Gå til innhold

Nye Asus Zenbook UX31A og UX21A


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virket jo utrolig usannsynlig mtp at ingen store nettsider har fått tak i en UX31A til en slags hands-on engang, det eneste jeg finner når jeg googler det er at man kan forhåndsbestille den på noen tsjekkiske og italienske sider. Uansett er jeg skuffet over at jeg ikke får den i morgen :p

Lenke til kommentar

De fleste nettsidene jeg har google-translata om UX31A nevner en annen prosessormodell enn den som er på dustinhome, i tillegg til at minnet kan oppgraderes til 8GB og at SSDen er på 256GB istedetfor 128GB, så det er snakk om en annen modell tror jeg. Uansett blir jeg positivt overrasket om det kommer en pc i posten den nærmeste tiden!

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare forskjellen mellom IPS-skjerm og LED-skjerm? Og for det andre: Ikke alle liker matte skjermer, så vil de nye modellene ha glossy skjerm som opsjon i Norge? Og for det tredje: Noen som har lest/hørt noe om lanseringsdato i Norge for de nye modellene UX21A og UX31A, med Ivy Bridge?

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare forskjellen mellom IPS-skjerm og LED-skjerm? Og for det andre: Ikke alle liker matte skjermer, så vil de nye modellene ha glossy skjerm som opsjon i Norge?

 

Jeg vet null om teknikken bak, men det overfladiske svaret er vel at fargegjengivelsen skal være fantastisk nesten uansett innsynsvinkel, og det skal vel også være bra kontrast. De fleste LCD-skjermene med TN paneler som er vanlige å bruke i dag er billige, men fargene vris mot blått når du ser skrått på skjermen. Noen må gjerne komme med noe mer vitenskapelig, så lærer jeg noe. Eventuelt kan det sikkert googles

Lenke til kommentar

En god IPS skjerm ser like bra ut fra alle synsvinkler, en TN skjerm (led/lcd) får vesentlig forverret bilde avhengig av vinkel, typisk også skjermbilde blir altfor lyst i ene vinkelen og altfor mørkt i motsatt vinkel, mister all kontrast. Hvis man er vant med IPS er TN en stor nedtur, jeg sitter stadig og justerer vinkelen på laptop'n min for å kunne se bra bilde.

Lenke til kommentar

En god IPS skjerm ser like bra ut fra alle synsvinkler, en TN skjerm (led/lcd) får vesentlig forverret bilde avhengig av vinkel, typisk også skjermbilde blir altfor lyst i ene vinkelen og altfor mørkt i motsatt vinkel, mister all kontrast. Hvis man er vant med IPS er TN en stor nedtur, jeg sitter stadig og justerer vinkelen på laptop'n min for å kunne se bra bilde.

 

Takk for mye interessant i tilbakemeldingene. Jeg har også forsøkt å google litt om forskjellene på disse skjermtypene, men sitter fremdeles igjen med noen spørsmål, og det for meg viktigste spørsmålel er om den nye typen skjerm, IPS matt, vil se ut som de tradisjonelle matte skjermene som hittil har vært på en del laptop-er? Eller ser den mer glossy ut, selv om den blir omtalt som en "matt" skjerm? For meg som klart foretrekker glossy skjermer, vil det være en fordel å kjøpe dagens UX21E-modell (for å få en "skikkelig" glossy skjerm, eller vil en nye UX21A med matt IPS-skjerm fremstå som mer glossy enn de gamle matte skjermene? (Og: vil det eventuelt komme en UX21E med glossy opsjon i Norge?!)

 

Jeg er klar over at spørsmålet om enten å kjøpe dagens modell (med og på grunn av glossy skjerm) vs. å kjøpe den nye modellen med matt skjerm, kan være vanskelig eller umulig å gi noe meningsfylt svar på. Derfor vil jeg gjerne føye til følgende: Hvordan er erfaringene nå (etter lengre tids bruk) av de negative tingene som ble trukket frem av noen av de som testet og brukte UX21E (dagens modell), når det gjelder punktene om at tastaturet ikke responderte godt nok (måtte treffe tasten på midten) og at pekeputen ikke fungerte som den skal?

 

Og det er enda to viktige ting som kanskje kan oppklares av de brukerne som har erfaring over tid med maskinen (UX21E eller UX31E): 1. Hvordan er det med viftestøy (f.eks. med å kjøre Word og browse litt samtidig)? 2. Lagde det å trykke ned tastene noen særlig "kneppe-lyd", eller var tastaturet relativt stille (her er det store forskjeller på PC-er)?

