Gå til innhold

[Løst] Linux Filserver


Anbefalte innlegg

Kommer jo helt an på oppetid, hvor sikkert det er, hvor raskt det er og hva slags tilgangsmurligheter som blir gitt osv.. Og hvor mange aktive connections du kan ha..

Er 99% oppetid godt nok? Er offsite backup, snapshots kvar time, checksumming, automatisk error correction og krypterte partisjoner, sikkert nok? Er 100mbit linje raskt nok? Er https/sftp/rsync over ssh gode nok som tilkoblingsmoglegheitar? Er uendeleg antall tilkoblinger frå uansett kva slags einheit godt nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit godt og vanskeleg spørsmål. Akkurat nå siden eg ikkje er i full gang så er det minimal last. Men det er jo meininga at denne linja skal brukast av tusenvis av brukere. Men nå vil heller ikkje alle bruke det samtidig heller. Løsningen er bygd for å skalere, ergo blir 100mbit for lite så er det fort gjort å åpne ein ny sluse og flytte halvparten over til den nye slusa. Men dette vil nok ikkje skje før snitthastigheita nærme seg 1-2Mbit. Krevje du minimum 10mbit heile tida så vil eg ikkje ha råd til ha deg.

Lenke til kommentar

Krever det ikke hele tiden, jeg har 70/10, men får 100/100 til Juni men kommer seff ikke til å bruke kontuelig, er keen på 1-2 TB med SIKKER lagring, jeg orker ikke få en telefon av levrandør om at harddisken røk og alt er borte (har fått det før), jeg kommer til å ha 3-4 hundre GB med bilder/video filer lagret der og kommer seff til å maxe linja mens de blir lastet opp, ellers laster jeg vel opp 1-2 GB i ny og ne når jeg får nye bilder. Men er avhengig av at jeg får god speed når jeg må bruke det.

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på oppetid, hvor sikkert det er, hvor raskt det er og hva slags tilgangsmurligheter som blir gitt osv.. Og hvor mange aktive connections du kan ha..

Er 99% oppetid godt nok? Er offsite backup, snapshots kvar time, checksumming, automatisk error correction og krypterte partisjoner, sikkert nok? Er 100mbit linje raskt nok? Er https/sftp/rsync over ssh gode nok som tilkoblingsmoglegheitar? Er uendeleg antall tilkoblinger frå uansett kva slags einheit godt nok?

 

Høres ikke dumt ut det. Akkurat nå har jeg en løsning men om jeg skulle trenge noe i fremtiden så er dette svært aktuelt. Kommer an på pris også.

Lenke til kommentar

Nå veit eg ikkje heilt kva som er god hastigheit for deg. Men å makse ein 100mbit linje og samtidig være billig er urealistisk. Men at du får 5-10mbit er fullt mogleg. Trenger ein å laste opp fleire hundre gigabytes med data fort, så er det betre å heller sende over ein harddisk. Det er jo ein teneste eg har tenkt å tilby, er litt kjedeleg å måtte laste opp/ned 1-2TB på ei par dager/veker. Då er bedre å få ein disk i posten, men det er ein ekstrateneste som koster.

 

Her blir data lagra på eit kryptert raid6(zfs raidz2) og replikert til ein anna server som køyre kryptert raid6 på ein anna lokasjon. Dette skal beskytte dataen imot harddiskkræsj, filsystemkræsj, uheldig sletting, brann, tyveri og naturkatastrofer. Backupserveren er heilt innelåst og ingenting kan koble seg til den over nettverket, det er bare mogleg å logge seg inn på den med fysisk tilgang. Det er backupserveren som kobler seg til nodene for å hente backup. På denne måten så skal ingen kunne greie å slette backupen. All datatrafikk internt er også kryptert.

 

Kryptering av data som du laster opp er ditt ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...