Gå til innhold

Test: Nvidia GeForce GTX 680


Anbefalte innlegg

som jeg ante. veldig bra og imponerende kort, med mye spennende teknologier. men man ser jo på høye oppløsninger og AA at 256bit minnebuss er en tabbe. skjønner ikke hvorfor de fant på det. burde jo vært 512 bit. mitt for lenge siden pensjonerte GTX 280 hadde jo 512 bit minnebuss.

Nei, 256bit minnebuss er nok smart trekk for Nvidia denne gangen, og var vel veldig forventet.

Husk at dette ikke er var ment som toppkortet deres, og verken kjernen eller PCB'en er ment for å gi maksimal ytelse. Dette er et kort hvor ytelse og produksjonskostnader møtes på "midten".

At det faktisk endte opp med å bli en formidabel slager med god ytelse er nok noe overraskende for flere.

 

De har nok gode marginer og kunne nok sikkert skrudd ned prisen uten å tape noe veldig på det. Men det faktum at Nvidia sitt skjermkort danker ut et dyrere (på produksjonssiden) HD 7970 på de fleste områder betyr at de kan sette en formidabel pris og tjene enda mer penger.

 

512bit- minnebuss gir et langt mer innviklet kort, større og ikke minst dyrere. (PCB-kortet blir dyrere, det krever flere minnebrikker og bedre strømforsyningskretser) 384bit eller 512bit er nok noe vi generelt ser mest av på de største kjernene, aka GK110. ;)

 

joda du har nok rett i mye av det du skriver forsovidt. at det er et bra kort for den prisen. men det at det f.eks yter såvidt bedre en mine 470 i sli med 8-16x AA gjør jo sitt til at jeg må vente på neste gererasjon/revisjon før jeg kjøper. sikkert flere som har det sånn og da "taper" jo nvidia litt på det. men hvis de hadde lansert et skikkelig high end med 512bit minnebus osv osv så hadde nok jeg og mange andre blitt mer fristet til å kjøpe. sånn som det er nå, så frister ikke 680 noe spessielt pga for liten ytelses økning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns ikke Nvidia levde opp til forventningene i det hele tatt jeg. Og denne testen tar jo ikke hensyn til hva slags frekvens kortet kjører på ? Jeg mener at denne "boost" funksjonen kan manipulere virkelighetsbilde slik at i praksis sammenligner man at et Overklokket Nvidia GPU mot ikke klokket AMD GPU. Og vi vet jo at AMDs skjermkort er meget overklokkelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns ikke Nvidia levde opp til forventningene i det hele tatt jeg. Og denne testen tar jo ikke hensyn til hva slags frekvens kortet kjører på ? Jeg mener at denne "boost" funksjonen kan manipulere virkelighetsbilde slik at i praksis sammenligner man at et Overklokket Nvidia GPU mot ikke klokket AMD GPU. Og vi vet jo at AMDs skjermkort er meget overklokkelige.

Jepp. Forskjellene forsvinner nærmest hvis man klokker begge til 1200MHz f.eks

Lenke til kommentar

Vil si det er imponerendes når en tenker på hvor mye større 7970 er på flere områder. Viser at nvidia har en mer effektiv arkitektur noe som love bra hvis de bare kan få ut et monster topp klasse kort senere i år, er spent på hva AMD har på gang og siden de har speilet hverandre denne gangen. Nvidia har gått for effektiv design mens AMD har gått for monolith, the table are turned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt hende det gjør at overklokking ikke er like effektivt på et slikt kort, men øker ikke boost-potensialet eller det såkalte "power target" da?

På MSI afterburner så setter du jo også offsett-frekvensen til skjermkortet...

 

F. eks: Når du overklokker et skjermkort så vil de fleste sette frekvensen etter hva som er stabilt i et test-program, eller noe som belaster skjermkortet 100 %. Boost-funksjonen kicker jo bare inn når du IKKE belaster kortet maks, og gjør jo bare at flere spill hever seg opp mot full belastning av kortet.

Lenke til kommentar

Det er mange år siden jeg kjøpte skjermkort sist, derfor spør jeg: Hvorfor er det slik at samme kort finnes under flere merkenavn?

 

Det er nok enkelt og greit av konkurranse hensyn mellom Nvidia og AMD. Før så hadde de papir lanseringer av kortene, slik at det tok lang tid å få tak i dem. Fordi når de forskjellige produsentene fikk GPUen, så måtte de lage alt selv. Når hver enkelt produsent lager alt selv, så blir det også merkostnader av dette.