 

Vil være meget takknemlig for svar og innspill!

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar

Hvorfor er du så gira på glossy skjerm egentlig? De eneste positive sidene ved glossy er fargene og kontrasten- nøyaktig det samme du får med IPS. http://tinyurl.com/6o5nlof gir jo et bilde av hvor bra denne skjermen er.

 

Til det andre du spør om - jeg har ikke lekt mye med ux31e, men jeg hadde ingen problemer med tastaturet, så jeg vil si det er litt overdrevent at tastaturet er så utrolig grunnt.

Lenke til kommentar

Hvorfor er du så gira på glossy skjerm egentlig? De eneste positive sidene ved glossy er fargene og kontrasten- nøyaktig det samme du får med IPS. http://tinyurl.com/6o5nlof gir jo et bilde av hvor bra denne skjermen er.

 

Til det andre du spør om - jeg har ikke lekt mye med ux31e, men jeg hadde ingen problemer med tastaturet, så jeg vil si det er litt overdrevent at tastaturet er så utrolig grunnt.

 

Takk for lenken hvor bl.a. maskinens IPS-skjerm blir vurdert. For meg var dette en nyttig oppdatering. Når jeg hittil klart har foretrukket glossy skjermer, så kommer det av at jeg ikke har vært plaget med de speilingsproblemene eller refleksproblemene som andre har klaget over, og at jeg synes fargene blir mer levende og at bildet i det hele tatt blir skarpere ("crispier") med glossy skjermer enn med de gamle matte skjermene, som jeg synes blir for "tamme", mindre skarpe og "levende" enn glossy, etc.

 

Men det har tydeligvis skjedd en utvikling på dette området som jeg ennå ikke har fått med meg. Vil være takknemlig for mer info om dette.

 

Hvis de nye IPS-skjermene ikke har de ulempene som de gamle matte skjermene hadde, slik jeg opplevde dem, og hvis de tvert i mot er (minst) like gode som de glossy skjermene er (de gode egenskapene ved dem), så kan det vel være lurt å vente til UX21A kommer...

 

Noen som har hørt noe om lanseringsdato i Norge?

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar

Virker ikke som det har kommet en lanseringsdato enda. Dustinhome hadde lanseringsdato 16. mai i en liten periode, men dette skyldes antagligvis en feil siden den er fjernet fra siden deres nå.

 

Noen som har en ide om denne pc'en egner seg for spilling? Skjønner at man ikke kan forvente sylskarp grafikk med høy fps, men kunne man for eksempel spilt diablo 3, eller total war på denne? Eller burde man eventuelt vente på asus u32vd?

Lenke til kommentar

Er veldig spent på hvordan skjermen til de nye modellene blir, særlig for oss som i utgangspunktet liker best blanke skjermer. Hvor matte blir skjermene?

 

Har googlet litt om denne teknologien, som visstnok har vært på markedet i flere år, men som hittil har vært så dyr at den kun har vært brukt på et begrenset antall modeller/merker. Det er ikke bare positive synspunkter på denne skjermtypen.

 

Her er to linker som kan ha interesse:

 

http://www.dailygadgets.net/laptop-guide-advantages-of-ips-display-laptops-and-where-to-find-them/

http://www.dailygadgets.net/disadvantages-of-ips-screens-for-laptops/

 

Hvis noen har noe mer kjennskap til dette når det gjelder UX21A, så hadde det vært fint om de kunne poste det her!

Lenke til kommentar

Selv om den ikke helt hører hjemme her legger jeg ut denne; http://reviews.cnet.com/laptops/asus-zenbook-prime-ux32vd/4505-3121_7-35307495.html

 

Jeg har lest i mange kommentarfelt at grafikkortet som følger med i ux32vd ikke skulle være noe bedre enn HD4000. Fra artikkelen ser det heldigvis ikke ut som dette stemmer:)

 

Nærmer seg en perfekt ultrabook i mine øyne. Gleder meg til en mer utfyllende test.

Lenke til kommentar

Vanskelig å vite hvilken jeg går for av UX21A, UX31A eller UX32VD. 21A er syltynn og enkel og kjører det meste, blir sikkert den billigste varianten. 31A har 13 tommer som jeg ser på som en fordel, ellers helt lik. 32VD har mye bedre grafikkort (ifølge forrige linken), 3 x USB 3.0, HDMI så man slipper adapter, men den er litt tykkere, dyrest, og den har ikke innebygd SSD så det må jeg eventuelt kjøpe separat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...