Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT og fildeling - vekk med brannmuren...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Når har jeg mikket og mekket med brannmuren på min nettopia 3351 router i flere dager. Samme hva jeg gjør, klarer jeg ikke å få åpnet de rette portene for emuel / kazaa. Noen som vet hvordan jeg fjerner brannmuren på skiten? Går ut i fra at Norton kan stoppe ev. virus ved datamaskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til http://endring.nextgentel.no og logg på med kundenummer og 8 sifrede passordet som du brukte til aktivering.

Der kan du velge å slå av filtersettet (brannmur). Du kan også forwarde f.eks. port 4662 som e-mule bruke (mener bestemt det er denne porten, rett meg om jeg tar feil der), til din ip adresse som du har på maskinen. Kjør --> cmd --> ipconfig for å se ip adressen. Eller om du er inne på ruteren kan du trykke CTRL+N for å gå til CLI. Deretter skriver du sh arp, da får du opp arp tabellen, og der kan du se hvile ip adresser som ruteren har kontakt med internet. Eller det er vel egentlig hvilke MAC adresser den har kontakt med. Du kan også gå til statistics... eller noe i den dur og velge served ip adresses, for å se liste over hvem som har hva ip adresse i nettveket, og for å eksludere, frigi, og reservere en ip adresse.

 

For å slå av filtersettet må du ha admin tilgang på ruteren. Det har du om du har logget inn med admin og noway, om dette ikke går og du logger på med P-kundenummer-10000 og aktiveringspassord vil du ikke ha admin tilgang. Ellers finner du den funksjonen som aktiverer og deaktiverer filtersett unde WAN ... menyen, husker ikke hvor den var der inne, men den er under en eller flere menyer til, du får lete litt.

 

Du får det nok til.

OBS! Har du hjemmekontorløsningen så hjelper det ikke samme hva du gjør, da vil det nok dessverre bare ikke virke.

 

VPN = hjemmekontorløsningen. F.eks. den avtalen UiB og UiO har med NextGenTel.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Forresten, brannmuren eksisterer slik at kun folka inni nettverket og NGT kan forandre på innstillignene. Tar du av denne vil hvem som helst som har IPen din kunne kutte deg av fra internett hvis de ønsker. Så jeg ville heller holdt meg til å NATe porter.

 

Har du bare 1 PC kan du gjøre routeren "transperent" eller noe slikt. Da blir det som om du ikke hadde router

Lenke til kommentar

1 : Selv om du fjerner brannmuren må du fremdeles bruke nat

(åpen porter mot din maskin)

 

2 : Barannmuren virker bare fra 0 til 1024 og stenger ingen spesielle

p2p programmer.

 

Lær og bruke nat , det komer dere til og ha nytte av helt til IP v6 kommer.

 

PS Cisco routeren har ikke brannmur bare NAT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...