 

Så var det vel en av produsentene som fikk en glup ide om å ha kortene klare på lanseringsdatoen. Husker ikke hvilken det varm, men mener å huske ATI (nå AMD). Men ikke skyt meg om jeg tar feil.

Og det at kjøperene fikk fatt i kortet samme dag som det ble lansert var egentlig en liten geni strek, som begge produsenter har prøvd å følge opp med hell i ettertid.

 

Dermed lager de heller kun en haug med dønn like kort og lar produsentene klistre på sine merkelapper,og putte dem i sine esker. Så kan produsentene starte å fikle litt med kortene sine selv, og gi oss litt mer tilpassede kort, med bedre komponenter eller bedre kjølere osv.

 

At de fleste kortene har lik oppbyggning, hjelper også for andre produsenter som lager egne kjøleløsninger, da de ikke må lage for kun noen få, men passer de fleste.

 

En kortprodusent som het Hercules var vel en av de mer annerkjente, men gikk konk fordi det ble for dyrt å lage alt selv. Og denne løsningen gjør at vi får korten såpass billige som faktisk gjør.

Lenke til kommentar

Syns ikke Nvidia levde opp til forventningene i det hele tatt jeg. Og denne testen tar jo ikke hensyn til hva slags frekvens kortet kjører på ? Jeg mener at denne "boost" funksjonen kan manipulere virkelighetsbilde slik at i praksis sammenligner man at et Overklokket Nvidia GPU mot ikke klokket AMD GPU. Og vi vet jo at AMDs skjermkort er meget overklokkelige.

Uansett så fungerer 2x680 bedre enn 2x7970 i Bf3. Det er det som teller mest for meg. Og at de bruker mindre strøm og overklokker bra i tillegg, er også et pluss.

Lenke til kommentar

Den er god, har du en link til review ? trenger ikke å være så streng i språket ditt heller, kommenterer ikke engang til deg heller.

 

680 GTX SLI ser ut som de er helt overlegne i BF3.

 

Etter nærmere kikk, så er vist AMD mer overlegen i Crossfire i BF3

 

Jeg har noen reveiews hvor 7970 er bedre i Crysis 2. Hvis dere ser på bildet, så ser man at 7970 er klart bedre. Syns at jurnalister skal være LITTT MER kritiske til det de skriver, og ikke bare løpe vilt etter antall klikk med deres overskrifter.

 

 

Syns ikke Nvidia levde opp til forventningene i det hele tatt jeg. Og denne testen tar jo ikke hensyn til hva slags frekvens kortet kjører på ? Jeg mener at denne "boost" funksjonen kan manipulere virkelighetsbilde slik at i praksis sammenligner man at et Overklokket Nvidia GPU mot ikke klokket AMD GPU. Og vi vet jo at AMDs skjermkort er meget overklokkelige.

Uansett så fungerer 2x680 bedre enn 2x7970 i Bf3. Det er det som teller mest for meg. Og at de bruker mindre strøm og overklokker bra i tillegg, er også et pluss.

post-71640-0-83798600-1332536401_thumb.png

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Den er god, har du en link til review ? trenger ikke å være så streng i språket ditt heller, kommenterer ikke engang til deg heller.

 

680 GTX SLI ser ut som de er helt overlegne i BF3.

 

Etter nærmere kikk, så er vist AMD mer overlegen i Crossfire i BF3

 

Jeg har noen reveiews hvor 7970 er bedre i Crysis 2. Hvis dere ser på bildet, så ser man at 7970 er klart bedre. Syns at jurnalister skal være LITTT MER kritiske til det de skriver, og ikke bare løpe vilt etter antall klikk med deres overskrifter.

 

 

Syns ikke Nvidia levde opp til forventningene i det hele tatt jeg. Og denne testen tar jo ikke hensyn til hva slags frekvens kortet kjører på ? Jeg mener at denne "boost" funksjonen kan manipulere virkelighetsbilde slik at i praksis sammenligner man at et Overklokket Nvidia GPU mot ikke klokket AMD GPU. Og vi vet jo at AMDs skjermkort er meget overklokkelige.

Uansett så fungerer 2x680 bedre enn 2x7970 i Bf3. Det er det som teller mest for meg. Og at de bruker mindre strøm og overklokker bra i tillegg, er også et pluss.

I den testen som du linker til på techpowerup er jo ikkje 680 med engang :huh:

 

http://rakett1.no/in...&product_id=167

 

3720 kroner for zotac 680 ;)!!!

eks moms.... står det

 

Dermed dobbelfail for dere :D

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nizzen ! jeg linket til to forkjellige tester, hvor de testet de kortene.. har ikke funnet så langt en test hvor begge to er testet SLI/CF mot hverandre.

