte meg nettopp GTX 680, men syns ikke vi skal skryte dette kortet for langt i skyene.

 

Egentlig så er eneste grunnen til at jeg gikk for dette kortet, at min erfaring med crossfire er veldig dårlig, og vil derfor teste SLI etterhvert. Håper jeg får bedre erfaringer med Nvidia sin løsning :)

 

(1): http://www.overclock.../nvidia_gtx680/

 

I testen du viser til er maks overklokk på amd kortet 1177/1652. Ser ut som om de har fått tak i det elendigste 7970 kortet ever :)

 

Jojo, men beviser jo poenget mitt enda mer. For en bruker, som overklokker skjermkortet sitt, så vil det være ekstremt liten forskjell mellom de to kortene.

Lenke til kommentar

Det som jeg synes er viktig og ta opp her er at joda de to yter VELDIG likt clock for clock og de clocker veldig likt, men GTX 680 trekker vell en ca 30w mindre pr kort (virker kanskje ikke så mye, men det er snakk om ca 18% som i mine øyne er ganske mye)

 

Det er også lattlig mye stillere enn 7970 og det er en del mindre og mer kompakt enn 7970.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...