Gå til innhold

[Løst] Linux Filserver


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp ved valg av deler/løsning på en lagrings server.

 

Qnap og andre forskjellige NAS løsninger har vært aktuelt men da jeg også trenger denne løsningen til litt andre ting tror jeg ikke det vil virke.

 

Bruksområdet:

- Lagring for alle maskiner i huset som også sendes mot sky lagring. (Har ordnet med cloudstorage)(Amazon S3)

- rTorrent med ruTorrent WebGUI

- irssi bot som laster ned forskjellige ting.

- sftp, smb, rsync,vpn, ssh tunnel og noen wget shell scripts.

- Apache server med noe basic greier.

- Minecraft server

 

Jeg vet at det ideelle hadde vært og hatt en dedikert NAS og en server. Men jeg ønsker løsning som jeg beskriver. Men kom gjerne med forslag.

 

Maskinvare:

Angående hardware har jeg tenkt på mye forskjellig. Målet er og få det billigst mulig og kun for formålet jeg har skrevet opp.

Tenkte først på en kraftig maskin som kunne kjøre en del virtuelle maskiner, men jeg har kjøpt inn en dedikert maskin til dette så det trengs ikke.

 

Tenker rundt 6TB med lagring i Raid 5. Altså 3x3TB disker. Det kreves ikke noe enorm ytelse da flaskehalsen vil nok være 1Gigabit nettverket?

 

Har lyst på 2-4 kjerners CPU og 4-8GB ram. Kan kjøpe Xeon og server/workstation deler men vet ikke om det behov og det koster en del ekstra.

 

Angående disker så er det litt spørsmål:

- De nye diskene fra WD/Seagate støtter jo bare raid 0 og 1 i følge deres nettsider. De anbefaler og ikke kjøre andre raid på disse da det er beregnet for Enterprise disker.

- Er dette noe og bry seg om?

- Seagate Barracuda 3TB er et alternativ

 

Bruker så og si bare WD men må stille meg åpen for alle merker her.

Vet Hitachi sine disker en meget god for dette formålet med tenkte på RAID og slikt men de koster jo enormt mye per GB nå etter oppkjøp.

 

Tror jeg skal holde meg unna WD Green og lignende disker siden har power save featuren som gjør at de kan falle ut av raidet.

 

Også er det dette meg garantier. WD black har jo 5års garanti. Mens noen fra Seagate har jo bare 1-2 år. I Norge har jeg vel 5år uansett? Da er det vel butikken som må ta støyten etter produsents garanti er utgått?

 

Angående måte og løse RAID på så er det litt usikkerhet. Det billigste hadde vært og bruke løsningen som følger med hovedkortet. Hva sier dere til dette? Vet det blir dårligere ytelse og at man er låst til hovedkortet.

 

Om det burde brukes et skikkelig raid kort. Er dette noe?:

HighPoint RocketRAID 640 SATA III

 

Om det finnes noe billigere/bedre så kom gjerne med det.

 

En løsning med LVM eller lignende kunne blitt brukt men jeg har ikke så veldig mye erfaring med dette utenom og sette opp noen enkle løsninger med dette.

 

Også er det jo dette med GPT og EFI siden partisjonen blir større en 2TB.

 

OS:

Tenker og kjøre CentOS headless.

Bruker Linux til vanlig så blir ikke noe problem der.

Kan være jeg prøver og sette opp en stabil og god arch linux siden jeg er veldig fan av arch.

Kom gjerne med forslag her også.

 

Er vel lurt og kjøre OS på en seperat harddisk. Om jeg bruker RAID kontroller kan nok OS disk kobles i hovedkortets sata kontroller.

 

Angående pris så hadde det optimale vært rundt 5000. Da jeg bare ønsker mye lagring og noe andre oppgaver på serveren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Til fil og ftp, så funker det med svært begrensede resurser. Startet med en P3 500, PCI nettverk og s-ata, Ubuntu server med kun SSH, SMB, mdadm. Litt seigt må jeg inrømme.

 

Har nå 8 disker i raid 5E i mdadm (startet med 3). Bruker portene på hovedkortet (P965/ICH8R), og et billig kontrollerkort til noen hundrelapper. Egen os-disk. Kjører Ubuntu, og har lagt på desktop for å litt enklere kunne brenne cd/dvd og annet forefallende siden bruksmaskinen nå er en laptop.

 

Poenget er at det ikke er noen grunn til å bruke mye penger på annet enn disker. Nettverket bremser deg (med mindre du bruker PCI kontrollerkort på et 15 år gammelt hovedkort!!!) lenge før portene på hovedkortet gjør det.

Lenke til kommentar

Som andre har sagt, bruk Linux mdadm software raid - ikke hovedkort raid, og ihvertfall ikke noe egen raid kort. Og du kan bruke hvilke som helst harddisker - du trenger ikke betale ekstra for dyre "raid" disker.

 

Dersom det ikke er kritisk med disk plass, er det bedre å bruke raid10 enn raid5. Du "mister" halve diskplassen istedenfor å "miste" en disk, men det er raskere, tryggere (ingen "raid 5 hole"), og fungere bedre hvis en disk dør. Bruker du "raid10,far" layout, kjøre det raskere enn raid0 hadde vært på samme disk sett. Og Linux har ingen problem med å kjøre raid10,far på tre disker.

Lenke til kommentar
Heisann, interesangt prosjekt, er en ting jeg lurer på ser du skal drive med rTorrent og ha omkring 6 TB med lagring, hvor mye forventer du å betale i cloud storage pr mnd?

 

Tviler på at han skal kjøre full backup til skyen.

Tipper bilder og andre ting som er kritiske å miste vil bli kopiert til skyen.

(er i allefall sånn jeg ville gjort det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...