 

Så klikk på begge sidene og les av score.. LETT JO !

 

Men vet nå ikke på hvilken bane de har lest av FPS da og om de bruker samme metode osv.

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Stemmer ikke , det er en ny nettbutikk, så litt småfeil der, men er bra:)!

Men jeg kjøpte vannkjøing, og alt annet til det nye besitet mitt der, og er ikke noe ekstra moms:)

 

så... 3720 kr MED MOMS ;)!

 

Litt vanskelig å stole på nettbutikker med sånne feil da..

 

Selskapet ble stiftet i 15.01.2012 , av Dag Maiset ser det ut som

 

Også kjent som

 

Sykt mye man kan finne på nettet.. Dag Maiset og varamedlem i Rakett1 AS Beate Kristin Femtehjell er venner på facebook for eksempel.

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

 

 

MadRosStemmer ikke , det er en ny nettbutikk, så litt småfeil der, men er bra:)!

Men jeg kjøpte vannkjøing, og alt annet til det nye besitet mitt der, og er ikke noe ekstra moms:)

 

så... 3720 kr MED MOMS ;)!

Du jobber vel der tenker jeg :p

 

Uansett så står det om det er riktig eller galt.

 

Pris: 3,720.00kr

Ex Moms: 3,720.00kr

 

 

Test fra techpowerup:

7970 sli og 680sli.

Hvilke er best sa du MadRos?

slibf3680.jpg

cfxbf37970.jpg

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Greit Nizzen !! Du vant denne runden :glare:

 

:rofl:

 

Men husk at den testen til 7970 er fra Jan2012 da :p gamle drivere også videre :) er ikke prat om all verden her. Med tanke på alle de ryktene er det littttttt skuffende da. Er ikke du enig ?

Endret av MadRos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

som jeg ante. veldig bra og imponerende kort, med mye spennende teknologier. men man ser jo på høye oppløsninger og AA at 256bit minnebuss er en tabbe. skjønner ikke hvorfor de fant på det. burde jo vært 512 bit. mitt for lenge siden pensjonerte GTX 280 hadde jo 512 bit minnebuss.

Nei, 256bit minnebuss er nok smart trekk for Nvidia denne gangen, og var vel veldig forventet.

Husk at dette ikke er var ment som toppkortet deres, og verken kjernen eller PCB'en er ment for å gi maksimal ytelse. Dette er et kort hvor ytelse og produksjonskostnader møtes på "midten".

At det faktisk endte opp med å bli en formidabel slager med god ytelse er nok noe overraskende for flere.

 

De har nok gode marginer og kunne nok sikkert skrudd ned prisen uten å tape noe veldig på det. Men det faktum at Nvidia sitt skjermkort danker ut et dyrere (på produksjonssiden) HD 7970 på de fleste områder betyr at de kan sette en formidabel pris og tjene enda mer penger.

 

512bit- minnebuss gir et langt mer innviklet kort, større og ikke minst dyrere. (PCB-kortet blir dyrere, det krever flere minnebrikker og bedre strømforsyningskretser) 384bit eller 512bit er nok noe vi generelt ser mest av på de største kjernene, aka GK110. ;)

 

Å si at 680 danker 7970 blir noe grovt overdrevet synes jeg. Jeg spiller med 2560x1440 oppløsning, og tester viser et overtak i favør 680 på 4%. Dette er en samling av mange spill og er en overall prosent av disse. Dette er på stock hastighet, hvor 680 har en høyere frekvens.

 

Men som det klokelig blir sagt i noen tråder, kjøp det kortet som yter best til ditt favorittspill :)

 

Nizzen: Må være noe galt i cf testen med 7970 du linker til. I 2560x1600 yter et single 7970 0,3 fps bedre enn cf.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
MadRosStemmer ikke , det er en ny nettbutikk, så litt småfeil der, men er bra:)!Men jeg kjøpte vannkjøing, og alt annet til det nye besitet mitt der, og er ikke noe ekstra moms:)så... 3720 kr MED MOMS ;)!
Du jobber vel der tenker jeg :pUansett så står det om det er riktig eller galt.Pris: 3,720.00krEx Moms: 3,720.00krTest fra techpowerup:7970 sli og 680sli.Hvilke er best sa du MadRos?slibf3680.jpgcfxbf37970.jpg

 

nope:) Bare en fornøyd kunde, de ligger i samme by som meg, og fikk tips om de fra en kompis .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...