Gå til innhold

Nye Asus Zenbook UX31A og UX21A


Anbefalte innlegg

Hvorfor er du så gira på glossy skjerm egentlig? De eneste positive sidene ved glossy er fargene og kontrasten- nøyaktig det samme du får med IPS. http://tinyurl.com/6o5nlof gir jo et bilde av hvor bra denne skjermen er.

 

Til det andre du spør om - jeg har ikke lekt mye med ux31e, men jeg hadde ingen problemer med tastaturet, så jeg vil si det er litt overdrevent at tastaturet er så utrolig grunnt.

 

Takk for lenken hvor bl.a. maskinens IPS-skjerm blir vurdert. For meg var dette en nyttig oppdatering. Når jeg hittil klart har foretrukket glossy skjermer, så kommer det av at jeg ikke har vært plaget med de speilingsproblemene eller refleksproblemene som andre har klaget over, og at jeg synes fargene blir mer levende og at bildet i det hele tatt blir skarpere ("crispier") med glossy skjermer enn med de gamle matte skjermene, som jeg synes blir for "tamme", mindre skarpe og "levende" enn glossy, etc.

 

Men det har tydeligvis skjedd en utvikling på dette området som jeg ennå ikke har fått med meg. Vil være takknemlig for mer info om dette.

 

Hvis de nye IPS-skjermene ikke har de ulempene som de gamle matte skjermene hadde, slik jeg opplevde dem, og hvis de tvert i mot er (minst) like gode som de glossy skjermene er (de gode egenskapene ved dem), så kan det vel være lurt å vente til UX21A kommer...

 

Noen som har hørt noe om lanseringsdato i Norge?

 

IPS-paneler er ikke noe nytt som sådan; det er bare det at de sjeldent har blitt brukt til bærbare før, pga pris, og også pga strømkrav. IPS-paneler har vært brukt lenge i skjermer for skrivebordet, som et kvalitativt bedre alternativ til TN-paneler. Som sagt før: IPS er bedre på farger og på innsynsvinkler enn TN-paneler. Det er vel de største og lettest gjenkjennelige fordelene. Ulempen er først og fremst at de er dyrere å produsere.

 

Noen bærbare har jo kunnet utstyres med IPS-paneler før, f.eks. HP EliteBook (DreamColor og DreamColor2), noen utgaver av MacBook Pro og Lenovo ThinkPad ... og sikkert at par til som jeg ikke husker i farten. Typisk snakker vi om temmelig kostbare bærbare maskiner, og endring fra vanlig TN-panel til ISP kostet flesk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at det er blitt blåst liv i en gammel tråd igjen her på forumet, en tråd om UX21E og UX31E, som er de modellene som har vært (og fremdeles er) på markedet frem til nå.

 

Den andre (gamle) tråden bør kanskje nettopp avgrenses av moderator til bare å handle om disse ("gamle") modellene (E-modellene, til forskjell fra de nye A-modellene), som inneholder mye om "barnesykdommene" som disse maskinene var plaget med. Det er jo nå snakk om helt nye Ivy Bridge maskiner - UX21A og UX31A - og den aktuelle tråden for disse nye maskinene er nettopp den som denne posten er plassert i.

 

Jeg tror det vil bli unødvendig uoversiktlig hvis poster om de nye maskinene noen ganger kommer i den andre tråden (den for de gamle maskinene) og noen ganger kommer i denne aktuelle tråden her.

 

Håper at posterne og i hvert fall moderator kan styre dette, slik at det blir oversiktlig for oss alle!

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar

Megaslitsomt å lese review på "oversatt" tysk :)

 

Det virker jo som en bra satt sammen PC. Har vel egentlig bestemt meg for lenge siden at jeg skal ha en av de tre primene(ikke 32A), jeg er bare usikker på om jeg synes grafikkortet veier opp for å være større, dårligere bygd og at den ikke har SSD.

Lenke til kommentar

Ja nettopp! Men den(32vd) er vel ikke elendig bygd håper jeg. Satser på en engelsk test som oppklarer litt angående dette. For den asusen jeg har nå faller fra hverandre mens jeg sitter og skriver, så byggekvalitet teller greit mye ved valg av ny pc.

Lenke til kommentar
Er det mulig å skifte ut hdd og minne på disse?

Leste at for å spare plass og strøm, er ram-brikkene innebygd i hovedkortet på de fleste ultrabooker (ihvertfall Asus sine), så når du kjøper 4 Gb er du stuck med det til din neste pc, fordi det ikke er noen utvidelseplasser. Harddisken tror jeg derimot det skal gå an å bytte.

 

Ja, det høres helt merkelig ut å slippe en pc i midten av 2012 med maks 4 Gb ram kombinert med de andre mulige specsene her, men jeg tror faktisk det er tilfellet i starten. Må jo bare tro og håpe at de slipper en 8 Gb versjon i god tid før jul.

Lenke til kommentar

Hva skal dere med 8 Gb RAM på en slik maskin?

Hvis jeg skal bruke oppimot 10 000 på en PC, vil jeg gjerne at den skal vare noen år. Med i7 vil det jo også være synd om man begynner å bruke den til mange litt tyngre oppgaver som krever mye ram, og være begrenset av mengden ram.

Lenke til kommentar

Trekker muligens tidligere påstand etter å lest følgende i den tyske testen:

 

"After removing the bottom plate is easily the battery, hard disk or RAM module to be removed or maintained."

 

Beklager hvis jeg her tok feil.

 

Dette gjelder UX32VD. 31A og 21A vil ikke ha de samme mulighetene.

Lenke til kommentar

Trekker muligens tidligere påstand etter å lest følgende i den tyske testen:

 

"After removing the bottom plate is easily the battery, hard disk or RAM module to be removed or maintained."

 

Beklager hvis jeg her tok feil.

 

Dette gjelder UX32VD. 31A og 21A vil ikke ha de samme mulighetene.

 

UX32A da?

Lenke til kommentar

Vet ikke, diverse artikler er litt sprikende på om UX32A skal ha unibody-designet til UX31A eller ikke. Jeg tror det er viftene som gjorde at de måtte lage 32vd større fordi grafikkortet trengte mer kjøling, så siden UX32A ikke skal ha diskret grafikk vil jeg tro den blir i samme build som 31A og dermed har fast 4GB ram.

 

Men jeg vet ikke, jeg er ikke så interessert i akkurat den modellen så jeg har ikke lest særlig med artikler om den.

Lenke til kommentar

@Olestokk Fra linken over:

"The UX31 and UX21 Zenbooks been revised and are now under the name and UX31A UX21A at the start. These are priced positioned over the UX32 variants, even if one reverted exclusively to the integrated graphics Ivy HD 4000th The difference is, among other things, the housing (vs. unibody. Aluminum sandwich), the mass memory (Solid State Drive vs. SSD cache / HDD combo) and a slightly larger battery for the UX31A."

 

Ellers ser jeg at det står 6GB ram i den tyske testen. Er det mulig at det er 2GB loddet fast og 4GB utskiftbart?

Lenke til kommentar

I følge denne artikkelen hos Anandtech er det noen som kommer kun med SSD, men de har kun IGP. Opplyst tastatur vet jeg ingenting om.

 

Dustin er en strålende butikk å handle hos. Rask og billig levering, og tilsynelatende god kundeservice (uten at jeg har hatt med kundeservicen deres å gjøre selv).

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...