Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Belastning på gulv


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor i leilighet i 7. etasje,

holder på å planlegge et akvarium i stuen, og blir da litt betenkt på hvor mye golvet tåler.

 

Akvariet har et mål 120x60 cm eller 130x50 cm (litt usikker på hvilket det blir)

 

120cm akvariet er et 340L

og 130cm akvariet er 360L

 

Hvor mye kan jeg forvente at golvet tåler? Det er et betong gulv, så veit ikke hvordan det er med bjelkelag osv.

 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge norsk standard (NS-EN 1991-1-1:2002 Tabell 6.2) som ingeniørene bruker skal gulvene være dimensjonert for en last på 1,5 kN/m2 jevnt fordelt last og 2kN/m2 punktlast.. altså 1,5 og 2 tonn per kvadratmeter. Sannsynligvis tåler det enda mer også på grunn av at dimensjoneringen kan gå ut over nedbøyning osv.osv... tror ikke at det skal være noe problem med et akvarium... ;)

Lenke til kommentar

I følge norsk standard (NS-EN 1991-1-1:2002 Tabell 6.2) som ingeniørene bruker skal gulvene være dimensjonert for en last på 1,5 kN/m2 jevnt fordelt last og 2kN/m2 punktlast.. altså 1,5 og 2 tonn per kvadratmeter. Sannsynligvis tåler det enda mer også på grunn av at dimensjoneringen kan gå ut over nedbøyning osv.osv... tror ikke at det skal være noe problem med et akvarium... ;)

 

Før du kommer med slike henvisninger, bør du også vite hva EN kN tilsvarer, i kilogram. 1 kN = 100 kg! Og ikke 1000 kg, som du påstår!

 

Så 1,5 kN/m2 er 150 kg/m2.

 

Til N|troXx.

 

Jeg har ingen erfaring med dimensjonering av betong gulv, utover det jeg hadde på skolen for mange år siden. Og regler for dimensjonering, har endret seg mange ganger, opp igjenom tidene. Så alder på blokka har også betydning. Det er ditt ansvar å ikke overbelaste gulvet. Du kan sjekke med eier av blokka, eller kommunen, for å få frem hva gulvet er dimensjonert for.

 

I ditt tilfelle vil du overbelaste gulvet en del, men jeg tror ikke dette er kritisk. Men jeg tar selvfølgelig ikke noe ansvar for hva du gjør, :)

 

Hvis de 4 beina (til akvariet), står direkte på betongen (belegg direkte på betong), trenger du ikke tenke på trykket fra hvert enkelt bein, skal skade betong gulvet. Betongen er hard. Dette må sees som en punktlast, på det arealet som beina (alle 4 bein) dekker. Men det kan bli merker i belegget, ved lang tids press på de 4 punktene.

Lenke til kommentar

I følge norsk standard (NS-EN 1991-1-1:2002 Tabell 6.2) som ingeniørene bruker skal gulvene være dimensjonert for en last på 1,5 kN/m2 jevnt fordelt last og 2kN/m2 punktlast.. altså 1,5 og 2 tonn per kvadratmeter. Sannsynligvis tåler det enda mer også på grunn av at dimensjoneringen kan gå ut over nedbøyning osv.osv... tror ikke at det skal være noe problem med et akvarium... ;)

 

Før du kommer med slike henvisninger, bør du også vite hva EN kN tilsvarer, i kilogram. 1 kN = 100 kg! Og ikke 1000 kg, som du påstår!

 

Så 1,5 kN/m2 er 150 kg/m2.

 

Flause.. takk for rettelse :blush:

 

hmm.. virket lite med 150 kg da....?

Lenke til kommentar

He... he... Ja, vi alle kan ta feil. :)

 

De 150 kiloene er "jevnt fordelt last" og gjelder hele gulvarealet. Eks 10 m2 skal da tåle 1500 kg, i totalvekt (personer, møbler, m.m.) I tilegg kommer en tung punktlast (200 kg), som KAN plasseres på ugunstigste sted og normalt er da mitt mellom oppleggene, eks undeliggende vegger, dragere, o.l.

 

Dette er det vanlige, i boligrom. Skal det være noe spessielt i et rom, på et nytt bygg, må dette kome frem i krav fra eier. Så de som prosjekterer, kan dimensjonere for ekstra tyngde.

 

I bolig blokker er det lagt inn en større sikkerhetsmargin., dvs. sikkerhetsfaktor. Men på eneboliger bør en være forsiktig med å plassere inn et piano, bobblebadekar, vannseng, o.l., uten å sjekke at bjelkelaget er beregnet for slik last. Ofte må da bjelkelaget forsterkes. Ryker bjelkelaget grunnet for stor vekt oppå gulvet, dekker ikke forsikringen dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...